MARZEC 2025

MARZEC 2025
Czego uczymy się w MARCU w grupie pięciolatków
Umiejętności dzieci:

„Domowi ulubieńcy : Kot i pies” (03-07.03.2025)
– poczyni próby wyrażania uczuć w sposób niewerbalny
– zapamięta i odtworzy sekwencje dźwiękowe
– wzbogaci swoją wiedzę na temat psów i kotów
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– dokończy zdanie: Co by było, gdyby…
– weźmie udział we współzawodnictwie zespołowym
– bawi się zgodnie z innymi
– narysuje kota po śladzie bez odrywania ręki
– pozna reguły „Kociej zabawa w ciepło – zimno”
– odegra scenki na wylosowany temat
– wykona szczeniątko techniką origami
– wykona masaż relaksacyjny piłeczką
– wymyśli imię dla kota i psa
– bawi się wg swoich zainteresowań
– rozpozna zapis graficzny swojego imienia
– wysłucha pierwszą głoskę w wyrazach
– odkoduje zakodowane informacje
-szanuje zabawki
– swobodnie wypowiada się na temat usłyszanego utworu
-zna odpowiedzi na zagadki
– wie, kim jest dentysta
– wie, jak prawidłowo czyścić zęby i dbać o higienę osobistą
– odegra rolę kota albo myszy
– przeliczy elementy zbioru w możliwie szerokim zakresie
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– wykona portret kota z wykorzystaniem gazety
– podejmie próby odróżniana prawdy od fikcji
– pokojowo rozwiązuje konflikty
– zastosuje akcent logiczny w mowie
– narysuje o czym śni kotek
– stworzy portret kota na kratkowanej planszy
– rozwinie umiejętność realizacji różnych tematów rytmicznych
– wejdzie w rolę smutnych i wesołych czworonogów
– dobierze Emotki adekwatnie do nastroju zwierząt przedstawionych na obrazkach
– szanuje zabawki

„Cztery żywioły”.(10-14.03.2025)

– policzy i wyskacze liczbę sylab w swoim imieniu
– utworzy skojarzenia do czterech żywiołów
– wysłucha opowiadania „Cztery żywioły”
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych,
– zagra na instrumentach „muzykę żywiołów”
– dobierze pary przedmiotów bez kontroli wzroku
– jest kreatywne podczas zabawy
– rozdmucha kleks z rozwodnionej farby
– weźmie udział w zabawie z chustą animacyjną
– poszuka dowodów na istnienie powietrza
– weźmie udział w zabawach badawczych
– dowie się dlaczego wiatr bywa pożyteczny i niebezpieczny
– dobierze wyrazy rozpoczynające się tą samą głoską
– bawi się wg swoich zainteresowań

 

– pozna sposób konstruowania najprostszej wagi
– porówna ciężar przedmiotów
– weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem indywidualnym
– zdobędzie wiedzę proekologiczną
– szanuje zabawki
-rozumie pojęcia dotyczące orientacji przestrzennej;
-rozpoznaje symbole graficzne cyfr;
-dodaje, odejmuje – rozwiązuje proste zadania tekstowe ;
-rozwiązuje matematyczne sudoku;
– dowie się, w jaki sposób można oszczędzać wodę
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– wykona pracę „Ryby w morzu” metodą Edukacja Przez Ruch
– podejmie próby podawania miseczki z wodą tak, aby się nie rozlała
– weźmie udział w zabawach badawczych
– rozegra żywą grę planszową
– pokojowo rozwiązuje konflikty
– opowie historyjkę obrazkową
– pozna zabawy z kostką
– pozna nowy instrument – dzwonki diatoniczne
– zagra na instrumentach perkusyjnych
– dopasuje wyrazy do ułożonych schematów klocków
– podejmie próby rysowania po śladzie
-szanuje zabawki

„Gdzie jesteś wiosno”?(17-21.03.2025)

– powtórzy wyznaczony przez nauczyciela ruch
– precyzyjnie narysuje kroplę wody w powiększeniu
– wysłucha opowiadania „Zwiastuny wiosny” M. Jelonek
– pozna pojęcie „zwiastuny wiosny”
– wykona szereg ćwiczeń i zabaw ruchowych
– poda własne propozycje zabaw na uroczystość „Powitanie Wiosny”
– pozna wygląd i nazwy pierwszych wiosennych kwiatów
-jest kreatywne podczas zabawy
– pozna tekst rymowanej powitanki
– wcieli się w rolę owada, kwiatka albo zwierzęcia
– uporządkuje elementy zbioru wg ilości wzrastającej i malejącej
– odtworzy usłyszane rytmy
– wymyśli historię opisującą zimowy sen misia
– podejmie aktywność w parze i większym zespole
– rozwinie słuch fonematyczny
-szanuje zabawki
– usprawni narządy mowy poprzez naśladowanie głosów przyrody
– zilustruje ruchem przysłowie „W marcu jak w garncu”
– weźmie udział w szeregu ćwiczeń i zabaw ruchowych,
– wykona ilustrację do wiersza „Zupa pogodowa” J. Herman
– pozna wygląd i symbole synoptyczne kalendarza pogody
– pozna pojęcie „odbicia lustrzanego”
– pokojowo rozwiązuje konflikty
– zapamięta kolejność czynności nauczyciela,
– odczyta sens znaków i symboli
– ułoży obrazki z patyczków
– pozna zabawę taneczną „Czardasz”
– rozwiąże zagadki o tematyce wiosennej
– odkoduje zakodowane informacje
– szanuje zabawki
– wymyśli sposoby na obudzenie zaspanej wiosenki
– posłuży się ruchem, mimiką, gestem podczas zabawy pantomimicznej
– weźmie udział w wewnątrzgrupowej uroczystości Powitania Wiosny
– utrwali zabawę taneczną „Wspólna zabawa”
– wyróżni cechy charakterystyczne wiosny i zimy
– rozwiąże rebusy
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

„Kolory wiosny”.(24-28.03.2025)

-utrwali znajomość kolorów
– utrwali znajomość samogłosek i spółgłosek
– jest kreatywne podczas zabawy
– uświadomienie znaczenia wody w przyrodzie oraz konieczności jej oszczędzania,
– rozwijanie zainteresowań związanych z ekologią poprzez wykonywanie doświadczeń z wodą,
– wytworzenie radości ze wspólnej zabawy.
– utrwali nazewnictwo kolorów podstawowych i pochodnych
– rozwinie umiejętność analizy i syntezy sylabowej wyrazów
– rozwijanie inwencję twórczą podczas tworzenia swobodnego tekstu
– narysuje bazie kredą zmoczoną w wodzie
– pozna znaczenie niektórych porównań i powiedzeń powszechnie używanych
– weźmie udział w rozgrywce żywej gry planszowej
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– podzieli wyraz na głoski
– pokoloruje jednym kolorem przedmioty, które do siebie pasują
– policzy znikające obiekty i ustali ile ich było
– pozna piosenkę „Wiosenny walczyk”
– dopasuje do podanego wyrazu inny wyraz wg kryterium koloru
– odwzoruje liczbę elementów zbioru
– odtworzy liczbę sylab w wyrazach
– szanuje zabawki
– zareaguje ruchem na sygnał słowny
– podejmie wysiłek intelektualny podczas zabawy w skojarzenia
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych,
– wykona pracę plastyczną „Żółte forsycje”
– wysłucha odgłosy z otoczenia
– połączy obrazki z kredkami, które zostały użyte do jego wykonania
– ułoży kawałki papieru od najjaśniejszego do najciemniejszego
– pokojowo rozwiązuje konflikty
– zapamięta kolory przedmiotów
– narysuje o czym śni dziewczynka
– przedstawi graficznie pojęcia: nad, pod, na, w
– odegra rolę w zabawie inscenizacyjnej do piosenki „Wiosenny walczyk”
– ułoży rytmy z tworzywa przyrodniczego
– poda skojarzenia do słowa „wiosna”
– określi czas trwania dźwięków mowy
– szanuje zabawki

LUTY 2025

LUTY 2025
Czego uczymy się w listopadzie w grupie pięciolatków
Umiejętności dzieci:

DZIECI LUBIĄ ZIMĘ (03/07.02.2025)

– zaznajomi się z treścią utworu „Bal pani Zimy”
-wzbogacenie wiedzy przyrodniczej
-rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem niewerbalnym
-zaciekawienie słowem pisanym
-rozwijanie poczucia rytmu
-rozwijanie szybkości i zręczności
-rozwijanie umiejętności odejmowania w możliwie szerokim zakresie
– wzbogaci wiedzę na temat zabaw i sportów zimowych
-wzbogacenie wiedzy na temat zabaw i sportów zimowych
-rozwijanie mowy
-przewidywanie i kontrolowanie kolejnych czynności
-skupienie się na swoich wyobrażeniach
-odczuwanie radości ze wspólnej zabawy
– wymieni co można zapakować do plecaka na wycieczkę do teatru
– porówna wygląd kina z teatrem
– doświadczy piękna muzyki klasycznej
-uczenie się samodzielności podczas pobytu na wycieczce oraz w autokarze,
-rozwijanie poczucia empatii
-rozwijanie poczucia piękna podczas pobytu w teatrze
-czerpanie radości z pobytu na wycieczce
-odprężenie, odciążenie systemu nerwowego
-rozwijanie logicznego myślenia
-poszanowanie zabawek
-nabywanie poczucia odpowiedzialności za los ptaków w czasie zimy
– dowie się jak mądrze dokarmiać ptaki
– weźmie udział w szeregu ćwiczeń ruchowych w parze
– podejmie próby rozpoznawania gatunków ptaków na spacerze
– utrwali umiejętność podziału wyrazu na sylaby
-dzielenie przestrzeni z drugim dzieckiem
-otwarcie się na działania twórczego
-rozwijanie słuchu fonematycznego
-pokojowe rozwiązywanie ewentualnych konfliktów
-poprawa koordynacji pracy dłoni
-wydłużanie koncentracji uwagi
-wzbogacenie wiedzy przyrodniczej
-rozwijanie odporności emocjonalnej
-rozwijanie pamięci słuchowej
-rozwijanie umiejętności utrzymania równego tempa w śpiewie i grze
-redukowanie negatywnych stanów emocjonalnych
-rozwijanie ciekawości poznawczej
-rozwijanie umiejętności czytania globalnego oraz układania zdań z podanym wyrazem
-poszanowanie zabawek

KARNAWAŁOWY TYDZIEŃ (10/14.02.2025)

-zgodne współdziałanie podczas ćwiczeń w parach
– przekaże niewerbalnie informację
– pozna znaczenie słowa „karnawał”
– opowie historyjkę obrazkową
– weźmie udział w szeregu ćwiczeń z wykorzystaniem ławeczki gimnastycznej
– weźmie udział w zabawach sensorycznych z użyciem balonów
– uwzględni w rysunku różne natężenia kolorów
-jest kreatywne podczas zabawy
-zapoznanie z wyglądem litery „B,b”
-rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
-nabywanie umiejętności różnorodnych skoków
-sprawne różnicowanie kształtów
-rozwijanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów
– odczuje radość z uczestnictwa w balu karnawałwym
– bawi się wg swoich zainteresowań
-rozwijanie aktywności werbalnej
– nauczy się rozróżniać koło od kuli
-szanuje zabawki
-rozwijanie umiejętności porównywania figur
-rozwijanie małej i dużej motoryki
-rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej
-utrwalenie pojęć: koło, kula
-rozwój świadomego, planowego, ukierunkowanego spostrzegania
-doświadczanie stymulacji sensorycznej.
-posługiwanie się różną intonacją
-wczuwanie się w charakter odtwarzanej postaci.
– użyje zróżnicowanej intonacji głosu
– wysłucha różnice w brzmieniu wyrazów
-samodzielnie wykona maskę karnawałową
– podejmie próby tworzenia swobodnego tekstu na temat „Dom, w którym śmieszy”
– weźmie udział w zabawach z użyciem wstążek
– samodzielnie rozwiązuje wszelkie powstałe konflikty
-przyjmowanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń
-rozwijanie samodzielności i aktywności twórczej
-integracja układu sensorycznego
-doskonalenie słuchu fonemowego
-rozwijanie wyobraźni twórczej
-rozwijanie estetyki ruchów
-rozwijanie poczucia humoru
-prowadzenie linii w wyznaczonym kierunku
-wzmacnianie mięśni przedramion i rąk
– wymyśli strój karnawałowy dla figur geometrycznych
– zaprezentuje się na forum grupy podczas etiudy teatralnej z chustą
– weźmie udział w spotkaniu z instruktorem tańca
– rozwinie umiejętności taneczne
– szanuje zabawki

NASZE ZMYSŁY (17/21.02.2025)

– pozna narządy zmysłów,
– wytropi skarby ukryte w sali
-zaznajomi się z pojęciami „zmysły”, „narządy zmysłów”
– rozwinie twórczą ekspresję ruchową podczas zajęć prowadzonych metodą R. Labana
– rozwinie orientację na kartce papieru
– weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem indywidualnym
– zagra w kręgle
– współdziała w zabawie z innymi
– narysuje swoje emocje
– uchwyci podobieństwa i różnice w wyglądzie dwóch osób
– przeliczy elementy zbioru w możliwie szerokim zakresie
– spróbuje samodzielnie odpowiedzieć na pytania: Co to jest cisza? Co to jest hałas? Które dźwięki są przyjemne, a które nieprzyjemne? Czy można zobaczyć dźwięk?
– rozwiąże zagadki rysunkowe
– podejmie próby łapania baniek mydlanych
-bawi się zgodnie z innymi
– świadomie posłuży się głosem o różnym natężeniu
– spróbuje zachować absolutną ciszę w zabawie
– przeliczy elementy zbioru
– weźmie udział w zabawach muzyczno – ruchowych z użyciem tiulowej chusteczki
– stworzy opowieść muzyczno – rytmiczną
– rozpozna odgłosy instrumentów
– opowie historyjkę obrazkową
– dowie się, że hałas szkodzi zdrowiu
-szanuje zabawki

 

– oceni, które zapachy są przyjemne, a które nieprzyjemne
– rozpozna produkty spożywcze bez kontroli wzroku
– uświadomi sobie rolę zmysłów
– wykona polecenia ruchowe
– rozróżni i nazwie zapachy
– utrwali pląs ze śpiewem „Tańczymy labada”
– bawi się zgodnie z innymi
– pozna wierszyk z masażykiem
– dopasuje dominujące narządy zmysłu do przedstawionych sytuacji
– rozwinie umiejętność „ważenia w dłoniach”
– stworzy dźwiękową historię do bajki „Kopciuszek”
– nazwie czynności przedstawione na obrazkach
– utrwali pląs ze śpiewem „Hołki – połki”

CO ŁĄCZY SMOKI Z DINOZAURAMI ? (24/28.02.2025)

– weźmie udział w tworzeniu wystawy dinozaurów i smoków
– wczuje się w sytuację osoby przechodzącej obok smoczej jamy
– rozwinie umiejętność ustawiania się w rzędzie i w szeregu
– pozna treść opowiadania „Smok Wstydzioch”
– weźmie udział w szeregu zabaw z piłką
– wymyśli imię dla smoka
– wyróżni wyrazy w zdaniu
– okazuje uprzejmość i życzliwość innym
– zaobserwuje zjawisko topnienia lodu
– podzieli się spostrzeżeniami na temat dinozaurów przedstawionych w albumie
– pokona labirynt w formie rysunkowej
– wysłucha wiersza „Mały dinozaur”
– zamieni literę „D” w dinozaura
– nawlecze korale na sznurek, guziki na drucik
– wymyśli alternatywną wersję znanej bajki
– wyszuka cechy wspólne obrazków
– bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– przeliczy elementy zbioru w możliwie szerokim zakresie
– zatańczy „taniec smoków”
– rozwiąże proste zadania z treścią
– weźmie udział w zabawach muzyczno – ruchowych z taśmą elastyczną
– uzupełni rysunek smoka
– rozwinie umiejętność odmiany rzeczownika w dopełniaczu
– zakoduje informacje
– szanuje zabawki
– pozna rymowankę o dinozaurach
– porówna liczebność zbiorów
– weźmie udział w wyścigach rzędów
– wytnie łapy dinozaura,
– zaznajomi się z teoriami dotyczącymi wyginięcia dinozaurów
– pobawi się w zabawę z chowaniem i odnajdywaniem figurki dinozaura
– pokojowo rozwiązuje konflikty
– powtórzy łamańce językowe
– przekształci sylwetę odrysowanej dłoni w smoczą łapę
– wykona doświadczenia związane z mierzeniem
– pozna układ taneczny do muzyki klasycznej
– rozwiąże quiz na temat dinozaurów
– wykona ulepiankę z plasteliny
– szanuje zabawki

 

STYCZEŃ 2025

STYCZEŃ 2025
Czego uczymy się w listopadzie w grupie pięciolatków
Umiejętności dzieci:
JUŻ PO ŚWIĘTACH ( 02/03.01.2025 r.)
-spontaniczne zgłaszanie pomysłów
-uważne słuchanie instrukcji nauczyciela
– weźmie udział w budowaniu wspólnej wieży
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
-świadome posługiwanie się głosem
-rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
– weźmie udział w ćwiczeniach opartych na posługiwaniu się głosem o różnym natężeniu

ŚWIĄTECZNE SPOTKANIA RODZINNE (06/10.01.2025)
-rozwijanie percepcji słuchowej
-rozwijanie zmysłu dotyku
– prawidłowe wskazywanie prawej i lewej strony ciała – odtworzy proste dźwięki
– rozpozna przedmioty bez kontroli wzroku
– opowie jak spędziło święta
– weźmie udział w szeregu ćwiczeń z piłkami
– jest aktywne w czasie ćwiczeń
-odwaga w dzieleniu się przeżyciami na forum grupy
-podporządkowanie się ustalonym regułom
-rozwijanie percepcji wzrokowej
-panowanie nad swoimi emocjami
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-przyswajanie zasad savoir – vivre.
-rozwijanie zamiłowania do precyzyjnego wykonania szczegółów
-rozwijanie zainteresowań czytelniczych
-doskonalenie szybkości, poczucia równowagi i orientacji przestrzennej
-rozwijanie koordynacji ruchów
-poszanowanie zabawek
-nabywanie umiejętności chwytu i rzutu
-rozwój umiejętności wykonywania ćwiczeń z piłką
-rozwijanie intuicji malarskiej
-odprężenie, regeneracja organizmu
-rozwijanie logicznego myślenia
-rozwijanie umiejętności przeliczania elementów zbioru w zakresie 7
-rozwijanie precyzji i dokładności
-rozwijanie zręczności i celności rzutów i chwytów
-zauważanie podobieństw między członkami grupy
-coraz sprawniejsze posługiwanie się językiem niewerbalnym
-sprawne liczenie w zakresie 1–7
-sprawnie liczy w zakresie 7
– oceni liczebność zbioru bez kontroli wzroku
– utrwali znajomość poznanych dotychczas piosenek
– stworzy oryginał i kopię rysunku
– weźmie udział w budowaniu wspólnej wieży
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie

WITAMY NOWY ROK (13/17.01.2025)

– -dzielenie się przeżyciami na forum grupy
-rozwijanie małej motoryki
-rozwijanie szybkiej reakcji na sygnały
– podzieli się swoimi przeżyciami dotyczącymi witania Nowego Roku
– narysuje fajerwerki
– wysłucha wiersza „Nowy Rok”
– przyswoi pojęcia „rok”, „pory roku”
– weźmie udział w szeregu zabaw z piłką
– utrwali pląs „Dwóm tańczyć się zachciało”
– weźmie udział w zabawach ruchowo-graficznych
-współdziała w zabawie z innymi

-poznanie obrazu graficznego litery „U,u”
-utrwalenie wiadomości na temat czterech pór roku
-rozwijanie świadomości przestrzeni i odległości
-rozwijanie mowy komunikatywnej
-rozwijanie percepcji wzrokowej, poprawa koncentracji uwagi
– wysłucha wiersza „Bałwan i wróbel”
-nabywanie umiejętności wyrażania własnymi słowami treści utworu literackiego
-spontaniczne zgłaszanie pomysłów
-uważne słuchanie instrukcji nauczyciela
-rozumienie potrzeby wyciszenia się i odpoczynku
-wykazywanie samodzielności myślenia podczas wykonywania zadań
-rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów
-utrwalenie znajomości litery „U,u”
-zacieśnianie więzi koleżeńskich
-świadome posługiwanie się głosem
-rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
– weźmie udział w ćwiczeniach opartych na posługiwaniu się głosem o różnym natężeniu
– rozwinie umiejętność rzutów do celu
– przeliczy elementy zbioru w możliwie szerokim zakresie
– powtórzy usłyszany rytm oraz ułoży swój własny
– wytnie narty z bloku technicznego, pobawi się w narciarza
– utrwali umiejętność wyróżniania głoski w nagłosie wyrazów
– szanuje zabawki
-doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowej, orientacji
przestrzennej
-integrowanie pracy mózgu i ciała
-odkrywanie zalet uprawiania sportów zimowych
-podporządkowanie się regułom zabawy
-utrwalenie znajomości litery „u”
– dowie się skąd się bierze śnieg i jak powstaje lód
– weźmie udział w zimowej zabawie integracyjnej
– samodzielnie rozwiązuje wszelkie powstałe konflikty
-rozwijanie świadomości przestrzeni i odległości
-podporządkowanie się ustalonym regułom
-rozwijanie małej motoryki
-rozwijanie wnikliwej obserwacji
-odprężenie, wyciszenie
-rozwijanie percepcji wzrokowej
-poznawanie właściwości śniegu i lodu
-rozwijanie pamięci dowolnej
– utrwali wiadomości na temat cech charakterystycznych zimy,
– pozna nazwy 12 miesięcy
– wyszuka wyrazy jedno-, dwu-, trzy- czterosylabowe
– szanuje zabawki
-rozwijanie logicznego myślenia
-odczuwanie satysfakcji z rozwiązania problemu
-rozróżnianie kontrastów dynamicznych: głośno – cicho
-odkrywanie uroków zimy
-rozwijanie wytrwałości, wydolności fizycznej
-rozwijanie zainteresowań czytelniczych
-rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
-utrwalenie wiadomości dotyczących pór roku
-rozwijanie percepcji wzrokowej

MOJA BABCIA I MÓJ DZIADEK (20/24.01.2025)

– wysłucha opowiadania M. Jelonek „Najwspanialsi dziadkowie na świecie”
– opowie o swoich dziadkach
– wykona szereg ćwiczeń z użyciem ławeczki gimnastycznej
– narysuje kwiatek dla babci z „leniwych ósemek”
-zaznajomienie z wyglądem litery „S, s”
-rozwijanie empatii w stosunku do osób starszych
-wzmacnianie siły mięśni rąk i obręczy barkowej
-przyjmowanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń
-rozwijanie zainteresowań czytelniczych
-rozwój twórczej aktywności ruchowej
-koordynacja ruchowa typu prawa – lewa, góra – dół
-rozwijanie słuchu fonematycznego
-rozwijanie kreatywności podczas tworzenia fabuł
– wysłucha jaką głoskę słychać najczęściej w tekście czytanym przez nauczyciela
-rozwijanie mowy
– rozwijanie pamięci dowolnej
-zauważanie drobnych różnic w wyglądzie przedmiotów: odcienie tego samego koloru, kształt, grubość, wielkość
-rozwijanie ekspresji twórczej
-rozwijanie małej motoryki
-skupienie się na wykonywanej czynności
-rozwijanie umiejętności wysłuchiwania głosek w strukturach słów
-dbałość o prawidłową dykcję
-rozwijanie zamiłowania do precyzyjnego wykonania szczegółów, ozdób, dodatków
-wyrażanie pozytywnych emocji
-utrwalenie pojęć: para, prawa, lewa
– wyrazi uczucie radości w formie ruchowej
– utrwali pojęcia: para, prawy – lewy
– policzy elementy zbioru w możliwie szerokim zakresie
-zaznajomienie z obrazem graficznym liczby 9
-uważne słuchanie poleceń nauczyciela
-utrwalenie tekstu i melodii wybranych piosenek
-rozwijanie słuchu wysokościowego (poczucia wysokości dźwięku)
-odprężenie, odciążenie systemu nerwowego
– próby zastosowania przemyślanej taktyki
-wzbogacenie wiedzy o minionych czasach
-rozróżnianie pojęć: młodszy – starszy
-wzmacnianie siły mięśni rąk i obręczy barkowej
-przyjmowanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń
-wykazanie inwencji twórczej
-zauważanie cech zimowej przyrody
-odprężenie całego ciała, poprawa samopoczucia
-wykrywanie nieprawidłowości w utworzonym kodzie
-uświadomienie sobie różnic pomiędzy pokoleniem wnucząt i dziadków
-rozwijanie wyobraźni
-rozwijanie umiejętności wnioskowania

ZIMA LUBI DZIECI (27/31.01.2025)

-rozwijanie kreatywności
-poznawanie własnych zdolności motorycznych – wymyśli „zimowe” imię
– utrwali nazwy dni tygodnia
– pozna wiersz „Bałwan” J. Herman
– rozwinie umiejętność współpracy w parze podczas zajęć ruchowych
– wcieli się w rolę śnieżynki
– narysuje obrazek wg instrukcji nauczyciela
– bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-rozwijanie mowy komunikatywnej
-dzielenie przestrzeni z drugim dzieckiem
-nabywanie postawy szacunku wobec drugiego człowieka
-rozwijanie zainteresowań czytelniczych
-rozwijanie umiejętności posługiwania się szeptem
-identyfikowanie się z przyjętą rolą
-dokładne wykonywanie poleceń nauczyciela
-wzbudzenie pozytywnego nastroju
-usprawnianie analizy słuchowej wyrazów
– rozwinie umiejętność analizy i syntezy sylabowej wyrazów
– ułoży dalszy ciąg opowiadania rozpoczętego przez nauczyciela
-rozwijanie umiejętności tworzenia rozbudowanych form wypowiedzi
-koncentrowanie się na zadaniu do wykonania
-odkrywanie przyjemności tworzenia
-skupienie się na wyobrażonej roślinie
-sprawne liczenie w zakresie 10
-rozwijanie sprawności grafomotorycznej
-rozwijanie logicznego myślenia.
-zacieśnianie więzi koleżeńskich
-wydłużenie fazy wydechu
– zatańczy dowolnie przy muzyce
– podejmie próby dodawania i odejmowania w możliwie szerokim zakresie
– zagra na instrumencie podczas udźwiękowienia wiersza „Zima”
– zauważy związek pomiędzy brzmieniem wyrazu i jego graficznym schematem
– narysuje bałwanki na podkładzie z soli
– wykryje błędy w słowach
– szanuje zabawki
-utrwalenie znajomości liczb i cyfr w zakresie 1 – 9
-rozwijanie umiejętności rozkładania liczb na składniki
-rozwijanie krytycznego myślenia
-nabywanie wprawy w graniu na instrumentach perkusyjnych
-rozwijanie pamięci muzycznej
-odprężenie, odciążenie systemu nerwowego
-dbałość o precyzję ruchów palców i dłoni
-doskonalenie słuchu fonemowego podczas różnicowanie dźwięków mowy
-rozumienie pojęć: zdanie, wyraz
-odczuwanie przyjaznej atmosfery w grupie
-przestrzeganie ustalonej zasady: zachowania bezwzględnej ciszy
– rozwinie umiejętność zadawania pytań
– nabywanie postawy szacunku wobec drugiego człowieka
– rozwijanie umiejętności współpracy w parach
-zwrócenie uwagi na to, iż faktura dzieła zależy od tworzywa, techniki i woli autora
-wyciszenie, odpoczynek od hałasu i chaosu
-odczuwanie satysfakcji z wykonania zadania
-rozwijanie aktywności werbalnej
-zauważanie podobieństw i różnic
– rozwinie umiejętność kreślenia linii ciągłych na ograniczonej powierzchni
– weźmie udział w matematycznym wyścigu
– weźmie udział w szeregu zabaw z kartonowymi pudłami
– szanuje zabawki
-rozwijanie odporności emocjonalnej
-przestrzeganie ustalonych reguł.
-zwiększenie szybkości reakcji na sygnały
-rozumienie pojęć: szybko – wolno
-rozwijanie zainteresowań czytelniczych
-rozwijanie słuchu fonematycznego
-rozwijanie koordynacji ruchów rąk i stóp
-poszanowanie zabawek

 

 

 

GRUDZIEŃ 2024

GRUDZIEŃ 2024
Czego uczymy się w grudniu w grupie pięciolatków
Umiejętności dzieci:

Imieniny Mikołaja ( 02-06.12.2024)
– -zgodne współdziałanie w parze
-rozwijanie inwencji twórczej
-rozumienie pojęć: wyraz, zdanie
– oceni, które z dwóch zdań jest dłuższe
– pozna legendę o św. Mikołaju
– zaznajomi się z obrazem graficznym litery „E, e”
– dorysuje brakujące części w postaci Mikołaja
– utrwali znajomość liczb w możliwie szerokim zakresie
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-uważne słuchanie poleceń nauczyciela
-rozwój umiejętności poruszania się między przyborami
-rozwijanie inwencji twórczej
-rozwijanie refleksu, podporządkowanie się ustalonym regułom
-nabywanie umiejętności proszenia o pomoc, okazywania wdzięczności oraz właściwego przyjmowania odmowy – przećwiczy sytuację, w której będzie musiało zapytać o drogę inną osobę
– weźmie udział w zabawach ze współzawodnictwem indywidualnym
-utrwali liczby w zakresie 1-6
-dostrzeganie piękna utworów poetyckich
-usprawnianie pamięci dowolnej
-rozwijanie umiejętności argumentowania i uzasadniania swojej wypowiedzi
-rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy, tworzenia dialogów
-doskonalenie kompetencji komunikacyjnych
-poznawanie wartości ogólnoludzkich
– podzieli się swoimi przemyśleniami n/t czym jest dobroć
– utrwali znajomość poznanych liter
– pozna obraz graficzny liczby 7
– zapamięta i odtworzy rytm,
– dowie się kim jest optymista
-poznanie obrazu graficznego liczby 7
– coraz sprawniejsze różnicowanie elementów zbioru
-rozwijanie wrażliwości czuciowej
-nabywanie wprawy w odczytywaniu umownych znaków
– pokoloruje koła w porządku rytmicznym
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-rozwój spostrzegawczości, orientacji, szybkiej reakcji na bodźce
-rozwój umiejętności poruszania się między przyborami
-koncentrowanie się na wykonywanym zadaniu
-rozwijanie małej motoryki
-odprężenie, regeneracja organizmu
-rozwijanie inwencji twórczej
-sprawne wysłuchiwanie pierwszej głoski w imieniu swoim oraz kolegów
– utrwalenie liter wchodzących w skład imion
-przestrzeganie ustalonej zasady
-zgodna zabawa, unikanie konfliktów i sprzeczek
-nabywanie poczucia sprawczości
-rozwijanie umiejętności klasyfikowania elementów zbioru
-wydłużanie koncentracji uwagi
– posegreguje listy wg różnych kryteriów
– odkoduje zakodowane informacje
– rozwinie sprawność grafomotoryczną poprzez rysowania drogi w labiryncie
-rozpozna przedmioty ukryte w worku

Kuchenne laboratorium (09/13.12.2024)
-panowanie nad natężeniem swojego głosu.
-rozwijanie małej motoryki
– odtworzy dźwięk naczyń kuchennych
– zaznajomi się z obrazem graficznym litery „R, r”
– wyróżni pierwszą głoskę w swoim imieniu
-jest sprawne ruchowo
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-zaznajomienie z wyglądem litery „R, r”
-usprawnianie percepcji słuchowej
-doskonalenie koordynacji ruchów, wzmacnianie napięcia mięśniowego
-dbałość o precyzję ruchów
-niwelowanie stresu
-sprawna analiza głoskowa wyrazów
-rozwijanie inwencji twórczej
-rozwijanie koncentracji uwagi
-rozwijanie logicznego myślenia
-panowanie nad swoimi emocjami
-poznanie preferencji kolegów i koleżanek
-utrwalenie znajomości liczebników porządkowych.
– odda swój głos na najpyszniejszą potrawę przedszkolną
– utrwali znajomość liczebników porządkowych
– utrwali nazewnictwo naczyń i przyborów kuchennych
– rozróżni samogłoski i spółgłoski
– utrwali pojęcia: więcej, mniej, tyle samo
– szanuje zabawki
– współdziała w zabawie z innymi
-wzbogacenie słownictwa
-rozwijanie mowy komunikatywnej
-utrwalenie prawidłowej wymowy głoski „r”
– pozna nazwy dni tygodnia
– zastosuje wyrazy o przeciwstawnym znaczeniu
-próby przyporządkowania dniom tygodnia liczebników porządkowych
-aktywny udział w zaproponowanych zabawach
-rozwijanie mowy (stosowanie wyrazów o przeciwstawnym znaczeniu)
-rozumienie pojęcia „zdrowe odżywianie”
-rozwijanie sprawności grafomotorycznej
-jest sprawne ruchowo
– weźmie udział w spotkaniu z szefową przedszkolnej kuchni
-współdziała w zabawie z innymi
– doskonalenie koordynacji ruchów, wzmacnianie napięcia mięśniowego
-rozwijanie małej motoryki
-odprężenie, regeneracja organizmu
-wzbogacenie wiedzy n/t pracy kucharza, nabywanie szacunku dla pracy całego personelu przedszkola
– utrwali pojęcia: ciężki – lekki
– pozna sposób konstruowania najprostszej wagi
– wykona improwizacje wokalne
– przejdzie przez labirynt wg ustalonej zasady
-utrwali poznane litery i cyfry
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi

Czekamy na Święta (16/20.12.2024)

– -rozwijanie twórczej ekspresji werbalnej
-rozpoznawanie kierunków, z których dochodzi dźwięk -utworzy skojarzenia do słowa „zima”
-sprawnie wykonuje ćwiczenia ruchowe
– pozna historię narodzin Pana Jezusa
-wydłużenie fazy wydechowej
-doskonalenie koordynacji ruchów, wzmacnianie napięcia mięśniowego
-nabywanie wprawy w posługiwaniu się obręczą gimnastyczną
-odprężenie, regeneracja organizmu
-poznanie historii narodzin Pana Jezusa
-wprawianie się w posługiwaniu językiem niewerbalnym
-współpraca w małych zespołach
-rozumienie działań matematycznych
– obejrzy tradycyjne karty świąteczne
– weźmie udział w strojeniu choinki
– narysuje postać Mikołaja
-bawi się zgodnie z innymi
-kultywowanie tradycji
-wzrost poczucia własnej wartości
-rozwijanie umiejętności wyrażenia ruchu w treści pracy
-doskonalenie precyzji ruchów palców i dłoni
-rozwijanie małej i dużej motoryki
-przestrzeganie ustalonej zasady
-rozwijanie sprawności grafomotorycznej
-rozwijanie percepcji słuchowej
-próby liczenia w zakresie 12
– zacieśnianie więzi koleżeńskich
-rozwijanie słuchu fonematycznego
– utrwali pojęcia : na, nad, pod, wokół, między
-współdziała w zabawie z innymi
-rozwijanie funkcji percepcyjno – motorycznych
-przyzwyczajanie się do przestrzegania ładu i porządku
-wzmocnienie aparatu głosowego
-panowanie nad ruchami ręki podczas rysowania w nietypowej pozycji
-rozwijanie odporności emocjonalnej
-rozwijanie postawy odpowiedzialności za wspólne dobro
-odczuwanie dobrej, świątecznej atmosfery
-rozwijanie pamięci dowolnej
– pozna zwyczaje bożonarodzeniowe w innych krajach
– poznaje zwyczaje bożonarodzeniowe w naszym kraju
– wystąpi przed dużą publicznością
– pozna znaczenie świąt Bożego Narodzenia dla katolików
-odczuwanie pozytywnych emocji
-interesowanie się przedmiotami dekoracyjnymi
-rozwijanie wrażliwości na potrzeby i trudności innych ludzi
-wydłużanie koncentracji uwagi
– kształtowanie empatii
– sprawnie wycina
– bawi się zgodnie z innymi
-dostrzeżenie i zrozumienie jak zbudowany jest rytm
-kultywowanie tradycji bożonarodzeniowych
-odczuwanie przyjemności ze wspólnego śpiewania
-rozwijanie umiejętności wycinania zamierzonej formy wprost z papieru
– utrwalanie wiadomości n/t Świąt Bożego Narodzenia

 

 

LISTOPAD 2024

LISTOPAD 2024
Czego uczymy się w listopadzie w grupie pięciolatków
Umiejętności dzieci:
WSZYSCY MAJĄ DOMY ( 04-08.11.2024 r.)
– porówna ilość okien w domach, posłuży się pojęciami: najmniej – najwięcej
– wzbogaci wiedzę dotyczącą domów ludzi i zwierząt
– wyrazi swoje zdanie na temat tego, czy lepiej mieszkać na wsi, czy w mieście
– utrwali umiejętność podziału wyrazu na sylaby, liczenia sylab
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– ułoży dom z figur geometrycznych
– utrwali znajomość swojego adresu domowego
– opowie o swoim domu i swoim pokoju
– pokoloruje obrazek zgodnie z opisem
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-dowie się w jakich domach mieszkają ludzie w różnych częściach świata
– rozwinie pamięć wzrokową, słuchową podczas rymowanek połączonych z ruchem,
– szanuje zabawki
– bawi się zgodnie z innymi
– zbuduje domek z klocków
– jest sprawne ruchowo
– współdziała w zabawie z innymi
– podaje nazwy zdrowych produktów
– wypowiada się na temat opowiadania
– uzasadnia konieczność spożywania zdrowych produktów
– użyje pojęć: w, na, pod, przed, obok, między
– wysłucha dwóch utworów muzyki klasycznej
– weźmie udział w zabawach ruchowo – graficznych
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie

 

LEŚNE ŚPIOCHY I NIE-ŚPIOCHY (11-15.11.2024 r.)
– pozna mieszkańców lasu i ich domy
– wzbogaci swoją wiedzę przyrodniczą
– rozumie znaczenia Święta Niepodległości Polski
– odnosi się z szacunkiem do symboli narodowych
– rozwinie umiejętność klasyfikowania zbioru
– bawi się zgodnie z innymi dziećmi
– wykona tyle kroków, ile wskaże kostka
– utrwali zabawę „Stary niedźwiedź mocno śpi”
-chętnie uczestniczy w zabawie muzycznej
– połączy schemat wyrazu z odpowiednim obrazkiem
– rozwiąże zagadki słowne o zwierzętach
– bawi się w sposób bezpieczny na placu zabaw
– zilustruje opowieść ruchową
– określi liczbę głosek w wyrazie i kolejność ich występowania
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-utrwala cyfry 1-5
-ma poczucie rytmu
-przestrzega zasad bezpieczeństwa
– dowie się czym się żywią zwierzęta leśne
– dowie się jak rozpoznawać ślady zwierząt
– słucha i reaguje na polecenia
– pozna określenie „gawra”
– rozwija spostrzegawczość słuchową
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

ODKRYWAMY KOSMOS (18-22.11.2024 r.)
– wzbogaci swoją wiedzę o planetach
– weźmie udział w zabawach równoważnych z wykorzystaniem ławeczki gimnastycznej
-lubi spacery na świeżym powietrzu
– utrwali obraz graficzny swojego imienia
– utrwali pojęcia: dalej – bliżej, daleko – blisko
– przestrzega zasad  dobrej zabawy
-używa zwrotów grzecznościowych
– dowie się jak działa silnik odrzutowy
-sprawnie wykonuje ćwiczenia ruchowe
– bawi się zgodnie z innymi
– stworzy „pociąg przyjaźni”
– wytnie gwiazdki do wykorzystania w kolejnych zabawach
– odnajdzie szczegóły różniące dwa obrazki
– utrwali znajomość kilku liter
– szanuje zabawki
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– rozwinie umiejętność współdziałania ze współćwiczącym podczas ćwiczeń w parach
– precyzyjnie wykonuje ćwiczenia
– rozróżnia zachowania pozytywne i negatywne
– potrafi współdziałać w parze
– czerpie radość z uczestnictwa w zabawie
– zna formy grzecznościowe
– rozwinie płynność ruchów podczas kreślenia wzorów litero podobnych
– przestrzega zasad dobrej zabawy
– znajdzie właściwą drogę w labiryncie i ją narysuje
– sprawnie wykonuje ćwiczenia ruchowe
– ułoży rytmy dzień – noc
– spróbuje rozpoznać głosy kolegów i koleżanek
– bawi się zgodnie z innymi

ZABAWA W TEATR ( 25-29.11.2024 r.)

– spróbuje rozpoznać nastrój kolegi
– prawidłowo wykonuje ćwiczenia ruchowe
– współdziała w zabawie z innymi
– zapamięta szczegóły dotyczące wyglądu kolegi/koleżanki
– zaznajomi się z obrazem graficznym litery „L,l”
-rozwinie umiejętność posługiwania się różną intonacją głosu
– bawi się zgodnie z innymi
– zaznajomi się z obrazem graficznym liczby 6
– przestrzega zasad
– weźmie udział w scenkach pantomimicznych, wprawkach dramowych
-jest spostrzegawcze
-szanuje zabawki
– utrwali znajomość popularnych wątków baśniowych
– rozwinie spostrzegawczość słuchową podczas rozpoznawania dźwięków
– odkryje przyjemność działania w grupie podczas zabawy w teatr
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-porówna swój nastrój do symbolu pogody
– utrwali swoją wiedzę o teatrze
– opowie o sobie na forum grupy
-współdziała w zabawie z innym

PAŹDZIERNIK 2024

Czego uczymy się październiku w grupie pięciolatków?

 

Umiejętności dzieci:

 

-organizuje sobie czas do zabawy

-jest spostrzegawcze

-bawi się w zabawy tematyczne

-wypowiada się na forum grupy

-utrzymuje porządek w miejscu pracy

-reaguje na polecenia nauczyciela

-śpiewa piosenkę

-pomaga innym podczas sprzątania

-dzieli słowa na sylaby

-szybko reaguje na polecenia słuchowe i wzrokowe

-przestrzega zasad bezpieczeństwa

-określa kierunki: po prawej, po lewej…..

-bawi się zgodnie z innymi

-bawi się zgodnie z innymi

-słucha wiersza z uwagą

-odtwarza podany rytm

-przelicza prawidłowo

-kontynuuje rytm

-jest sprawne ruchowo

-prawidłowo wykonuje ćwiczenia ruchowe

-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

-porusza się nie potrącając innych

-zapamiętuje treść nowej piosenki

-śpiewa nowo poznaną piosenkę

-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną

-przestrzega zasad bezpiecznej zabawy

-jest sprane manualnie, lepi z plasteliny na określony temat

-bawi się zgonie z innymi

-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

-szybko reaguje na polecenia nauczyciela

-jest sprawne ruchowo

-jest zręczne  i zwinne

-słucha poleceń nauczyciela

-jest spostrzegawcze

-precyzyjnie rysuje po saldzie

-bawi się zgodnie w grupach
-szanuje przedszkolne zabawki

-rysuje elementy o jeden więcej i o jeden mniej

-chodzi na czworakach

-słucha uważanie wiersza

-wypowiada się nt. treści wiersza dotyczącego  lasu

-buduje logiczne zdania

-dba o porządek w miejscu pracy

-tworzy krótkie opowiadanie

-odkłada zabawki na wyznaczone miejsce

-przestrzega zasad kodeksu

-jest spostrzegawcze

-ma bogatą wyobraźnię

-porusza się we właściwych kierunkach

-ma poczucie rytmu

-reaguje na zmianę sygnału

-wyciąga wnioski z prowadzonych badań

-śpiewa i tańczy przy piosence

-w sposób właściwy korzysta ze swojej przestrzeni

-koloruje wg polecenia słownego

-przelicza w zakresie dostępnym sobie

-słucha poleceń słownych

-jest sprawne ruchowo, zręczne i zwinne

-rysuje po śladzie

-bawi się zgodnie z innymi dziećmi

-samodzielnie organizuje sobie czas

-koloruje obrazek wg kodu

-sprawnie porusza się na czworakach

-ma poczucie rytmu

-wykonuje polecenia rytmicznie

-czerpie radość z udziału w zabawach muzycznych

-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną

-obserwuje zachowanie przedmiotów, wyciąga wnioski

-dzieli się zabawkami

-odkłada zabawki na miejsce

-układa elementy od najmniejszego do największego

-odgaduje zagadki

-jest sprawne ruchowo

-prawidłowo wykonuje zadania ruchowe

-odwzorowuje liczebność zbiorów

-ma poczucie równowagi

-aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych 

-zna zwyczaje zwierząt w czasie jesienno- zimowego okresu

-chętnie maluje, rysuje

-samodzielnie wybiera czas i miejsce zabawy

-wypowiada się całymi zdaniami

-prawidłowo powtarza zgłoski 

-reaguje na polecenia słuchowe

-dodaje i odejmuje w zakresie 10

-bawi się zgodnie

-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

-przelicza ilość sylab w słowach

-wypowiada się pełnymi zdaniami

-pomaga innym w czasie porządkowania

-nazywa zaobserwowane ptaki

-rzuca do celu

-wypowiada rymy do podanych słów

-odkłada zabawki na miejsce

-przyjmuje prawidłową postawę

-prawidłowo przelicza liczebnikami porządkowymi

-dodaje i odejmuje z zakresie  dostępnym sobie

-reaguje na zmianę muzyki

 

-tworzy zdrobnienia do podanych słów

 

 

 

WRZESIEŃ 2024

Czego uczymy się we wrześniu w grupie pięciolatków?
Tydzień 1: Witaj przedszkole
Tydzień 2: Razem jest weselej
Tydzień 3: Nasze emocje i uczucia
Tydzień 4: Powitanie jesieni

Umiejętności dziecka:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-potrafi się przedstawić
-jest aktywne w czasie ćwiczeń
-buduje dłuższe wypowiedzi
-zna zasady zachowania
-pamięta o zasadach bezpieczeństwa
-słucha poleceń nauczyciela
-kończy rozpoczęte zdanie
-rysuje siebie i podpisuje swoim imieniem
-posługuje się w zabawie umiarkowanym głosem
-jest sprawne manualnie
-tańczy i śpiewa razem z innymi
-rozpoznaje, nazywa i przedstawia różne emocje
-wypowiada się na forum grupy
-ma poczucie rytmu
-rytmizuje tekst
-pamięta o zasadach bezpieczeństwa w czasie zabawy na placu
-odnajduje parę
– rysuje własny nastrój
-sprząta zabawki po zabawie
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
-kończy rozpoczęte zdanie
-jest spostrzegawcze
-jest sprawne ruchowo
-aktywnie uczestniczy w zabawach pantomimy
-precyzyjnie koloruje postać
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-koloruje wg kodu
-mówi miłe słowa kolegom i koleżankom
-powtarza fragmenty piosenki
-śpiewa nowo poznaną piosnkę
-rysuje kredkami na określony temat
-przestrzega zasad kodeksu
-reaguje na polecenia nauczyciela
-koloruje wg kodu
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-dzieli się zabawkami z innymi
-rytmizuje podany tekst
-reaguje na polecenia nauczyciela
-wspólnie z innymi tworzy kodeks zasad
-przestrzega zasad ustalonego kodeksu
-jest sprawne ruchowo
-poprawnie wykonuje skoki
-pokonuje przeszkody skacząc obunóż
-odnajduje swoja parę
-zapamiętuje i odtwarza ruchy
-porządkuje salę po skończonej zabawie
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-wypowiada się na forum grupy
-rysuje wg polecenia
-słucha uważnie opowiadania
-odpowiada na pytania
-określa prawidłowe zachowania dzieci
-rysuje na określony temat
-prawidłowo posługuje się kredkami
-pomaga innym w czasie sprzątania
-dzieli słowa na sylaby
-odgaduje po opisie słownym
-słucha uważnie wiersza
-odpowiada na pytania
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-bawi się wg własnych zainteresowań
-odkodowuje rysunek
-jest spostrzegawcze
-przelicza prawidłowo w zakresie dostępnym dzieciom
-precyzyjnie rysuje koła i kwadraty
-tworzy przeciwieństwa do podanych słów
-dokonuje analizy sylabowej słów
-odkłada zabawki na wyznaczone miejsce
-jest kreatywne
-śpiewa i tańczy przy piosence
-wymieni nazwy dni tygodnia wg kolejności
-określi jaki jest dzisiaj dzień tygodnia
-odgaduje nazwy jesiennych darów

-rozwijanie umiejętności matematycznych
-szanuje prawa innych w czasie zabawy
-układa zdania o jesieni
-naśladuje ruchy zwierząt
-przelicza i określa ilość