MAJ 2025
Czego uczymy się w maju?
Tydzień 1: Mój kraj Polska
Tydzień 2: Książki- nasi przyjaciele
Tydzień 3: Majowa łąka
Tydzień 4: Ciekawe zawody
Tydzień 5: Moja rodzina
Umiejętności dziecka:
– poda swój pomysł na napisanie książki
– wcieli się w postać określonej postaci bajkowej
– weźmie udział w wycieczce do księgarni
– pozna pracę księgarza
– weźmie udział w zabawach z gazetami
– jest kreatywne podczas zabawy
– okaże sympatię w stosunku do kolegów i koleżanek
– zauważy różnice na półce z książkami
– wykona postać krasnala z wykorzystaniem patyka po lodzie
– podejmie próby odnalezienia w ogrodzie przedszkolnym zgubionego kluczyka
– rozwiąże zagadki n/t bajek
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– połączy w pary jednakowe kapcie
– wcieli się w rolę postaci z bajki o Czerwonym Kapturku
– zapamięta i odtworzy gestodźwięki
– wykona rysunek kredą na płytach chodnika
– pokoloruje sylwetę zamku wg podanego kodu
– szanuje zabawki
– wymieni jaką rolę chciałoby odegrać w bajce
– połączy obrazek z jego brakującym fragmentem,
– utrwali znajomość liczebników porządkowych
– podejmie próby przeskoków przez przeszkody
– utrwali znajomość kilku wątków baśniowych
– szanuje zabawki
– wymieni jaką postacią bajkową chciałoby dzisiaj być
– wysłucha bajki wybranej z kącika czytelniczego
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– zauważy zmiany wiosennej przyrody
– zatańczy z książką wg instrukcji nauczyciela
-szanuje zabawki
– podejmie próby silnego zasysania powietrza przez słomkę
– rozpozna sygnał muzyczny przypisany grupie, do której należy
– pozna wiersz pt. „Malutka biedronka”
– wykorzysta lupę do obserwowania owadów
– zagra w „Memory”
– jest kreatywne podczas zabawy
– jest kreatywne podczas zabawy
– pozna wierszyk z masażykiem „Ślimak, ślimak wystaw rogi”
– połączy linią ślimaki o tym samym wyglądzie
– wykona pracę plastyczną „Ślimak”
– pozna ciekawostki przyrodnicze n/t ślimaka
– zilustruje ruchem opowieść nauczyciela
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– wysłucha wiersza „Spotkanie z biedronką”
– dorysuje biedronkom kropki tak, aby po obu stronach miały ich tyle samo
– pozna pląs ze śpiewem „Poszło dziewczę po ziele”
– pozna zasady zabawy „pająk i muchy”
– ułoży z kółek origami stonogę
– szanuje zabawki
– pozna cykl rozwojowy motyla
– odgadnie kto ukrył się w „kokonie”
– wykona „taniec motyli” z chusteczkami
– policzy i porówna liczbę elementów zbioru
– zbuduje z piasku dowolną budowlę
– wysłucha opowiadania…
– odkłada zabawki na miejsce po skończonej zabawie
– wcieli się w rolę królowej pszczół lub pszczoły – robotnicy
– narysuje po śladzie drogę przelotu owadów
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– wyliczy wszystkie dźwięki i kolory, jakie usłyszy i dostrzeże na podwórku
– zilustruje opowieść nauczyciela
– szanuje zabawki
– zatańczy taniec z miotłą
– policzy, z ilu osób składają się rodziny na obrazkach
– wysłucha opowiadania z cyklu „Ach, te emocje!”
– pozna sposoby radzenia sobie ze wstydem
– weźmie udział w zabawie z obieganiem koła na sygnał słowny
– jest kreatywne podczas zabawy
– przedstawi ruchem określoną czynność
– dorysuje brakujące fragmenty do obrazka domu
– wykona laurkę dla mamy
– poda kilka informacji n/t swojej mamy
– dostosuje ruch do muzyki granej staccato i legato
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– pozna zabawę paluszkową „Rodzinka”
– wymieni, w czym chciałoby być podobne do taty
– weźmie udział w instrumentacji do wiersza „Domowa orkiestra”
– odkoduje informacje zawarte w „muzycznym szyfrze”
– narysuje obrazek dla taty
– szanuje zabawki
– wymieni sprzęty znajdujące się w jego domu
– sprecyzuje na czym powinien polegać porządek w pokoju
– posegreguje przedmioty wg wskazanego kryterium
– podejmie próby celowania do bramki
– narysuje piłkę
– szanuje zabawki
– wiernie odtworzy ruchy partnera z pary
– zabierze głos n/t jak jego rodzina spędza wolne dni
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– poczyni obserwacje przyrodnicze
– utworzy zdrobnienia od podanych wyrazów
– szanuje zabawki
– wskaże przedmioty opisane przez nauczyciela
– dopasuje atrybuty do przedstawicieli zawodów
– rozpozna i nazwie przedstawicieli kilku zawodów
– pozna kilka dawnych zawodów
– podejmie próby podawanie piłki w rzędzie
– ułoży z patyczków/zapałek/wykałaczek dowolne figury i przedmioty
– jest kreatywne podczas zabawy
– posegreguje koperty wg wyglądu znaczków
– narysuje po śladzie drogi, które muszą pokonać kierowcy rajdowi
– ulepi z plasteliny „danie szefa kuchni”
– pozna zasady zabawy podwórkowej „Woda – Ląd”
– pozna wierszyk z masażykiem „Stolarz młotkiem stuka…”
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– powtórzy sekwencje ruchowe ustalone przez nauczyciela
– dorysuje brakujące cegły w karcie pracy
– weźmie udział w szeregu zabaw muzyczno – ruchowych z chustą animacyjną
– pozna układ ruchowy do muzyki klasycznej
– dobierze w pary jednakowe kapcie
– szanuje zabawki
– odnajdzie po opisie słownym kolegę z grupy
– utrwali znajomość numeru alarmowego 112
– weźmie udział w spotkaniu z przedstawicielami Straży Pożarnej
– wejdzie w rolę strażaka, policjanta albo ratownika
– ustali które służby ratownicze należy zawiadomić w przypadku opisanej przez nauczyciela sytuacji
– odkłada zabawki na swoje miejsce
– podejmie próby określenia swojego nastroju
– odtworzy rytm ćwierćnutowy i ósemkowy
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– pozna lokalizację kilku punktów usługowych
– podzieli się informacją, czym zajmują się zawodowo jego rodzice
– szanuje zabawki
MARZEC 2025
Czego uczymy się w marcu?
Tydzień 1: Domowi ulubieńcy
Tydzień 2: Cztery żywioły
Tydzień 3: Gdzie jesteś wiosno
Tydzień 4: Kolory wiosny
Umiejętności dziecka:
– pozna nazwy żywiołów
– ułoży rytmy z klocków symbolizujące żywioły
– odtworzy głosem dźwięk wiatru
– weźmie udział w doświadczeniach z powietrzem
– wymyśli „dziwne” kroki i przejdzie nimi wyznaczoną trasę
– wykona ćwiczenia oddechowe
– jest kreatywne podczas zabawy
– użyje w zabawie wachlarza
– odtworzy dźwięk wiatru za pomocą folii i papieru
– wykona pracę plastyczną polegającą na rozdmuchiwaniu kleksów
– podejmie próby biegu wężykiem po prostej
– zaznaczy w karcie pracy, co się kojarzy z ciepłem, a co z zimnem
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– wzbogaci wiedzę n/t właściwości wody
– obejrzy na zdjęciach i obrazkach zbiorniki wodne
– pozna nową figurę taneczną – cwał bokiem
– wykorzysta w tańcu przybory: chusteczki, małe obręcze
– określi do czego przydaje się woda
– szanuje zabawki
– weźmie udział w doświadczeniu ze świecą
– narysuje strumień wody gaszącej ogień
– utrwali znajomość figur geometrycznych
– podejmie próby podskoku obunóż do przodu
– odszuka schowany w sali przedmiot
– zatańczy z apaszką „Taniec ognia”
– szanuje zabawki
– dowie się, czym są „skarby Ziemi”
– porówna wielkość, kształt i kolor kamieni
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– obejrzy przydomowe ogródki podczas spaceru
– wejdzie w rolę kreta drążącego korytarze
– szanuje zabawki
– zaobserwuje sposób zakładania hodowli szczypioru i fasoli
– dowie się, do czego służy dzienniczek obserwacji roślin
– opisze, jak wyobraża sobie Wiosnę
– wysłucha wiersza „Jest pewna malarka…”
– ułoży obrazek z ziaren fasoli
– jest kreatywne podczas zabawy
– nauczy się prostej powitanki
– podejmie próby rysowania po śladzie
– weźmie udział w uroczystości Powitania Wiosny
– zilustruje ruchem opowieść o przebudzeniu misiów
– utrwali pląs „Stary niedźwiedź mocno śpi”
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– pozna popularne przysłowie o marcu
– zilustruje dźwiękami przysłowie „W marcu jak w garncu”
– dobierze słoneczka do chmurek tak, aby wskazywały te same emocje
– pozna piosenkę o wiośnie
– odszuka przedmiot schowany w ogrodzie przedszkolnym
– odwzoruje elementy zbioru
– szanuje zabawki
– pozna pojęcie „zwiastuny wiosny”
– weźmie udział w zespołowym tworzeniu krokusów
– policzy zwiastuny wiosny,
– utrwali pojęcie „para”
– rozwiąże zagadki logiczne oparte na skojarzeniach
– odkłada zabawki na miejsce po skończonej zabawie
– przekaże „promyk słońca” dowolnemu dziecku z grupy
– pozna nazwy i zwyczaje kilku ptaków powracających do kraju wiosną
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– poszuka na spacerze pierwszych oznak wiosny
– ustali co fruwa, a co chodzi
– jest kreatywne podczas zabawy
– odnajdzie drugą połowę pisanki zgodną z wzorem
– podejmie próby gniecenia gazet i rzucania nimi do celu
– wykona kartkę wielkanocną z kurczątkiem
– pozna zabawę przy piosence „Kurczątka”
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– utworzy zbiory dwuelementowe
– odnajdzie ukryte kurczątko
– pozna zabawę przy piosence „Kurki trzy”
– podejmie próby biegu parami
– dowie się o drapieżnikach, przed którymi należy chronić zwierzęta
– utrwali znajomość kolorów
– podejmie próby układania i kontynuowania rytmów
– ulepi babki z piasku
– weźmie udział w quizie
– szanuje zabawki
– wykona ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– zauważy zmiany w przyrodzie podczas spaceru
– zatańczy „Wiosenny taniec”
– szanuje zabawki
– rozpozna i nazwie kolory
– zagra na kołatce „jak klekocze bociek”
– pozna wiersz „Bocian i żaba”
– wzbogaci swoją wiedzę przyrodniczą n/t trybu życia bocianów
– weźmie udział w zabawie „budowanie bocianiego gniazda”
– podejmie próby dekodowania zakodowanych informacji
– wyszuka zielone fragmenty ilustracji książkowych
– odtworzy głosem „żabi chór”
– wykona żabkę z papieru
– podejmie próby przeskoków przez linki leżące na ziemi
– połączy elementy zbioru wg instrukcji
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– nazwie kolory przedmiotów, o których mowa w zdaniach
– wykryje nonsensy na obrazku
– utrwali znajomość piosenki „wiosna”
– zagra na instrumentach perkusyjnych
– pozbiera piłeczki na czas
– rozwiąże zagadki o kolorach
– szanuje zabawki
-obejrzy albumy o kwiatach
– pozna części roślin doniczkowych
– dowie się, które zmiany są odwracalne, a które nieodwracalne
– rozwiąże wiosenne zagadki
– ulepi dowolne obiekty z plasteliny
– szanuje zabawki
– pozna różne gatunków tkanin, tapet i papieru
– odróżni zdania prawdziwe od fałszywych
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– wytropi i nazwie kolory w mijanych na spacerze obiektach
– utworzy parę z innym dzieckiem wg instrukcji nauczyciela
– szanuje zabawki
LUTY 2025
Luty 2025
Przewidywane osiągnięcia dzieci 4 – letnich z gr. III Żabki:
– pozna pląs „Kółko graniaste”
– narysuje wzory na serwetce dla babci
– nazwie przedmioty kojarzące się z babcią i dziadkiem
– podejmie próby chodzenia tip- topkami (małymi kroczkami)
– utrwali znajomość kolorów
– jest kreatywne podczas zabawy
– rozpozna za pomocą dotyku przedmioty
– podejmie próby kontynuowania rytmów
– wykona prezent dla babci i dziadka – kwiat na patyku
– rozwiąże zagadki dotyczące obiektów w ogrodzie przedszkolnym
– ułoży wieżę z kubeczków i talerzyków
– zachęcanie do wspólnych zabaw
– poznają zabawę logorytmiczną „Siała baba mak”
– podzielą się swoimi doświadczeniami z wizyty u dziadków
– wyrażą ruchem nastrój w muzyce
– poznają zabawę „Gąski, gąski do domu”
– porównają cechy przedmiotów bez kontroli wzroku za pomocą dotyku
– szanuje zabawki
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– podejmą próby zwijania kłębka wełny
– rozpoznają kształty i wzory rysowane światłem latarki
– porównają liczebność zbiorów
– użyją pojęć „o 1 mniej, o 1 więcej, tyle samo”
– wysłuchają piosenki „Babcia kucharka”
– bawi się zgodnie z innymi
– zapamiętają treść obrazka
– wejdą w rolę osoby przygotowującej ciasto dla babci i dziadka
– wezmą udział w szeregu zabaw ruchowych
– zaobserwują w jaki sposób poruszają się osoby starsze
– zaznaczą różnice w wyglądzie dwóch obrazków
– szanuje zabawki
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
-utrwali tekst i melodię piosenki „Zima”
– pozna wiersz „Bal w pokoju lal” K. Dardzińskiej
– zaznajomi się z pojęciem „karnawał”
– podejmie próby budowania „kretowisk” ze śniegu
– podejmie współpracę w grupie podczas zabawy w „Balonik”
– jest kreatywne podczas zabawy
– „obuje” krzesełko
– zamieni pudełko w inny przedmiot
– stworzy pracę plastyczną „Tańczące śnieżynki” inspirowaną metodą Edukacji Przez Ruch
– weźmie udział w chodach i biegach slalomem
– wysłucha opowiadania M. Jelonek z cyklu „Ach, te emocje!”
– utrwali nazewnictwo kolorów
– zachęcanie do wspólnych zabaw
– zatańczy ze wstążką wg własnej inwencji
– zakoduje dźwięki długie i krótkie
– weźmie udział w zabawie rytmicznej do piosenki „Zima”
– zagospodaruje samodzielnie czas na podwórku
– policzy kropki na kostce
– szanuje zabawki
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– pozna zabawę paluszkową „Tańcowały dwa Michały”
– rozwinie percepcję wzrokową podczas szukania partnera do tańca kotylionowego
– utworzy kółka z dwóch połówek
– podejmie próby stemplowania na śniegu
– wykryje zmiany w położeniu instrumentów
– szanuje zabawki
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– utrwali znajomość kolorów, rozwinie umiejętność dekodowania informacji
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– odkryje zmiany w najbliższym otoczeniu przedszkola
– ułoży figury wg wzoru
-szanuje zabawki
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– odgadnie bez kontroli wzroku co się kryje pod chustą
– weźmie udział w zabawie tematycznej „W sklepie”
– nazwie produkty spożywcze i artykuły przemysłowe
– podejmie próby toczenia obręczy
– wysłucha rymowanki i pokoloruje sylwety produktów, występujące w jej treści
– jest kreatywne podczas zabawy
– poszerzy słownictwo dotyczące zakupów i rodzajów sklepów
– posegreguje makarony wg kształtu
-pozna różne rodzaje linii
– stworzy dowolną kompozycję z pasków papieru
– połączy linią przedmioty/produkty z szafą albo z lodówką
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– pozna znaczenie słowa „supermarket”
– zareaguje na nazwy produktów spożywczych
– zrealizuje własne pomysły na zabawy ze „skrzynią skarbów”
– rozwiąże dźwiękowe zagadki
– pozna zabawę w „Ciuciubabkę dźwiękową”
– zbuduje wieże z klocków
– szanuje zabawki
– wymieni nazwy towarów sklepowych
– odtworzy głosem dźwięki wydawane przez zabawki
– odnajdzie schowane maskotki w sali przedszkolnej
– podejmie próby biegu w ślad za prowadzącym
– wcieli się w rolę zabawki
– szanuje zabawki
– nazwie przeciwieństwa
– wymieni przedmioty zgodnie z określonym kryterium
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– obejrzy witryny sklepowe
– wybierze koraliki w określonym kolorze, ułoży je zgodnie z poleceniem nauczyciela
– szanuje zabawki
– pozna rymowankę „Idzie smok”
– narysuje łuski smoka
– wysłucha legendy o smoku wawelskim
– pozna zasady zabawy podwórkowej „Smok i owieczki”
– wymyśli imię dla smoka
– jest kreatywne podczas zabawy
– obejrzy album o dinozaurach
– utworzy wystawę dinozaurów
– wykona pracę plastyczną „Dinozaur”
– zaznaczy w karcie pracy różnice w wyglądzie dinozaurów
– odnajdzie schowanego w sali dinozaura
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– narysuje zęby smoka
– pozna „Piosenkę o smoku”
– podejmie próby chodzenia krokiem mierniczym
– zilustruje ruchem wierszyk „Jestem smok”
– przejdzie po śladach smoczych łap
– szanuje zabawki
– ułoży melodię do krótkiego tekstu
– uporządkuje wiadomości n/t smoków i dinozaurów
– pozna pojęcia: wykopaliska, skamieliny
– uporządkuje elementy zbioru wg różnych kryteriów
– weźmie udział w konstruowaniu „smoczej jamy”
– bawi się chętnie z rówieśnikami
– zachowa chronologię zdarzeń w historyjce obrazkowej
– ułoży sekwencje z kolorowych kubeczków
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– zaobserwują wygląd i zachowanie ptaków
– umieszczą „jaja”(piłeczki) w „gnieździe”(wyklejony taśmą okrąg)
– szanuje zabawki
STYCZEŃ 2025
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc styczeń dla ŻABEK
– wyrażą ruchem nastrój w muzyce
– poznają zabawę „Gąski, gąski do domu”
– podejmą próby zwijania kłębka wełny
– rozpoznają kształty i wzory rysowane światłem latarki
– porównają liczebność zbiorów
– użyją pojęć „o 1 mniej, o 1 więcej, tyle samo”
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– zapamiętają treść obrazka
– zaznaczą różnice w wyglądzie dwóch obrazków
– powtórzy za nauczycielem zdania i wyrażenia związane z zimą
– ustali kolejność wydarzeń w historyjce
– wykona bałwanka z talerzyka papierowego
– pozna właściwości śniegu
– zapamięta usłyszane dźwięki i określi ten, który został pominięty
– zaobserwuje doświadczenie z zamarzaniem wody i topnieniem lodu
– wykona improwizacje instrumentalne
– rozwinie umiejętność gry na kołatce, marakasach, bębenku uderzanym ręką
– zbuduje z pudełek pałac Królowej Śniegu
– rozwiąże zimowe zagadki,
– posegreguje elementy zbioru wg przeznaczenia
– dowie się dlaczego utrzymywanie porządku w sali jest ważne
– okazuje uprzejmość i życzliwość innym
– podejmie próby rzucania woreczkiem do celu
– wczuje się w rolę śnieżynki i opowie, co widzi z góry
– porówna różne odcienie bieli
– rozpozna przedmioty na podstawie fragmentu obrazka
– pozna zabawę paluszkową „Na lodowisku”
– wskaże poprawnie postać bałwanka na podstawie opisu jego wyglądu
– dokończy rozpoczęte zdania
– pozna technikę malowania śniegu
– rozpozna głos kolegów
– poda w kręgu piłeczkę na różne sposoby
– określi widok za oknem
– pozyska próbki śniegu z trzech różnych miejsc,
– sprawdzi, czy śnieg jest czysty
– pozna nazwy ptaków: sikorka, gil, wróbel
– rozwinie aparat artykulacyjny podczas naśladowania głosów ptaków i zwierząt
– wykaże inwencję twórczą podczas improwizacji wokalnych
– stworzy zimowy obrazek w ogrodzie przedszkolnym
– rozwinie umiejętność posługiwania się liczebnikami porządkowymi
– poszuka na śniegu śladów ptaków i zwierząt
– podrze gazetę na jak najmniejsze strzępki
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– ulepi „śnieżną kulę” z waty
– powtórzy ruchy wyznaczone przez nauczyciela, kolegów
– zaobserwuje zmiany w krajobrazie zimowym
– poda nazwy podstawowych kolorów
– wysłucha opowiadania pt. „Pani Bystre Oko”
– obejrzy przez lupę szczegóły na obrazkach
– pokoloruje baloniki wg wzoru
– jest kreatywne i pomysłowe podczas zabawy
– zareaguje ruchem na sygnał słowny
– rozpozna odgłosy wydawane przez zabawki
– namaluje farbami muzykę
– wymyśli temat rozmowy dwóch kredek
-jest spostrzegawcze
– rozpozna i opisze zapachy
– narysuje talerz z gorącą zupą
– nazwie przeciwieństwa w muzyce: szybko – wolno, cicho – głośno
– rozwinie umiejętność chodzenia i biegania parami
– wzbogaci wiedzę na temat sposobów dbania o narządy zmysłów
– wykona szereg ćwiczeń zręcznościowych
– rozpozna smaki produktów spożywczych
– wykona ruchy imitujące gotowanie zupy
– podejmie próby ustalenia kryterium klasyfikacji elementów zbioru
– przeliczy elementy zbioru w zakresie 1-10
– przejdzie po narysowanej linii
– rozwiąże proste zagadki o potrawach
– realizuje własne pomysły podczas zabawy
– zauważy różnice w fakturze przedmiotów
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– pozna różne rodzaje piłek
– porówna strukturę kory drzew
– rozpozna przedmioty za pomocą stóp
– dorysuje czapeczki pingwinom
– szanuje zabawki
– pozna rymowankę „Pięć zmysłów mam”
– poda nazwy podstawowych kolorów
– wysłucha opowiadania pt. „Pani Bystre Oko”
– przejdzie po śladach
– obejrzy przez lupę szczegóły na obrazkach
– pokoloruje baloniki wg wzoru
– jest kreatywne i pomysłowe podczas zabawy
– rozpozna i opisze zapachy
– narysuje talerz z gorącą zupą
– nazwie przeciwieństwa w muzyce: szybko – wolno, cicho – głośno
– rozwinie umiejętność chodzenia i biegania parami
– wzbogaci wiedzę n/t sposobów dbania o narządy zmysłów
– wykona szereg ćwiczeń zręcznościowych
-szanuje zabawki
– zauważy różnice w fakturze przedmiotów
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– pozna różne rodzaje piłek
– porówna strukturę kory drzew
– rozpozna przedmioty za pomocą stóp
– dorysuje czapeczki pingwinom
– szanuje zabawki
– rozpozna i nazwie kolory
– pokoloruje sylwety tubek z farbami
– narysuje martwą naturę
– wykona rzuty piłką ponad przeszkodę
– weźmie udział w zabawie tropiącej
– podejmie próby rysowania rysunku w parze
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– weźmie udział w zabawie logopedycznej
– wczuje się w charakter odtwarzanej postaci
– utrwali znajomość liczebników porządkowych
– wykona bieg wielokierunkowy z wymijaniem
– zaznajomi się z jednym z rodzajów form teatralnych – teatrem rąk
– uzupełni brakujące fragmenty rękawiczek w karcie pracy
– szanuje zabawki
utrwali pląs ze śpiewem „Krasnoludki”
– uzupełni zdania używając wyrazów przeciwstawnych do podanych
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– utrwali przebieg zabawy tanecznej „Dalej w tany”
– zatańczy do ulubionej muzyki
– szanuje zabawki
GRUDZIEŃ 2024
Grudzień 2024
Przewidywane osiągnięcia dzieci 4 – letnich z gr. III Żabki:
– pozna rymowankę logorytmiczną „Zimno”
– wypowie się n/t tego czy lubi zimę i za co lubi zimę
– ułoży z patyczków higienicznych mroźne wzory
– podejmie próby rysowania na śniegu lub na ziemi
– weźmie udział w wyścigach mikołajowych zaprzęgów
– jest kreatywne podczas zabawy
-bawi się zgodnie z innymi
– pozna legendę o św. Mikołaju
– podejmie próby zmiany intonacji głosu
– wykona pracę plastyczną „Prezent”
– zbuduje piramidę z pudełek
– zakoduje proste informacje
-współdziała w zabawie z innymi
– powtórzy rytm za pomocą kolorów
– rozwiąże proste zagadki słowne
– porówna ciężar dwóch przedmiotów i określi, który z nich jest lżejszy, a który cięższy
– złoży dwa pasujące do siebie elementy w całość,
– podejmie próby toczenia piłki do bramki
– pozna zasady zabawy „Raz, dwa, trzy, Mikołaj patrzy”
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– nazwie czynności wykonywane przez Mikołaja, mamę, tatę, babcię, dziadka
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– rozwinie umiejętność chodzenia parami po chodniku
– zaśpiewa indywidualnie dowolną piosenkę z okazji imienin Mikołaja
– narysuje ciasteczka dla Mikołaja
– porządkuje salę po skończonej zabawie
– wskaże źródło dźwięku
– wybierze określone elementy zbioru
– weźmie udział w uroczystości wewnątrzgrupowej – Mikołajek
– rozwinie umiejętności taneczne
– podejmie próby dekodowania informacji
– szanuje zabawki
– porządkuje salę po skończonej zabawie
– odnajdzie w sali przedmioty należące do kucharza
– wykreśli przedmioty, które nie są potrzebne w pracy kucharza
– wysłucha opowiadania „Poranne sprzeczki widelca, łyżki i noża”
– wzbogaci słownictwo, pozna czynności, które wykonuje kucharz w kuchni
– zwiedzi przedszkolną kuchnię
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– utrwali pląs „Mało nas”
– dopasuje pokrywki do garnków
– ulepi ciasteczka z masy solne
– weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem i zbierze na czas paski papieru
– opowie jak pomaga mamie w kuchni
– współdziała w zabawie z innymi
– weźmie udział w zabawach sensorycznych z wykorzystaniem ryżu
– porówna odgłosy kuchenne
– zagra na łyżeczkach,
– wydepcze ścieżki na śniegu
– porówna ilość talerzyków i kubków przez łączenie w pary
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– nakryje do słowu wg podanego wzoru
– narysuje obrus w kratkę
– weźmie udział w zabawie związanej z przelewaniem płynów
– wykona biegi i chody slalomem
– utworzy różne kombinacje z gąbeczek do mycia naczyń
– szanuje zabawki
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– dostrzeże szczegóły różniące dwa obrazki
– rozpozna smak i zapach produktów spożywczych
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– zaobserwuje cechy zimowej pogody
– przygotuje wodę smakową z dodatkiem świeżych i suszonych owoców
– szanuje zabawki
– bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– podejmie próby określenia swego nastroju
– ustali, co się przyda, a co nie przyda do ozdobienia choinki
– pozna wiersz do nauki pt. „Kolorowa choinka”
– weźmie udział w dekorowaniu choinki w sali
– przygotuje część wspólnego łańcucha do zawieszenia na choince
– jest kreatywne podczas zabawy
– pozna rymowankę „O jak przyjemnie”
– odkryje co się zmieniło w wyglądzie choinki
– wykona choinkę z sosnowej szyszki
– ulepi śnieżki i wykona nimi rzuty na odległość
– ozdobi w nietypowy sposób choinkę wyklejoną z taśmy malarskiej
-bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– zapamięta zawartość mikołajowego worka
– dopasuje kształty przedmiotów do konturów przedmiotów
– powtórzy wysłuchane rytmy i melodie
– utrwali zabawę taneczną „Dalej w tany”
– połączy w pary rękawiczki
– szanuje zabawki
– zachęcanie do wspólnych zabaw
– podejmie próby rzucania do celu
– dorysuje bombki na choince
– dokona klasyfikacji elementów zbioru wg kształtu
– weźmie udział w poszukiwaniach skarbów w ogrodzie przedszkolnym
– wejdzie w rolę roztargnionego elfa i pogubi prezenty, a potem je pozbiera
– zachęcanie do wspólnych zabaw
– ułoży świąteczne puzzle,
– pozna nazwy potraw wigilijnych,
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych,
– zaobserwuje zjawiska atmosferyczne,
– włączy się do śpiewania kolęd.
-szanuje zabawki
– używa zwrotów grzecznościowych
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– utrwali znajomość części ciała
– wzbogaci wiedzę n/t właściwych nawyków grzecznościowych
– wykona pracę plastyczną „Zimowy obrazek” techniką 5 palców
– podejmie próby rzucani szyszkami na odległość
– wysłucha bajki „Złotowłosa i trzy niedźwiadki”
– zachęcanie do wspólnych zabaw
– zilustruje ciałem postacie ludzi, zwierząt, postaci bajkowych
– utrwali pląs „Krasnoludki”
– zastosuje regułę jeden do jednego podczas liczenia
– zbuduje kopce ze śniegu
– nazwie podstawowe kolory i ich stopień nasycenia (jasny – ciemny)
– bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– pozna rymowankę „Maszeruję, maszeruję…”
– rozwiąże zagadkę obrazkową
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– odkryje uroki zimy,
– pozna zasady zabawy w kręgle
– szanuje zabawki
– zachęcanie do wspólnych zabaw
– utrwali nazwy pór roku
– pozna zabawę paluszkową „Cztery pory roku”
– weźmie udział w zabawie fabularyzowanej „Wesołe Miasto Zimy”
– ulepi dowolną budowlę ze śniegu
– weźmie udział w zabawach z chustą animacyjną
– bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– rozpozna odgłosy oraz je utworzy
– zatańczy w dowolny sposób przy muzyce
– narysuje wzory na „szybkach okien” wg własnego pomysłu
– weźmie udział w tworzeniu zbiorowej pracy plastycznej „Parasol pór roku”
– weźmie udział w gonitwach i ucieczkach na powietrzu
– przyswoi liczebniki porządkowe w zakresie 4
– bawi się zgodnie z innymi
LISTOPAD 2024
Zamierzenie dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc listopad dla gr. III Żabki
-wysłucha wiersza „Domek Krzysia”
– nazwie pomieszczenia i sprzęty domowe
– rozwiąże zagadki słowne na temat sprzętów domowych
– weźmie udział w biegu parami
– dokończy rozpoczęte rytmy
– jest kreatywne podczas zabawy
– bawi się zgodnie z innymi
– wyjaśni zastosowanie wymienionych przedmiotów związanych z higieną, czystością
– stworzy kompozycję „Kafelki do łazienki”
– wykona zeskoki z niskiej wysokości
– pozna zasady segregowania prania
– dostosuje ruchy do słyszanego tempa
– nabierze odwagi w zabieraniu głosu na forum grupy
– uściśli wiedzę na temat przeznaczenia przedmiotów kuchennych
– zagra na nietypowych instrumentach
– weźmie udział w aktywnym słuchaniu muzyki klasycznej
– rozwinie umiejętność formowania koła z chwytem i bez chwytu rąk
– ułoży elementy zbioru wg wielkości wzrastającej
– porządkuje salę po skończonej zabawie
– rozwiąże zagadki ruchowe
– użyje nazw przedmiotów stanowiących wyposażenie pokoju dziecięcego
– wysłucha bajki o trzech świnkach
– rozwinie umiejętność rozróżniania pojęć: długo – krótko
– weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem indywidualnym
– zbuduje z klocków domek dla maskotki
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– ułoży z figur geometrycznych budę dla pieska
– udzieli odpowiedzi na pytania związane z treścią obrazka
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– poczyni próby nazywania budynków w najbliższym otoczeniu przedszkola
– poczyni próby mierzenia odległości krokami oraz wspólną miarą
– pozna pląs „Stary niedźwiedź mocno śpi”
– rozpozna duże i małe elementy zbioru
– ozdobi kołderkę dla misia.
– wykona serię skoków obunóż przez linkę ułożoną na podłożu
– pozna nazwy zwierząt leśnych
– dowie się, jak zwierzęta przygotowują się do zimy
– zagra na instrumentach do piosenki „Deszczyk kap kap kap”
– wytropi skarby wiewiórki – orzechy
– rozwinie umiejętność przeliczania elementów zbioru
– zastosuje jesienne karty ruchowe
– pozna różne kształty liści
– utrwali pląs ze śpiewem „Stary niedźwiedź mocno śpi”
– obejrzy jesienne drzewa w pobliżu przedszkola
– przeniesie listki do pojemnika za pomocą słomki
– znajdzie osobę i przedmiot do pary
– wzbogaci swoją wiedzę o kosmosie
– wysłucha wiersza „Gwiazdki na niebie”
– posegreguje gwiazdki wg wielkości i koloru
– współdziała w zabawie z innymi
– ułoży rytm: dzień – noc
– wymieni czynności, które wykonuje rano, w dzień, wieczorem, w nocy
– wykona pracę plastyczną „Noc”
– przejdzie po narysowanej linii
– weźmie udział w zabawie integracyjnej „Pociąg”
– obejrzy albumy o kosmosie, planetach
– weźmie udział w „kosmicznych” zabawach muzyczno – ruchowych
– pozna zabawę paluszkową „Tu planeta, tam planeta”
– pokoloruje sylwetę planety Ziemia
– pozna wierszyk z masażykiem „Ufoludek”
– udzieli odpowiedzi na pytania ufoludkom podczas zabawy w teatr
– rozwinie umiejętność odwzorowywania liczebności zbioru w zakresie 4
– powtórzy sylaby i zgłoski, naśladując mowę kosmitów
– dorysuje świetlne gazy („ognie”) do rakiety
– zaobserwuje zmiany w najbliższym otoczeniu przedszkola
– weźmie udział w sesji zdjęciowej jako „astronauta”
-szanuje zabawki
– porządkuje salę po skończonej zabawie
-przywita się z innymi dziećmi za pomocą „misiowego uścisku”
– pozna zawartość „skrzyni skarbów”
– wcieli się w role bajkowych postaci
– wykona bieg z omijaniem przeszkód
– połączy postać bajkową z pasującym do niej rekwizytem
-jest kreatywne podczas zabawy
– pokaże różne miny wg instrukcji nauczyciela
– pobawi się w parze w „rozmowy zabawek”
– poczyni próby wspinania się na drabinki do 50 cm
– spróbuje zmieniać intonację głosu
– wymyśli gest lub ruch do naśladowania przez inne dzieci
– obejrzy „Teatr rąk” w wykonaniu nauczyciela
– wykona bieg do celu
– podejmie próby wyrażania uczuć poprzez muzykę (grę na instrumentach)
– pokaże ruchy, które dzieci powtórzą
– wykluczy element niepasujący do zbioru
– weźmie udział w zabawie teatralnej na podstawie bajki „Czerwony Kapturek”
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– zwróci uwagę na cechy późnojesiennej pogody podczas spaceru
– rozwinie zainteresowanie teatrem
PAŹDZIERNIK 2024
Październik 2024
Przewidywane osiągnięcia dzieci 4 – letnich z gr. III Żabki:
– pozna pląs „Mało nas”
– dowie się co to jest „szaruga jesienna”
– wysłucha wiersza „Szara chmurka”
– weźmie udział w tworzeniu zbiórki wg kolorów
– zatańczy do muzyki w dowolny sposób
– jest kreatywne podczas zabawy
– współdziała w zabawie z innymi
– pozna sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami
– weźmie udział w tworzeniu wspólnego obrazka „Padający deszcz”
– namaluje farbami chmury
– wykona bieg do określonego celu
– podzieli się swoimi spostrzeżeniami i wyobrażeniami podczas wspólnego oglądania książek z obrazkami
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– zatańczy przy muzyce wg instrukcji nauczyciela
– wyobrazi sobie o czym opowiada muzyka
– pozna piosenkę „Deszczyk kap kapkap”
– nabierze wprawy w posuwaniu się podskokami obunóż do przodu
– poczyni próby zgniatania papieru w kulki
– bawi się zgodnie z innymi
– odnajdzie w sali przedmiot o określonych cechach
– wykryje nonsensy w obrazkach
– utrwali pojęcie „para”
– pozna znaczenie pojęć: większy – mniejszy
– zaznajomi się z rymowanką „Idą kalosze”
– porządkuje zabawki w sali
– bawi się zgodnie z innymi
– wytropi w sali kosz pani Jesieni
– utrwali piosenkę „Kolory jesieni”
– wejdzie w rolę …
– rozwinie umiejętność podrzucania i toczenia piłek
– ustali atrybuty jesieni
-zorganizuje sobie zabawę
-współdziała w zabawie
– narysuje kreski i linie proste
– przejdzie przez „sensoryczną ścieżkę”
– zagra na instrumentach: kołatce i marakasach
– odtworzy dźwięki jesiennego wiatru
– dobierze do liści ich cienie
– szanuje zabawki
– porządkuje salę po skończonej zabawie
– bawi się zgodnie z innymi
– wymyśli o czym mogą szumieć liście
– porówna dźwięki wydawane przez różne przedmioty
– pozna/utrwali figurę geometryczną – koło
– wykona kompozycję z kół origami
– pozna zabawę „Nasz mały miś”
– odkłada zabawki na miejsce
– używa zwrotów grzecznościowych
– bawi się zgodnie z innymi
– udekoruje kapelusz pani Jesieni na podstawie opisu
– zatańczy z parasolem w kole
– weźmie w szeregu zabaw ruchowych
– odkryje na spacerze piękno jesiennej przyrody
– ulepi z plasteliny kuleczki jarzębiny
-okazuje uprzejmość i życzliwość innym
-współdziała w zabawie z innymi
– pozna numer alarmowy 112
– odtworzy dźwięk pojazdów uprzywilejowanych
– rozwinie umiejętność różnicowania pojęć: dużo, mało, tyle samo
– wzbogaci słownictwo o nazwy pojazdów wodnych, lądowych, powietrznych
– weźmie udział w zabawie integracyjnej „Myjnia samochodowa”
-odkłada zabawki na miejsce
-bawi się zgodnie z innymi
– pozna śpiewankę „Jedzie pociąg hopsasa”
– odegra scenki symulacyjne związane z mówieniem obcemu NIE!
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– ustali jak powinien zachować się Czerwony Kapturek
– narysuje dowolny obrazek kredkami
– pozna zastosowanie baterii
– pozna nazwy urządzeń technicznych
– odtworzy dźwięki urządzeń elektrycznych
– narysuje dowolny rysunek patykiem na piasku
– pozna zasady prowadzenia rozmowy telefonicznej
– jest kreatywne podczas zabawy
-współdziała w zabawie z innymi
– wypowie na forum grupy swoje życzenie
– porówna ilość kropek i klocków
– ułoży z gotowych elementów robota
– pozna zastosowanie lornetki
– nauczy się wierszyka z pokazywaniem „Mechanik”
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– weźmie udział w tworzeniu grającej maszyny
– połączy w pary przedmioty pasujące do siebie pod względem funkcjonalności,
– urządzi pokój lal wg instrukcji słownej
– wyszuka w sali miejsca, gdzie znajdują się urządzenia na prąd
– ułoży dowolną kompozycję ze słomek
– realizuje własne pomysły podczas zabawy
– zatańczy przy muzyce wg instrukcji nauczyciela
– wyobrazi sobie o czym opowiada muzyka
– pozna piosenkę „Deszczyk kap kapkap”
– nabierze wprawy w posuwaniu się podskokami obunóż do przodu
– poczyni próby zgniatania papieru w kulki
– bawi się zgodnie z innymi
– odnajdzie w sali przedmiot o określonych cechach
– wykryje nonsensy w obrazkach
– utrwali pojęcie „para”
– pozna znaczenie pojęć: większy – mniejszy
– zaznajomi się z rymowanką „Idą kalosze”
– porządkuje zabawki w sali
– bawi się zgodnie z innymi
WRZESIEŃ 2024
Wrzesień 2024
Przewidywane osiągnięcia dzieci 4 letnich z gr. III Żabki:
– pozna swoją nową salę, koleżanki i kolegów
– dowie się jak korzystać z kącików zainteresowań
– obejrzy przedstawienie teatralne „Balonowe opowieści”
– pozna właściwości piasku,
– rozpozna kierunek, z którego dochodzi dźwięk
– pozna zasady zgodnej zabawy
– współdziała w zabawie z innymi
– wykona gimnastykę buzi i języka
– odgadnie co znajduje się na fragmencie obrazka
– namaluje farbami kolorowe plamy
– pokona tor przeszkód
– utrwali pląs „Krasnoludki”
– dokończy rozpoczęte zdanie
– bawi się zgodnie z innymi
– nauczy się prostej rymowanki – powitanki
– dowie się, dlaczego powinno się używać zwrotów grzecznościowych
– oceni „na oko” wielkość przedmiotów
– posegreguje przedmioty wg wielkości
– ulepi budowle z piasku
– dowie się, dlaczego „zgoda buduje”
– używa form grzecznościowych
– odkłada zabawki na swoje miejsce
– sprawnie utworzy koło wiązane
– narysuje linię z punktu A do punktu B
– weźmie udział w zabawach ruchowych
– odkryje jaki dźwięk wydają szeleszczące pod nogami liście
– pozna pląs „Mało nas”
– poczyni próby nazywania swoich uczuć
– odnajdzie maskotkę Misia w ogrodzie przedszkolnym
– nawlecze na sznurek makaron
– oceni prawdziwość stwierdzeń podanych przez nauczyciela
– wykona z plasteliny ulepianki
– wykona chody i biegi slalomem
– policzy ilość palców na jednej ręce
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– rozwinie umiejętność marszu z przytupem
– usprawni narządy mowy podczas naśladowania odgłosów zwierząt
– połączy zdjęcia dzieci z właściwymi Emotkami
– uświadomi sobie istnienie trudnych emocji
– zda sobie sprawę z tego co lubi, a czego nie
– rozróżni pojęcia dotyczące kierunku: do przodu, do tyłu, w górę, w dół
– przyswoi zasadę cierpliwego czekania na swoją kolej podczas korzystania ze zjeżdżalni
– poczyni próby formułowania zdań w czasie przyszłym
-okazuje uprzejmość i życzliwość innym
– porówna liczbę ubranek z liczbą misiów
– odtworzy opowieść ruchową „Jesienny spacer”
– zbierze „skarby jesieni” do kącika przyrody
– odszuka listki ukryte w sali
– pozna tekst powitanki
– wzbogaci słownik czynny i bierny przez nazywanie darów jesieni
– ozdobi szal pani Jesieni
– wykona polecenia ruchowe na podwórku
– jest sprawne ruchowo
– nawiąże współpracę z innymi dziećmi podczas zdmuchiwania listków ze stołu
– rozpozna podstawowe kolory
– nauczy się refrenu piosenki „Pani Jesień”
– przećwiczy bieg z omijaniem
– bawi się w sposób bezpieczny na placu zabaw
– weźmie udział w jesiennych zabawach sensorycznych
– skupi uwagę na teatrzyku paluszkowym
– rozpozna kto się schował pod parasolem
– dokona klasyfikacji listków i figur geometrycznych ze względu na wielkość, kształt, kolor
– poczyni próby celowania szyszką do obręczy
– dobierze zdrobnienia do podanych wyrazów
– spróbuje naśladować w tańcu jesienne liście
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– zaobserwuje na spacerze jesienne zmiany w przyrodzie
– pozna rymowankę „Kto ma rower”
– przejdzie wyznaczoną trasę z jabłkiem na talerzyku
– pozna zabawę paluszkową „Pięć rumianych jabłek”
– zaznajomi się z tekstem wiersza „…”
– dowie się co można zrobić z jabłek
– narysuje linie po śladzie
– realizuje własne pomysły podczas zabawy