Koncepcja pracy Przedszkola Nr 2 w Redzie
w roku szkolnym 2019/2020
Koncepcja pracy przedszkola opracowana została na podstawie:
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2019 r.poz.1148 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2018 r.poz.1457 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U z 2018 r. poz. 467),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1646).
Minister Edukacji Narodowej, na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe, ustalił podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020. Z kierunków tych wynikają zadania dla organów nadzoru pedagogicznego, placówek doskonalenia nauczycieli oraz szkól i placówek publicznych.
W roku szkolnym 2019/2020 dyrektor nadal planuje nadzór pedagogiczny, w tym ewaluacje wewnętrzne, uwzględniając wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w poprzednim roku szkolnym.
Opracowanie Koncepcji pracy Przedszkola nr 2 poprzedzone zostało diagnozą pracy przedszkola wynikającą z jego mocnych i słabych stron, uwzględniono również potrzeby środowiska lokalnego oraz możliwości przedszkola zarówno kadrowe jak i bazowe.
Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były priorytety wobec edukacji przedszkolnej, stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego oraz kierunki polityki oświatowej w roku szkolnym 2019/2020.
Koncepcja została opracowana przez zespół nauczycieli oraz przy współpracy rodziców i zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną w dniu 16.09.2019 r.
Koncepcja pracy jest realizowana w oparciu o główne zadania pracy przedszkola opracowane na rok 2019/2020 oraz kierunki polityki oświatowej
- Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych.
- Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
- Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
- Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów.
5.Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno komunikacyjnych
w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.
6.Tworzenie warunków i podejmowanie działań, które sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola w tym aktywnego trybu życia , zdrowego żywienia, zachowań prozdrowotnych.
7.Realizacja akcji ,,Cała Polska czyta dzieciom”. Włączenie rodziców w zadania związane z nabywaniem kompetencji czytelniczych przez dzieci poprzez wspólne czytanie w grupach.
8.Doskonalenie systemu współpracy z rodzicami i środowiskiem.
Profilaktyka uzależnień w placówkach oświatowych
Wychowanie przedszkolne powinno skupiać się na kształtowaniu postaw zabezpieczających dzieci przed ewentualnymi zagrożeniami. Ponadto zadaniem przedszkola jest m.in. przygotowywanie dzieci do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, co realizowane jest z wykorzystaniem naturalnych sytuacji pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych
Kształtowanie postaw patriotycznych służy identyfikacji narodowej i kulturowej. Jest jednym
z najważniejszych zadań i obowiązków szkoły, przedszkola. Kształcenie i wychowanie służą rozwijaniu u dzieci poczucia odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Zadaniem przedszkola jest więc wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i regionalnej oraz przywiązania do historii i tradycji narodowych. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego precyzuje, że dziecko w procesie wychowania powinno nazywać i rozpoznawać wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym (obowiązkowość, przyjaźń, radość).
Wdrażanie nowej podstawy programowej
Wdrażając nową podstawę programową, należy zwrócić uwagę na odmienne regulacje w zakresie przygotowania dzieci do osiągania dojrzałości szkolnej, szczególnie w zakresie poznawania liter i liczenia. Zmiana dotyczy konieczności uwzględnienia potrzeb i możliwości dzieci, np.:
- Nauczyciele wykorzystują każdą naturalnie pojawiającą się sytuację edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Sytuacje edukacyjne wywołane np. oczekiwanym poznaniem liter – skutkują zabawami w ich rozpoznawaniu. Jeżeli dzieci w sposób naturalny są zainteresowane zabawami wspomagającymi ćwiczenie czynności złożonych – liczenie, czytanie, a nawet pisanie – nauczyciel przygotowuje je do ich wykonywania zgodnie z fizjologią i naturą pojawiania się tychże procesów.
- Przedszkole jest miejscem, w którym poprzez zabawę dziecko poznaje alfabet liter drukowanych. Zabawa rozwija w dziecku umiejętności poznawcze w tym zakresie i jest najlepszym rozwiązaniem metodycznym, które sprzyja ich rozwojowi. Zabawy przygotowujące do nauki pisania liter prowadzić powinny jedynie do optymalizacji napięcia mięśniowego, ćwiczeń planowania ruchu przy kreśleniu znaków o charakterze literopodobnym, ćwiczeń czytania liniatury, wodzenia po śladzie i zapisu wybranego znaku graficznego.
Podstawa programowa dla edukacji przedszkolnej zawiera opisy realizacji zadań w postaci celów osiągniętych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego.
Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów
Kluczowe kompetencje matematyczne obejmują umiejętność rozwijania i wykorzystywania myślenia matematycznego w celu rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji. Istotne są tu zarówno proces i czynność, jak i wiedza, przy czym podstawę stanowi należyte opanowanie umiejętności liczenia. Kompetencje matematyczne obejmują, w różnym
stopniu, zdolność i chęć wykorzystywania matematycznych sposobów myślenia (myślenie logiczne i przestrzenne) Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego dziecko podejmuje następujące aktywności matematyczne:
- klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia; układa przedmioty w: grupy, szeregi, rytmy; odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie; rozróżnia podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt,
- eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując przy tym np. dłoń, stopę, but,
- określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także
w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą,
- przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego.
Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym
bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w
realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego
Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego rozwijanie kreatywności i
przedsiębiorczości jest jednym z głównych zadań przedszkola, które powinno:
- wspierać wielokierunkową aktywność dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
- tworzyć warunki umożliwiające dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
- wspierać aktywności dziecka, podnosząc poziom integracji sensorycznej i umiejętność korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
W zakresie kompetencji cyfrowych podstawa programowa wskazuje na potrzebę kształtowania samodzielnej aktywności poznawczej, w tym korzystania z nowoczesnej technologii.
Nasze Przedszkole w roku szkolnym 2019/2020 realizuje Program Promujący Zdrowie, którego celem jest:
- podejmowanie działań dla wzmacniania zdrowia przez dzieci, pracowników i rodziców dzieci,
- dobre samopoczucie w przedszkolu członków jego społeczności,
- edukację zdrowotną i stworzenie im warunków do praktykowania zachowań prozdrowotnych
- zwiększenie kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie i edukacji zdrowotnej,
- promocja zdrowia w dokumentach, pracy i życiu przedszkola.
Efektem takich działań stanie się zwiększenie kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz stwarzanie warunków do praktykowania zachowań prozdrowotnych.
Mocne strony przedszkola:
- duży, przestronny, wolnostojący budynek,
- nowocześnie wyposażona kuchnia dysponująca piecem konwekcyjnym
- całodzienne wyżywienie, świeże posiłki są przygotowywane na miejscu w oparciu o własną kuchnię
- duży ogródek, dobrze wyposażony, sprzyjający aktywności ruchowej dzieci,
- dobra lokalizacja placówki, z dala od gwarnych ulic, w otoczeniu zieleni, w pobliżu pięknego parku
- kolorowe i estetyczne sale dydaktyczne oraz inne pomieszczenia w przedszkolu,
- dobrze wykształceni nauczyciele,
- realizacja autorskich programów edukacyjnych,
- dobra znajomość środowiska rodzinnego,
- atrakcyjna oferta edukacyjna dla dzieci i środowiska rodzinnego,
- stwarzanie warunków do wyrównywania szans edukacyjnych u dzieci,
- szeroka współpraca ze środowiskiem lokalnym.
Ogólne cele koncepcji przedszkola
- Przedszkole organizuje procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci w sposób sprzyjający uczeniu się, dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
- Przedszkole wspiera dzieci w ich indywidualnym rozwoju oraz w rozwijaniu uzdolnień,
- respektowane są normy społeczne,
- nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych,
- Przedszkole promuje wartość wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym
- rodzice są partnerami przedszkola,
- Przedszkole jest miejscem aktywnego rozwoju dzieci, ich osobowości, umiejętności oraz pasji,
- Przedszkole realizuje program profilaktyczno-wychowawczy ,,Wychowanie do wartości” uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci
- planowanie i uatrakcyjnianie zajęć dotyczących aktywności twórczej poprzez wykorzystanie nowoczesnych technik i metod z włączeniem treści poruszających tematykę ,,Wiem, czuję, rozumiem-wychowanie do wartości”
- wykorzystywanie nowatorskiego i twórczego stylu pracy kadry pedagogicznej.
- promowanie zdrowego stylu życia dziecka w domu i w przedszkolu
- ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji
i wychowania dzieci. - informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
- współpraca z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami działającymi na terenie miasta,
- kształtowanie umiejętności dokonywania wyboru tego, co jest dobre i odrzucania tego, co jest złe i szkodliwe
- dostarczanie dziecku pozytywnych wzorców zachowań
MISJA PRZEDSZKOLA
Misją przedszkola jest zapewnienie każdemu dziecku wszechstronnego indywidualnego twórczego rozwoju z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalno-społecznej, bez nacisków i przymusu a poprzez rozbudzanie ciekawości i zaspokojenie naturalnej potrzeby poznania otaczającego świata.
Celem działania naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym, twórczym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w obszarze fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.
- Przedszkole otwarte jest na potrzeby i zainteresowania dziecka. Wspieramy jego aktywność i kreatywność, pomagamy w rozwoju jego talentów, wspieramy w pokonywaniu jego trudności i barier.
- Proponujemy zdrowy i aktywny tryb życia w zgodzie ze sobą i środowiskiem.
- Poprzez udział w programie Przedszkole Promujące Zdrowie będziemy dążyć do uzyskania Wojewódzkiego Certyfikatu PPZ.
- Nasze przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat emocjonalny a dzieci chętnie do nas przychodzą i znakomicie się tu czują.
- Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w bogato wyposażonym, estetycznym i bezpiecznym otoczeniu.
- Nasze przedszkole zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowaniu dziecka.
- Zapewnia dzieciom wszechstronną opiekę, bezwarunkową akceptację oraz bezpieczeństwo.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole Nr 2 będzie placówką zapewniającą dzieciom całościowy rozwój oraz wsparcie poprzez opiekę, wychowanie, nauczanie-uczenie się :
- Przedszkolem otwartym na oczekiwania i potrzeby dzieci oraz rodziców. Promującym
kreatywne działania: odkrywanie własnych możliwości, sensu działania, gromadzenie
doświadczeń w prawdzie, dobru i pięknie.
- Placówką przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do osiągania dojrzałości do
podjęcia nauki na I etapie edukacji.
- Będzie wspomagać i umożliwiać wyrównywanie szans edukacyjnych dzieciom,
uwzględniając ich zainteresowania, uzdolnienia i sytuację rodzinną. Będzie stymulować
rozwój dzieci w normie rozwojowej i dzieci o specjalnych potrzebach
edukacyjnych i wychowawczych
- Tworzyć bezpieczne warunki do zabawy i nauki w zachowaniu zdrowia
i bezpieczeństwa dzieci
- Będzie współpracować z rodzicami, co sprawi, że oddziaływania opiekuńczo –
wychowawcze przedszkola i domu będą spójne, a rodzice staną się najlepszymi
i aktywnymi sojusznikami pedagogów.
- Przedszkole będzie otwarte na relacje międzyludzkie, partnerstwo i życzliwość,
przestrzeganie praw dziecka.
PRIORYTETY I WYZWANIA WOBEC REFORMY OŚWIATY
1.Bezpieczeństwo dzieci i pracowników przedszkola.
2.Wdrażanie i monitorowanie nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
3.Podniesienie jakości edukacji matematycznej i przyrodniczej.
4.Podniesienie jakości edukacji włączającej w przedszkolu.
5.Planowanie procesu adaptacji, kierowanie się osiągnięciami psychologii rozwojowej.
6.Dostosowanie naboru do przedszkola zgodnie z nowymi przepisami prawa oświatowego.
7.Koncentrowanie się na szansach a nie na przeszkodach.
8.Dostosowanie dokumentacji przedszkolnej do nowych przepisów prawa oświatowego.
WSPOMAGANIE INDYWIDUALNEGO ROZWOJU DZIECKA,
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH
1.Indywidualny rozwój dziecka, uznawanie jego podmiotowości tj. akceptacji indywidualnych odczuć, pomaganie w realizacji pomysłów dziecka, stawianie zadań na miarę możliwości dziecka.
2.Niwelowanie dysharmonii rozwojowych poprzez terapię zaburzeń, wyrównywanie zaniedbań środowiskowych.
3.Prowadzenie przez nauczycieli obserwacji pedagogicznych w celu poznawania możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci, dokumentowanie ich, przeprowadzenie analizy gotowości do
podjęcia nauki w szkole.
4.Rozpoznawanie potrzeb dziecka związanych z motywacją, celami, umiejętnościami i wiadomościami.
5.Kompensowanie i wyrównywanie braków wynikających z zaniedbań środowiskowych, zawężonego środowiska społecznego lub niekorzystnej sytuacji rodzinnej.
6.Udzielenie i zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie przedszkola w formie zajęć specjalistycznych (korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, psychologicznych, zajęć rozwijających uzdolnienia, porad i konsultacji).
7.Wykorzystywanie nowoczesnych technologii- narzędzi TIK- wspieranie nimi wszystkich obszarów edukacji, uatrakcyjnianie procesu nauczania – uczenia się.
8.Zadbanie o wczesną diagnozę SI poprzez :
-prowadzenie obserwacji ogólnego rozwoju motorycznego dziecka, poziomu, rodzaju i stopnia jego aktywności ruchowych oraz reakcji na otaczające bodźce – dokonywanie wstępnej oceny problemów sensorycznych za pomocą list kontrolnych i formularzy SI.
-włączenie w codzienność ćwiczeń i zabaw z elementami terapii i integracji sensorycznej.
9.Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb rozwojowych dzieci w codziennej pracy nauczyciela – wychowawcy, w tym ustalenie aktualnej hierarchii potrzeb u wychowanka np. okresowego priorytetu potrzeb emocjonalnych.
10.Różnicowanie celów zajęć, metod uczenia się i nauczania, form pracy, zadań itp. w taki sposób, aby każde dziecko mogło osiągnąć postęp na miarę swoich możliwości.
11.tworzenie warunków do rozwoju talentów, budzenia zainteresowań i pasji.
12.Organizacja edukacji włączającej i wczesnego wspomagania, wspieranie rozwoju dzieci niepełnosprawnych przy współpracy z instytucjami pomocniczymi (Fundacją Centrum Diagnozy, Terapii i Edukacji w Pucku, z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Rumi, Urzędem Miasta w Redzie, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Redzie , Powiatowym Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Wejherowie).
13.Zapewnienie dzieciom odpowiedniego wsparcia organizacyjnego, pedagogicznego i psychologicznego.
SPECYFIKĄ PRZEDSZKOLA SĄ:
Oferty edukacyjne, które stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności, kształtowania samodzielności. Są dostosowane do zainteresowań dzieci
- język angielski
- zajęcia rytmiczno- umuzykalniające
- badania przesiewowe logopedyczne
- terapia logopedyczna (5-6 latki) oraz indywidualne zajęcia logopedyczne dla dzieci z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania
- indywidualne zajęcia wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne oraz zajęcia rozwijające z dzieckiem zdolnym,
METODY PRACY
W przedszkolu umożliwia się dzieciom aktywność poznawczą i twórczą oraz wspiera rozwój ich zainteresowań i talentów. Stosuje się tradycyjne rozwiązania metodyczne w pracy z dziećmi oraz metody innowacyjne, m.in.;
- pedagogiki zabawy
- bajkoterapia
- aktywizujące: burza mózgów, projektu…
- czynnościowe nauczanie matematyki E.Gruszczyk-Kolczyńskiej i E.Zielińskiej
- warsztaty badawcze i doświadczenia
- Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborn
- Dobrego Startu wg. M. Bogdanowicz
- kinezjologii Dennisona
- relaksacyjne: muzyka relaksacyjna, masażyki, bajki terapeutyczne
SYSTEM MOTYWACJI DZIECI DO NABYWANIA ZACHOWAŃ POŻĄDANYCH
Stosowane nagrody:
- pochwała indywidualna
- pochwała przed całą grupą
- pochwała przed rodzicami
- oklaski
- emblematy
- przydział funkcji
Stosowane kary:
- upomnienie ustne
- czasowe odebranie przydzielonej funkcji
- chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy
- poinformowanie rodziców o zachowaniu
SYSTEM DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej
- szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
- półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnych programów, dokumentowanie wyników obserwacji
- przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy
BADANIE OSIĄGNIĘĆ DZIECI W PRZEDSZKOLU ODBYWA SIĘ NA PODSTAWIE:
- teczek prac (karty pracy, rysunki…)
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka
- albumów, kronik
- materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy…)
- rozmów
- umiejętności praktycznych dzieci (występy, wystawy)
Dziecko w naszym przedszkolu:
- czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe i otwarte;
- jest akceptowane takie, jakie jest;
- ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces
- jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne
- chętnie podejmuje nowe wyzwania;
- uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego siebie;
- uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi;
- poznaje swoje prawa i obowiązki;
- osiąga dojrzałość szkolną na odpowiednim poziomie, gwarantującą z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole
- jest tolerancyjne i otwarte na potrzeby drugiego człowieka,
- ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
SYSTEM MONITOROWANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (autoanalizę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
- ankiet
- rozmów z nauczycielami, rodzicami
- obserwacji zajęć i innych czynności statutowych
- obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw
- arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.
SYSTEM INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI
- nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
i wychowania, - nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
- informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
- rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
- na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
SPOSOBY WSPÓŁPRACY Z RODZINĄ DZIECKA ORGANIZOWANEJ
W PRZEDSZKOLU
- konsultacje i porady indywidualne
- budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola
- współdziałanie w celu tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- angażowanie w działalność przedszkola dotyczącej sfery rodzinnej i domowej ( Dzień Matki i Ojca , Dzień Rodziny, Festyny, Dzień Babci i Dziadka);
- szukania wsparcia rodziców we wszystkich poczynaniach, prowadzenie rozmów o troskach, oczekiwaniach, informowanie o niezbędności współdziałania z rodzicami;
- wykazywanie inicjatywy w nawiązywaniu wypracowywaniu warunków i form kontaktów z rodzicami, biorąc pod uwagę poziom kultury środowiska społecznego w jakim pracują, ich oczekiwania i potrzeby;
- podnoszenie świadomości pedagogicznej rodziców, umożliwienie czynnego ich udziału w zajęciach dzieci, obserwowanie pracy dziecka i nauczyciela w różnych sytuacjach;
- wykorzystanie do współpracy porozumiewawczych pól komunikacyjnych: decyzji, negocjacji i prośby;
- podnoszenie atrakcyjności form i metod współpracy proponowanych rodzicom np. zajęcia otwarte, warsztaty, prelekcje z udziałem specjalistów;
- współprowadzenie przez rodziców zajęć i diagnoza wzajemnych relacji;
- udostępnienie rodzicom zbiorów biblioteki przedszkolnej, dbanie o jej aktualność;
- włączenie rodziców do działań w tworzeniu przedszkola promującego zdrowie.
- zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci
- włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola,
- włączanie rodziców w akcję ,,Cała Polska czyta dzieciom”
- szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców,
- przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,
- informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innej.
- organizowanie warsztatów dla rodziców w zakresie radzenia sobie z zachowaniami trudnymi u dzieci
- organizowanie dni otwartych dla rodziców
- przygotowywanie materiałów dla rodziców na stronie internetowej, tablicy informacyjnej
- tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.
ZASADY WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
- podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej,
- współpraca z Fundacją Centrum Diagnozy, Terapii i Edukacji w Pucku ,z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Szkołami Podstawowymi, Miejską Biblioteką Publiczną im. H.Derdowskiego, Fabryką Kultury, MOSiR-em, MOPS-em, Policją, Strażą Pożarną, Wojskiem, Urzędem Miasta, Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Wejherowie, Komunalnym Związkiem Doliny Redy i Chylonki.
- włączanie się w organizowane na terenie miasta przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym.
Opracowały:
mgr Bogusława Semmerling
mgr Monika Dobrosielska
Koncepcja została pozytywnie zaopiniowana przez Radę Pedagogiczną w dniu 16. 09.2019r i opublikowana na stronie internetowej przedszkola.