MARZEC 2025

Czego uczymy się w marcu?

Tydzień 1: „Domowi ulubieńcy: pies i kot”
Tydzień 2: „W świecie sztuki”

Tydzień 4: Gdzie jesteś wiosno?
Tydzień 4: Kolory wiosny

Umiejętności dziecka:

 

– wie, że należy opiekować się zwierzętami, że one maj uczucia

– wymyśli „dziwne” kroki i przejdzie nimi wyznaczoną trasę

– wykona ćwiczenia oddechowe

 – jest kreatywne podczas zabawy

– użyje w zabawie wachlarza

– odtworzy dźwięk wiatru za pomocą folii i papieru

– wykona pracę plastyczną polegającą na rozdmuchiwaniu kleksów

– podejmie próby biegu wężykiem po prostej

– zaznaczy w karcie pracy, co się kojarzy z ciepłem, a co z zimnem

– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– wzbogaci wiedzę n/t właściwości wody

– obejrzy na zdjęciach i obrazkach zbiorniki wodne

– pozna nową figurę taneczną – cwał bokiem

– wykorzysta w tańcu przybory: chusteczki, małe obręcze

– określi do czego przydaje się woda

– szanuje zabawki

– utrwali znajomość figur geometrycznych

– podejmie próby podskoku obunóż do przodu

– odszuka schowany w sali przedmiot

– szanuje zabawki

– dowie się, czym są „skarby Ziemi”

– porówna wielkość, kształt i kolor kamieni

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– obejrzy przydomowe ogródki podczas spaceru

– wejdzie w rolę kreta drążącego korytarze

– szanuje zabawki

– zaobserwuje sposób zakładania hodowli szczypioru i fasoli

– dowie się, do czego służy dzienniczek obserwacji roślin

– opisze, jak wyobraża sobie Wiosnę

– wysłucha wiersza „Jest pewna malarka…”

– ułoży obrazek z ziaren fasoli

– jest kreatywne podczas zabawy

– nauczy się prostej powitanki

– podejmie próby rysowania po śladzie

– weźmie udział w uroczystości Powitania Wiosny

– zilustruje ruchem opowieść o przebudzeniu misiów

– utrwali pląs „Stary niedźwiedź mocno śpi”

– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– pozna popularne przysłowie o marcu

– zilustruje dźwiękami przysłowie „W marcu jak w garncu”

– dobierze słoneczka do chmurek tak, aby wskazywały te same emocje

– pozna piosenkę o wiośnie

– odszuka przedmiot schowany w ogrodzie przedszkolnym

– odwzoruje elementy zbioru

– szanuje zabawki

– pozna pojęcie „zwiastuny wiosny”

– weźmie udział w zespołowym tworzeniu krokusów

– policzy zwiastuny wiosny,

– utrwali pojęcie „para”

– rozwiąże zagadki logiczne oparte na skojarzeniach

– odkłada zabawki na miejsce po skończonej zabawie

 

 

– przekaże „promyk słońca” dowolnemu dziecku z grupy

– pozna nazwy i zwyczaje kilku ptaków powracających do kraju wiosną

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– poszuka na spacerze pierwszych oznak wiosny

– ustali co fruwa, a co chodzi

– szanuje zabawki

– wykaże inicjatywę w urządzaniu kącika z akcesoriami świątecznymi

– narysuje w koszu wskazaną liczbę pisanek

– dowie się, co powinien zawierać wielkanocny koszyczek

– wysłucha opowiadania nauczyciela „Wielka kłótnia pisanek”

– przejdzie wskazaną trasę z jajkiem na łyżce

– narysuje wzory na jajkach w układzie rytmicznym

– jest kreatywne podczas zabawy

– odnajdzie drugą połowę pisanki zgodną z wzorem

– podejmie próby gniecenia gazet i rzucania nimi do celu

– wykona kartkę wielkanocną z kurczątkiem

– pozna zabawę przy piosence „Kurczątka”

– odszuka jajka w ogrodzie przedszkolnym

– pokoloruje pisanki na wskazane kolory

– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– utworzy zbiory dwuelementowe

– odnajdzie ukryte kurczątko

– pozna zabawę przy piosence „Kurki trzy”

– podejmie próby biegu parami

– dowie się o drapieżnikach, przed którymi należy chronić zwierzęta

– szanuje zabawki

– utrwali znajomość kolorów

– pozna znaczenie słów „śmigus dyngus”

– podejmie próby układania i kontynuowania rytmów

– ulepi babki z piasku

– ozdobi „wielkanocne mazurki”

– weźmie udział w wielkanocnym quizie

– szanuje zabawki

– wykona ćwiczenia aparatu artykulacyjnego

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– zauważy zmiany w przyrodzie podczas spaceru

– zatańczy „Wiosenny taniec”

– szanuje zabawki

– rozpozna i nazwie kolory

– zagra na kołatce „jak klekocze bociek”

– pozna wiersz „Bocian i żaba”

– wzbogaci swoją wiedzę przyrodniczą n/t trybu życia bocianów

– weźmie udział w zabawie „budowanie bocianiego gniazda”

– podejmie próby dekodowania zakodowanych informacji

– wyszuka zielone fragmenty ilustracji książkowych

– odtworzy głosem „żabi chór”

– wykona żabkę z papieru

– podejmie próby przeskoków przez linki leżące na ziemi

– połączy elementy zbioru wg instrukcji

– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– nazwie kolory przedmiotów, o których mowa w zdaniach

– wykryje nonsensy na obrazku

– utrwali znajomość piosenki „wiosna”

– zagra na instrumentach perkusyjnych

– pozbiera piłeczki na czas

– rozwiąże zagadki o kolorach

– szanuje zabawki

-obejrzy albumy o kwiatach

– pozna części roślin doniczkowych

– dowie się, które zmiany są odwracalne, a które nieodwracalne

– rozwiąże wiosenne zagadki

– ulepi dowolne obiekty z plasteliny

– szanuje zabawki

– pozna różne gatunków tkanin, tapet i papieru

– odróżni zdania prawdziwe od fałszywych

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– wytropi i nazwie kolory w mijanych na spacerze obiektach

– utworzy parę z innym dzieckiem wg instrukcji nauczyciela

– szanuje zabawki

 

 

 

 

 

 

 

LUTY 2025

ZAMIERZENIA PROGRAMOWE NA LUTY
W GR. KRASNOLUDKI

– rozwijanie koordynacji ruchowej
– rozwijanie ciekawości poznawczej
– przyzwyczajanie do prawidłowego trzymania narzędzia rysunkowego
– utrwalenie nazw: sikorki, wróble, gile
– rozwijanie aparatu artykulacyjnego rozwijanie inwencji twórczej podczas swobodnej wypowiedzi artystycznej
– rozwijanie twórczej aktywności muzycznej,
– nabywanie postawy proekologicznej
– rozszerzenie doświadczeń plastycznych
– przeliczanie elementów zbioru w zakresie 3
– rozumienie, że inne dzieci mają takie same prawa do zabawy
– stopniowe poznawanie liczebników porządkowych w zakresie 1-3
– zauważanie różnic i podobieństw między przedmiotami
– dostosowywanie ruchów dłoni do zmiennych wymogów stawianych przez przekształcany materiał
– rozwijanie motoryki dużej i małej
– ośmielanie do występów na szerszym forum
– posługiwanie się nazwami kolorów
– rozwijanie percepcji wzrokowej podczas spostrzegania podobieństw i różnic
– poszerzanie wiedzy przyrodniczej
– rozwijanie słuchu akustycznego i muzycznego
– spostrzeganie elementów muzyki: tempo, nastrój
– próby ustalania kryterium klasyfikacji elementów zbioru
– obserwacja zmian i określanie, na czym one polegają
– doskonalenie umiejętności liczenia elementów zbioru w możliwie szerokim zakresie- zapoznanie z różnymi rodzajami piłek (piłeczki sensoryczne)
– dostarczenie radości z zabawy jako pozytywnego bodźca w rozwoju
– rozróżnianie swoich emocji oraz emocji innych osób
– nabywanie świadomości, iż wszyscy mamy prawo do odczuwania i wyrażania własnych emocji-odczuwanie satysfakcji i radości z efektów podejmowanych działań twórczych
– realizowanie własnej wizji plastycznej
– wyciszenie, regeneracja organizmu
– rozumienie pojęć: pod, nad, obok, w, za
– poznanie pojęć: „scena”, „widownia”
– rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego
– rozumienie aspektu porządkowego liczby naturalnej
– orientowanie się, jakie produkty można znaleźć w danym sklepie
– przyswajanie zasad właściwego zachowania się w miejscach publicznych
– poszerzanie słownictwa o wyrazy dotyczące zakupów i rodzajów sklepów
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania wg kształtu
– poznanie różnego ujęcia linii w aspekcie plastyczny
– rozwijanie myślenia analitycznego
– skupienie i utrzymanie uwagi na ściśle określonym zadaniu
– realizowanie własnych pomysłów
– utrwalenie nazwy, wyglądu, brzmienia instrumentów perkusyjnych
– rozwijanie motoryki dużej i małej
– wdrażanie do prawidłowego wykonania ćwiczeń

LISTOPAD 2024

Zamierzenia opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczne

na listopad

KRASNOLUDKI

 

 

Dziecko:

– nazwie pomieszczenia i sprzęty domowe

– rozwiąże zagadki słowne n/t sprzętów domowych

– dokończy rozpoczęte rytmy

– jest kreatywne podczas zabawy- wyjaśni zastosowanie wymienionych przedmiotów     związanych z higieną, czystością

– stworzy kompozycję „Kafelki do łazienki”

– wykona zeskoki z niskiej wysokości

– pozna zasady segregowania prania

– nabierze odwagi w zabieraniu głosu na forum grupy

– uściśli wiedzę n/t przeznaczenia przedmiotów kuchennych

– zagra na nietypowych instrumentach

– weźmie udział w aktywnym słuchaniu muzyki klasycznej

– rozwinie umiejętność formowania koła z chwytem i bez chwytu rąk

– ułoży elementy zbioru wg wielkości wzrastającej- rozwiąże zagadki ruchowe

– użyje nazw przedmiotów stanowiących wyposażenie pokoju dziecięcego

– wysłucha bajki o trzech świnkach

– rozwinie umiejętność rozróżniania pojęć: długo – krótko- ułoży z figur geometrycznych budę dla pieska

– udzieli odpowiedzi na pytania związane z treścią obrazka

– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych

– poczyni próby nazywania budynków w najbliższym otoczeniu przedszkola

– poczyni próby mierzenia odległości krokami oraz wspólną miarą

– szanuje zabawki

– porządkuje salę po skończonej zabawie

– odnosi się z szacunkiem do symboli narodowych

– pozna nazwy zwierząt leśnych

– dowie się, jak zwierzęta przygotowują się do zimy

– weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem indywidualnym

– zagra na instrumentach do piosenki „Deszczyk kap kap kap”

– poczyni próby biegu po obwodzie koła

– pozna cechy różniące zająca i  królika- wytropi skarby wiewiórki – orzechy

– rozwiąże zagadki ruchowe

– odnajdzie w sali maskotkę wiewiórki

– rozwinie umiejętność przeliczania elementów zbioru- pozna różne kształty liści

– utrwali pląs ze śpiewem „Stary niedźwiedź mocno śpi”

– obejrzy jesienne drzewa w pobliżu przedszkola

– przeniesie listki do pojemnika za pomocą słomki

PAŹDZIERNIK 2024

Zamierzenia opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczne
na październik
KRASNOLUDKI

Dziecko:
– przejdzie wyznaczoną trasę z jabłkiem na talerzyku
– pozna zabawę paluszkową „Pięć rumianych jabłek”
– zaznajomi się z tekstem wiersza „Czerwone jabłuszko”
– dowie się co można zrobić z jabłek
– narysuje linie po śladzie
– realizuje własne pomysły podczas zabawy
– pozna nazwy owoców i warzyw
– wykona pracę plastyczną ”Śliwki”
– dowie się co owoce mają w środku
– okazuje uprzejmość i życzliwość innym
– dowie się jak wyglądają warzywa w środku
– pozna „owocową wyliczankę”
– szanuje zabawki
– porządkuje salę po skończonej zabawie
– bawi się zgodnie z innymi
– obejrzy „Jarzynowy teatrzyk”
– porówna wygląd owoców i warzyw
– pozna/utrwali określenia: duży – mały, cienki – gruby, długi – krótki
– przejdzie przez slalom owocowo – warzywny
– pozna walory zdrowotne owoców i warzyw
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– wytropi w sali kosz pani Jesieni
– utrwali piosenkę „Kolory jesieni”
– rozwinie umiejętność podrzucania i toczenia piłek
– ustali atrybuty jesieni
– nazwie kolory jesiennych liści
– wykona pracę plastyczną „Jesienne drzewa”
– przejdzie przez „sensoryczną ścieżkę”
– zagra na instrumentach: kołatce i marakasach
– odtworzy dźwięki jesiennego wiatru
– dobierze do liści ich cienie
– porówna dźwięki wydawane przez różne przedmioty
– pozna/utrwali figurę geometryczną – koło
– pozna zabawę „Nasz mały miś”
– udekoruje kapelusz pani Jesieni na podstawie opisu
– odkryje na spacerze piękno jesiennej przyrody
– ulepi z plasteliny kuleczki jarzębiny
– pozna treść opowiadania „Przygoda w sklepie”
– pozna zasady bezpiecznej zabawy
– poczyni próby rzucania do celu
– rozwinie małą motorykę podczas zabaw z klamerkami
– rozpozna tempo muzyki i zareaguje na zmiany tempa
– utrwali znajomość kolorów
– pozna/utrwali technikę stemplowania
– pozna znaczenie sygnalizatora świetlnego
– pozna/utrwali zasady przechodzenia przez jezdnię
– rozwinie umiejętność słuchania ze zrozumieniem
– weźmie udział w zabawie rytmicznej do piosenki „Kolory jesieni”
– pozna śpiewankę „Jedzie pociąg hopsasa”
– ustali jak powinien zachować się Czerwony Kapturek
– pozna zastosowanie baterii
– pozna nazwy urządzeń technicznych
– odtworzy dźwięki urządzeń elektrycznych
– narysuje dowolny rysunek patykiem na piasku
– pozna zasady prowadzenia rozmowy telefonicznej – wypowie na forum grupy swoje życzenie – potrafi zaśpiewać proste piosenki
– pozna zabawę muzyczno – ruchową „Jadą pociągi”
– wyszuka w sali miejsca, gdzie znajdują się urządzenia na prąd
– wyodrębni koło spośród innych figur i znaków
– zaobserwuje sposób posługiwania się odkurzaczem, suszarką do włosów, żelazkiem, tosterem
– pozna pląs „Mało nas”
– dowie się co to jest „szaruga jesienna”
– wysłucha wiersza „Szara chmurka”
– pozna sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami
– weźmie udział w tworzeniu wspólnego obrazka „Padający deszcz”
– namaluje farbami chmury
– wykona bieg do określonego celu
– zatańczy przy muzyce wg instrukcji nauczyciela
– pozna piosenkę „Deszczyk kap kap kap”
– utrwali pojęcie „para”
– pozna znaczenie pojęć: większy – mniejszy
– zaznajomi się z rymowanką „Idą kalosze”
– potrafi ruchem zinterpretować treść piosenki – – – policzy jak często zaświeci się latarka

 

WRZESIEŃ2024

Zamierzenia opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczne
na wrzesień
KRASNOLUDKI

Dziecko:
-pozna swoją nową salę, koleżanki i kolegów
– dowie się jak korzystać z kącików zainteresowań
– obejrzy przedstawienie teatralne „Balonowe opowieści”
– pozna właściwości piasku,
– rozpozna kierunek, z którego dochodzi dźwięk
– pozna zasady zgodnej zabawy
– utrwali znajomość imion koleżanek i kolegów,
– wzbogaci słownik czynny (nazwy zabawek)
– zbuduje wieżę z klocków wg wzoru oraz wg własnego pomysłu
– pozna zasady korzystania ze zjeżdżalni
– podejmie próby samodzielnego jedzenia
– rozwinie percepcję wzrokową przy dobieraniu określonych kształtów
– rozpozna odgłosy wydawane przez przedmioty
– pozna pląs ze śpiewem „Krasnoludki”
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– utrwali znajomość imion wszystkich członków grupy
– rozpozna swój znaczek rozpoznawczy spośród wielu innych
– wyróżni i policzy części ciała
– obejrzy ogród przedszkolny
– wysłucha bajki
– odłoży zabawki na miejsce po skończonej zabawie
– wykona polecenia ruchowe
– weźmie udział w zabawach ruchowych,
– utrwali pląs ze śpiewem „Krasnoludki”
– opowie co się dzieje na obrazku
– zachowa bezpieczeństwo podczas korzystania ze sprzętu terenowego
– używa form grzecznościowych
-wykona gimnastykę buzi i języka
– namaluje farbami kolorowe plamy
– weźmie udział w zabawie z chustą animacyjną
– pobawi się w pociąg
– wykona rysunek kredą na płytach chodnika
-nauczy się prostej rymowanki – powitanki
– posegreguje przedmioty wg wielkości
-odkłada zabawki na swoje miejsce
– sprawnie utworzy koło wiązane
– weźmie udział w zabawach ruchowych
– pozna tekst rymowanki związanej z imionami
– pozna pląs „Mało nas”
– poczyni próby nazywania swoich uczuć
– policzy ilość palców na jednej ręce
– wyrazi w zabawie swoje emocje
– rozwinie umiejętność marszu z przytupem
– usprawni narządy mowy podczas naśladowania odgłosów zwierząt
– uświadomi sobie istnienie trudnych emocji
– zda sobie sprawę z tego co lubi, a czego nie
– rozróżni pojęcia dotyczące kierunku: do przodu, do tyłu, w górę, w dół
– przyswoi zasadę cierpliwego czekania na swoją kolej podczas korzystania ze zjeżdżalni
– utrwali pląs „Mało nas”
– porówna liczbę ubranek z liczbą misiów
– odtworzy opowieść ruchową „Jesienny spacer”
– zbierze „skarby jesieni” do kącika przyrody
– wzbogaci słownik czynny i bierny przez nazywanie darów jesieni
– ozdobi szal pani Jesieni
– wysłucha wiersza „Żółty listek”
– rozpozna podstawowe kolory
– nauczy się refrenu piosenki „Pani Jesień”
– rozpozna kto się schował pod parasolem
– dokona klasyfikacji listków i figur geometrycznych ze względu na wielkość, kształt, kolor
– poczyni próby celowania szyszką do obręczy
– połączy w pary takie same parasole
– pokojowo rozwiązuje ewentualne konflikty
– spróbuje naśladować w tańcu jesienne liście
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– zaobserwuje na spacerze jesienne zmiany w przyrodzie
– pozna rymowankę „Kto ma rower”