Ciekawostki i aktualności

4.06.2020

Dzień dobry,
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń z terapii logopedycznej dla grup: VI
pozdrawiam
logopeda
Angelika Zielke 

 

4.06.2016

Dzień dobry,
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń z terapii logopedycznej dla grup: I, II, III
– materiał z głoską t – żołędzie: proszę wydrukować w dwóch egzemplarzach i wyciąć. Dziecko ma za zadanie dopasować takie same sylaby do siebie. 
– karta pracy – połącz w pary taki sam obrazek (rozumienie pojęcia “Taki sam”) 
– karta pracy dobieranie obrazków – można wydrukować i wyciąć – dziecko ma za zadanie dopasować taki sam kształt (jeśli wykona to prawidłowo, może dorysować z pomocą rodzica na pustych polach dane obrazki, oraz pokolorować pozostałe) 
– karta pracy kategoryzacje – służą poszerzaniu słownictwa, rozumieniu pojęć 
pozdrawiam
logopeda
Angelika Zielke 

 

3.06.2020

Dzień dobry,
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń z terapii logopedycznej dla grup: V Motylki. 

 

1.06.2020

A z tej okazji przesyłam linki propozycji zabaw dla wszystkich dzieci:

https://view.genial.ly/5ec162534a81770d9df52c46/presentation-dopasuj-emocje

https://www.instagram.com/ev_yapimi_hikayeler/?hl=pl

Szczęśliwego Dnia Dziecka!!!

życzy:

Logopeda Przedszkolny

Angelika Zielke

Dzień dobry,
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń z terapii logopedycznej dla grup: VI- Pszczółki
Ćwiczenia oddechowe – dwie propozycje:
1. to propozycja ćwiczeń z wykorzystaniem pudełka po Tofifi lub bombonierce z piłeczką – można zastosować tu różne stopnie trudności: stosować różne trasy do przebycia, dojście do mety itp. 
2. z wykorzystaniem słomki i plam wodnych z farb – rozdmuchiwanie. 
Należy tu pamiętać zawsze o prawidłowym torze oddechu: wdech nosem – wydech ustami. 
Wyszukiwanie różnic – to ćwiczenia koncentracji uwagi i percepcji wzrokowej. 
Rozumienie przeciwieństw: proponuję wyciąć obrazki i stworzyć układankę: np. dopasowywanie wszystkich elementów szerokich do siebie i  wąskich. 
ćwiczenia percepcji wzrokowej :
– Układanka dwuelementowa: jeżeli jest możliwość wydrukowania, proszę wydrukować i rozciąć wzdłuż linii. Dziecko ma za zadanie dopasować właściwe elementy do siebie i przykleić na kartkę. (praca manualna)
pozdrawiam
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

29.05.2020

Dzień dobry,
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń z terapii logopedycznej dla grup: I, II, III 
Ćwiczenia oddechowe – dwie propozycje:
1. to propozycja ćwiczeń z wykorzystaniem pudełka po Tofifi lub bombonierce z piłeczką – można zastosować tu różne stopnie trudności: stosować różne trasy do przebycia, dojście do mety itp. 
2. z wykorzystaniem słomki i plam wodnych z farb – rozdmuchiwanie. 
Należy tu pamiętać zawsze o prawidłowym torze oddechu: wdech nosem – wydech ustami. 
Wyszukiwanie różnic – to ćwiczenia koncentracji uwagi i percepcji wzrokowej. 
Rozumienie przeciwieństw: proponuję wyciąć obrazki i stworzyć układankę: np. dopasowywanie wszystkich elementów szerokich do siebie i  wąskich. 
ćwiczenia percepcji wzrokowej :
– Układanka dwuelementowa: jeżeli jest możliwość wydrukowania, proszę wydrukować i rozciąć wzdłuż linii. Dziecko ma za zadanie dopasować właściwe elementy do siebie i przykleić na kartkę. (praca manualna)
pozdrawiam
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

 

27.05.2020

Dzień dobry,
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń z terapii logopedycznej. 
Ćwiczenia oddechowe – dwie propozycje:
1. to propozycja ćwiczeń z wykorzystaniem pudełka po Tofifi lub bombonierce z piłeczką – można zastosować tu różne stopnie trudności: stosować różne trasy do przebycia, dojście do mety itp. 
2. z wykorzystaniem słomki i plam wodnych z farb – rozdmuchiwanie. 
Należy tu pamiętać zawsze o prawidłowym torze oddechu: wdech nosem – wydech ustami. 
Ćwiczenia słuchu fonemowego: 
w tym ćwiczeniu ważne jest aby dziecko rozpoznało w jakim wyrazie słyszymy głoskę c a w jakim głoska dz – dla kolorowanki stosujemy dwa kolory kredek – po jednym dla każdej głoski. Dziecko w tym ćwiczeniu nie uczy się prawidłowej wymowy tych głosek, natomiast uczy się prawidłowo różnicować słuchem. 
Wyszukiwanie różnic – to ćwiczenia koncentracji uwagi i percepcji wzrokowej. 
Rozumienie przeciwieństw: proponuję wyciąć obrazki i stworzyć układankę: np. dopasowywanie wszystkich elementów szerokich do siebie, wąskich. 
ćwiczenia percepcji wzrokowej :
– Układanka dwuelementowa: jeżeli jest możliwość wydrukowania, proszę wydrukować i rozciąć wzdłuż linii. Dziecko ma za zadanie dopasować właściwe elementy do siebie i przykleić na kartkę. (praca manualna)
– pokolorowanie jabłek i liści z takimi samymi sylabami na taki sam kolor (dziecko również powtarza po mamie sylaby kolorując je) 

 

25.05.2020

Dzień dobry,
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń z terapii logopedycznej. 
Ćwiczenia oddechowe – dwie propozycje:
1. to propozycja ćwiczeń z wykorzystaniem pudełka po Tofifi lub bombonierce z piłeczką – można zastosować tu różne stopnie trudności: stosować różne trasy do przebycia, dojście do mety itp. 
2. z wykorzystaniem słomki i plam wodnych z farb – rozdmuchiwanie. 
Należy tu pamiętać zawsze o prawidłowym torze oddechu: wdech nosem – wydech ustami. 
 
Ćwiczenia słuchu fonemowego: 
w tym ćwiczeniu ważne jest aby dziecko rozpoznało w jakim wyrazie słyszymy głoskę c a w jakim głoska dz – dla kolorowanki stosujemy dwa kolory kredek – po jednym dla każdej głoski. Dziecko w tym ćwiczeniu nie uczy się prawidłowej wymowy tych głosek, natomiast uczy się prawidłowo różnicować słuchem. 
Wyszukiwanie różnic – to ćwiczenia koncentracji uwagi i percepcji wzrokowej. 
pozdrawiam
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

 

22.05.2020

Dzień dobry,
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń z terapii logopedycznej.  Byłoby mi miło, gdybym mogła zobaczyć choć kilka zdjęć z wykonanych waszych prac. Można je przesyłać na adres meilowy – dzela71@o2.pl
pozdrawiam
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

 

21.05.2020

Dzień dobry,
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń z terapii logopedycznej.  Byłoby mi miło, gdybym mogła zobaczyć choć kilka zdjęć z wykonanych waszych prac. Można je przesyłać na adres meilowy – dzela71@o2.pl
pozdrawiam
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

 

21.05.2020

Dzień dobry,
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń z terapii logopedycznej.  Byłoby mi miło, gdybym mogła zobaczyć choć kilka zdjęć z wykonanych waszych prac. Można je przesyłać na adres meilowy – dzela71@o2.pl
pozdrawiam
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

18.05.2020

Dzień dobry,
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń z terapii logopedycznej.  Byłoby mi miło, gdybym mogła zobaczyć choć kilka zdjęć z wykonanych waszych prac. Można je przesyłać na adres meilowy – dzela71@o2.pl
pozdrawiam
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

14.05.2020

Witam dzieci i rodziców grupy Pszczółki,
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń z terapii logopedycznej. W razie trudności proszę kontaktować się ze mną meliowo: dzela71@o2.pl
Polecam również dodatkowe ćwiczenia które proponuje darmowo na czas kwarantanny platforma www.dzwonek.pl. Można tam znaleźć mnóstwo ciekawych ćwiczeń: percepcji słuchowej, percepcji wzrokowej, koncentracji uwagi itp. 
pozdrawiam
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

14.05.2020

Witam dzieci i rodziców grup: Krasnale, Biedronki i Słoneczka,
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń z terapii logopedycznej. W razie trudności proszę kontaktować się ze mną meliowo: dzela71@o2.pl
Polecam również dodatkowe ćwiczenia które proponuje darmowo na czas kwarantanny platforma www.dzwonek.pl. Można tam znaleźć mnóstwo ciekawych ćwiczeń: percepcji słuchowej, percepcji wzrokowej, koncentracji uwagi itp. 
pozdrawiam
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

13.05.2020

Witam dzieci i rodziców grupy Motylki,
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń z terapii logopedycznej. W razie trudności proszę kontaktować się ze mną meliowo: dzela71@o2.pl
Polecam również dodatkowe ćwiczenia które proponuje darmowo na czas kwarantanny platforma www.dzwonek.pl. Można tam znaleźć mnóstwo ciekawych ćwiczeń: percepcji słuchowej, percepcji wzrokowej, koncentracji uwagi itp. 
pozdrawiam
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

11.05.2020

Witam dzieci i rodziców grupy Smerfy,
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń z terapii logopedycznej. W razie trudności proszę kontaktować się ze mną meliowo: dzela71@o2.pl
Polecam również dodatkowe ćwiczenia które proponuje darmowo na czas kwarantanny platforma www.dzwonek.pl. Można tam znaleźć mnóstwo ciekawych ćwiczeń: percepcji słuchowej, percepcji wzrokowej, koncentracji uwagi itp. 
pozdrawiam
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 
11.05.2020 

7.05.2020

Witam  serdecznie w pierwszym tygodniu maja, 
w załączeniu przesyłam materiały i linki do filmików  –  do ćwiczeń logopedycznych:

Ćwiczenia percepcji słuchowej i słuchu fonemowego: 
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
Ćwiczenia percepcji słuchowej i słuchu fonemowego możemy u dzieci ćwiczyć w następujący sposób: 
uczymy rozróżniać dźwięki wydawane przez pojazdy, zwierzęta, stukot butów, skrzypnięcie drzwi, posługujemy się obrazkami. Następnie dzieci próbują naśladować słyszane głosy oraz rozpoznawać i różnicować dźwięki z otoczenia np. głosy ludzi, natury, zwierząt, instrumentów. Wiele ciekawych zabaw słuchowych można przeprowadzić podczas spaceru, można najpierw różnicować różne dźwięki spotykane np. w parku (szelest suchych liści, szum wiatru, zimą skrzypiący śnieg, itd.), a potem je naśladować.
Do uważnego słuchania skłania zabawa w zgadywanie, który ze znanych dziecku przedmiotów wydaje taki dźwięk (dzwoni, syczy, tyka, gwiżdże, szumi, itd.)
Do ćwiczeń rozwijających słuch fonematyczny należą również ćwiczenia rytmizujące polegają one na odtwarzaniu usłyszanego rytmu. Można go wyklaskać, wytupać, ale można również odtworzyć za pomocą rysowania znaków graficznych. Do takich ćwiczeń można wykorzystać klocki, foremki, zabawki, guziki, materiały sypkie umieszczone w szklanym lub plastikowym pojemniku (ryż, makaron, groch, kapsle), itp.
Ćwiczenia te są bardzo ważnym elementem w rozwoju zarówno mowy dziecka, jak i koncentracji uwagi oraz w przyszłości nauki czytania i pisania.
Opowiadanie o “Słowiku” – służy zarówno utrwalaniu głoski /s/ w wyrazach i zdaniach oraz rozwijaniu mowy opowieściowej oraz słownictwa czynnego i biernego. Można go sobie zobrazować poprzez pracę plastyczną: należy wyciąć załączone obrazki, namalować na kartce rysunek lasu i stawu oraz przykleić wycięte obrazki. Mogą one również służyć do dalszego utrwalania tych słów. 
Karty pracy z głoskami /w, z, ź/ – do ćwiczeń głosek dźwięcznych. 
Życzę owocnych ćwiczeń w nowym tygodniu, 
byłoby mi miło zobaczyć również zdjęcia z wykonanych przez was zadań, w razie pytań, proszę również pisać na mój adres meilowy: dzela71@o2.pl

7.05.2020

Witam  serdecznie w pierwszym tygodniu maja, 
w załączeniu przesyłam materiały i linki do filmików  –  do ćwiczeń logopedycznych:

Ćwiczenia percepcji słuchowej i słuchu fonemowego: 
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
Ćwiczenia percepcji słuchowej i słuchu fonemowego możemy u małych dzieci ćwiczyć w następujący sposób: 
uczymy rozróżniać dźwięki wydawane przez pojazdy, zwierzęta, stukot butów, skrzypnięcie drzwi, posługujemy się obrazkami. Następnie dzieci próbują naśladować słyszane głosy oraz rozpoznawać i różnicować dźwięki z otoczenia np. głosy ludzi, natury, zwierząt, instrumentów. Wiele ciekawych zabaw słuchowych można przeprowadzić podczas spaceru, można najpierw różnicować różne dźwięki spotykane np. w parku (szelest suchych liści, szum wiatru, zimą skrzypiący śnieg, itd.), a potem je naśladować.
Do uważnego słuchania skłania zabawa w zgadywanie, który ze znanych dziecku przedmiotów wydaje taki dźwięk (dzwoni, syczy, tyka, gwiżdże, szumi, itd.)?
Do ćwiczeń rozwijających słuch fonematyczny należą również ćwiczenia rytmizujące polegają one na odtwarzaniu usłyszanego rytmu. Można go wyklaskać, wytupać, ale można również odtworzyć za pomocą rysowania znaków graficznych. Do takich ćwiczeń można wykorzystać klocki, foremki, zabawki, guziki, materiały sypkie umieszczone w szklanym lub plastikowym pojemniku (ryż, makaron, groch, kapsle), itp.
Ćwiczenia te są bardzo ważnym elementem w rozwoju zarówno mowy dziecka, jak i koncentracji uwagi oraz w przyszłości nauki czytania i pisania.
Opowiadanie o “Słowiku” – służy rozwijaniu mowy opowieściowej oraz słownictwa czynnego i biernego. Można go sobie zobrazować poprzez pracę plastyczną: należy wyciąć załączone obrazki, namalować na kartce rysunek lasu i stawu oraz przykleić wycięte obrazki. Mogą one również służyć do dalszego utrwalania tych słów. 
Życzę owocnych ćwiczeń w nowym tygodniu, 
byłoby mi miło zobaczyć również zdjęcia z wykonanych przez was zadań, w razie pytań, proszę również pisać na mój adres meilowy: dzela71@o2.pl

6.05.2020

Witam  serdecznie w pierwszym tygodniu maja, 
w załączeniu przesyłam materiały i linki do filmików  – dla grupy V Motylki, do ćwiczeń logopedycznych:

Ćwiczenia percepcji słuchowej i słuchu fonemowego: 
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
Ćwiczenia percepcji słuchowej i słuchu fonemowego możemy u małych dzieci ćwiczyć w następujący sposób: 
uczymy rozróżniać dźwięki wydawane przez pojazdy, zwierzęta, stukot butów, skrzypnięcie drzwi, posługujemy się obrazkami. Następnie dzieci próbują naśladować słyszane głosy oraz rozpoznawać i różnicować dźwięki z otoczenia np. głosy ludzi, natury, zwierząt, instrumentów. Wiele ciekawych zabaw słuchowych można przeprowadzić podczas spaceru, można najpierw różnicować różne dźwięki spotykane np. w parku (szelest suchych liści, szum wiatru, zimą skrzypiący śnieg, itd.), a potem je naśladować.
Do uważnego słuchania skłania zabawa w zgadywanie, który ze znanych dziecku przedmiotów wydaje taki dźwięk (dzwoni, syczy, tyka, gwiżdże, szumi, itd.)?
Do ćwiczeń rozwijających słuch fonematyczny należą również ćwiczenia rytmizujące polegają one na odtwarzaniu usłyszanego rytmu. Można go wyklaskać, wytupać, ale można również odtworzyć za pomocą rysowania znaków graficznych. Do takich ćwiczeń można wykorzystać klocki, foremki, zabawki, guziki, materiały sypkie umieszczone w szklanym lub plastikowym pojemniku (ryż, makaron, groch, kapsle), itp.
Ćwiczenia te są bardzo ważnym elementem w rozwoju zarówno mowy dziecka, jak i koncentracji uwagi oraz w przyszłości nauki czytania i pisania.
Ćwiczenia z głoską “sz” – jest to opowiadanie o Słowiku, można go sobie zobrazować poprzez pracę plastyczną: należy wyciąć załączone obrazki, namalować na kartce rysunek lasu i stawu oraz przykleić wycięte obrazki. Mogą one również służyć do dalszego utrwalania tych słów. 
Życzę owocnych ćwiczeń w nowym tygodniu, 
byłoby mi miło zobaczyć również zdjęcia z wykonanych przez was zadań, w razie pytań, proszę również pisać na mój adres meilowy: dzela71@o2.pl

4.05.2020

Witam  serdecznie w pierwszym tygodniu maja, 
w załączeniu przesyłam materiały i linki do filmików  – dla grupy IV Smerfy, do ćwiczeń logopedycznych:

Ćwiczenia percepcji słuchowej i słuchu fonemowego:
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
Ćwiczenia percepcji słuchowej i słuchu fonemowego możemy u małych dzieci ćwiczyć w następujący sposób: 
uczymy rozróżniać dźwięki wydawane przez pojazdy, zwierzęta, stukot butów, skrzypnięcie drzwi, posługujemy się obrazkami. Następnie dzieci próbują naśladować słyszane głosy oraz rozpoznawać i różnicować dźwięki z otoczenia np. głosy ludzi, natury, zwierząt, instrumentów. Wiele ciekawych zabaw słuchowych można przeprowadzić podczas spaceru, można najpierw różnicować różne dźwięki spotykane np. w parku (szelest suchych liści, szum wiatru, zimą skrzypiący śnieg, itd.), a potem je naśladować.
Do uważnego słuchania skłania zabawa w zgadywanie, który ze znanych dziecku przedmiotów wydaje taki dźwięk (dzwoni, syczy, tyka, gwiżdże, szumi, itd.)?
Do ćwiczeń rozwijających słuch fonematyczny należą również ćwiczenia rytmizujące polegają one na odtwarzaniu usłyszanego rytmu. Można go wyklaskać, wytupać, ale można również odtworzyć za pomocą rysowania znaków graficznych. Do takich ćwiczeń można wykorzystać klocki, foremki, zabawki, guziki, materiały sypkie umieszczone w szklanym lub plastikowym pojemniku (ryż, makaron, groch, kapsle), itp.
Ćwiczenia te są bardzo ważnym elementem w rozwoju zarówno mowy dziecka, jak i koncentracji uwagi oraz w przyszłości nauki czytania i pisania.
Ćwiczenia z głoską “k” – poznajemy dziś wyrazy, które zaczynają się sylabą “KA”, 
Ćwiczenia z głoską “sz” – jest to opowiadanie o Słowiku, można go sobie zobrazować poprzez pracę plastyczną: należy wyciąć załączone obrazki, namalować na kartce rysunek lasu i stawu oraz przykleić wycięte obrazki. Mogą one również służyć do dalszego utrwalania tych słów. 
Życzę owocnych ćwiczeń w nowym tygodniu, 
byłoby mi miło zobaczyć również zdjęcia z wykonanych przez was zadań, w razie pytań, proszę również pisać na mój adres meilowy: dzela71@o2.pl
logopeda
Angelika Zielke  

30.04.2020

Witam  serdecznie, 
w załączeniu przesyłam materiały i linki do filmików prezentujących prawidłową realizację głosek oraz do ćwiczeń oddechowych – dla grupy VI Pszczółki na ten tydzień:

Głoska sz: https://www.youtube.com/watch?v=82cmcm81sHY

Głoska r i l: https://www.youtube.com/watch?v=pnknOZB-Lsw

Głoska r:  https://www.youtube.com/watch?v=EDraMiZB8GI

Głoska z:  https://www.youtube.com/watch?v=VI5qcyw8g9E

Głoska s, z:  https://www.youtube.com/watch?v=ENdgD7_110Y

Głoska k:  https://www.youtube.com/watch?v=O0MpLFOeYvc

Głoska l: https://www.youtube.com/watch?v=WIXRwvltgcE

Ćwiczenie: “opozycje fonemowe” – wykonujemy w następujący sposób: zasłaniamy kartką swoje usta, wymawiamy nazwę danego obrazka (np. kura) – Dziecko wskazuje obrazek (sprawdzamy czy poprawnie), następnie wymawiamy (góra) – i sprawdzamy czy Dziecko wskazał prawidłowo.  Są to ćwiczenia słuchu fonemowego. 
W razie pytań proszę kontaktować się ze mną e-meilowo: dzela71@o2.pl

30.04.2020

Witam  serdecznie, 
w załączeniu przesyłam materiały i linki do filmików prezentujących prawidłową realizację głosek oraz do ćwiczeń oddechowych na ten tydzień:

Głoska sz: https://www.youtube.com/watch?v=82cmcm81sHY

Ćwiczenie: “opozycje fonemowe” – wykonujemy w następujący sposób: zasłaniamy kartką swoje usta, wymawiamy nazwę danego obrazka (np. kura) – Dziecko wskazuje obrazek (sprawdzamy czy poprawnie), następnie wymawiamy (góra) – i sprawdzamy czy Dziecko wskazał prawidłowo.  Są to ćwiczenia słuchu fonemowego. 
W razie pytań proszę kontaktować się ze mną e-meilowo: dzela71@o2.pl

30.04.2020

Witam  serdecznie, 
w załączeniu przesyłam materiały i linki do filmików prezentujących prawidłową realizację głosek oraz do ćwiczeń oddechowych – dla grupy V Motylki na ten tydzień:

Głoska sz: https://www.youtube.com/watch?v=82cmcm81sHY

Głoska r i l: https://www.youtube.com/watch?v=pnknOZB-Lsw

Głoska r:  https://www.youtube.com/watch?v=EDraMiZB8GI

Głoska z:  https://www.youtube.com/watch?v=VI5qcyw8g9E

Głoska s, z:  https://www.youtube.com/watch?v=ENdgD7_110Y

Głoska l: https://www.youtube.com/watch?v=WIXRwvltgcE

W razie pytań proszę kontaktować się ze mną e-meilowo: dzela71@o2.pl

26.04.2020

Witam  serdecznie, 

w załączeniu przesyłam materiały i linki do filmików prezentujących prawidłową realizację głosek oraz do ćwiczeń oddechowych – dla grupy IV Smerfy na ten tydzień:

Ćwiczenia oddechowe: https://www.youtube.com/watch?v=239TTWW9NfI

Głoska sz: https://www.youtube.com/watch?v=82cmcm81sHY

Głoska r i l: https://www.youtube.com/watch?v=pnknOZB-Lsw

Głoska r: https://www.youtube.com/watch?v=EDraMiZB8GI

Głoska z: https://www.youtube.com/watch?v=VI5qcyw8g9E

Głoska s, z: https://www.youtube.com/watch?v=ENdgD7_110Y

Głoska k: https://www.youtube.com/watch?v=O0MpLFOeYvc

Głoska l: https://www.youtube.com/watch?v=WIXRwvltgcE

W razie pytań proszę kontaktować się ze mną e-meilowo: dzela71@o2.pl

opozycje fonemowe obrazy

cz w sylabach i wyrazach

k

r

s, z

sz

w

ź

ćwiczenia artykulacyjne – SOWA SPRZĄTA SWOJE MIESZKANIE

23.04.2020

Witam  serdecznie, 
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń na ten tydzień dla grupy VI (pszczółki)

23.04.2020

Witam  serdecznie, 
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń na ten tydzień dla grupy III (słoneczka).
Życzę powodzenia. 
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

różnicowanie głosek sz-s

Ćwiczenia oddechowe dla dzieci

gimnastyka buzi s

rozwijanie słownictwa – samogłoska a

sz

rozwijanie słownictwa – wyrazy jedno i dwusylabowe

w

wierszyki masażyki

23.04.2020

Witam  serdecznie, 
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń na ten tydzień dla grupy I i II.
Życzę powodzenia. 
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

rozwijanie słownictwa – wyrazy jedno i dwusylabowe

wierszyki masażyki

Ćwiczenia oddechowe dla dzieci

gimnastyka buzi

rozwijanie słownictwa – samogłoska a

22.04.2020

utrwalanie l

Ćwiczenia oddechowe dla dzieci

gimnastyka buzi

głoska s i z

r

Głoska c

rozwijanie słownictwa – wyrazy jedno i dwusylabowe

wierszyki masażyki

s

sz

rozwijanie słownictwa – samogłoska a

głoska sz i cz

20.04.2020

Witam  serdecznie, 
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń na ten tydzień dla grupy IV – Smerfy.
Życzę powodzenia. 
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 
16.04.2020
Witam  serdecznie, 
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń na ten tydzień.
Pamiętajcie, że dotyczą was tylko te materiały, z zakresu których  wykonywaliście  ćwiczenia ze mną na zajęciach. W razie trudności czy wątpliwości – zapraszam rodziców do kontaktu ze mną drogą e-mailową (dzela71@o2.pl). Byłoby mi miło, gdybym mogła zobaczyć choć kilka zdjęć z wykonanej waszej pracy w domu (jeśli macie taką możliwość – proszę o przesłanie mi ich na e-maila). Najważniejszą częścią ćwiczeń jest prawidłowe powtórzenie wskazanych w karcie pracy wyrazów bądź zdań z daną głoską. Obrazki na kartach możecie kolorować, a głoski, które ćwiczycie zaznaczać na kolorowo. 
Życzę wam powodzenia. 
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 
16.04.2020
Witam  serdecznie, 
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń na ten tydzień.
Pamiętajcie, że dotyczą was tylko te materiały, z zakresu których  wykonywaliście  ćwiczenia ze mną na zajęciach. W razie trudności czy wątpliwości – zapraszam rodziców do kontaktu ze mną drogą e-mailową (dzela71@o2.pl). Byłoby mi miło, gdybym mogła zobaczyć choć kilka zdjęć z wykonanej waszej pracy w domu (jeśli macie taką możliwość – proszę o przesłanie mi ich na e-maila). Najważniejszą częścią ćwiczeń jest prawidłowe powtórzenie wskazanych w karcie pracy wyrazów bądź zdań z daną głoską. Obrazki na kartach możecie kolorować, a głoski, które ćwiczycie zaznaczać na kolorowo. 
Życzę wam powodzenia. 
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

16.04.2020

Witam  serdecznie, 
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń na ten tydzień.
Pamiętajcie, że dotyczą was tylko te materiały, z zakresu których  wykonywaliście  ćwiczenia ze mną na zajęciach. W razie trudności czy wątpliwości – zapraszam rodziców do kontaktu ze mną drogą e-mailową (dzela71@o2.pl). Byłoby mi miło, gdybym mogła zobaczyć choć kilka zdjęć z wykonanej waszej pracy w domu (jeśli macie taką możliwość – proszę o przesłanie mi ich na e-maila). Najważniejszą częścią ćwiczeń jest prawidłowe powtórzenie wskazanych w karcie pracy wyrazów bądź zdań z daną głoską. Obrazki na kartach możecie kolorować. 
Życzę wam powodzenia. 
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

15.04.2020

Witam  serdecznie, 
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń na ten tydzień.
Pamiętajcie, że dotyczą was tylko te materiały, z zakresu których  wykonywaliście  ćwiczenia ze mną na zajęciach. W razie trudności czy wątpliwości – zapraszam rodziców do kontaktu ze mną drogą e-mailową (dzela71@o2.pl). Byłoby mi miło, gdybym mogła zobaczyć choć kilka zdjęć z wykonanej waszej pracy w domu (jeśli macie taką możliwość – proszę o przesłanie mi ich na e-maila). Najważniejszą częścią ćwiczeń jest prawidłowe powtórzenie wskazanych w karcie pracy wyrazów bądź zdań z daną głoską. Obrazki na kartach możecie kolorować, a głoski, które ćwiczycie zaznaczać na kolorowo. 
Życzę wam powodzenia. 
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

14.04.2020

Witam  serdecznie, 
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń na ten tydzień.
Pamiętajcie, że dotyczą was tylko te materiały, z zakresu których  wykonywaliście  ćwiczenia ze mną na zajęciach. W razie trudności czy wątpliwości – zapraszam rodziców do kontaktu ze mną drogą e-mailową (dzela71@o2.pl). Byłoby mi miło, gdybym mogła zobaczyć choć kilka zdjęć z wykonanej waszej pracy w domu (jeśli macie taką możliwość – proszę o przesłanie mi ich na e-maila). Pamiętajcie, że najważniejszą częścią ćwiczeń jest prawidłowe powtórzenie wskazanych w karcie pracy wyrazów bądź zdań z daną głoską. Obrazki na kartach możecie kolorować, a głoski, które ćwiczycie zaznaczać na kolorowo. 
Życzę wam powodzenia. 
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

8.04.2020

Witam was wszystkich serdecznie, 
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń na ten tydzień. W razie pytań proszę o kontakt e-mailem: dzela71@o2.pl 
Będzie mi miło zobaczyć choć kilka zdjęć przesłanych na mój adres meilowy z wykonanej przez was pracy. 
linki do zadań:
1.     poszerzanie słownictwa czynnego (części ciała) – https://domologo.pl/logopedia/wspieranie-mowy/rozwijanie-zasobu-slownictwa/ksiazeczka-nauki-kolorow/ 
 oraz w załączeniu pozostałe materiały 
 
życzę owocnych ćwiczeń
pozdrawiam
logopeda 
Angelika Zielke 

8.04.2020

Witam was wszystkich serdecznie, 

w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń na ten tydzień. W razie pytań proszę o kontakt e-mailem: dzela71@o2.pl 

Będzie mi miło zobaczyć choć kilka zdjęć przesłanych na mój adres meilowy z wykonanej przez was pracy. 

linki do zadań:

  1. poszerzanie słownictwa czynnego (części ciała) – https://domologo.pl/logopedia/wspieranie-mowy/rozwijanie-zasobu-slownictwa/ksiazeczka-nauki-kolorow/
  2. ćwiczenia oddechowe – https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-oddechowe/wielkanocny-zajaczek-zabawka-oddechowa/

Życzę owocnych ćwiczeń

pozdrawiam

logopeda Angelika Zielke 

głoska w

rozwijanie słownictwa

sz

7.04.2020

Witam was wszystkich serdecznie, 
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń na ten tydzień. W razie pytań proszę o kontakt e-mailem: dzela71@o2.pl 
Będzie mi miło zobaczyć choć kilka zdjęć przesłanych na mój adres meilowy z wykonanej przez was pracy. 
Życzę owocnych ćwiczeń
pozdrawiam
logopeda Angelika Zielke 

5.04.2020

Witam was wszystkich serdecznie, 
w załączeniu przesyłam materiały do ćwiczeń na ten tydzień. W razie pytań proszę o kontakt e-mailem: dzela71@o2.pl
Będzie mi miło zobaczyć choć kilka zdjęć przesłanych na mój adres meilowy z wykonanej przez was pracy. 

link do propozycji ćwiczeń oddechowych – https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-artykulacyjne/malowanie-w-buzi-cwiczenia-artykulacyjno-oddechowe/

Życzę owocnych ćwiczeń
pozdrawiam
logopeda Angelika Zielke 

ćwiczenia artykulacyjne – krasnoludek
KARTY-Z-GŁOSKĄ-W
Kółko-i-krzyżyk-głoska sz
kółko-krzyżyk głoska s
kółko-krzyżyk głoska z
cz w wyrazach gra planszowa
koci grzbiet – głoska k

1.04.2020

W związku z zaistniałą sytuacją, warsztaty psychologiczno -logopedyczne dla rodziców nie odbędą się w dniu 01.04.2020. 
Nowy termin zostanie podany do wiadomości  po otwarciu przedszkola. 
 
Logopeda
Angelika Zielke 
 
Psycholog
Natalia Czap-Kubicka 

31.03.2020

Witam serdecznie, 
przed nami kolejny tydzień ćwiczeń, oto moje  propozycje dla was na czwartek,
linki:
propozycja zabawy z głoską cz: https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/tecza-gloska-cz-w-srodglosie/
ćwiczenia słuchu fonemowego – propozycja zabawy w rymy: https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-sluchowe/cwiczenia-sluchu-fanematycznego-wg-dzwieki-mowy-a-maurer/
propozycja zabawy z utrwalaniem głoski L: https://domologo.pl/logopedia/wspieranie-mowy/nauka-czytania/sylaby-z-gloska-l/
oraz materiały do pobrania 
Życzę owocnych ćwiczeń
logopeda
Angelika Zielke 

Kółko-i-krzyżyk- głoska r
Kółko-i-krzyżyk-głoska sz
przedmioty i określanie ich cech
Budowanie-zasobu-słownictwa-misie
Budowanie-zasobu-słownictwa-misie-cz-II
głoska dżwięczna – z


31.03.2020

Witam serdecznie, 
przed nami kolejny tydzień ćwiczeń, oto moje  propozycje dla was na czwartek,
Życzę owocnych ćwiczeń
logopeda
Angelika Zielke 

31.03.2020

Witam serdecznie, 

przed nami kolejny tydzień ćwiczeń, oto moje  propozycje dla was na środę – gra kółko/krzyżyk dla kilku głosek oraz gry planszowe i karty pracy: 

linki:

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-syczace/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-gloska-z/

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-syczace/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-z-gloska-s/

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-gloska-sz/

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-syczace/gra-planszowa-z-gloska-c/

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloska-r/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-polaczenie-tr/

propozycja zabawy z głoską cz: https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/tecza-gloska-cz-w-srodglosie/

ćwiczenia słuchu fonemowego (propozycja zabawy: rymy: https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-sluchowe/cwiczenia-sluchu-fanematycznego-wg-dzwieki-mowy-a-maurer/

oraz w załączeniu materiały do pobrania.

Życzę owocnych ćwiczeń

logopeda

Angelika Zielke 

Budowanie-zasobu-słownictwa-misie-cz-II

Budowanie-zasobu-słownictwa-misie

Gra-planszowa-z-głoską-c

kółko-krzyżyk głoska s

Kółko-i-krzyżyk- głoska r

Kółko-i-krzyżyk-głoska sz

kółko-krzyżyk głoska z

przedmioty i określanie ich cech


29.03.2020
Witam was serdecznie,
Od środy (25.03.2020) rozpoczęliśmy zajęcia on-line zgodnie z harmonogramem dla poszczególnych grup. 
W związku z tym, że dziś poniedziałek – to wasza grupa (IV – Smerfy) w dniu dzisiejszym (poniedziałek) i jutrzejszym (wtorek) ma zajęcia z terapii logopedycznej, dlatego przesyłam wam materiały w załączeniu. Pamiętajcie, że dotyczą was tylko te materiały z zakresu których  wykonywaliście  ćwiczenia ze mną na zajęciach. W razie trudności czy wątpliwości – zapraszam rodziców do kontaktu ze mną drogą e-mailową (dzela71@o2.pl). Byłoby mi miło, gdybym mogła zobaczyć choć kilka zdjęć z wykonanej waszej pracy w domu (jeśli macie taką możliwość – proszę o przesłanie mi ich na e-maila). Pamiętajcie, że najważniejszą częścią ćwiczeń jest prawidłowe powtórzenie wskazanych w karcie pracy wyrazów bądź zdań z daną głoską. Obrazki na kartach możecie kolorować, a głoski, które ćwiczycie (np. cz) zaznaczać na kolorowo.
Życzę wam powodzenia. 
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

26.03.2020

Witam was serdecznie,
Od środy rozpoczęliśmy zajęcia on-line zgodnie z harmonogramem dla poszczególnych grup. 
W związku z tym, że dziś czwartek – to wasza grupa VI (Pszczółki) w dniu dzisiejszym ma zajęcia z terapii logopedycznej, dlatego przesyłam wam materiały w załączeniu. Pamiętajcie, że dotyczą was tylko te materiały z głoską, którą ćwiczyliście ze mną na zajęciach (jeśli ktoś ćwiczy głoskę /cz/ to wykonuje tylko kartę pracy z tą głoską itp.). W razie trudności czy wątpliwości – zapraszam rodziców do kontaktu ze mną drogą e-mailową (dzela71@o2.pl). Byłoby mi miło, gdybym mogła zobaczyć choć kilka zdjęć z wykonanej waszej pracy w domu (jeśli macie taką możliwość – proszę o przesłanie mi ich na e-maila). Pamiętajcie, że najważniejszą częścią ćwiczeń jest prawidłowe powtórzenie wskazanych w karcie pracy wyrazów bądź zdań z daną głoską. Obrazki na kartach możecie kolorować, a głoski, które ćwiczycie (np. cz) zaznaczać na kolorowo. Życzę wam powodzenia. 
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke


26.03.2020

Witam was serdecznie,
Od środy rozpoczęliśmy zajęcia on-line zgodnie z harmonogramem dla poszczególnych grup. 
W związku z tym, że dziś czwartek – to grupa I (Krasnoludki), II (Biedronki), III (Słoneczka) w dniu dzisiejszym mają zajęcia z terapii logopedycznej, dlatego przesyłam wam materiały w załączeniu. Pamiętajcie, że dotyczą was tylko te materiały z zakresu których  wykonywaliście  ćwiczenia ze mną na zajęciach. W razie trudności czy wątpliwości – zapraszam rodziców do kontaktu ze mną drogą e-mailową (dzela71@o2.pl). Byłoby mi miło, gdybym mogła zobaczyć choć kilka zdjęć z wykonanej waszej pracy w domu (jeśli macie taką możliwość – proszę o przesłanie mi ich na e-maila). Pamiętajcie, że najważniejszą częścią ćwiczeń jest prawidłowe powtórzenie wskazanych w karcie pracy wyrazów bądź zdań z daną głoską. Obrazki na kartach możecie kolorować, a głoski, które ćwiczycie (np. cz) zaznaczać na kolorowo. Kartę pracy: “przedmioty i określanie ich cech” – warto wykonać w następujący sposób: 
1) rodzice nazywają przedmiot i jego cechę – dziecko wskazuje obrazek
2) rodzic wskazuje obrazek – dziecko nazywa przedmiot i określa jego cechę (czerwony, duży itp. )
Życzę wam powodzenia. 
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

25.03.2020

Witam was serdecznie,
od dnia dzisiejszego rozpoczynamy zajęcia on-line zgodnie z harmonogramem dla poszczególnych grup. 
W związku z tym, że dziś środa – to wasza grupa (Motylki) w dniu dzisiejszym ma zajęcia z terapii logopedycznej, dlatego przesyłam wam materiały w załączeniu. Pamiętajcie, że dotyczą was tylko te materiały z głoską, którą ćwiczyliście ze mną na zajęciach (jeśli ktoś ćwiczy głoskę /cz/ to wykonuje tylko kartę pracy z tą głoską itp.). W razie trudności czy wątpliwości – zapraszam rodziców do kontaktu ze mną drogą e-mailową (dzela71@o2.pl). Byłoby mi miło, gdybym mogła zobaczyć choć kilka zdjęć z wykonanej waszej pracy w domu (jeśli macie taką możliwość – proszę o przesłanie mi je na e-maila). Pamiętajcie, że najważniejszą częścią ćwiczeń jest prawidłowe powtórzenie wskazanych w karcie pracy wyrazów bądź zdań z daną głoską. Obrazki na kartach możecie kolorować, a głoski, które ćwiczycie (np. cz) zaznaczać na kolorowo. Życzę wam powodzenia. 
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke 

 

23.03.2020

Drodzy rodzice i dzieci,

Witam was w kolejnym tygodniu kwarantanny i nauczania sposobem on-line.

Zdaję sobie sprawę, że niektórzy mogą być przytłoczeni lub przemęczeni natłokiem materiałów i zadań, jakie otrzymują do nauki. Dlatego proponuję aby w ramach zajęć  z logopedą utrwalać dotychczasowy materiał oraz poszukiwać w Internecie materiały, które mogą was zainteresować – np. w formie gier i zabaw logopedycznych. Można też odnaleźć różne ciekawe aplikacje ułatwiające naukę prawidłowej wymowy. 

Gdybyście mieli z tym trudność, służę pomocą. Proszę tylko o informację zwrotną z waszej strony na adres e-mailowy: dzela71@o2.pl

Postarajcie się, jak najefektywniej wykorzystać ten czas…

Pamiętajcie również o zasadach kwarantanny (nie wychodźcie z domu, nie spotykajcie się z kolegami/koleżankami) oraz zasadach profilaktyki epidemiologicznej (pamiętajcie o higienie, myjcie często ręce).

Jeśli ktokolwiek z was będzie miał do mnie jakieś pytania, to zapraszam. Odpowiem na wszystkie, na które będę znała odpowiedź.

Pozdrawiam was z domu.

logopeda przedszkolny


Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci – w tym tygodniu pani logopeda poleca
Mam nadzieję, że każdy z was znajdzie coś ciekawego dla siebie, z głoską, którą ćwiczy na zajęciach logopedycznych i nie tylko.
Zachęcam do wykonania tych ćwiczeń w domu z rodzicami – również najmłodsze dzieci.
logopeda przedszkolny
Angelika Zielke

Co roku 6 marca obchodzimy Europejski Dzień Logopedy.
Z tej okazji w Naszym Przedszkolu został zorganizowany Logopedyczny Konkurs Plastyczny pt.”Języczkiem malowane”.
Prace były rozpatrywane w kategoriach: prac grupowych i indywidualnych (wykonanych z rodzicami w domu). W czwartek (05.03.2020 r.) konkurs został rozstrzygnięty i Dyrektor Naszego Przedszkola Pani Regina Klein wraz z logopedą Angeliką Zielke wręczyły nagrody:
Grupowe:
I miejsce – grupa I Krasnoludki
II miejsce – grupa V Motylki
III miejsce – grupa II Biedronki
wyróżnienie – grupa III Słoneczka
wyróżnienie – grupa IV Smerfy
wyróżnienie – grupa VI Pszczółki

Indywidualne:
wyróżnienie – Maksymilian F. – grupa V Motylki
wyróżnienie – Klaudia K. – grupa IV Smerfy
wyróżnienie – Liliana M. – grupa I Krasnoludki

pozostali uczestnicy otrzymali również dyplomy i nagrody upominkowe.
Wszystkim serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

opracowała
A. Zielke


WARSZTATY LOGOPEDYCZNO-PSYCHOLOGICZNE DLA RODZICÓW (część druga) 19.02.2020

LOGOPEDYCZNY KONKURS PLASTYCZNY – 12.02.2020

Smoczek – 12.02.2020

MAMO, TATO – POZWÓLCIE MI POZNAWAĆ ŚWIAT SMAKÓW SAMODZIELNIE – TO TRENING DLA MOJEJ BUZI – artykuł


WARSZTATY PSYCHOLOGICZNO-LOGOPEDYCZNE DLA RODZICÓW

 

Z myślą o naszych małych pociechach 22 października 2019 r. w naszym Przedszkolu odbyły się warsztaty zorganizowane dla Rodziców przez specjalistów Przedszkola: psychologa
i logopedę. Zajęcia te rozpoczęły cykl spotkań, które w przyszłości będą odbywały się regularnie dwa razy w ciągu roku szkolnego.

Celem takich warsztatów jest:

  • popularyzowanie wiedzy o dziecku i jego rozwoju z zakresu pracy logopedy i psychologa przedszkolnego
  • zapoznanie Rodziców z narzędziami (możliwościami, formami pracy), które każdy rodzic może stosować w domu w formie wspólnych zabaw i podczas codziennego spędzania czasu,
    a które mogą wspierać rozwój dziecka
  • udzielanie poradnictwa w zakresie potrzeb Rodziców i dzieci
  • podejmowanie działań profilaktycznych (zapobiegającym niektórym trudnością, jakie mogą wystąpić w trakcie rozwoju dziecka)
  • integracja Rodziców, pracowników Przedszkola

 

Warsztaty przebiegły w miłej atmosferze a poświęcony temu czas z pewnością nie pójdzie na marne. Mamy nadzieję, że każdy Rodzic znalazł coś ciekawego dla siebie.

Już dziś zachęcamy i zapraszamy serdecznie do brania udziału w kolejnych spotkaniach.

KIM JEST LOGOPEDA?

Logopeda  zajmuje się diagnozą, stymulacją rozwoju mowy, terapią zaburzeń m.in.: artykulacji, toru oddechowego, mowy, głosu, karmienia i połykania a także zaburzeń powstałych na podłożu neurologicznym oraz profilaktyką (czyli zapobiega powstawaniu wad wymowy).  Logopeda zajmuje się nie tylko kształtowaniem mowy, pracuje z osobami dorosłymi oraz z dziećmi:

  • z dysleksją (bądź zagrożeniem dysleksji),
  • z opóźnionym rozwojem mowy,
  • z różnymi problemami neurologicznymi, pourazowymi, które wpłynęły na mowę lub jej rozwój
  • z niepełnosprawnymi intelektualnie i fizycznie
  • z niesłyszącymi i niedosłyszącymi
  • pomaga również dzieciom dwujęzycznym
Godziny pracy logopedy
poniedziałek   8:30 – 15:30
wtorek   8:30 – 14:30
środa   8:30 – 14:30
czwartek   8:30 – 14:30
Rozwój mowy dziecka

Naukowo udowodnione jest, że pierwsze pięć lat życia dziecka jest najważniejszym i najbardziej rozwojowym okresem w jego życiu. Nigdy już rozwój człowieka nie przebiega w tak szybkim tempie. Równolegle z rozwojem fizycznym, psychicznym i poznawczym przebiega proces rozwoju mowy dziecka. Ważne jest, aby w odpowiednim momencie zdiagnozować nieprawidłowości w rozwoju dziecka, które wymagają interwencji nie tylko logopedycznej, ale również innych specjalistów, p. psychologa, laryngologa, audiologa itp.

Etapy rozwoju mowy:

Okres melodii:

1 miesiąc życia dziecka – krzyk, płacz, uśmiech –  czyli pierwsze sygnały niewerbalne

2-3 miesiąc życia dziecka – początek treningu aparatu artykulacyjnego, początek głużenia (ga, gha)

– 6-8 miesiąc życia dziecka – okres gaworzenia (dziecko wytwarza ciągi sylabowe typu: ma-ma, ba-ba, ta-ta) – Uwaga! – dzieci niesłyszące nie gaworzą!

– pod koniec 1 roku życia dziecko wymawia kilka słów, wykonuje proste polecenia

 

Okres wyrazu (1-2 rok życia):

– pojawia się coraz więcej słów,

– dziecko wymawia głoski: m, p, b, n, t, d, l, k, ś, ć, ź, a, u, o, e, y, i,

– głoska r może być opuszczana przez dziecko w wypowiedziach

 

Okres zdania (2-3 rok życia):

–  pojawiają się głoski:  ę, ą, f, w, ś, ź, ć, dź, k, g, ch, oraz pod koniec: s, z, c, dz.

– głoski mogą być zastępowane głoskami łatwiejszymi lub upraszczane wskutek małej sprawności narządów artykulacyjnych.

– w wymowie dziecka pojawiają się: czasowniki, przymiotniki, liczebniki, przyimki, spójniki, zaimki, przysłówki oraz zdania proste

– głoska r zastępowana jest głoską j lub l.

 

Okres swoistej mowy dziecięcej (3-7 rok życia):

– w 3/4 roku życia pojawiają się głoski: s, z, c, dz,

–  w 5 roku życia: sz, ż, cz, dż. Czasami pojawia się r (norma dla tej głoski to 5- 6 rok życia, niektóre podręczniki podają nawet 7 rok życia). Do tej pory normą rozwojową jest, że głoska r zastępowana jest prawidłowo wymawianą głoską l. Wadą wymowy natomiast jest w tym wieku zastępowanie r przez j.

Okres mowy nie przebiega u wszystkich dzieci jednakowo. Każde dziecko rozwija się indywidualnie
 i nie powinno niepokoić, jeśli niektóre etapy rozwoju mowy następują nieco później.

Należy również nadmienić, że na rozwój poprawnej artykulacji mają wpływ wzorce językowe wyniesione z domu rodzinnego. Dzieci przyswajają mowę poprzez naśladownictwo wypowiedzi osób
z najbliższego otoczenia.

Terapia zaburzeń mowy to długotrwały proces, wymagający żmudnej pracy osoby ćwiczącej, jak również czasu, cierpliwości i zrozumienia najbliższego otoczenia.

Zajęcia logopedyczne w przedszkolu

We wrześniu w przedszkolu przeprowadzane są przesiewowe badania mowy dzieci  5, 6 -letnich uczęszczających do placówki. W wyniku tych badań wyłaniane są dzieci, które objęte są opieką logopedyczną. Czas trwania zajęć logopedycznych jest uzależniony od możliwości i potrzeb dziecka. Terapia prowadzona jest indywidualnie oraz grupowo (do 4 osób). W zależności od potrzeb
i możliwości oraz po konsultacji z wychowawcami prowadzone są również zajęcia ogólnorozwojowe
w grupach młodszych.

Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:

  • usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy),
  • kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
  • kształtowanie prawidłowego odruchu żucia, gryzienia, picia, połykania
  • rozwijanie słuchu fonemowego i fonetycznego, koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji wzrokowej i słuchowej
  • usprawnianie motoryki małej
  • wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego, rozwijanie mowy opowieściowej,
  • rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
  • rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
  • uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.

Zapraszam na konsultacje rodziców dzieci 5,6 letnich objętych pomocą logopedyczną,

 oraz rodziców dzieci młodszych. 

Wskazówki dla Rodziców

Mamo, Tato!

Jeżeli u Twojego dziecka stwierdzono wadę wymowy, motywuj je do korzystania z zajęć logopedycznych. Ty także powinieneś pomóc córce/synowi pamiętając o tym, że dla pozytywnych efektów terapii bardzo ważne są systematyczne ćwiczenia w domu. Skuteczność terapii uzależniona jest od współpracy rodziców z logopedą!  I tylko wówczas, gdy współpraca ta ma rzeczywiście miejsce – terapia przynosi rezultaty, dlatego:

  • Bądź w stałym kontakcie z logopedą
  • Dopilnuj, aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia logopedyczne.
  • Pracuj z dzieckiem w domu poprzez utrwalanie materiału zawartego w zeszycie lub na kserokopiach.
  • Chwal swoje dziecko nawet za minimalne osiągnięcia, co znacznie zmobilizuje je do wysiłku.
  • Chwal i nagradzaj dziecko nie tylko za efekty jego pracy, ile za włożony w nią wysiłek. Spraw, aby praca z dzieckiem była przyjemna dla Was obojga.

 

Pamiętaj również o profilaktyce:

  • Pozwól dziecku na naukę gryzienia i żucia, nie bój się, że się ubrudzi, nie podawaj zbyt długo tylko pokarmów papkowatych
  • Pozwól dziecku na naukę picia z tradycyjnego kubka, jest to ważny element w jego rozwoju również w rozwoju mowy: prawidłowej pracy narządów artykulacyjnych i prawidłowego połykania
  • Pozwól dziecku na naukę pobierania pokarmu z tradycyjnej łyżeczki, to równie ważne
  • Karm butelką i podawaj smoczek nie dłużej niż do 1 roku życia! Tym sposobem możesz zapobiec wadom wymowy (m.in. seplenieniu międzyzębowemu) oraz wadom zgryzu
  • Nie przestawiaj dziecko z pisania i rysowania lewą ręką na prawą bez konsultacji
    z psychologiem
  • Staraj się słuchać, co dziecko do nas mówi, ponieważ chętnie słuchane – chętnie mówi.
  • Zachęcaj dziecko do mówienia, nawet jeśli ma zaburzoną mowę.
  • Codzienne czytanie dziecku rozwija jego zasób słownictwa biernego i czynnego.

KIM JEST PSYCHOLOG PRZEDSZKOLNY?

Psycholog w przedszkolu zajmuje się przede wszystkim rozpoznawaniem i analizowaniem przyczyn niepowodzeń i trudności dzieci i ich rodzin. Dokonuje wstępnej diagnozy, minimalizuje skutki deficytów rozwojowych, wspiera wszechstronny rozwój dziecka. Psycholog przedszkolny swoimi działaniami pomaga zarówno dziecku, jak i rodzicom, w trudach procesu wychowania.

Psycholog oferuje wsparcie w sytuacjach:

  • Trudności wychowawczych (m.in porady wychowawcze, strategie wzmacniania i wygaszania zachowań, nadużywanie urządzeń mobilnych),
  • Sytuacje kryzysowe (m.in. przemoc, żałoba, rozwód, wydarzenia traumatyczne),
  • Zaburzeń zachowania (m.in agresja, zachowania opozycyjno- buntownicze),
  • Zaburzeń lękowych (m.in nadmierne wycofanie, przedłużające się trudności adaptacyjne),
  • Zaburzeń emocjonalnych i społecznych (m.in deficyt umiejętności społecznych),
  • Innych sytuacjach trudnych dla dziecka i całego systemu rodzinnego.
Zajęcia z psychologiem w przedszkolu

W Przedszkolu prowadzone są zajęcia ukierunkowane na minimalizację deficytów dzieci, jak i zajęcia o charakterze profilaktycznym (skierowane do wszystkich dzieci).

Psycholog w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju oraz pomocy pedagogiczno- psychologicznej prowadzi zajęcia indywidualne lub w małych grupach (maks. 3 osoby). Ich zakres jest dopasowany do potrzeb dziecka, wynikających z wywiadu z nauczycielem i analizy dokumentacji.

W roku szkolnym 2018/2019 w ramach profilaktyki wszystkie przedszkolaki uczestniczą w zajęciach z psychologiem wspierających umiejętności społeczne. Wiek przedszkolny to szczególny czas dla dziecka. W tym okresie u dzieci błyskawicznie postępuje uczenie się społeczne, choć nie zawsze w oczekiwany sposób. W obliczu narastających wymagań otoczenia, zaczynają one odczuwać nowe, nieznane dotychczas stany: gniew, frustracja, lęk. W związku z postępującym rozwojem mowy oraz większymi zdolnościami poznawczymi, oczekuje się, iż dziecko zacznie radzić sobie w grupie rówieśniczej w coraz dojrzalszy sposób. Zajęcia profilaktyczne mają na celu, poprzez ciekawe, oparte na zabawie metody, pomóc dzieciom w opanowaniu potrzebnych umiejętności. Przedszkolaki przy pomocy pacynkowych lalek (Jacka i Agatki) mają okazję obserwować modelowe zachowania, a następnie odtwarzać je, co zwiększa prawdopodobieństwo pojawienia się właściwych zachowań i postaw w życiu codziennym. Poprzez wspólne gry, konkursy i zabawy dzieci będą uczyć się rozpoznawania i nazywania emocji, aby następnie móc właściwie je wyrażać.

Psychoedukacja

Kontakt

Wszystkich rodziców, którzy chcieliby dowiedzieć się czegoś więcej o zajęciach indywidualnych/ grupowych, lub skorzystać z porady psychologa przedszkolnego zapraszam na konsultacje.

Godziny pracy psychologa

Wtorek- 11.00- 14.30

Piątek- 9.00- 16.00

Istnieje możliwość spotkań w godzinach popołudniowych po uprzednim kontakcie mailowym:

natalia.czap@gmail.com