Ciekawostki i aktualności

WARSZTATY LOGOPEDYCZNO-PSYCHOLOGICZNE DLA RODZICÓW (część druga) 19.02.2020

LOGOPEDYCZNY KONKURS PLASTYCZNY – 12.02.2020

Smoczek – 12.02.2020

MAMO, TATO – POZWÓLCIE MI POZNAWAĆ ŚWIAT SMAKÓW SAMODZIELNIE – TO TRENING DLA MOJEJ BUZI – artykuł


WARSZTATY PSYCHOLOGICZNO-LOGOPEDYCZNE DLA RODZICÓW

 

Z myślą o naszych małych pociechach 22 października 2019 r. w naszym Przedszkolu odbyły się warsztaty zorganizowane dla Rodziców przez specjalistów Przedszkola: psychologa
i logopedę. Zajęcia te rozpoczęły cykl spotkań, które w przyszłości będą odbywały się regularnie dwa razy w ciągu roku szkolnego.

Celem takich warsztatów jest:

  • popularyzowanie wiedzy o dziecku i jego rozwoju z zakresu pracy logopedy i psychologa przedszkolnego
  • zapoznanie Rodziców z narzędziami (możliwościami, formami pracy), które każdy rodzic może stosować w domu w formie wspólnych zabaw i podczas codziennego spędzania czasu,
    a które mogą wspierać rozwój dziecka
  • udzielanie poradnictwa w zakresie potrzeb Rodziców i dzieci
  • podejmowanie działań profilaktycznych (zapobiegającym niektórym trudnością, jakie mogą wystąpić w trakcie rozwoju dziecka)
  • integracja Rodziców, pracowników Przedszkola

 

Warsztaty przebiegły w miłej atmosferze a poświęcony temu czas z pewnością nie pójdzie na marne. Mamy nadzieję, że każdy Rodzic znalazł coś ciekawego dla siebie.

Już dziś zachęcamy i zapraszamy serdecznie do brania udziału w kolejnych spotkaniach.

KIM JEST LOGOPEDA?

Logopeda  zajmuje się diagnozą, stymulacją rozwoju mowy, terapią zaburzeń m.in.: artykulacji, toru oddechowego, mowy, głosu, karmienia i połykania a także zaburzeń powstałych na podłożu neurologicznym oraz profilaktyką (czyli zapobiega powstawaniu wad wymowy).  Logopeda zajmuje się nie tylko kształtowaniem mowy, pracuje z osobami dorosłymi oraz z dziećmi:

  • z dysleksją (bądź zagrożeniem dysleksji),
  • z opóźnionym rozwojem mowy,
  • z różnymi problemami neurologicznymi, pourazowymi, które wpłynęły na mowę lub jej rozwój
  • z niepełnosprawnymi intelektualnie i fizycznie
  • z niesłyszącymi i niedosłyszącymi
  • pomaga również dzieciom dwujęzycznym
Godziny pracy logopedy
poniedziałek   8:30 – 15:30
wtorek   8:30 – 14:30
środa   8:30 – 14:30
czwartek   8:30 – 14:30
Rozwój mowy dziecka

Naukowo udowodnione jest, że pierwsze pięć lat życia dziecka jest najważniejszym i najbardziej rozwojowym okresem w jego życiu. Nigdy już rozwój człowieka nie przebiega w tak szybkim tempie. Równolegle z rozwojem fizycznym, psychicznym i poznawczym przebiega proces rozwoju mowy dziecka. Ważne jest, aby w odpowiednim momencie zdiagnozować nieprawidłowości w rozwoju dziecka, które wymagają interwencji nie tylko logopedycznej, ale również innych specjalistów, p. psychologa, laryngologa, audiologa itp.

Etapy rozwoju mowy:

Okres melodii:

1 miesiąc życia dziecka – krzyk, płacz, uśmiech –  czyli pierwsze sygnały niewerbalne

2-3 miesiąc życia dziecka – początek treningu aparatu artykulacyjnego, początek głużenia (ga, gha)

– 6-8 miesiąc życia dziecka – okres gaworzenia (dziecko wytwarza ciągi sylabowe typu: ma-ma, ba-ba, ta-ta) – Uwaga! – dzieci niesłyszące nie gaworzą!

– pod koniec 1 roku życia dziecko wymawia kilka słów, wykonuje proste polecenia

 

Okres wyrazu (1-2 rok życia):

– pojawia się coraz więcej słów,

– dziecko wymawia głoski: m, p, b, n, t, d, l, k, ś, ć, ź, a, u, o, e, y, i,

– głoska r może być opuszczana przez dziecko w wypowiedziach

 

Okres zdania (2-3 rok życia):

–  pojawiają się głoski:  ę, ą, f, w, ś, ź, ć, dź, k, g, ch, oraz pod koniec: s, z, c, dz.

– głoski mogą być zastępowane głoskami łatwiejszymi lub upraszczane wskutek małej sprawności narządów artykulacyjnych.

– w wymowie dziecka pojawiają się: czasowniki, przymiotniki, liczebniki, przyimki, spójniki, zaimki, przysłówki oraz zdania proste

– głoska r zastępowana jest głoską j lub l.

 

Okres swoistej mowy dziecięcej (3-7 rok życia):

– w 3/4 roku życia pojawiają się głoski: s, z, c, dz,

–  w 5 roku życia: sz, ż, cz, dż. Czasami pojawia się r (norma dla tej głoski to 5- 6 rok życia, niektóre podręczniki podają nawet 7 rok życia). Do tej pory normą rozwojową jest, że głoska r zastępowana jest prawidłowo wymawianą głoską l. Wadą wymowy natomiast jest w tym wieku zastępowanie r przez j.

Okres mowy nie przebiega u wszystkich dzieci jednakowo. Każde dziecko rozwija się indywidualnie
 i nie powinno niepokoić, jeśli niektóre etapy rozwoju mowy następują nieco później.

Należy również nadmienić, że na rozwój poprawnej artykulacji mają wpływ wzorce językowe wyniesione z domu rodzinnego. Dzieci przyswajają mowę poprzez naśladownictwo wypowiedzi osób
z najbliższego otoczenia.

Terapia zaburzeń mowy to długotrwały proces, wymagający żmudnej pracy osoby ćwiczącej, jak również czasu, cierpliwości i zrozumienia najbliższego otoczenia.

Zajęcia logopedyczne w przedszkolu

We wrześniu w przedszkolu przeprowadzane są przesiewowe badania mowy dzieci  5, 6 -letnich uczęszczających do placówki. W wyniku tych badań wyłaniane są dzieci, które objęte są opieką logopedyczną. Czas trwania zajęć logopedycznych jest uzależniony od możliwości i potrzeb dziecka. Terapia prowadzona jest indywidualnie oraz grupowo (do 4 osób). W zależności od potrzeb
i możliwości oraz po konsultacji z wychowawcami prowadzone są również zajęcia ogólnorozwojowe
w grupach młodszych.

Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:

  • usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy),
  • kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
  • kształtowanie prawidłowego odruchu żucia, gryzienia, picia, połykania
  • rozwijanie słuchu fonemowego i fonetycznego, koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji wzrokowej i słuchowej
  • usprawnianie motoryki małej
  • wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego, rozwijanie mowy opowieściowej,
  • rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
  • rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
  • uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.

Zapraszam na konsultacje rodziców dzieci 5,6 letnich objętych pomocą logopedyczną,

 oraz rodziców dzieci młodszych. 

Wskazówki dla Rodziców

Mamo, Tato!

Jeżeli u Twojego dziecka stwierdzono wadę wymowy, motywuj je do korzystania z zajęć logopedycznych. Ty także powinieneś pomóc córce/synowi pamiętając o tym, że dla pozytywnych efektów terapii bardzo ważne są systematyczne ćwiczenia w domu. Skuteczność terapii uzależniona jest od współpracy rodziców z logopedą!  I tylko wówczas, gdy współpraca ta ma rzeczywiście miejsce – terapia przynosi rezultaty, dlatego:

  • Bądź w stałym kontakcie z logopedą
  • Dopilnuj, aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia logopedyczne.
  • Pracuj z dzieckiem w domu poprzez utrwalanie materiału zawartego w zeszycie lub na kserokopiach.
  • Chwal swoje dziecko nawet za minimalne osiągnięcia, co znacznie zmobilizuje je do wysiłku.
  • Chwal i nagradzaj dziecko nie tylko za efekty jego pracy, ile za włożony w nią wysiłek. Spraw, aby praca z dzieckiem była przyjemna dla Was obojga.

 

Pamiętaj również o profilaktyce:

  • Pozwól dziecku na naukę gryzienia i żucia, nie bój się, że się ubrudzi, nie podawaj zbyt długo tylko pokarmów papkowatych
  • Pozwól dziecku na naukę picia z tradycyjnego kubka, jest to ważny element w jego rozwoju również w rozwoju mowy: prawidłowej pracy narządów artykulacyjnych i prawidłowego połykania
  • Pozwól dziecku na naukę pobierania pokarmu z tradycyjnej łyżeczki, to równie ważne
  • Karm butelką i podawaj smoczek nie dłużej niż do 1 roku życia! Tym sposobem możesz zapobiec wadom wymowy (m.in. seplenieniu międzyzębowemu) oraz wadom zgryzu
  • Nie przestawiaj dziecko z pisania i rysowania lewą ręką na prawą bez konsultacji
    z psychologiem
  • Staraj się słuchać, co dziecko do nas mówi, ponieważ chętnie słuchane – chętnie mówi.
  • Zachęcaj dziecko do mówienia, nawet jeśli ma zaburzoną mowę.
  • Codzienne czytanie dziecku rozwija jego zasób słownictwa biernego i czynnego.

KIM JEST PSYCHOLOG PRZEDSZKOLNY?

Psycholog w przedszkolu zajmuje się przede wszystkim rozpoznawaniem i analizowaniem przyczyn niepowodzeń i trudności dzieci i ich rodzin. Dokonuje wstępnej diagnozy, minimalizuje skutki deficytów rozwojowych, wspiera wszechstronny rozwój dziecka. Psycholog przedszkolny swoimi działaniami pomaga zarówno dziecku, jak i rodzicom, w trudach procesu wychowania.

Psycholog oferuje wsparcie w sytuacjach:

  • Trudności wychowawczych (m.in porady wychowawcze, strategie wzmacniania i wygaszania zachowań, nadużywanie urządzeń mobilnych),
  • Sytuacje kryzysowe (m.in. przemoc, żałoba, rozwód, wydarzenia traumatyczne),
  • Zaburzeń zachowania (m.in agresja, zachowania opozycyjno- buntownicze),
  • Zaburzeń lękowych (m.in nadmierne wycofanie, przedłużające się trudności adaptacyjne),
  • Zaburzeń emocjonalnych i społecznych (m.in deficyt umiejętności społecznych),
  • Innych sytuacjach trudnych dla dziecka i całego systemu rodzinnego.
Zajęcia z psychologiem w przedszkolu

W Przedszkolu prowadzone są zajęcia ukierunkowane na minimalizację deficytów dzieci, jak i zajęcia o charakterze profilaktycznym (skierowane do wszystkich dzieci).

Psycholog w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju oraz pomocy pedagogiczno- psychologicznej prowadzi zajęcia indywidualne lub w małych grupach (maks. 3 osoby). Ich zakres jest dopasowany do potrzeb dziecka, wynikających z wywiadu z nauczycielem i analizy dokumentacji.

W roku szkolnym 2018/2019 w ramach profilaktyki wszystkie przedszkolaki uczestniczą w zajęciach z psychologiem wspierających umiejętności społeczne. Wiek przedszkolny to szczególny czas dla dziecka. W tym okresie u dzieci błyskawicznie postępuje uczenie się społeczne, choć nie zawsze w oczekiwany sposób. W obliczu narastających wymagań otoczenia, zaczynają one odczuwać nowe, nieznane dotychczas stany: gniew, frustracja, lęk. W związku z postępującym rozwojem mowy oraz większymi zdolnościami poznawczymi, oczekuje się, iż dziecko zacznie radzić sobie w grupie rówieśniczej w coraz dojrzalszy sposób. Zajęcia profilaktyczne mają na celu, poprzez ciekawe, oparte na zabawie metody, pomóc dzieciom w opanowaniu potrzebnych umiejętności. Przedszkolaki przy pomocy pacynkowych lalek (Jacka i Agatki) mają okazję obserwować modelowe zachowania, a następnie odtwarzać je, co zwiększa prawdopodobieństwo pojawienia się właściwych zachowań i postaw w życiu codziennym. Poprzez wspólne gry, konkursy i zabawy dzieci będą uczyć się rozpoznawania i nazywania emocji, aby następnie móc właściwie je wyrażać.

Psychoedukacja

Kontakt

Wszystkich rodziców, którzy chcieliby dowiedzieć się czegoś więcej o zajęciach indywidualnych/ grupowych, lub skorzystać z porady psychologa przedszkolnego zapraszam na konsultacje.

Godziny pracy psychologa

Wtorek- 11.00- 14.30

Piątek- 9.00- 16.00

Istnieje możliwość spotkań w godzinach popołudniowych po uprzednim kontakcie mailowym:

natalia.czap@gmail.com