MAJ 2025
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc maj dla Motylków
Umiejętności dziecka:
– poda swój pomysł na napisanie książki
– wcieli się w postać określonej postaci bajkowej
– weźmie udział w wycieczce do księgarni
– pozna pracę księgarza
– jest kreatywne podczas zabawy
– okaże sympatię w stosunku do kolegów i koleżanek
– zauważy różnice na półce z książkami
– wymieni jaką rolę chciałoby odegrać w bajce
– połączy obrazek z jego brakującym fragmentem,
– utrwali znajomość liczebników porządkowych
– podejmie próby przeskoków przez przeszkody
– wymieni jaką postacią bajkową chciałoby dzisiaj być
– zatańczy z książką wg instrukcji nauczyciela
– rozpozna sygnał muzyczny przypisany grupie, do której należy
– pozna wiersz pt. „Malutka biedronka”
– wykorzysta lupę do obserwowania owadów
– jest kreatywne podczas zabawy
– pozna wierszyk z masażykiem „Ślimak, ślimak wystaw rogi”
– połączy linią ślimaki o tym samym wyglądzie
– pozna ciekawostki przyrodnicze n/t ślimaka
– zilustruje ruchem opowieść nauczyciela
– wysłucha wiersza „Spotkanie z biedronką”
– dorysuje biedronkom kropki tak, aby po obu stronach miały ich tyle samo
– pozna zasady zabawy „pająk i muchy”
– pozna cykl rozwojowy motyla
– odgadnie kto ukrył się w „kokonie”
– wykona „taniec motyli” z chusteczkami
– policzy i porówna liczbę elementów zbioru
– zbuduje z piasku dowolną budowlę
– wysłucha opowiadania…
– odkłada zabawki na miejsce po skończonej zabawie
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– wyliczy wszystkie dźwięki i kolory, jakie usłyszy i dostrzeże na podwórku
– policzy, z ilu osób składają się rodziny na obrazkach
– wysłucha opowiadania z cyklu „Ach, te emocje!”
– weźmie udział w zabawie z obieganiem koła na sygnał słowny
– wykona laurkę dla mamy
– poda kilka informacji n/t swojej mamy
– dostosuje ruch do muzyki granej staccato i legato
– pozna zabawę paluszkową „Rodzinka”
– odkoduje informacje zawarte w „muzycznym szyfrze”
– wymieni sprzęty znajdujące się w jego domu
– sprecyzuje na czym powinien polegać porządek w pokoju
– posegreguje przedmioty wg wskazanego kryterium
– poczyni obserwacje przyrodnicze
– utworzy zdrobnienia od podanych wyrazów
– wskaże przedmioty opisane przez nauczyciela
– dopasuje atrybuty do przedstawicieli zawodów
– rozpozna i nazwie przedstawicieli kilku zawodów
– pozna kilka dawnych zawodów
– podejmie próby podawanie piłki w rzędzie
– ułoży z patyczków/zapałek/wykałaczek dowolne figury i przedmioty
– narysuje po śladzie drogi, które muszą pokonać kierowcy rajdowi
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– powtórzy sekwencje ruchowe ustalone przez nauczyciela
– dorysuje brakujące cegły w karcie pracy
– odnajdzie po opisie słownym kolegę z grupy
– utrwali znajomość numeru alarmowego 112
– weźmie udział w spotkaniu z przedstawicielami Straży Pożarnej
– wejdzie w rolę strażaka, policjanta albo ratownika
– ustali które służby ratownicze należy zawiadomić w przypadku opisanej przez nauczyciela sytuacji
– odkłada zabawki na swoje miejsce
– podejmie próby określenia swojego nastroju
– odtworzy rytm ćwierćnutowy i ósemkowy
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– pozna lokalizację kilku punktów usługowych
– podzieli się informacją, czym zajmują się zawodowo jego rodzice
– szanuje zabawki
KWIECIEŃ 2025
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze. Kwiecień
Umiejętności dziecka: |
– wymieni swoją ulubioną formę ruchu
– wyszuka zielone fragmenty ilustracji książkowych
– odtworzy głosem żabi chór
– podejmie próby przeskoków przez linki leżące na ziemi
– połączy elementy zbioru wg instrukcji
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– zakoduje i odkoduje informacje
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– pokona naturalne przeszkody wynikające z ukształtowania terenu na spacerze
– zrozumie jak ważna jest higiena ciała
– weźmie udział w doświadczeniu
– szanuje zabawki
– wykaże inicjatywę w urządzaniu kącika z akcesoriami świątecznymi
– narysuje w koszu wskazaną liczbę pisanek
– dowie się, co powinien zawierać wielkanocny koszyczek
– wysłucha opowiadania nauczyciela „Wielka kłótnia pisanek”
– przejdzie wskazaną trasę z jajkiem na łyżce
– narysuje wzory na jajkach w układzie rytmicznym
– wykona kartkę wielkanocną
– pozna zabawę przy piosence „Kurczątka”
– odszuka jajka w ogrodzie przedszkolnym
– pokoloruje pisanki na wskazane kolory
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– jest kreatywne podczas zabawy
– utworzy zbiory dwuelementowe
– odnajdzie ukryte kurczątko
– pozna zabawę przy piosence „Kurki trzy”
– podejmie próby biegu parami
– dowie się o drapieżnikach, przed którymi należy chronić zwierzęta
– szanuje zabawki
– utrwali znajomość kolorów
– pozna znaczenie słów „śmigus dyngus”
– podejmie próby układania i kontynuowania rytmów
– ulepi babki z piasku
– ozdobi „wielkanocne mazurki”
– weźmie udział w wielkanocnym quizie
– szanuje zabawki
– podzieli się na forum grupy swoimi przemyśleniami n/t prezentu od Zajączka
– wykona ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– zauważy zmiany w przyrodzie podczas spaceru
– zatańczy „Wiosenny taniec”
– wejdzie w rolę smutnego i wesołego drzewka
– wykona pracę plastyczną „Drzewo”
– podejmie próbę przejścia slalomem między drzewami
– wymieni obiekty, które można zobaczyć w ogrodzie
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– pozna rymowankę „Wiosna wita”
– wykona zadanie z el. kodowania
– pozna układ taneczny do muzyki z wykorzystaniem chustek
– wytropi elementy krajobrazu w określonym kolorze
– ułoży kwiaty z nietypowych przyborów
– wejdzie w rolę ogrodnika
– narysuje kwiatek wg instrukcji
– policzy papierowe kwiatki na rabatkach
– ułoży rytmy z kwiatków
– obejrzy przez lupę okazy przyrodnicze
– posłuży się nazwami kwiatów
– zagra na instrumentach perkusyjnych
– zapamięta elementy składowe ptasiego gniazda,
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– zwróci uwagę podczas spaceru na przelatujące ptaki
– powtórzy za nauczycielem określone dźwięki
– szanuje zabawki
– wyraża emocje w sposób społecznie akceptowany
– zaobserwuje działania nauczyciela podczas tworzenia kącika tematycznego
– pozna legendę o powstaniu państwa polskiego
– pozna symbole narodowe
– podejmie próby celowania piłką w zawieszoną tarczę
– dopasuje zdjęcia i widokówki do Morza Bałtyckiego lub do Tatr
– jest kreatywne podczas zabawy
– obejrzy albumy o Polsce
– utrwali znajomość kolorów: biały – czerwony
– wyklei papierowymi kwadratami sylwetę flagi Polski
– weźmie udział w zgaduj – zgaduli n/t Polski
– podejmie próby zakręcania i odkręcania słoików/pojemników
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– pokoloruje wianek wg wzoru
– oceni odległość, używając pojęć: daleko – blisko, dalej – bliżej
– pozna zasady zabawy „Gąski, gąski do domu!”
– weźmie udział w zabawie z obieganiem koła
MARZEC 2025
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc styczeń dla Motylków
Umiejętności dziecka:
– pozna nazwy żywiołów
– ułoży rytmy z klocków symbolizujące żywioły
– odtworzy głosem dźwięk wiatru
– weźmie udział w doświadczeniach z powietrzem
– wymyśli „dziwne” kroki i przejdzie nimi wyznaczoną trasę
– wykona ćwiczenia oddechowe
– jest kreatywne podczas zabawy
– użyje w zabawie wachlarza
– odtworzy dźwięk wiatru za pomocą folii i papieru
– wykona pracę plastyczną polegającą na rozdmuchiwaniu kleksów
– podejmie próby biegu wężykiem po prostej
– zaznaczy w karcie pracy, co się kojarzy z ciepłem, a co z zimnem
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– wzbogaci wiedzę n/t właściwości wody
– obejrzy na zdjęciach i obrazkach zbiorniki wodne
– pozna nową figurę taneczną – cwał bokiem
– wykorzysta w tańcu przybory: chusteczki, małe obręcze
– określi do czego przydaje się woda
– szanuje zabawki
– weźmie udział w doświadczeniu ze świecą
– podejmie próby podskoku obunóż do przodu
– odszuka schowany w sali przedmiot
– dowie się, czym są „skarby Ziemi”
– porówna wielkość, kształt i kolor kamieni
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– obejrzy przydomowe ogródki podczas spaceru
– zaobserwuje sposób zakładania hodowli szczypioru
– dowie się, do czego służy dzienniczek obserwacji roślin
– opisze, jak wyobraża sobie Wiosnę
– wysłucha wiersza „Jest pewna malarka…”
– nauczy się prostej powitanki
– podejmie próby rysowania po śladzie
– weźmie udział w uroczystości Powitania Wiosny
– zilustruje ruchem opowieść o przebudzeniu misiów
– utrwali pląs „Stary niedźwiedź mocno śpi”
– pozna popularne przysłowie o marcu
– zilustruje dźwiękami przysłowie „W marcu jak w garncu”
– dobierze słoneczka do chmurek tak, aby wskazywały te same emocje
– pozna piosenkę o wiośnie
– odwzoruje elementy zbioru
– pozna pojęcie „zwiastuny wiosny”
– weźmie udział w zespołowym tworzeniu krokusów
– policzy zwiastuny wiosny,
– utrwali pojęcie „para”
– rozwiąże zagadki logiczne oparte na skojarzeniach
– odkłada zabawki na miejsce po skończonej zabawie
– przekaże „promyk słońca” dowolnemu dziecku z grupy
– pozna nazwy i zwyczaje kilku ptaków powracających do kraju wiosną
– poszuka na spacerze pierwszych oznak wiosny
– ustali co fruwa, a co chodzi
– podejmie próby biegu parami
– dowie się o drapieżnikach, przed którymi należy chronić zwierzęta
– utrwali znajomość kolorów
– podejmie próby układania i kontynuowania rytmów
– wykona ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
– zatańczy „Wiosenny taniec”
– szanuje zabawki
– zagra na kołatce „jak klekocze bociek”
– pozna wiersz „Bocian i żaba”
– wzbogaci swoją wiedzę przyrodniczą n/t trybu życia bocianów
– weźmie udział w zabawie „budowanie bocianiego gniazda”
– podejmie próby dekodowania zakodowanych informacji
– wyszuka zielone fragmenty ilustracji książkowych
– odtworzy głosem „żabi chór”
– podejmie próby przeskoków przez linki leżące na ziemi
– połączy elementy zbioru wg instrukcji
– wykryje nonsensy na obrazku
– utrwali znajomość piosenki „wiosna”
– zagra na instrumentach perkusyjnych
– pozbiera piłeczki na czas
– odróżni zdania prawdziwe od fałszywych
LUTY 2025
LUTY 2025
Zamierzenia dydaktyczno -wychowawcze na miesiąc luty dla Motylków
Umiejętności dziecka:
– pozna rymowankę „Pięć zmysłów mam”
– poda nazwy podstawowych kolorów
– wysłucha opowiadania pt. „Pani Bystre Oko”
– przejdzie po śladach
– obejrzy przez lupę szczegóły na obrazkach
– pokoloruje baloniki wg wzoru
– jest kreatywne i pomysłowe podczas zabawy
– zareaguje ruchem na sygnał słowny
– rozpozna odgłosy wydawane przez zabawki
– namaluje farbami muzykę
– weźmie udział w zabawach z małymi obręczami
– odnajdzie grający budzik/radio
– wymyśli temat rozmowy dwóch kredek
-jest spostrzegawcze
– rozpozna i opisze zapachy
– nazwie przeciwieństwa w muzyce: szybko – wolno, cicho – głośno
– rozwinie umiejętność chodzenia i biegania parami
– wzbogaci wiedzę n/t sposobów dbania o narządy zmysłów
– wykona szereg ćwiczeń zręcznościowych
-szanuje zabawki
– podejmie próby ustalenia kryterium klasyfikacji elementów zbioru
– przeliczy elementy zbioru
– przejdzie po narysowanej linii
– realizuje własne pomysły podczas zabawy
– pokonuje strach związany z wystąpieniem przed publicznością
– cieszy się ze wspólnego spędzania czasu z najbliższymi
– zauważy różnice w fakturze przedmiotów
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– pozna różne rodzaje piłek
– porówna strukturę kory drzew
– rozpozna przedmioty za pomocą stóp
– dorysuje czapeczki pingwinom
– -utrwali tekst i melodię piosenki „Zima”
– pozna wiersz ,, Okulary”
– zaznajomi się z pojęciem „karnawał”
– podejmie współpracę w grupie podczas zabawy w „Balonik”
– bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– utrwali nazwy kolorów
-wyrobi umiejętności szybkiego rozpoznawania kolorów
-doskonali spostrzegawczość wzrokową
– słucha innych i współdziała z rówieśnikami
– pozna zabawę paluszkową „Tańcowały dwa Michały”
– rozwinie percepcję wzrokową podczas szukania partnera do tańca kotylionowego
– utworzy kółka z dwóch połówek
– wykryje zmiany w położeniu instrumentów
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– bawi się zgodnie z innymi
– utrwali znajomość kolorów, rozwinie umiejętność dekodowania informacji
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– odkryje zmiany w najbliższym otoczeniu przedszkola
– ułoży figury wg wzoru
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– bawi się zgodnie z innymi
– zapamięta polecenia ruchowe
– wykona na niby proste czynności
– wysłucha opowiadania z cyklu „Ach, te emocje!”
– wykona bieg do wyznaczonego miejsca
– ułoży kompozycję z nakrętek
– rozpozna i nazwie kolory
– pokoloruje sylwety tubek z farbami
– narysuje martwą naturę
– wykona rzuty piłką ponad przeszkodę
– weźmie udział w zabawie tropiącej
– podejmie próby rysowania rysunku w parze
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– ustali które dźwięki są identyczne lub do siebie podobne
– pozna/utrwali nazwy instrumentów
– aktywnie wysłucha muzyki ludowej „La Raspa”
– zaśpiewa dowolną piosenkę solo lub w duecie
– pozna pojęcia: scena, widownia
– weźmie udział w zabawie logopedycznej
– wczuje się w charakter odtwarzanej postaci
– utrwali znajomość liczebników porządkowych
– wykona bieg wielokierunkowy z wymijaniem
– zaznajomi się z jednym z rodzajów form teatralnych – teatrem rąk
– uzupełni brakujące fragmenty rękawiczek w karcie pracy
– szanuje zabawki
– utrwali pląs ze śpiewem „Krasnoludki”
– uzupełni zdania używając wyrazów przeciwstawnych do podanych
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– utrwali przebieg zabawy tanecznej „Dalej w tany”
– zatańczy do ulubionej muzyki
– odgadnie bez kontroli wzroku co się kryje pod chustą
– weźmie udział w zabawie tematycznej „W sklepie”
– nazwie produkty spożywcze i artykuły przemysłowe
– podejmie próby toczenia obręczy
– wysłucha rymowanki i pokoloruje sylwety produktów, występujące w jej treści
– jest kreatywne podczas zabawy
– poszerzy słownictwo dotyczące zakupów i rodzajów sklepów
– posegreguje makarony wg kształtu
-pozna różne rodzaje linii
– stworzy dowolną kompozycję z pasków papieru
– połączy linią przedmioty/produkty z szafą albo z lodówką
– pozna znaczenie słowa „supermarket”
– zareaguje na nazwy produktów spożywczych
– zrealizuje własne pomysły na zabawy ze „skrzynią skarbów”
– rozwiąże dźwiękowe zagadki
– pozna zabawę w „Ciuciubabkę dźwiękową”
– zbuduje wieże z klocków
– szanuje zabawki
– wymieni nazwy towarów sklepowych
– odtworzy głosem dźwięki wydawane przez zabawki
– odnajdzie schowane maskotki w sali przedszkolnej
– podejmie próby biegu w ślad za prowadzącym
– wcieli się w rolę zabawki
– szanuje zabawki
STYCZEŃ 2025
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc styczeń dla Motylków
Umiejętności dziecka:
– pozna wiersz „Bal w pokoju lal” K. Dardzińskiej
– zaznajomi się z pojęciem „karnawał”
– podejmie próby budowania „kretowisk” ze śniegu
– podejmie współpracę w grupie podczas zabawy w „Balonik”
– bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– utrwali nazewnictwo kolorów
– zachęcanie do wspólnych zabaw
– zamieni pudełko w inny przedmiot
– stworzy pracę plastyczną „Tańczące śnieżynki” inspirowaną metodą Edukacji Przez Ruch
– wysłucha opowiadania M. Jelonek z cyklu „Ach, te emocje!”
– zagospodaruje samodzielnie czas na podwórku
– policzy kropki na kostce
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– pozna zabawę paluszkową „Tańcowały dwa Michały”
– utworzy kółka z dwóch połówek
– podejmie próby stemplowania na śniegu
– wykryje zmiany w położeniu instrumentów
– odkryje zmiany w najbliższym otoczeniu przedszkola
– ułoży figury wg wzoru
– pozna pląs „Kółko graniaste”
– narysuje wzory na serwetce dla babci
– nazwie przedmioty kojarzące się z babcią i dziadkiem
– podejmie próby chodzenia tip- topkami (małymi kroczkami)
– utrwali znajomość kolorów
– podejmie próby kontynuowania rytmów
– rozwiąże zagadki dotyczące obiektów w ogrodzie przedszkolnym
– poznają zabawę logorytmiczną „Siała baba mak”
– wyrażą ruchem nastrój w muzyce
– poznają zabawę „Gąski, gąski do domu”
– podejmą próby zwijania kłębka wełny
– rozpoznają kształty i wzory rysowane światłem latarki
– porównają liczebność zbiorów
– użyją pojęć „o 1 mniej, o 1 więcej, tyle samo”
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– zapamiętają treść obrazka
– zaznaczą różnice w wyglądzie dwóch obrazków
– powtórzy za nauczycielem zdania i wyrażenia związane z zimą
– ustali kolejność wydarzeń w historyjce
– wykona bałwanka z talerzyka papierowego
– pozna właściwości śniegu
– zapamięta usłyszane dźwięki i określi ten, który został pominięty
– zaobserwuje doświadczenie z zamarzaniem wody i topnieniem lodu
– wykona improwizacje instrumentalne
– rozwinie umiejętność gry na kołatce, marakasach, bębenku uderzanym ręką
– zbuduje z pudełek pałac Królowej Śniegu
– rozwiąże zimowe zagadki,
– posegreguje elementy zbioru wg przeznaczenia
– dowie się dlaczego utrzymywanie porządku w sali jest ważne
– okazuje uprzejmość i życzliwość innym
– podejmie próby rzucania woreczkiem do celu
– wczuje się w rolę śnieżynki i opowie, co widzi z góry
– porówna różne odcienie bieli
– rozpozna przedmioty na podstawie fragmentu obrazka
– pozna zabawę paluszkową „Na lodowisku”
– wskaże poprawnie postać bałwanka na podstawie opisu jego wyglądu
– dokończy rozpoczęte zdania
– pozna technikę malowania śniegu
– rozpozna głos kolegów
– poda w kręgu piłeczkę na różne sposoby
– określi widok za oknem
– pozyska próbki śniegu z trzech różnych miejsc,
– sprawdzi, czy śnieg jest czysty
– pozna nazwy ptaków: sikorka, gil, wróbel
– rozwinie aparat artykulacyjny podczas naśladowania głosów ptaków i zwierząt
– wykaże inwencję twórczą podczas improwizacji wokalnych
– stworzy zimowy obrazek w ogrodzie przedszkolnym
– rozwinie umiejętność posługiwania się liczebnikami porządkowymi
– poszuka na śniegu śladów ptaków i zwierząt
– podrze gazetę na jak najmniejsze strzępki
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– ulepi „śnieżną kulę” z waty
– powtórzy ruchy wyznaczone przez nauczyciela, kolegów
– zaobserwuje zmiany w krajobrazie zimowym
– poda nazwy podstawowych kolorów
– wysłucha opowiadania pt. „Pani Bystre Oko”
– obejrzy przez lupę szczegóły na obrazkach
– pokoloruje baloniki wg wzoru
– jest kreatywne i pomysłowe podczas zabawy
– zareaguje ruchem na sygnał słowny
– rozpozna odgłosy wydawane przez zabawki
– namaluje farbami muzykę
– wymyśli temat rozmowy dwóch kredek
-jest spostrzegawcze
– rozpozna i opisze zapachy
– narysuje talerz z gorącą zupą
– nazwie przeciwieństwa w muzyce: szybko – wolno, cicho – głośno
– rozwinie umiejętność chodzenia i biegania parami
– wzbogaci wiedzę na temat sposobów dbania o narządy zmysłów
– wykona szereg ćwiczeń zręcznościowych
– rozpozna smaki produktów spożywczych
– wykona ruchy imitujące gotowanie zupy
– podejmie próby ustalenia kryterium klasyfikacji elementów zbioru
– przeliczy elementy zbioru w zakresie 1-10
– przejdzie po narysowanej linii
– rozwiąże proste zagadki o potrawach
– realizuje własne pomysły podczas zabawy
– zauważy różnice w fakturze przedmiotów
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– pozna różne rodzaje piłek
– porówna strukturę kory drzew
– rozpozna przedmioty za pomocą stóp
– dorysuje czapeczki pingwinom
– szanuje zabawki
GRUDZIEŃ 2024
GRUDZIEŃ 2024
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc grudzień dla Motylków
– pozna rymowankę logorytmiczną „Zimno”
– wypowie się n/t tego czy lubi zimę i za co lubi zimę
– ułoży z patyczków higienicznych mroźne wzory
– podejmie próby rysowania na śniegu lub na ziemi
– weźmie udział w wyścigach mikołajowych zaprzęgów
– jest kreatywne podczas zabawy
-bawi się zgodnie z innymi
– pozna legendę o św. Mikołaju
– podejmie próby zmiany intonacji głosu
– wykona pracę plastyczną „Prezent”
– zbuduje piramidę z pudełek
– zakoduje proste informacje
-współdziała w zabawie z innymi
– nazwie czynności wykonywane przez Mikołaja, mamę, tatę, babcię, dziadka
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– rozwinie umiejętność chodzenia parami po chodniku
– zaśpiewa indywidualnie dowolną piosenkę z okazji imienin Mikołaja
– narysuje ciasteczka dla Mikołaja
– porządkuje salę po skończonej zabawie
– powtórzy rytm za pomocą kolorów
– rozwiąże proste zagadki słowne
– porówna ciężar dwóch przedmiotów i określi, który z nich jest lżejszy, a który cięższy
– złoży dwa pasujące do siebie elementy w całość,
– podejmie próby toczenia piłki do bramki
– pozna zasady zabawy „Raz, dwa, trzy, Mikołaj patrzy”
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– wskaże źródło dźwięku
– wybierze określone elementy zbioru
– weźmie udział w uroczystości wewnątrzgrupowej – Mikołajek
– rozwinie umiejętności taneczne
– podejmie próby dekodowania informacji
– szanuje zabawki
– porządkuje salę po skończonej zabawie
– odnajdzie w sali przedmioty należące do kucharza
– wykreśli przedmioty, które nie są potrzebne w pracy kucharza
– wysłucha opowiadania „Poranne sprzeczki widelca, łyżki i noża”
– wzbogaci słownictwo, pozna czynności, które wykonuje kucharz w kuchni
– zwiedzi przedszkolną kuchnię
-bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– utrwali pląs „Mało nas”
– dopasuje pokrywki do garnków
– ulepi ciasteczka z masy solne
– weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem i zbierze na czas paski papieru
– opowie jak pomaga mamie w kuchni
– porówna odgłosy kuchenne
– zagra na łyżeczkach,
– wydepcze ścieżki na śniegu
– porówna ilość talerzyków i kubków przez łączenie w pary
– nakryje do słowu wg podanego wzoru
– weźmie udział w zabawie związanej z przelewaniem płynów
– wykona biegi i chody slalomem
– utworzy różne kombinacje z gąbeczek do mycia naczyń
– szanuje zabawki
– dostrzeże szczegóły różniące dwa obrazki
– rozpozna smak i zapach produktów spożywczych
– zaobserwuje cechy zimowej pogody
– podejmie próby określenia swego nastroju
– ustali, co się przyda, a co nie przyda do ozdobienia choinki
– pozna wiersz do nauki pt. „Kolorowa choinka”
– weźmie udział w dekorowaniu choinki w sali
– przygotuje część wspólnego łańcucha do zawieszenia na choince
– jest kreatywne podczas zabawy
– pozna rymowankę „O jak przyjemnie”
– odkryje co się zmieniło w wyglądzie choinki
– wykona choinkę z sosnowej szyszki
– ulepi śnieżki i wykona nimi rzuty na odległość
– ozdobi w nietypowy sposób choinkę wyklejoną z taśmy malarskiej
-bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– zapamięta zawartość mikołajowego worka
– dopasuje kształty przedmiotów do konturów przedmiotów
– powtórzy wysłuchane rytmy i melodie
– utrwali zabawę taneczną „Dalej w tany”
– połączy w pary rękawiczki
– szanuje zabawki
– zachęcanie do wspólnych zabaw
– podejmie próby rzucania do celu
– dorysuje bombki na choince
– dokona klasyfikacji elementów zbioru wg kształtu
– weźmie udział w poszukiwaniach skarbów w ogrodzie przedszkolnym
– wejdzie w rolę roztargnionego elfa i pogubi prezenty, a potem je pozbiera
– zachęcanie do wspólnych zabaw
– ułoży świąteczne puzzle,
– pozna nazwy potraw wigilijnych,
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych,
– zaobserwuje zjawiska atmosferyczne,
– włączy się do śpiewania kolęd.
-szanuje zabawki
– używa zwrotów grzecznościowych
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– utrwali znajomość części ciała
– wzbogaci wiedzę n/t właściwych nawyków grzecznościowych
– wykona pracę plastyczną „Zimowy obrazek”
– podejmie próby rzucani szyszkami na odległość
– wysłucha bajki „Złotowłosa i trzy niedźwiadki”
– zachęcanie do wspólnych zabaw
– podejmie próby dekodowania informacji
– wysłucha melodii o różnym charakterze
– zareaguje ruchem na zmiany tempa, dynamiki, pauzy w muzyce
– rozpozna odgłosy dobiegające z otoczenia
– szanuje zabawki
– bawi się zgodnie z innymi
– zilustruje ciałem postacie ludzi, zwierząt, postaci bajkowych
– utrwali pląs „Krasnoludki”
– zastosuje regułę jeden do jednego podczas liczenia
– zbuduje kopce ze śniegu
– nazwie podstawowe kolory i ich stopień nasycenia (jasny – ciemny)
– bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– pozna rymowankę „Maszeruję, maszeruję…”
– rozwiąże zagadkę obrazkową
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– odkryje uroki zimy,
– pozna zasady zabawy w kręgle
– zachęcanie do wspólnych zabaw
LISTOPAD 2024
Zamierzenie dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc listopad dla Motylków
-wysłucha wiersza „Domek Krzysia”
– nazwie pomieszczenia i sprzęty domowe
– rozwiąże zagadki słowne na temat sprzętów domowych
– weźmie udział w biegu parami
– dokończy rozpoczęte rytmy
– jest kreatywne podczas zabawy
– bawi się zgodnie z innymi
– wyjaśni zastosowanie wymienionych przedmiotów związanych z higieną, czystością
– stworzy kompozycję „Kafelki do łazienki”
– wykona zeskoki z niskiej wysokości
– pozna zasady segregowania prania
– dostosuje ruchy do słyszanego tempa
– nabierze odwagi w zabieraniu głosu na forum grupy
– uściśli wiedzę na temat przeznaczenia przedmiotów kuchennych
– zagra na nietypowych instrumentach
– weźmie udział w aktywnym słuchaniu muzyki klasycznej
– rozwinie umiejętność formowania koła z chwytem i bez chwytu rąk
– ułoży elementy zbioru wg wielkości wzrastającej
– porządkuje salę po skończonej zabawie
– rozwiąże zagadki ruchowe
– użyje nazw przedmiotów stanowiących wyposażenie pokoju dziecięcego
– wysłucha bajki o trzech świnkach
– rozwinie umiejętność rozróżniania pojęć: długo – krótko
– weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem indywidualnym
– zbuduje z klocków domek dla maskotki
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– ułoży z figur geometrycznych budę dla pieska
– udzieli odpowiedzi na pytania związane z treścią obrazka
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– poczyni próby nazywania budynków w najbliższym otoczeniu przedszkola
– poczyni próby mierzenia odległości krokami oraz wspólną miarą
– pozna pląs „Stary niedźwiedź mocno śpi”
– rozpozna duże i małe elementy zbioru
– ozdobi kołderkę dla misia.
– wykona serię skoków obunóż przez linkę ułożoną na podłożu
– pozna nazwy zwierząt leśnych
– dowie się, jak zwierzęta przygotowują się do zimy
– zagra na instrumentach do piosenki „Deszczyk kap kap kap”
– wytropi skarby wiewiórki – orzechy
– rozwinie umiejętność przeliczania elementów zbioru
– zastosuje jesienne karty ruchowe
– pozna różne kształty liści
– utrwali pląs ze śpiewem „Stary niedźwiedź mocno śpi”
– obejrzy jesienne drzewa w pobliżu przedszkola
– przeniesie listki do pojemnika za pomocą słomki
– znajdzie osobę i przedmiot do pary
– wzbogaci swoją wiedzę o kosmosie
– wysłucha wiersza „Gwiazdki na niebie”
– posegreguje gwiazdki wg wielkości i koloru
– współdziała w zabawie z innymi
– ułoży rytm: dzień – noc
– wymieni czynności, które wykonuje rano, w dzień, wieczorem, w nocy
– wykona pracę plastyczną „Noc”
– przejdzie po narysowanej linii
– weźmie udział w zabawie integracyjnej „Pociąg”
– obejrzy albumy o kosmosie, planetach
– weźmie udział w „kosmicznych” zabawach muzyczno – ruchowych
– pozna zabawę paluszkową „Tu planeta, tam planeta”
– pokoloruje sylwetę planety Ziemia
– pozna wierszyk z masażykiem „Ufoludek”
– udzieli odpowiedzi na pytania ufoludkom podczas zabawy w teatr
– rozwinie umiejętność odwzorowywania liczebności zbioru w zakresie 4
– powtórzy sylaby i zgłoski, naśladując mowę kosmitów
– dorysuje świetlne gazy („ognie”) do rakiety
– zaobserwuje zmiany w najbliższym otoczeniu przedszkola
– weźmie udział w sesji zdjęciowej jako „astronauta”
-szanuje zabawki
– porządkuje salę po skończonej zabawie
-przywita się z innymi dziećmi za pomocą „misiowego uścisku”
– pozna zawartość „skrzyni skarbów”
– wcieli się w role bajkowych postaci
– wykona bieg z omijaniem przeszkód
– połączy postać bajkową z pasującym do niej rekwizytem
-jest kreatywne podczas zabawy
– pokaże różne miny wg instrukcji nauczyciela
– pobawi się w parze w „rozmowy zabawek”
– poczyni próby wspinania się na drabinki do 50 cm
– spróbuje zmieniać intonację głosu
– wymyśli gest lub ruch do naśladowania przez inne dzieci
– obejrzy „Teatr rąk” w wykonaniu nauczyciela
– wykona bieg do celu
– podejmie próby wyrażania uczuć poprzez muzykę (grę na instrumentach)
– pokaże ruchy, które dzieci powtórzą
– wykluczy element niepasujący do zbioru
– weźmie udział w zabawie teatralnej na podstawie bajki „Czerwony Kapturek”
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– zwróci uwagę na cechy późnojesiennej pogody podczas spaceru
– rozwinie zainteresowanie teatrem
PAŹDZIERNIK 2024
Zamierzenie dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc październik dla Motylków:
– określi cechy przedmiotów
– odtworzy jesienne odgłosy
– weźmie udział w wycieczce do parku
– narysuje z kolegą wspólny obrazek
– w sposób zgodny dzieli wspólną przestrzeń
– utrwali nazewnictwo kolorów
– wysłucha opowiadania pt. „Złota jesień”
– przejdzie bez kontroli wzroku z punktu A do punktu B
– weźmie udział w zabawach z chustą animacyjną
– w sposób pozytywny buduje relacje z innymi dziećmi
– wykorzysta w zabawie kasztany i liście
– policzy kasztany bez kontroli wzroku
– weźmie udział w zabawach z kodowaniem
-sprząta zabawki po skończonej zabawie
– zaśpiewa solo nowo poznaną piosenkę
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– nazwie części garderoby
– zagra na instrumentach perkusyjnych zgodnie z ustalonym kodem
– czerpie radość ze wspólnej zabawy
– podejmie próby układania zagadek ruchowych
– wykaże szybką reakcję na sygnał słowny
– wysłucha opowiadania „Przyszła zebra do „zebry”
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– utrwali zasady przechodzenia przez jezdnię w praktyce
– narysuje swoją drogę do przedszkola
– dokona syntezy sylabowej wyrazów
– szuka nowych pomysłów w zabawie
– zapamięta krótką rymowankę „Jedzie rowerek…”
– utrwali symbolikę kolorów w sygnalizatorach świetlnych
– powtórzy dźwięki wydawane przez pojazdy
– zaznaczy trasę na planszy do kodowania
– zbuduje z klocków ulice
-szuka kompromisów w sytuacjach konfliktowych
– pozna rymowankę n/t bezpieczeństwa w podróży
– wymyśli tematy rozmów podróżujących dzieci przedstawionych na obrazku
– utrwali znajomość figury geometrycznej – koła
– weźmie udział w ćwiczeniach inhibicyjno – incytacyjnych
– dokona wyboru przedmiotów umilających czas w podróży
– dostosuje swoje ruchy do treści piosenki
-potrafi zorganizować własną przestrzeń podczas zabawy
– pozna znaczenie kilku znaków drogowych
– zwróci uwagę na różne kształty znaków drogowych
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– wykona mini-sygnalizator
– utrwali rymowankę „Bezpieczni w podróży”
-bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– przekaże szeptem wiadomość
– przejdzie po sznurku bosymi stopami
– nazwie popularne wynalazki
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– powtórzy zgłoski w różnym tempie
– rozplącze poplątane kabelki i nawinie je na rolkę
– czerpie radość ze wspólnej zabawy
– wymyśli skojarzenia do wylosowanych przedmiotów
– wprowadzi w ruch wacik za pomocą oddechu
– oceni prawdziwość zdań
– rozpozna kształty przedmiotów bez kontroli wzroku
-bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– pozna kilka różnych sposobów powitania
– obrysuje klocki na kartce
– stworzy „geometryczne cudaki”
– zareaguje na muzyczne zmiany tempa i dynamiki
– wskaże kierunek, z którego dochodzi dźwięk
– rozwinie umiejętność mówienia sylabami
– potrafi zrealizować własne potrzeby podczas wolnego czasu
– skoncentruje uwagę na obserwacji doświadczenia pt. „Wędrujące bąbelki”
– wykona szereg zabaw i ćwiczeń ruchowych
– wykona slim – masę plastyczną i pozna jej właściwości
– pozna właściwości magnesu
– uświadomi sobie rolę urządzeń technicznych w życiu człowieka
-odkłada zabawki na miejsce
– rozwiąże zagadki słowne
– ułoży różne kształty ze wstążki
– porówna liczebność zbiorów
– podejmie próby rytmizowania przysłów,
– utrwali pojęcia: czyste – brudne
– wysnuje hipotezy w zdaniach typu: Co było, gdyby…?
– współdziała w zabawie z innymi
WRZESIEŃ 2024
Zamierzenie dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień dla Motylków
Przewidywane osiągnięcia dzieci:
– utrwali zasady korzystania z zabawek
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– zauważy zmiany w najbliższym otoczeniu przedszkola
– przekaże komunikat w nietypowy sposób
– wykona taniec z krzesłem
– bawi się zgodnie z innymi
– utrwali znajomość imion koleżanek i kolegów,
– wzbogaci słownik czynny (nazwy zabawek)
– zbuduje wieżę z klocków wg wzoru oraz wg własnego pomysłu
– utrwali umiejętność samodzielnego jedzenia
– rozwinie percepcję wzrokową przy dobieraniu określonych kształtów
-podzieli się spostrzeżeniami n/t treści książeczki obrazkowej
– rozpozna odgłosy wydawane przez przedmioty
– pozna pląs ze śpiewem „Krasnoludki”
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– rozpozna swój znaczek rozpoznawczy spośród wielu innych
– wyróżni i policzy części ciała
– wysłucha bajki
– rozwiąże proste zagadki słowne
– odłoży zabawki na miejsce po skończonej zabawie
– powtórzy dźwięki zaprezentowane przez nauczyciela
– opowie co się dzieje na obrazku
– zachowa bezpieczeństwo podczas korzystania ze sprzętu terenowego
– odgadnie, o kim mówi nauczyciel
– współdziała w zabawie z innymi
– używa form grzecznościowych
-wykona gimnastykę buzi i języka
– odgadnie co znajduje się na fragmencie obrazka
– namaluje farbami kolorowe plamy
– pokona tor przeszkód
– pobawi się w pociąg
– wykona rysunek kredą na płytach chodnika
-nauczy się prostej rymowanki – powitanki
– dowie się dlaczego powinno się używać zwrotów grzecznościowych
– posegreguje przedmioty wg wielkości
– sprawnie utworzy koło wiązane
– narysuje linię z punktu A do punktu B
– weźmie udział w zabawach ruchowych
– odkryje jaki dźwięk wydają szeleszczące pod nogami liście
– zaprezentuje się na forum grupy
– pozna pląs „Mało nas”
– poczyni próby nazywania swoich uczuć
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– złapie bańki mydlane
– oceni prawdziwość stwierdzeń podanych przez nauczyciela
– wykona z plasteliny ulepianki
– policzy ilość palców na jednej ręce
– zaniesie zabawki na wskazane miejsce
– usprawni narządy mowy podczas naśladowania odgłosów zwierząt
– połączy zdjęcia dzieci z właściwymi Emotkami
– rozróżni pojęcia dotyczące kierunku: do przodu, do tyłu, w górę, w dół
– przyswoi zasadę cierpliwego czekania na swoją kolej podczas korzystania ze zjeżdżalni
– poczyni próby formułowania zdań w czasie przyszłym
– przyjrzy się zabawom starszych kolegów
– rozpozna głos kolegów z grupy
– porówna liczbę ubranek z liczbą misiów
– odtworzy opowieść ruchową „Jesienny spacer”
– zbierze „skarby jesieni” do kącika przyrody
– odszuka listki ukryte w sali
– wzbogaci słownik czynny i bierny przez nazywanie darów jesieni
– ozdobi szal pani Jesieni
– wykona polecenia ruchowe na podwórku
– wysłucha wiersza „Żółty listek”
– rozpozna podstawowe kolory
– nauczy się refrenu piosenki „Pani Jesień”
– weźmie udział w jesiennych zabawach sensorycznych
– skupi uwagę na teatrzyku paluszkowym
– rozpozna kto się schował pod parasolem
– dokona klasyfikacji listków i figur geometrycznych ze względu na wielkość, kształt, kolor
– połączy w pary takie same parasole
-pokojowo rozwiązuje ewentualne konflikty
-dobierze zdrobnienia do podanych wyrazów
– spróbuje naśladować w tańcu jesienne liście
– zaobserwuje na spacerze jesienne zmiany w przyrodzie
– pozna rymowankę „Kto ma rower”
– dowie się co można zrobić z jabłek
– narysuje linie po śladzie