MAJ 2025

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc maj dla Motylków

 

Umiejętności dziecka:

– poda swój pomysł na napisanie książki

– wcieli się w postać określonej postaci bajkowej

– weźmie udział w wycieczce do księgarni

– pozna pracę księgarza

– jest kreatywne podczas zabawy

– okaże sympatię w stosunku do kolegów i koleżanek

– zauważy różnice na półce z książkami

– wymieni jaką rolę chciałoby odegrać w bajce

– połączy obrazek z jego brakującym fragmentem,

– utrwali znajomość liczebników porządkowych

– podejmie próby przeskoków przez przeszkody

– wymieni jaką postacią bajkową chciałoby dzisiaj być

– zatańczy z książką wg instrukcji nauczyciela

– rozpozna sygnał muzyczny przypisany grupie, do której należy

– pozna wiersz pt. „Malutka biedronka”

– wykorzysta lupę do obserwowania owadów

– jest kreatywne podczas zabawy

– pozna wierszyk z masażykiem „Ślimak, ślimak wystaw rogi”

– połączy linią ślimaki o tym samym wyglądzie

– pozna ciekawostki przyrodnicze n/t ślimaka

– zilustruje ruchem opowieść nauczyciela

– wysłucha wiersza „Spotkanie z biedronką”

– dorysuje biedronkom kropki tak, aby po obu stronach miały ich tyle samo

– pozna zasady zabawy „pająk i muchy”

– pozna cykl rozwojowy motyla

– odgadnie kto ukrył się w „kokonie”

– wykona „taniec motyli” z chusteczkami

– policzy i porówna liczbę elementów zbioru

– zbuduje z piasku dowolną budowlę

– wysłucha opowiadania…

– odkłada zabawki na miejsce po skończonej zabawie

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– wyliczy wszystkie dźwięki i kolory, jakie usłyszy i dostrzeże na podwórku

– policzy, z ilu osób składają się rodziny na obrazkach

– wysłucha opowiadania z cyklu „Ach, te emocje!”

– weźmie udział w zabawie z obieganiem koła na sygnał słowny

– wykona laurkę dla mamy

– poda kilka informacji n/t swojej mamy

– dostosuje ruch do muzyki granej staccato i legato

– pozna zabawę paluszkową „Rodzinka”

– odkoduje informacje zawarte w „muzycznym szyfrze”

– wymieni sprzęty znajdujące się w jego domu

– sprecyzuje na czym powinien polegać porządek w pokoju

– posegreguje przedmioty wg wskazanego kryterium

– poczyni obserwacje przyrodnicze

– utworzy zdrobnienia od podanych wyrazów

– wskaże przedmioty opisane przez nauczyciela

– dopasuje atrybuty do przedstawicieli zawodów

– rozpozna i nazwie przedstawicieli kilku zawodów

– pozna kilka dawnych zawodów

– podejmie próby podawanie piłki w rzędzie

– ułoży z patyczków/zapałek/wykałaczek dowolne figury i przedmioty

– narysuje po śladzie drogi, które muszą pokonać kierowcy rajdowi

– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– powtórzy sekwencje ruchowe ustalone przez nauczyciela

– dorysuje brakujące cegły w karcie pracy

– odnajdzie po opisie słownym kolegę z grupy

– utrwali znajomość numeru alarmowego 112

– weźmie udział w spotkaniu z przedstawicielami Straży Pożarnej

– wejdzie w rolę strażaka, policjanta albo ratownika

– ustali które służby ratownicze należy zawiadomić w przypadku opisanej przez nauczyciela sytuacji

– odkłada zabawki na swoje miejsce

– podejmie próby określenia swojego nastroju

– odtworzy rytm ćwierćnutowy i ósemkowy

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– pozna lokalizację kilku punktów usługowych

– podzieli się informacją, czym zajmują się zawodowo jego rodzice

– szanuje zabawki

 

 

 

 

 

KWIECIEŃ 2025

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze. Kwiecień

Umiejętności dziecka:

– wymieni swoją ulubioną formę ruchu

– wyszuka zielone fragmenty ilustracji książkowych

– odtworzy głosem żabi chór

– podejmie próby przeskoków przez linki leżące na ziemi

– połączy elementy zbioru wg instrukcji

– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– zakoduje i odkoduje informacje

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– pokona naturalne przeszkody wynikające z ukształtowania terenu na spacerze

– zrozumie jak ważna jest higiena ciała

– weźmie udział w doświadczeniu

– szanuje zabawki

– wykaże inicjatywę w urządzaniu kącika z akcesoriami świątecznymi

– narysuje w koszu wskazaną liczbę pisanek

– dowie się, co powinien zawierać wielkanocny koszyczek

– wysłucha opowiadania nauczyciela „Wielka kłótnia pisanek”

– przejdzie wskazaną trasę z jajkiem na łyżce

– narysuje wzory na jajkach w układzie rytmicznym

– wykona kartkę wielkanocną

– pozna zabawę przy piosence „Kurczątka”

– odszuka jajka w ogrodzie przedszkolnym

– pokoloruje pisanki na wskazane kolory

– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– jest kreatywne podczas zabawy

– utworzy zbiory dwuelementowe

– odnajdzie ukryte kurczątko

– pozna zabawę przy piosence „Kurki trzy”

– podejmie próby biegu parami

– dowie się o drapieżnikach, przed którymi należy chronić zwierzęta

– szanuje zabawki

– utrwali znajomość kolorów

– pozna znaczenie słów „śmigus dyngus”

– podejmie próby układania i kontynuowania rytmów

– ulepi babki z piasku

– ozdobi „wielkanocne mazurki”

– weźmie udział w wielkanocnym quizie

– szanuje zabawki

– podzieli się na forum grupy swoimi przemyśleniami n/t prezentu od Zajączka

– wykona ćwiczenia aparatu artykulacyjnego

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– zauważy zmiany w przyrodzie podczas spaceru

– zatańczy „Wiosenny taniec”

– wejdzie w rolę smutnego i wesołego drzewka

– wykona pracę plastyczną „Drzewo”

– podejmie próbę przejścia slalomem między drzewami

– wymieni obiekty, które można zobaczyć w ogrodzie

– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– pozna rymowankę „Wiosna wita”

– wykona zadanie z el. kodowania

– pozna układ taneczny do muzyki z wykorzystaniem chustek

– wytropi elementy krajobrazu w określonym kolorze

– ułoży kwiaty z nietypowych przyborów

– wejdzie w rolę ogrodnika

– narysuje kwiatek wg instrukcji

– policzy papierowe kwiatki na rabatkach

– ułoży rytmy z kwiatków

– obejrzy przez lupę okazy przyrodnicze

– posłuży się nazwami kwiatów

– zagra na instrumentach perkusyjnych

– zapamięta elementy składowe ptasiego gniazda,

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– zwróci uwagę podczas spaceru na przelatujące ptaki

– powtórzy za nauczycielem określone dźwięki

– szanuje zabawki

– wyraża emocje w sposób społecznie akceptowany

– zaobserwuje działania nauczyciela podczas tworzenia kącika tematycznego

– pozna legendę o powstaniu państwa polskiego

– pozna symbole narodowe

– podejmie próby celowania piłką w zawieszoną tarczę

– dopasuje zdjęcia i widokówki do Morza Bałtyckiego lub do Tatr

– jest kreatywne podczas zabawy

– obejrzy albumy o Polsce

– utrwali znajomość kolorów: biały – czerwony

– wyklei papierowymi kwadratami sylwetę flagi Polski

– weźmie udział w zgaduj – zgaduli n/t Polski

– podejmie próby zakręcania i odkręcania słoików/pojemników

– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– pokoloruje wianek wg wzoru

– oceni odległość, używając pojęć: daleko – blisko, dalej – bliżej

– pozna zasady zabawy „Gąski, gąski do domu!”

– weźmie udział w zabawie z obieganiem koła

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MARZEC 2025

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc styczeń dla Motylków

Umiejętności dziecka:

– pozna nazwy żywiołów

– ułoży rytmy z klocków symbolizujące żywioły

– odtworzy głosem dźwięk wiatru

– weźmie udział w doświadczeniach z powietrzem

– wymyśli „dziwne” kroki i przejdzie nimi wyznaczoną trasę

– wykona ćwiczenia oddechowe

 – jest kreatywne podczas zabawy

– użyje w zabawie wachlarza

– odtworzy dźwięk wiatru za pomocą folii i papieru

– wykona pracę plastyczną polegającą na rozdmuchiwaniu kleksów

– podejmie próby biegu wężykiem po prostej

– zaznaczy w karcie pracy, co się kojarzy z ciepłem, a co z zimnem

– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– wzbogaci wiedzę n/t właściwości wody

– obejrzy na zdjęciach i obrazkach zbiorniki wodne

– pozna nową figurę taneczną – cwał bokiem

– wykorzysta w tańcu przybory: chusteczki, małe obręcze

– określi do czego przydaje się woda

– szanuje zabawki

– weźmie udział w doświadczeniu ze świecą

– podejmie próby podskoku obunóż do przodu

– odszuka schowany w sali przedmiot

– dowie się, czym są „skarby Ziemi”

– porówna wielkość, kształt i kolor kamieni

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– obejrzy przydomowe ogródki podczas spaceru

– zaobserwuje sposób zakładania hodowli szczypioru

– dowie się, do czego służy dzienniczek obserwacji roślin

– opisze, jak wyobraża sobie Wiosnę

– wysłucha wiersza „Jest pewna malarka…”

– nauczy się prostej powitanki

– podejmie próby rysowania po śladzie

– weźmie udział w uroczystości Powitania Wiosny

– zilustruje ruchem opowieść o przebudzeniu misiów

– utrwali pląs „Stary niedźwiedź mocno śpi”

– pozna popularne przysłowie o marcu

– zilustruje dźwiękami przysłowie „W marcu jak w garncu”

– dobierze słoneczka do chmurek tak, aby wskazywały te same emocje

– pozna piosenkę o wiośnie

– odwzoruje elementy zbioru

– pozna pojęcie „zwiastuny wiosny”

– weźmie udział w zespołowym tworzeniu krokusów

– policzy zwiastuny wiosny,

– utrwali pojęcie „para”

– rozwiąże zagadki logiczne oparte na skojarzeniach

– odkłada zabawki na miejsce po skończonej zabawie

– przekaże „promyk słońca” dowolnemu dziecku z grupy

– pozna nazwy i zwyczaje kilku ptaków powracających do kraju wiosną

– poszuka na spacerze pierwszych oznak wiosny

– ustali co fruwa, a co chodzi

– podejmie próby biegu parami

– dowie się o drapieżnikach, przed którymi należy chronić zwierzęta

– utrwali znajomość kolorów

– podejmie próby układania i kontynuowania rytmów

– wykona ćwiczenia aparatu artykulacyjnego

– zatańczy „Wiosenny taniec”

– szanuje zabawki

– zagra na kołatce „jak klekocze bociek”

– pozna wiersz „Bocian i żaba”

– wzbogaci swoją wiedzę przyrodniczą n/t trybu życia bocianów

– weźmie udział w zabawie „budowanie bocianiego gniazda”

– podejmie próby dekodowania zakodowanych informacji

– wyszuka zielone fragmenty ilustracji książkowych

– odtworzy głosem „żabi chór”

– podejmie próby przeskoków przez linki leżące na ziemi

– połączy elementy zbioru wg instrukcji

– wykryje nonsensy na obrazku

– utrwali znajomość piosenki „wiosna”

– zagra na instrumentach perkusyjnych

– pozbiera piłeczki na czas

– odróżni zdania prawdziwe od fałszywych

 

 

 

 

 

 

 

LUTY 2025

LUTY 2025
Zamierzenia dydaktyczno -wychowawcze na miesiąc luty dla Motylków
Umiejętności dziecka:
– pozna rymowankę „Pięć zmysłów mam”
– poda nazwy podstawowych kolorów
– wysłucha opowiadania pt. „Pani Bystre Oko”
– przejdzie po śladach
– obejrzy przez lupę szczegóły na obrazkach
– pokoloruje baloniki wg wzoru
– jest kreatywne i pomysłowe podczas zabawy
– zareaguje ruchem na sygnał słowny
– rozpozna odgłosy wydawane przez zabawki
– namaluje farbami muzykę
– weźmie udział w zabawach z małymi obręczami
– odnajdzie grający budzik/radio
– wymyśli temat rozmowy dwóch kredek
-jest spostrzegawcze
– rozpozna i opisze zapachy
– nazwie przeciwieństwa w muzyce: szybko – wolno, cicho – głośno
– rozwinie umiejętność chodzenia i biegania parami
– wzbogaci wiedzę n/t sposobów dbania o narządy zmysłów
– wykona szereg ćwiczeń zręcznościowych
-szanuje zabawki
– podejmie próby ustalenia kryterium klasyfikacji elementów zbioru
– przeliczy elementy zbioru
– przejdzie po narysowanej linii
– realizuje własne pomysły podczas zabawy
– pokonuje strach związany z wystąpieniem przed publicznością
– cieszy się ze wspólnego spędzania czasu z najbliższymi
– zauważy różnice w fakturze przedmiotów
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– pozna różne rodzaje piłek
– porówna strukturę kory drzew
– rozpozna przedmioty za pomocą stóp
– dorysuje czapeczki pingwinom
– -utrwali tekst i melodię piosenki „Zima”
– pozna wiersz ,, Okulary”
– zaznajomi się z pojęciem „karnawał”
– podejmie współpracę w grupie podczas zabawy w „Balonik”
– bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– utrwali nazwy kolorów
-wyrobi umiejętności szybkiego rozpoznawania kolorów
-doskonali spostrzegawczość wzrokową
– słucha innych i współdziała z rówieśnikami
– pozna zabawę paluszkową „Tańcowały dwa Michały”
– rozwinie percepcję wzrokową podczas szukania partnera do tańca kotylionowego
– utworzy kółka z dwóch połówek
– wykryje zmiany w położeniu instrumentów
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– bawi się zgodnie z innymi
– utrwali znajomość kolorów, rozwinie umiejętność dekodowania informacji
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– odkryje zmiany w najbliższym otoczeniu przedszkola
– ułoży figury wg wzoru
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– bawi się zgodnie z innymi
– zapamięta polecenia ruchowe
– wykona na niby proste czynności
– wysłucha opowiadania z cyklu „Ach, te emocje!”
– wykona bieg do wyznaczonego miejsca
– ułoży kompozycję z nakrętek
– rozpozna i nazwie kolory
– pokoloruje sylwety tubek z farbami
– narysuje martwą naturę
– wykona rzuty piłką ponad przeszkodę
– weźmie udział w zabawie tropiącej
– podejmie próby rysowania rysunku w parze
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– ustali które dźwięki są identyczne lub do siebie podobne
– pozna/utrwali nazwy instrumentów
– aktywnie wysłucha muzyki ludowej „La Raspa”
– zaśpiewa dowolną piosenkę solo lub w duecie
– pozna pojęcia: scena, widownia
– weźmie udział w zabawie logopedycznej
– wczuje się w charakter odtwarzanej postaci
– utrwali znajomość liczebników porządkowych
– wykona bieg wielokierunkowy z wymijaniem
– zaznajomi się z jednym z rodzajów form teatralnych – teatrem rąk
– uzupełni brakujące fragmenty rękawiczek w karcie pracy
– szanuje zabawki
– utrwali pląs ze śpiewem „Krasnoludki”
– uzupełni zdania używając wyrazów przeciwstawnych do podanych
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– utrwali przebieg zabawy tanecznej „Dalej w tany”
– zatańczy do ulubionej muzyki
– odgadnie bez kontroli wzroku co się kryje pod chustą
– weźmie udział w zabawie tematycznej „W sklepie”
– nazwie produkty spożywcze i artykuły przemysłowe
– podejmie próby toczenia obręczy
– wysłucha rymowanki i pokoloruje sylwety produktów, występujące w jej treści
– jest kreatywne podczas zabawy
– poszerzy słownictwo dotyczące zakupów i rodzajów sklepów
– posegreguje makarony wg kształtu
-pozna różne rodzaje linii
– stworzy dowolną kompozycję z pasków papieru
– połączy linią przedmioty/produkty z szafą albo z lodówką
– pozna znaczenie słowa „supermarket”
– zareaguje na nazwy produktów spożywczych
– zrealizuje własne pomysły na zabawy ze „skrzynią skarbów”
– rozwiąże dźwiękowe zagadki
– pozna zabawę w „Ciuciubabkę dźwiękową”
– zbuduje wieże z klocków
– szanuje zabawki

– wymieni nazwy towarów sklepowych
– odtworzy głosem dźwięki wydawane przez zabawki
– odnajdzie schowane maskotki w sali przedszkolnej
– podejmie próby biegu w ślad za prowadzącym
– wcieli się w rolę zabawki
– szanuje zabawki

 

 

STYCZEŃ 2025

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc styczeń dla Motylków

Umiejętności dziecka:
– pozna wiersz „Bal w pokoju lal” K. Dardzińskiej
– zaznajomi się z pojęciem „karnawał”
– podejmie próby budowania „kretowisk” ze śniegu
– podejmie współpracę w grupie podczas zabawy w „Balonik”
– bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– utrwali nazewnictwo kolorów
– zachęcanie do wspólnych zabaw
– zamieni pudełko w inny przedmiot
– stworzy pracę plastyczną „Tańczące śnieżynki” inspirowaną metodą Edukacji Przez Ruch
– wysłucha opowiadania M. Jelonek z cyklu „Ach, te emocje!”
– zagospodaruje samodzielnie czas na podwórku
– policzy kropki na kostce
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– pozna zabawę paluszkową „Tańcowały dwa Michały”
– utworzy kółka z dwóch połówek
– podejmie próby stemplowania na śniegu
– wykryje zmiany w położeniu instrumentów
– odkryje zmiany w najbliższym otoczeniu przedszkola
– ułoży figury wg wzoru
– pozna pląs „Kółko graniaste”
– narysuje wzory na serwetce dla babci
– nazwie przedmioty kojarzące się z babcią i dziadkiem
– podejmie próby chodzenia tip- topkami (małymi kroczkami)
– utrwali znajomość kolorów
– podejmie próby kontynuowania rytmów
– rozwiąże zagadki dotyczące obiektów w ogrodzie przedszkolnym
– poznają zabawę logorytmiczną „Siała baba mak”
– wyrażą ruchem nastrój w muzyce
– poznają zabawę „Gąski, gąski do domu”
– podejmą próby zwijania kłębka wełny
– rozpoznają kształty i wzory rysowane światłem latarki
– porównają liczebność zbiorów
– użyją pojęć „o 1 mniej, o 1 więcej, tyle samo”
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– zapamiętają treść obrazka
– zaznaczą różnice w wyglądzie dwóch obrazków
– powtórzy za nauczycielem zdania i wyrażenia związane z zimą
– ustali kolejność wydarzeń w historyjce
– wykona bałwanka z talerzyka papierowego
– pozna właściwości śniegu
– zapamięta usłyszane dźwięki i określi ten, który został pominięty
– zaobserwuje doświadczenie z zamarzaniem wody i topnieniem lodu
– wykona improwizacje instrumentalne
– rozwinie umiejętność gry na kołatce, marakasach, bębenku uderzanym ręką
– zbuduje z pudełek pałac Królowej Śniegu
– rozwiąże zimowe zagadki,
– posegreguje elementy zbioru wg przeznaczenia
– dowie się dlaczego utrzymywanie porządku w sali jest ważne
– okazuje uprzejmość i życzliwość innym
– podejmie próby rzucania woreczkiem do celu
– wczuje się w rolę śnieżynki i opowie, co widzi z góry
– porówna różne odcienie bieli
– rozpozna przedmioty na podstawie fragmentu obrazka
– pozna zabawę paluszkową „Na lodowisku”
– wskaże poprawnie postać bałwanka na podstawie opisu jego wyglądu
– dokończy rozpoczęte zdania
– pozna technikę malowania śniegu
– rozpozna głos kolegów
– poda w kręgu piłeczkę na różne sposoby
– określi widok za oknem
– pozyska próbki śniegu z trzech różnych miejsc,
– sprawdzi, czy śnieg jest czysty
– pozna nazwy ptaków: sikorka, gil, wróbel
– rozwinie aparat artykulacyjny podczas naśladowania głosów ptaków i zwierząt
– wykaże inwencję twórczą podczas improwizacji wokalnych
– stworzy zimowy obrazek w ogrodzie przedszkolnym
– rozwinie umiejętność posługiwania się liczebnikami porządkowymi
– poszuka na śniegu śladów ptaków i zwierząt
– podrze gazetę na jak najmniejsze strzępki
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– ulepi „śnieżną kulę” z waty
– powtórzy ruchy wyznaczone przez nauczyciela, kolegów
– zaobserwuje zmiany w krajobrazie zimowym
– poda nazwy podstawowych kolorów
– wysłucha opowiadania pt. „Pani Bystre Oko”
– obejrzy przez lupę szczegóły na obrazkach
– pokoloruje baloniki wg wzoru
– jest kreatywne i pomysłowe podczas zabawy
– zareaguje ruchem na sygnał słowny
– rozpozna odgłosy wydawane przez zabawki
– namaluje farbami muzykę
– wymyśli temat rozmowy dwóch kredek
-jest spostrzegawcze
– rozpozna i opisze zapachy
– narysuje talerz z gorącą zupą
– nazwie przeciwieństwa w muzyce: szybko – wolno, cicho – głośno
– rozwinie umiejętność chodzenia i biegania parami
– wzbogaci wiedzę na temat sposobów dbania o narządy zmysłów
– wykona szereg ćwiczeń zręcznościowych
– rozpozna smaki produktów spożywczych
– wykona ruchy imitujące gotowanie zupy
– podejmie próby ustalenia kryterium klasyfikacji elementów zbioru
– przeliczy elementy zbioru w zakresie 1-10
– przejdzie po narysowanej linii
– rozwiąże proste zagadki o potrawach
– realizuje własne pomysły podczas zabawy
– zauważy różnice w fakturze przedmiotów
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– pozna różne rodzaje piłek
– porówna strukturę kory drzew
– rozpozna przedmioty za pomocą stóp
– dorysuje czapeczki pingwinom
– szanuje zabawki

 

 

GRUDZIEŃ 2024

GRUDZIEŃ 2024
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc grudzień dla Motylków
– pozna rymowankę logorytmiczną „Zimno”
– wypowie się n/t tego czy lubi zimę i za co lubi zimę
– ułoży z patyczków higienicznych mroźne wzory
– podejmie próby rysowania na śniegu lub na ziemi
– weźmie udział w wyścigach mikołajowych zaprzęgów
– jest kreatywne podczas zabawy
-bawi się zgodnie z innymi
– pozna legendę o św. Mikołaju
– podejmie próby zmiany intonacji głosu
– wykona pracę plastyczną „Prezent”
– zbuduje piramidę z pudełek
– zakoduje proste informacje
-współdziała w zabawie z innymi
– nazwie czynności wykonywane przez Mikołaja, mamę, tatę, babcię, dziadka
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– rozwinie umiejętność chodzenia parami po chodniku
– zaśpiewa indywidualnie dowolną piosenkę z okazji imienin Mikołaja
– narysuje ciasteczka dla Mikołaja
– porządkuje salę po skończonej zabawie
– powtórzy rytm za pomocą kolorów
– rozwiąże proste zagadki słowne
– porówna ciężar dwóch przedmiotów i określi, który z nich jest lżejszy, a który cięższy
– złoży dwa pasujące do siebie elementy w całość,
– podejmie próby toczenia piłki do bramki
– pozna zasady zabawy „Raz, dwa, trzy, Mikołaj patrzy”
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– wskaże źródło dźwięku
– wybierze określone elementy zbioru
– weźmie udział w uroczystości wewnątrzgrupowej – Mikołajek
– rozwinie umiejętności taneczne
– podejmie próby dekodowania informacji
– szanuje zabawki
– porządkuje salę po skończonej zabawie
– odnajdzie w sali przedmioty należące do kucharza
– wykreśli przedmioty, które nie są potrzebne w pracy kucharza
– wysłucha opowiadania „Poranne sprzeczki widelca, łyżki i noża”
– wzbogaci słownictwo, pozna czynności, które wykonuje kucharz w kuchni
– zwiedzi przedszkolną kuchnię
-bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– utrwali pląs „Mało nas”
– dopasuje pokrywki do garnków
– ulepi ciasteczka z masy solne
– weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem i zbierze na czas paski papieru
– opowie jak pomaga mamie w kuchni
– porówna odgłosy kuchenne
– zagra na łyżeczkach,
– wydepcze ścieżki na śniegu
– porówna ilość talerzyków i kubków przez łączenie w pary
– nakryje do słowu wg podanego wzoru
– weźmie udział w zabawie związanej z przelewaniem płynów
– wykona biegi i chody slalomem
– utworzy różne kombinacje z gąbeczek do mycia naczyń
– szanuje zabawki
– dostrzeże szczegóły różniące dwa obrazki
– rozpozna smak i zapach produktów spożywczych
– zaobserwuje cechy zimowej pogody
– podejmie próby określenia swego nastroju
– ustali, co się przyda, a co nie przyda do ozdobienia choinki
– pozna wiersz do nauki pt. „Kolorowa choinka”
– weźmie udział w dekorowaniu choinki w sali
– przygotuje część wspólnego łańcucha do zawieszenia na choince
– jest kreatywne podczas zabawy
– pozna rymowankę „O jak przyjemnie”
– odkryje co się zmieniło w wyglądzie choinki
– wykona choinkę z sosnowej szyszki
– ulepi śnieżki i wykona nimi rzuty na odległość
– ozdobi w nietypowy sposób choinkę wyklejoną z taśmy malarskiej
-bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– zapamięta zawartość mikołajowego worka
– dopasuje kształty przedmiotów do konturów przedmiotów
– powtórzy wysłuchane rytmy i melodie
– utrwali zabawę taneczną „Dalej w tany”
– połączy w pary rękawiczki
– szanuje zabawki
– zachęcanie do wspólnych zabaw
– podejmie próby rzucania do celu
– dorysuje bombki na choince
– dokona klasyfikacji elementów zbioru wg kształtu
– weźmie udział w poszukiwaniach skarbów w ogrodzie przedszkolnym
– wejdzie w rolę roztargnionego elfa i pogubi prezenty, a potem je pozbiera
– zachęcanie do wspólnych zabaw
– ułoży świąteczne puzzle,
– pozna nazwy potraw wigilijnych,
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych,
– zaobserwuje zjawiska atmosferyczne,
– włączy się do śpiewania kolęd.
-szanuje zabawki
– używa zwrotów grzecznościowych
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– utrwali znajomość części ciała
– wzbogaci wiedzę n/t właściwych nawyków grzecznościowych
– wykona pracę plastyczną „Zimowy obrazek”
– podejmie próby rzucani szyszkami na odległość
– wysłucha bajki „Złotowłosa i trzy niedźwiadki”
– zachęcanie do wspólnych zabaw
– podejmie próby dekodowania informacji
– wysłucha melodii o różnym charakterze
– zareaguje ruchem na zmiany tempa, dynamiki, pauzy w muzyce
– rozpozna odgłosy dobiegające z otoczenia
– szanuje zabawki
– bawi się zgodnie z innymi
– zilustruje ciałem postacie ludzi, zwierząt, postaci bajkowych
– utrwali pląs „Krasnoludki”
– zastosuje regułę jeden do jednego podczas liczenia
– zbuduje kopce ze śniegu
– nazwie podstawowe kolory i ich stopień nasycenia (jasny – ciemny)
– bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– pozna rymowankę „Maszeruję, maszeruję…”
– rozwiąże zagadkę obrazkową
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– odkryje uroki zimy,
– pozna zasady zabawy w kręgle
– zachęcanie do wspólnych zabaw

 

LISTOPAD 2024

Zamierzenie dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc listopad dla Motylków
-wysłucha wiersza „Domek Krzysia”
– nazwie pomieszczenia i sprzęty domowe
– rozwiąże zagadki słowne na temat sprzętów domowych
– weźmie udział w biegu parami
– dokończy rozpoczęte rytmy
– jest kreatywne podczas zabawy
– bawi się zgodnie z innymi
– wyjaśni zastosowanie wymienionych przedmiotów związanych z higieną, czystością
– stworzy kompozycję „Kafelki do łazienki”
– wykona zeskoki z niskiej wysokości
– pozna zasady segregowania prania
– dostosuje ruchy do słyszanego tempa
– nabierze odwagi w zabieraniu głosu na forum grupy
– uściśli wiedzę na temat przeznaczenia przedmiotów kuchennych
– zagra na nietypowych instrumentach
– weźmie udział w aktywnym słuchaniu muzyki klasycznej
– rozwinie umiejętność formowania koła z chwytem i bez chwytu rąk
– ułoży elementy zbioru wg wielkości wzrastającej
– porządkuje salę po skończonej zabawie
– rozwiąże zagadki ruchowe
– użyje nazw przedmiotów stanowiących wyposażenie pokoju dziecięcego
– wysłucha bajki o trzech świnkach
– rozwinie umiejętność rozróżniania pojęć: długo – krótko
– weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem indywidualnym
– zbuduje z klocków domek dla maskotki
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– ułoży z figur geometrycznych budę dla pieska
– udzieli odpowiedzi na pytania związane z treścią obrazka
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– poczyni próby nazywania budynków w najbliższym otoczeniu przedszkola
– poczyni próby mierzenia odległości krokami oraz wspólną miarą
– pozna pląs „Stary niedźwiedź mocno śpi”
– rozpozna duże i małe elementy zbioru
– ozdobi kołderkę dla misia.
– wykona serię skoków obunóż przez linkę ułożoną na podłożu
– pozna nazwy zwierząt leśnych
– dowie się, jak zwierzęta przygotowują się do zimy
– zagra na instrumentach do piosenki „Deszczyk kap kap kap”
– wytropi skarby wiewiórki – orzechy
– rozwinie umiejętność przeliczania elementów zbioru
– zastosuje jesienne karty ruchowe
– pozna różne kształty liści
– utrwali pląs ze śpiewem „Stary niedźwiedź mocno śpi”
– obejrzy jesienne drzewa w pobliżu przedszkola
– przeniesie listki do pojemnika za pomocą słomki
– znajdzie osobę i przedmiot do pary
– wzbogaci swoją wiedzę o kosmosie
– wysłucha wiersza „Gwiazdki na niebie”
– posegreguje gwiazdki wg wielkości i koloru
– współdziała w zabawie z innymi
– ułoży rytm: dzień – noc
– wymieni czynności, które wykonuje rano, w dzień, wieczorem, w nocy
– wykona pracę plastyczną „Noc”
– przejdzie po narysowanej linii
– weźmie udział w zabawie integracyjnej „Pociąg”
– obejrzy albumy o kosmosie, planetach
– weźmie udział w „kosmicznych” zabawach muzyczno – ruchowych
– pozna zabawę paluszkową „Tu planeta, tam planeta”
– pokoloruje sylwetę planety Ziemia
– pozna wierszyk z masażykiem „Ufoludek”
– udzieli odpowiedzi na pytania ufoludkom podczas zabawy w teatr
– rozwinie umiejętność odwzorowywania liczebności zbioru w zakresie 4
– powtórzy sylaby i zgłoski, naśladując mowę kosmitów
– dorysuje świetlne gazy („ognie”) do rakiety
– zaobserwuje zmiany w najbliższym otoczeniu przedszkola
– weźmie udział w sesji zdjęciowej jako „astronauta”
-szanuje zabawki
– porządkuje salę po skończonej zabawie
-przywita się z innymi dziećmi za pomocą „misiowego uścisku”
– pozna zawartość „skrzyni skarbów”
– wcieli się w role bajkowych postaci
– wykona bieg z omijaniem przeszkód
– połączy postać bajkową z pasującym do niej rekwizytem
-jest kreatywne podczas zabawy
– pokaże różne miny wg instrukcji nauczyciela
– pobawi się w parze w „rozmowy zabawek”
– poczyni próby wspinania się na drabinki do 50 cm
– spróbuje zmieniać intonację głosu
– wymyśli gest lub ruch do naśladowania przez inne dzieci
– obejrzy „Teatr rąk” w wykonaniu nauczyciela
– wykona bieg do celu
– podejmie próby wyrażania uczuć poprzez muzykę (grę na instrumentach)
– pokaże ruchy, które dzieci powtórzą
– wykluczy element niepasujący do zbioru
– weźmie udział w zabawie teatralnej na podstawie bajki „Czerwony Kapturek”
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– zwróci uwagę na cechy późnojesiennej pogody podczas spaceru
– rozwinie zainteresowanie teatrem

PAŹDZIERNIK 2024

Zamierzenie dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc październik dla Motylków:

– określi cechy przedmiotów

– odtworzy jesienne odgłosy

– weźmie udział w wycieczce do parku

– narysuje z kolegą wspólny obrazek

– w sposób zgodny dzieli wspólną przestrzeń

– utrwali nazewnictwo kolorów

– wysłucha opowiadania pt. „Złota jesień”

– przejdzie bez kontroli wzroku z punktu A do punktu B

– weźmie udział w zabawach z chustą animacyjną

– w sposób pozytywny buduje relacje z innymi dziećmi

– wykorzysta w zabawie kasztany i liście

– policzy kasztany bez kontroli wzroku

– weźmie udział w zabawach z kodowaniem

-sprząta zabawki po skończonej zabawie

– zaśpiewa solo nowo poznaną piosenkę

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– nazwie części garderoby

– zagra na instrumentach perkusyjnych zgodnie z ustalonym kodem

– czerpie radość ze wspólnej zabawy

– podejmie próby układania zagadek ruchowych

– wykaże szybką reakcję na sygnał słowny

– wysłucha opowiadania „Przyszła zebra do „zebry”

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– utrwali zasady przechodzenia przez jezdnię w praktyce

– narysuje swoją drogę do przedszkola

– dokona syntezy sylabowej wyrazów

– szuka nowych pomysłów w zabawie

– zapamięta krótką rymowankę „Jedzie rowerek…”

– utrwali symbolikę kolorów w sygnalizatorach świetlnych

– powtórzy dźwięki wydawane przez pojazdy

– zaznaczy trasę na planszy do kodowania

– zbuduje z klocków ulice

-szuka kompromisów w sytuacjach konfliktowych

– pozna rymowankę n/t bezpieczeństwa w podróży

– wymyśli tematy rozmów podróżujących dzieci przedstawionych na obrazku

– utrwali znajomość figury geometrycznej – koła

– weźmie udział w ćwiczeniach inhibicyjno – incytacyjnych

– dokona wyboru przedmiotów umilających czas w podróży

– dostosuje swoje ruchy do treści piosenki

-potrafi zorganizować własną przestrzeń podczas zabawy

– pozna znaczenie kilku znaków drogowych

– zwróci uwagę na różne kształty znaków drogowych

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– wykona mini-sygnalizator

– utrwali rymowankę „Bezpieczni w podróży”

-bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– przekaże szeptem wiadomość

– przejdzie po sznurku bosymi stopami

– nazwie popularne wynalazki

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– powtórzy zgłoski w różnym tempie

– rozplącze poplątane kabelki i nawinie je na rolkę

– czerpie radość ze wspólnej zabawy

– wymyśli skojarzenia do wylosowanych przedmiotów

– wprowadzi w ruch wacik za pomocą oddechu

– oceni prawdziwość zdań

– rozpozna kształty przedmiotów bez kontroli wzroku

-bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– pozna kilka różnych sposobów powitania

– obrysuje klocki na kartce

– stworzy „geometryczne cudaki”

– zareaguje na muzyczne zmiany tempa i dynamiki

– wskaże kierunek, z którego dochodzi dźwięk

– rozwinie umiejętność mówienia sylabami

– potrafi zrealizować własne potrzeby podczas wolnego czasu

– skoncentruje uwagę na obserwacji doświadczenia pt. „Wędrujące bąbelki”

– wykona szereg zabaw i ćwiczeń ruchowych

– wykona slim – masę plastyczną i pozna jej właściwości

– pozna właściwości magnesu

– uświadomi sobie rolę urządzeń technicznych w życiu człowieka

-odkłada zabawki na miejsce

– rozwiąże zagadki słowne

– ułoży różne kształty ze wstążki

– porówna liczebność zbiorów

– podejmie próby rytmizowania przysłów,

– utrwali pojęcia: czyste – brudne

– wysnuje hipotezy w zdaniach typu: Co było, gdyby…?

– współdziała w zabawie z innymi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WRZESIEŃ 2024

Zamierzenie dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień dla Motylków
Przewidywane osiągnięcia dzieci:
– utrwali zasady korzystania z zabawek
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– zauważy zmiany w najbliższym otoczeniu przedszkola
– przekaże komunikat w nietypowy sposób
– wykona taniec z krzesłem
– bawi się zgodnie z innymi
– utrwali znajomość imion koleżanek i kolegów,
– wzbogaci słownik czynny (nazwy zabawek)
– zbuduje wieżę z klocków wg wzoru oraz wg własnego pomysłu
– utrwali umiejętność samodzielnego jedzenia
– rozwinie percepcję wzrokową przy dobieraniu określonych kształtów
-podzieli się spostrzeżeniami n/t treści książeczki obrazkowej
– rozpozna odgłosy wydawane przez przedmioty
– pozna pląs ze śpiewem „Krasnoludki”
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– rozpozna swój znaczek rozpoznawczy spośród wielu innych
– wyróżni i policzy części ciała
– wysłucha bajki
– rozwiąże proste zagadki słowne
– odłoży zabawki na miejsce po skończonej zabawie
– powtórzy dźwięki zaprezentowane przez nauczyciela
– opowie co się dzieje na obrazku
– zachowa bezpieczeństwo podczas korzystania ze sprzętu terenowego
– odgadnie, o kim mówi nauczyciel
– współdziała w zabawie z innymi
– używa form grzecznościowych
-wykona gimnastykę buzi i języka
– odgadnie co znajduje się na fragmencie obrazka
– namaluje farbami kolorowe plamy
– pokona tor przeszkód
– pobawi się w pociąg
– wykona rysunek kredą na płytach chodnika
-nauczy się prostej rymowanki – powitanki
– dowie się dlaczego powinno się używać zwrotów grzecznościowych
– posegreguje przedmioty wg wielkości
– sprawnie utworzy koło wiązane
– narysuje linię z punktu A do punktu B
– weźmie udział w zabawach ruchowych
– odkryje jaki dźwięk wydają szeleszczące pod nogami liście
– zaprezentuje się na forum grupy
– pozna pląs „Mało nas”
– poczyni próby nazywania swoich uczuć
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– złapie bańki mydlane
– oceni prawdziwość stwierdzeń podanych przez nauczyciela
– wykona z plasteliny ulepianki
– policzy ilość palców na jednej ręce
– zaniesie zabawki na wskazane miejsce
– usprawni narządy mowy podczas naśladowania odgłosów zwierząt
– połączy zdjęcia dzieci z właściwymi Emotkami
– rozróżni pojęcia dotyczące kierunku: do przodu, do tyłu, w górę, w dół
– przyswoi zasadę cierpliwego czekania na swoją kolej podczas korzystania ze zjeżdżalni
– poczyni próby formułowania zdań w czasie przyszłym
– przyjrzy się zabawom starszych kolegów
– rozpozna głos kolegów z grupy
– porówna liczbę ubranek z liczbą misiów
– odtworzy opowieść ruchową „Jesienny spacer”
– zbierze „skarby jesieni” do kącika przyrody
– odszuka listki ukryte w sali
– wzbogaci słownik czynny i bierny przez nazywanie darów jesieni
– ozdobi szal pani Jesieni
– wykona polecenia ruchowe na podwórku
– wysłucha wiersza „Żółty listek”
– rozpozna podstawowe kolory
– nauczy się refrenu piosenki „Pani Jesień”
– weźmie udział w jesiennych zabawach sensorycznych
– skupi uwagę na teatrzyku paluszkowym
– rozpozna kto się schował pod parasolem
– dokona klasyfikacji listków i figur geometrycznych ze względu na wielkość, kształt, kolor
– połączy w pary takie same parasole
-pokojowo rozwiązuje ewentualne konflikty
-dobierze zdrobnienia do podanych wyrazów
– spróbuje naśladować w tańcu jesienne liście
– zaobserwuje na spacerze jesienne zmiany w przyrodzie
– pozna rymowankę „Kto ma rower”
– dowie się co można zrobić z jabłek
– narysuje linie po śladzie