GRUDZIEŃ 2024

GRUDZIEŃ 2024
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc grudzień dla Motylków
– pozna rymowankę logorytmiczną „Zimno”
– wypowie się n/t tego czy lubi zimę i za co lubi zimę
– ułoży z patyczków higienicznych mroźne wzory
– podejmie próby rysowania na śniegu lub na ziemi
– weźmie udział w wyścigach mikołajowych zaprzęgów
– jest kreatywne podczas zabawy
-bawi się zgodnie z innymi
– pozna legendę o św. Mikołaju
– podejmie próby zmiany intonacji głosu
– wykona pracę plastyczną „Prezent”
– zbuduje piramidę z pudełek
– zakoduje proste informacje
-współdziała w zabawie z innymi
– nazwie czynności wykonywane przez Mikołaja, mamę, tatę, babcię, dziadka
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– rozwinie umiejętność chodzenia parami po chodniku
– zaśpiewa indywidualnie dowolną piosenkę z okazji imienin Mikołaja
– narysuje ciasteczka dla Mikołaja
– porządkuje salę po skończonej zabawie
– powtórzy rytm za pomocą kolorów
– rozwiąże proste zagadki słowne
– porówna ciężar dwóch przedmiotów i określi, który z nich jest lżejszy, a który cięższy
– złoży dwa pasujące do siebie elementy w całość,
– podejmie próby toczenia piłki do bramki
– pozna zasady zabawy „Raz, dwa, trzy, Mikołaj patrzy”
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– wskaże źródło dźwięku
– wybierze określone elementy zbioru
– weźmie udział w uroczystości wewnątrzgrupowej – Mikołajek
– rozwinie umiejętności taneczne
– podejmie próby dekodowania informacji
– szanuje zabawki
– porządkuje salę po skończonej zabawie
– odnajdzie w sali przedmioty należące do kucharza
– wykreśli przedmioty, które nie są potrzebne w pracy kucharza
– wysłucha opowiadania „Poranne sprzeczki widelca, łyżki i noża”
– wzbogaci słownictwo, pozna czynności, które wykonuje kucharz w kuchni
– zwiedzi przedszkolną kuchnię
-bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– utrwali pląs „Mało nas”
– dopasuje pokrywki do garnków
– ulepi ciasteczka z masy solne
– weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem i zbierze na czas paski papieru
– opowie jak pomaga mamie w kuchni
– porówna odgłosy kuchenne
– zagra na łyżeczkach,
– wydepcze ścieżki na śniegu
– porówna ilość talerzyków i kubków przez łączenie w pary
– nakryje do słowu wg podanego wzoru
– weźmie udział w zabawie związanej z przelewaniem płynów
– wykona biegi i chody slalomem
– utworzy różne kombinacje z gąbeczek do mycia naczyń
– szanuje zabawki
– dostrzeże szczegóły różniące dwa obrazki
– rozpozna smak i zapach produktów spożywczych
– zaobserwuje cechy zimowej pogody
– podejmie próby określenia swego nastroju
– ustali, co się przyda, a co nie przyda do ozdobienia choinki
– pozna wiersz do nauki pt. „Kolorowa choinka”
– weźmie udział w dekorowaniu choinki w sali
– przygotuje część wspólnego łańcucha do zawieszenia na choince
– jest kreatywne podczas zabawy
– pozna rymowankę „O jak przyjemnie”
– odkryje co się zmieniło w wyglądzie choinki
– wykona choinkę z sosnowej szyszki
– ulepi śnieżki i wykona nimi rzuty na odległość
– ozdobi w nietypowy sposób choinkę wyklejoną z taśmy malarskiej
-bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– zapamięta zawartość mikołajowego worka
– dopasuje kształty przedmiotów do konturów przedmiotów
– powtórzy wysłuchane rytmy i melodie
– utrwali zabawę taneczną „Dalej w tany”
– połączy w pary rękawiczki
– szanuje zabawki
– zachęcanie do wspólnych zabaw
– podejmie próby rzucania do celu
– dorysuje bombki na choince
– dokona klasyfikacji elementów zbioru wg kształtu
– weźmie udział w poszukiwaniach skarbów w ogrodzie przedszkolnym
– wejdzie w rolę roztargnionego elfa i pogubi prezenty, a potem je pozbiera
– zachęcanie do wspólnych zabaw
– ułoży świąteczne puzzle,
– pozna nazwy potraw wigilijnych,
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych,
– zaobserwuje zjawiska atmosferyczne,
– włączy się do śpiewania kolęd.
-szanuje zabawki
– używa zwrotów grzecznościowych
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– utrwali znajomość części ciała
– wzbogaci wiedzę n/t właściwych nawyków grzecznościowych
– wykona pracę plastyczną „Zimowy obrazek”
– podejmie próby rzucani szyszkami na odległość
– wysłucha bajki „Złotowłosa i trzy niedźwiadki”
– zachęcanie do wspólnych zabaw
– podejmie próby dekodowania informacji
– wysłucha melodii o różnym charakterze
– zareaguje ruchem na zmiany tempa, dynamiki, pauzy w muzyce
– rozpozna odgłosy dobiegające z otoczenia
– szanuje zabawki
– bawi się zgodnie z innymi
– zilustruje ciałem postacie ludzi, zwierząt, postaci bajkowych
– utrwali pląs „Krasnoludki”
– zastosuje regułę jeden do jednego podczas liczenia
– zbuduje kopce ze śniegu
– nazwie podstawowe kolory i ich stopień nasycenia (jasny – ciemny)
– bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– pozna rymowankę „Maszeruję, maszeruję…”
– rozwiąże zagadkę obrazkową
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– odkryje uroki zimy,
– pozna zasady zabawy w kręgle
– zachęcanie do wspólnych zabaw

 

LISTOPAD 2024

Zamierzenie dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc listopad dla Motylków
-wysłucha wiersza „Domek Krzysia”
– nazwie pomieszczenia i sprzęty domowe
– rozwiąże zagadki słowne na temat sprzętów domowych
– weźmie udział w biegu parami
– dokończy rozpoczęte rytmy
– jest kreatywne podczas zabawy
– bawi się zgodnie z innymi
– wyjaśni zastosowanie wymienionych przedmiotów związanych z higieną, czystością
– stworzy kompozycję „Kafelki do łazienki”
– wykona zeskoki z niskiej wysokości
– pozna zasady segregowania prania
– dostosuje ruchy do słyszanego tempa
– nabierze odwagi w zabieraniu głosu na forum grupy
– uściśli wiedzę na temat przeznaczenia przedmiotów kuchennych
– zagra na nietypowych instrumentach
– weźmie udział w aktywnym słuchaniu muzyki klasycznej
– rozwinie umiejętność formowania koła z chwytem i bez chwytu rąk
– ułoży elementy zbioru wg wielkości wzrastającej
– porządkuje salę po skończonej zabawie
– rozwiąże zagadki ruchowe
– użyje nazw przedmiotów stanowiących wyposażenie pokoju dziecięcego
– wysłucha bajki o trzech świnkach
– rozwinie umiejętność rozróżniania pojęć: długo – krótko
– weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem indywidualnym
– zbuduje z klocków domek dla maskotki
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– ułoży z figur geometrycznych budę dla pieska
– udzieli odpowiedzi na pytania związane z treścią obrazka
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– poczyni próby nazywania budynków w najbliższym otoczeniu przedszkola
– poczyni próby mierzenia odległości krokami oraz wspólną miarą
– pozna pląs „Stary niedźwiedź mocno śpi”
– rozpozna duże i małe elementy zbioru
– ozdobi kołderkę dla misia.
– wykona serię skoków obunóż przez linkę ułożoną na podłożu
– pozna nazwy zwierząt leśnych
– dowie się, jak zwierzęta przygotowują się do zimy
– zagra na instrumentach do piosenki „Deszczyk kap kap kap”
– wytropi skarby wiewiórki – orzechy
– rozwinie umiejętność przeliczania elementów zbioru
– zastosuje jesienne karty ruchowe
– pozna różne kształty liści
– utrwali pląs ze śpiewem „Stary niedźwiedź mocno śpi”
– obejrzy jesienne drzewa w pobliżu przedszkola
– przeniesie listki do pojemnika za pomocą słomki
– znajdzie osobę i przedmiot do pary
– wzbogaci swoją wiedzę o kosmosie
– wysłucha wiersza „Gwiazdki na niebie”
– posegreguje gwiazdki wg wielkości i koloru
– współdziała w zabawie z innymi
– ułoży rytm: dzień – noc
– wymieni czynności, które wykonuje rano, w dzień, wieczorem, w nocy
– wykona pracę plastyczną „Noc”
– przejdzie po narysowanej linii
– weźmie udział w zabawie integracyjnej „Pociąg”
– obejrzy albumy o kosmosie, planetach
– weźmie udział w „kosmicznych” zabawach muzyczno – ruchowych
– pozna zabawę paluszkową „Tu planeta, tam planeta”
– pokoloruje sylwetę planety Ziemia
– pozna wierszyk z masażykiem „Ufoludek”
– udzieli odpowiedzi na pytania ufoludkom podczas zabawy w teatr
– rozwinie umiejętność odwzorowywania liczebności zbioru w zakresie 4
– powtórzy sylaby i zgłoski, naśladując mowę kosmitów
– dorysuje świetlne gazy („ognie”) do rakiety
– zaobserwuje zmiany w najbliższym otoczeniu przedszkola
– weźmie udział w sesji zdjęciowej jako „astronauta”
-szanuje zabawki
– porządkuje salę po skończonej zabawie
-przywita się z innymi dziećmi za pomocą „misiowego uścisku”
– pozna zawartość „skrzyni skarbów”
– wcieli się w role bajkowych postaci
– wykona bieg z omijaniem przeszkód
– połączy postać bajkową z pasującym do niej rekwizytem
-jest kreatywne podczas zabawy
– pokaże różne miny wg instrukcji nauczyciela
– pobawi się w parze w „rozmowy zabawek”
– poczyni próby wspinania się na drabinki do 50 cm
– spróbuje zmieniać intonację głosu
– wymyśli gest lub ruch do naśladowania przez inne dzieci
– obejrzy „Teatr rąk” w wykonaniu nauczyciela
– wykona bieg do celu
– podejmie próby wyrażania uczuć poprzez muzykę (grę na instrumentach)
– pokaże ruchy, które dzieci powtórzą
– wykluczy element niepasujący do zbioru
– weźmie udział w zabawie teatralnej na podstawie bajki „Czerwony Kapturek”
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– zwróci uwagę na cechy późnojesiennej pogody podczas spaceru
– rozwinie zainteresowanie teatrem

PAŹDZIERNIK 2024

Zamierzenie dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc październik dla Motylków:

– określi cechy przedmiotów

– odtworzy jesienne odgłosy

– weźmie udział w wycieczce do parku

– narysuje z kolegą wspólny obrazek

– w sposób zgodny dzieli wspólną przestrzeń

– utrwali nazewnictwo kolorów

– wysłucha opowiadania pt. „Złota jesień”

– przejdzie bez kontroli wzroku z punktu A do punktu B

– weźmie udział w zabawach z chustą animacyjną

– w sposób pozytywny buduje relacje z innymi dziećmi

– wykorzysta w zabawie kasztany i liście

– policzy kasztany bez kontroli wzroku

– weźmie udział w zabawach z kodowaniem

-sprząta zabawki po skończonej zabawie

– zaśpiewa solo nowo poznaną piosenkę

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– nazwie części garderoby

– zagra na instrumentach perkusyjnych zgodnie z ustalonym kodem

– czerpie radość ze wspólnej zabawy

– podejmie próby układania zagadek ruchowych

– wykaże szybką reakcję na sygnał słowny

– wysłucha opowiadania „Przyszła zebra do „zebry”

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– utrwali zasady przechodzenia przez jezdnię w praktyce

– narysuje swoją drogę do przedszkola

– dokona syntezy sylabowej wyrazów

– szuka nowych pomysłów w zabawie

– zapamięta krótką rymowankę „Jedzie rowerek…”

– utrwali symbolikę kolorów w sygnalizatorach świetlnych

– powtórzy dźwięki wydawane przez pojazdy

– zaznaczy trasę na planszy do kodowania

– zbuduje z klocków ulice

-szuka kompromisów w sytuacjach konfliktowych

– pozna rymowankę n/t bezpieczeństwa w podróży

– wymyśli tematy rozmów podróżujących dzieci przedstawionych na obrazku

– utrwali znajomość figury geometrycznej – koła

– weźmie udział w ćwiczeniach inhibicyjno – incytacyjnych

– dokona wyboru przedmiotów umilających czas w podróży

– dostosuje swoje ruchy do treści piosenki

-potrafi zorganizować własną przestrzeń podczas zabawy

– pozna znaczenie kilku znaków drogowych

– zwróci uwagę na różne kształty znaków drogowych

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– wykona mini-sygnalizator

– utrwali rymowankę „Bezpieczni w podróży”

-bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– przekaże szeptem wiadomość

– przejdzie po sznurku bosymi stopami

– nazwie popularne wynalazki

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– powtórzy zgłoski w różnym tempie

– rozplącze poplątane kabelki i nawinie je na rolkę

– czerpie radość ze wspólnej zabawy

– wymyśli skojarzenia do wylosowanych przedmiotów

– wprowadzi w ruch wacik za pomocą oddechu

– oceni prawdziwość zdań

– rozpozna kształty przedmiotów bez kontroli wzroku

-bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– pozna kilka różnych sposobów powitania

– obrysuje klocki na kartce

– stworzy „geometryczne cudaki”

– zareaguje na muzyczne zmiany tempa i dynamiki

– wskaże kierunek, z którego dochodzi dźwięk

– rozwinie umiejętność mówienia sylabami

– potrafi zrealizować własne potrzeby podczas wolnego czasu

– skoncentruje uwagę na obserwacji doświadczenia pt. „Wędrujące bąbelki”

– wykona szereg zabaw i ćwiczeń ruchowych

– wykona slim – masę plastyczną i pozna jej właściwości

– pozna właściwości magnesu

– uświadomi sobie rolę urządzeń technicznych w życiu człowieka

-odkłada zabawki na miejsce

– rozwiąże zagadki słowne

– ułoży różne kształty ze wstążki

– porówna liczebność zbiorów

– podejmie próby rytmizowania przysłów,

– utrwali pojęcia: czyste – brudne

– wysnuje hipotezy w zdaniach typu: Co było, gdyby…?

– współdziała w zabawie z innymi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WRZESIEŃ 2024

Zamierzenie dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień dla Motylków
Przewidywane osiągnięcia dzieci:
– utrwali zasady korzystania z zabawek
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– zauważy zmiany w najbliższym otoczeniu przedszkola
– przekaże komunikat w nietypowy sposób
– wykona taniec z krzesłem
– bawi się zgodnie z innymi
– utrwali znajomość imion koleżanek i kolegów,
– wzbogaci słownik czynny (nazwy zabawek)
– zbuduje wieżę z klocków wg wzoru oraz wg własnego pomysłu
– utrwali umiejętność samodzielnego jedzenia
– rozwinie percepcję wzrokową przy dobieraniu określonych kształtów
-podzieli się spostrzeżeniami n/t treści książeczki obrazkowej
– rozpozna odgłosy wydawane przez przedmioty
– pozna pląs ze śpiewem „Krasnoludki”
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– rozpozna swój znaczek rozpoznawczy spośród wielu innych
– wyróżni i policzy części ciała
– wysłucha bajki
– rozwiąże proste zagadki słowne
– odłoży zabawki na miejsce po skończonej zabawie
– powtórzy dźwięki zaprezentowane przez nauczyciela
– opowie co się dzieje na obrazku
– zachowa bezpieczeństwo podczas korzystania ze sprzętu terenowego
– odgadnie, o kim mówi nauczyciel
– współdziała w zabawie z innymi
– używa form grzecznościowych
-wykona gimnastykę buzi i języka
– odgadnie co znajduje się na fragmencie obrazka
– namaluje farbami kolorowe plamy
– pokona tor przeszkód
– pobawi się w pociąg
– wykona rysunek kredą na płytach chodnika
-nauczy się prostej rymowanki – powitanki
– dowie się dlaczego powinno się używać zwrotów grzecznościowych
– posegreguje przedmioty wg wielkości
– sprawnie utworzy koło wiązane
– narysuje linię z punktu A do punktu B
– weźmie udział w zabawach ruchowych
– odkryje jaki dźwięk wydają szeleszczące pod nogami liście
– zaprezentuje się na forum grupy
– pozna pląs „Mało nas”
– poczyni próby nazywania swoich uczuć
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– złapie bańki mydlane
– oceni prawdziwość stwierdzeń podanych przez nauczyciela
– wykona z plasteliny ulepianki
– policzy ilość palców na jednej ręce
– zaniesie zabawki na wskazane miejsce
– usprawni narządy mowy podczas naśladowania odgłosów zwierząt
– połączy zdjęcia dzieci z właściwymi Emotkami
– rozróżni pojęcia dotyczące kierunku: do przodu, do tyłu, w górę, w dół
– przyswoi zasadę cierpliwego czekania na swoją kolej podczas korzystania ze zjeżdżalni
– poczyni próby formułowania zdań w czasie przyszłym
– przyjrzy się zabawom starszych kolegów
– rozpozna głos kolegów z grupy
– porówna liczbę ubranek z liczbą misiów
– odtworzy opowieść ruchową „Jesienny spacer”
– zbierze „skarby jesieni” do kącika przyrody
– odszuka listki ukryte w sali
– wzbogaci słownik czynny i bierny przez nazywanie darów jesieni
– ozdobi szal pani Jesieni
– wykona polecenia ruchowe na podwórku
– wysłucha wiersza „Żółty listek”
– rozpozna podstawowe kolory
– nauczy się refrenu piosenki „Pani Jesień”
– weźmie udział w jesiennych zabawach sensorycznych
– skupi uwagę na teatrzyku paluszkowym
– rozpozna kto się schował pod parasolem
– dokona klasyfikacji listków i figur geometrycznych ze względu na wielkość, kształt, kolor
– połączy w pary takie same parasole
-pokojowo rozwiązuje ewentualne konflikty
-dobierze zdrobnienia do podanych wyrazów
– spróbuje naśladować w tańcu jesienne liście
– zaobserwuje na spacerze jesienne zmiany w przyrodzie
– pozna rymowankę „Kto ma rower”
– dowie się co można zrobić z jabłek
– narysuje linie po śladzie