WRZESIEŃ 2023

Czego uczymy się we wrześniu w grupie pięciolatków?

Umiejętności dziecka:

  • bawi się zgodnie z innymi dziećmi
  • potrafi się przedstawić
  • jest aktywne w czasie ćwiczeń
  • zna bohaterów naszych podręczników
  • buduje dłuższe wypowiedzi
  • zna zasady zachowania
  • rysuje portret Treflinki
  • wie jak narysować portret
  • pamięta o zasadach bezpieczeństwa
  • słucha poleceń nauczyciela
  • kończy rozpoczęte zdanie
  • rysuje siebie i podpisuje swoim imieniem
  • posługuje się w zabawie umiarkowanym głosem
  • jest sprawne manualnie
  • tańczy i śpiewa razem z innymi
  • rozpoznaje, nazywa i przedstawia różne emocje
  • wypowiada się na forum grupy
  • ma poczucie rytmu
  • pamięta o zasadach bezpieczeństwa w czasie zabawy na placu
  • odnajduje parę
  • zna zabawę „Jesteśmy jagódki”
  • rysuje własny nastrój
  • sprząta zabawki po zabawie
  • dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
  • kończy rozpoczęte zdanie
  • jest spostrzegawcze
  • wymieni części twarzy
  • układa z mozaiki postać ludzką
  • wymieni funkcje rąk i nóg
  • nazywa drzewa i krzewy napotkane w czasie spaceru
  • aktywnie uczestniczy w zabawach pantomimy
  • precyzyjnie koloruje postać
  • bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
  • koloruje wg kodu
  • mówi miłe słowa kolegom i koleżankom
  • powtarza fragmenty piosenki
  • śpiewa nowo poznaną piosnkę
  • rysuje kredkami na określony temat
  • przestrzega zasad kodeksu
  • reaguje na polecenia nauczyciela
  • jest twórcze
  • koloruje wg kodu
  • dzieli się zabawkami z innymi
  • rytmizuje podany tekst
  • reaguje na polecenia nauczyciela
  • wspólnie z innymi tworzy kodeks zasad
  • przestrzega zasad ustalonego kodeksu
  • jest sprawne ruchowo
  • poprawnie wykonuje skoki
  • pokonuje przeszkody skacząc obunóż
  • odnajduje swoja parę
  • zapamiętuje i odtwarza ruchy
  • porządkuje salę po skończonej zabawie
  • wypowiada się na forum grupy
  • rysuje wg polecenia
  • słucha uważnie opowiadania
  • odpowiada na pytania
  • określa prawidłowe zachowania dzieci
  • rysuje na określony temat
  • prawidłowo posługuje się kredkami
  • reaguje na polecenia
  • wypowiada rytmicznie tekst
  • bawi się w małych grupach
  • pomaga innym w czasie sprzątania
  • dzieli słowa na sylaby
  • odgaduje po opisie słownym
  • słucha uważnie wiersza
  • wymyśla melodię dla rymowanki
  • reaguje na polecenia nauczyciela
  • maluje na określony temat
  • przelicza prawidłowo w zakresie dostępnym dzieciom
  • jest sprawne ruchowo
  • potrafi utrzymać równowagę na jednej nodze
  • idzie na spacer „para za parą „
  • słucha poleceń w zabawie ruchowej
  • odgaduje nazwy przedmiotów po dotyku
  • dzieli imiona na sylaby
  • ogląda z uwagą i zainteresowaniem film
  • wypowiada się na forum grupy nt. treści filmu
  • samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
  • dba o estetykę pracy
  • w sposób właściwy korzysta ze sprzętu
  • śpiewa i bawi się przy tradycyjnej piosence
  • zapamiętuje i powtarza rytm ruchowy
  • nazywa poszczególne figury geometryczne
  • zna zasady bezpieczeństwa, które obowiązują w przedszkolu
  • ma poczucie równowagi
  • jest spostrzegawcze
  • zna zabawę „Chodzi….
  • korzysta z zabawek nie wywołując hałasu
  • używa zwrotów grzecznościowych
  • zna zasady bezpiecznego poruszania się po ulicach
  • ma dobrą orientację
  • samodzielnie przebiera się w strój wyjściowy i kamizelkę odblaskową
  • stosuje zasady bezpiecznego przechodzenia przez ulice
  • koloruje sygnalizator właściwymi kolorami
  • odkłada zabawki na miejsce
  • układa pojazdy wg kolejności i polecenia
  • śpiewa i bawi się przy znanej dzieciom piosence
  • szybko reaguje na sygnał wzrokowy
  • prawidłowa powtarza dźwięki artykulacyjne
  • rozpoznaje i nazywa znaki drogowe
  • klasyfikuje je wg określonej cechy
  • rzuca do celu
  • prawidłowo przelicza
  • rozpoznaje odgłosy pojazdów
  • bawi się przy muzyce
  • biega w rytm ósemek
  • samodzielnie wykonuje znak drogowy
  • precyzyjnie rysuje koła i kwadraty
  • odgaduje nagrane odgłosy miasta
  • jest szybkie i zwinne
  • zna numery alarmowe na policję, straż pożarną i pogotowie
  • stosuje się do zasad zabawy
  • tworzy przeciwieństwa do podanych słów
  • dokonuje analizy sylabowej słów
  • dokonuje analizy sylabowej -reaguje na sygnały
  • zna i wymieni cechy charakterystyczne dla jesieni
  • maluje farbami na określony temat
  • przelicza poprawnie
  • precyzyjnie wycina
  • dzieli się z innymi atrakcyjnymi  zabawkami
  • rozpoznaje i nazywa gatunki drzew iglastych i liściastych
  • prawidłowo maszeruje
  • powtarza rymowankę
  • przelicza prawidłowo i odwzorowuje ilość elementów
  • odkłada zabawki na wyznaczone miejsce
  • jest kreatywne
  • wymieni nazwy dni tygodnia wg kolejności
  • określi jaki jest dzisiaj dzień tygodnia
  • wykonuje prawidłowo wszystkie ćwiczenia
  • maszeruje po kole
  • odgaduje nazwy jesiennych darów
  • koloruje wg kodu liczbowego
  • bawi się wg własnego wyboru
  • wypowiada się logicznymi zdaniami
  • nazywa instrumenty perkusyjne
  • prawidłowo się nimi posługuje
  • tworzy muzykę
  • samodzielnie wykonuje prace plastyczną nową techniką
  • prawidłowo przelicza i maszeruje
  • rozwijanie umiejętności matematycznych
  • szanuje prawa innych w czasie zabawy
  • odgaduje zagadkę
  • słucha z uwagą wiersza
  • wypowiada się na temat treści wiersza
  • stara się utrzymać jak najdłużej oddech
  • precyzyjnie kalkuje wzory
  • układa zdania o jesieni
  • zapamiętuje fragmenty wiersza
  • mówi wiersz z pamięci
  • maluje farbami na określony temat
  • we właściwy sposób posługuje się pędzlem
  • naśladuje ruchy zwierząt
  • przelicza i określa ilość
  • sprząta po skończonej zabawie
  • przestrzega ustalonych zasad
  • samodzielnie przebiera się w szatni
  • wie jak należy zachować się w miejscu publicznym
  • tworzy melodię do słów wiersza
  • rytmizuje tekst
  • posługuje się w zabawie umiarkowanym głosem
  • zna i śpiewa piosenkę „Poszło …..
  • posługuje się pojęciami duży- mały
  • prawidłowo przelicza elementy zbiorów
  • zauważa zmiany w przyrodzie jesienią
  • tworzy zdrobnienia
  • jest spostrzegawcze
  • rozpoznaje i nazywa owoce
  • segreguje owoce na krajowe i egzotyczne
  • ilustruje ruchem treść opowieści
  • czerpie radości podczas zabawy
  • dobiera w sposób właściwy strój do pogody
  • klasyfikuje owoce
  • określa pierwszą głoskę w słowach
  • -bawi się przy zabawie muzycznej „Ojciec….
  • układa puzzle
  • odgaduje zagadki o owocach
  • nazywa poszczególne owoce
  • dostosowuje strój do warunków atmosferycznych
  • słucha i reaguje na sygnały
  • lepi z plasteliny na określony temat
  • śpiewa razem z innymi