PAŹDZIERNIK 2023
Czego uczymy się w październiku w grupie sześciolatków?
I Jesień w sadzie
-poznaje literą O,o wielką i małą,drukowaną i pisaną
-dokonuje analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej wyrazów
–posługuje się pojęciami wewnątrz i na zewnątrz
-rozpoznaje i nazywa owoce po wskazanych cechach
-utrwala wiadomości dotyczące sadu jesienią (drzew owocowych,owocow,kolorystyki jesieni)
-maluje za pomocą,, techniki 5 palców”
-rozwija wrażliwosc na piękno przyrody i jej wartości dla nas
-rozwija ogólną sprawność fizyczną
-poznaje znaki:+, -,utrwala cyfry 1,2
-poznaje etapy wytwarzania soków za pomocą różnych urządzeń
-kształtuje poczucie rytmu,estetyki ruchów,umiejętności poruszania się po obwodzie koła cwałem bocznym
II- Jesień w ogrodzie
-poznaje literą A,a wielką i małą,drukowaną i pisaną
-dokonuje analizy i syntezy słuchowej,dzieli słowa na głoski i wyodrębnia głoski w nagłosie
-rozpoznaje warzywa po wskazanych cechach
-obserwuje proces kiszenia i wyciąga wnioski
-przelicza liczebnikami porządkowymi i głównymi
-rozpoznaje cyfry 1,2 i znaki +,=
-poznaje cyfrę 3
-wykonuje prace przestrzenne z ziemniaka
-interesuje się książkami , atlasami o tematyce przyrodniczej
- Życie zwierząt w jesiennym lesie
-poznaje znak graficzny litery M, m drukowany i pisany
-dokonuje analizy i syntezy słuchowej,dzieli słowa na głoski i wyodrębnia głoski w nagłosie
-pisze nowo poznaną literę po śladzie i samodzielnie
-wypowiada się nt. życia niektórych zwierząt leśnych ,zna zwyczaje wiewiórki,jeża
-zna i stosuje w działaniach znaki matematyczne +,= oraz cyfry1-3
-określa położenie przedmiotów w przestrzeni
-wykonuje z materiału przyrodniczego prace przestrzenne , lepi z masy solnej jeża
-przelicza w zakresie 6 i więcej
-odtwarza krótkie rytmiczne fragmenty ruchem
-odgaduje zagadki dotyczące leśnych zwierząt
III- Ptaki jesienią
-układa rymy do podanych wyrazów,odtwarza krótkie struktury rytmiczne
-rozpoznaje ptaki: jaskółka, gil, sójka, sikorka , wróbel,sowa
-poznaje znak graficzny litery T, t drukowany i pisany,pisze literę t, T po śladzie i bez wzoru
-dokonuje analizy i syntezy słuchowo- wzrokowej wyrazów
-maluje farbami plakatowymi przy muzyce
-przestrzega zasad zgodnej zabawy oraz bezpiecznego spaceru
-potrafi opisać wygląd i zwyczaje niektórych ptaków
-wie które ptaki odlatują do ciepłych krajów
-poznaje znak graficzny cyfry 4, wykonuje działania dodawania i odejmowania
WRZESIEŃ 2023
Czego uczymy się we wrześniu w grupie sześciolatków?
Umiejętności dziecka:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-potrafi się przedstawić imieniem i nazwiskiem
-aktywnie uczestniczy w zajęciach porannych
-słucha opowiadania
-odpowiada na pytania związana z treścią opowiadania
-dba o właściwą postawę
-bawi się zgodnie z innymi
-współdziała w zespole
-zna zasady bezpieczeństwa
-przykleja obrazki wg określonej kolejności
-współdziała w zabawie
-używa zwrotów grzecznościowych
-prawidłowo wykonuje ćwiczenie z książki
-jest spostrzegawcze
-słucha z uwagą wiersza
-nazywa poszczególne emocje
-określa swój nastrój
-wypowiada się nt. treści piosenki
-rysuje on określony temat
-szybko reaguje na polecenia
-ma dobrą orientację w przestrzeni
-dzieli słowa na sylaby
-tworzy nowe słowa z sylab
-rozpoznaje i nazywa emocje
-dobiera obrazki w pary
-nazywa części ciała
-ma dobra koordynacje ruchów rąk i nóg
-ma poczucie rytmu
-nazywa poszczególne części ciała i je wskazuje
-klasyfikuje wg jednej cechy
-przelicza liczebnikami porządkowymi
-określa prawa i lewą stronę z perspektywy swojej osoby i osoby będącej naprzeciw
-prawidłowo posługuje się ołówkiem
-mówi słowa na podaną głoskę
-wymienia zjawiska, przedmioty rozpoznawane przez określone zmysły -dzieli słowa na głoski
-precyzyjnie wycina po linii prostej
-układa zdania, liczy w nich słowa
-przelicza w zakresie 1-5 i więcej
-łączy w pary
-porównuje długość przedmiotów
-wie na czym polega praca dyżurnego
-prawidłowo posługuje się sztućcami
-słucha z uwagą wiersza
-analizuje treść wiersza
-samodzielnie rozwiązuje konflikty
-przelicza liczebnikami porządkowymi
-wypowiada się na temat swojej ulubionej zabawki
-określa położenie w przestrzeni
-potrafi zapamiętać zwrotki piosenki
-zna znak graficzny cyfry 1
-pisze po śladzie cyfrę 1
-rozpoznaje cyfrę 1 wśród innych znaków
-odgaduje zagadki nt. przyborów toaletowych
-poszerzanie umiejętności plastycznych
-zna symbole drogi ewakuacyjnej
-wie, ze należy stosować się do poleceń nauczyciela w czasie ewakuacji
-stosuje zasady wspólnej zabawy i pracy
-rozpoznaje emocje
-przyporządkowuje emocje do konkretnych obrazków
-wspólnie z innymi dobiera odpowiednie obrazki
-zna zasady bezpieczeństwa na ulicy i chodniku
-wie jak należy bezpiecznie przechodzić przez ulicę
-rozpoznaje i nazywa niektóre znaki drogowe
-szuka rymów do podanych słów
-aktywnie uczestniczy w zabawie muzyczno-ruchowej
-zna zasady bezpiecznej jazdy na rowerze, hulajnodze czy wrotkach
-potrafi odpowiedzieć na pytania odnośnie ruchu drogowego
-przelicza w zakresie 10
-określa cyfrą liczebność zbiorów
-rysuje określone wzory
-zna kolory i figury geometryczne
-reaguje na polecenia n-la
-odpowiada na pytania z ruchu drogowego i bezpiecznego poruszania się
-recytuje wiersz z pamięci
-zauważa zmiany w parku o tej porze roku
-zna kolory jesieni
-rozpoznaje i nazywa drzewa
-rozpozna liście dębu, klonu kasztanowca
-zna podstawowe gatunki drzew parkowych
-formuje ulepianki z jarzębiny
-rozróżnia stronę prawa i lewą
-przelicza w zakresie 6
-nazywa owoce tzw. Dary jesieni
-zna znak graficzny cyfry 2
-liczy liczebnikami porządkowymi
-bawi się przy znanych melodiach
-pisze cyfrę 2 po śladzie i be wzoru
-układa rytm wg kodu
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia artykulacyjne
-łączy w pary określone obrazki
-wyodrębnia słowa w zdaniach
-samodzielnie wykonuje prace przestrzenna wg instrukcji
-zna wygląd i nazwy niektórych grzybów jadalnych
-poprawnie posługuje się określeniami przed siebie, za siebie…
-wymieni nazwy grzybów jadalnych i trujących
-gra rytmicznie na instrumentach perkusyjnych
-zna budowę drzewa
-rozpozna liście i drzewa z których pochodzą
-zna znak graficzny litery Oo drukowany i pisany
-pisze literę o O po śladzie i bez wzoru
-dokonuje analizy i syntezy słuchowo- wzrokowej wyrazów
-zna budowę drzewa
-pisze literę Aa po saldzie i samodzielnie
-zna jesienne kolory
-gromadzi i nazywa owoce w kąciku
-określa ich barwę, kształt
-klasyfikuje wg jednej cechy
-prawidłowo przelicza w zakresie 6
– zna znaki matematyczne +,=
-rozwiązuje określone działania matematyczne
-potrafi zapisać działanie
-przelicza sylaby w słowach
-nazywa wszystkie przedstawione owoce polskie i egzotyczne
-dba o czystość rąk przed jedzeniem
-wie w jaki sposób można przygotować sok owocowy
-dzieli nazwy owoców na sylaby
-lepi z plasteliny różne formy
-rozpoznaje owoce za pomocą zmysłów
-zna proces rozwoju owoców od pestki do owocu
-buduje wielozdaniowe wypowiedzi
-wie, że owoce są źródłem witamin
-wie na czym polega praca ogrodnika
-pamięta o myciu warzyw prze spożycie,
-aktywnie spędza czas na placu przedszkolnym
-tworzy logiczne wypowiedzi budując przy tym dłuższe zdania
-zna znak graficzny cyfry 3
-przelicza liczebnikami porządkowymi głównymi
-rozpoznaje cyfry 1,2,3 i znaki +,=
-precyzyjnie i w określonym kierunku kreśli koła po saldzie
-dzieli rytmiczne nazwy warzyw na sylaby
-projektuje naklejki na słoiki
-uczestniczy w zabawach tematycznych przyjmując określone role
-dzieli słowa na głoski i wyodrębnia głoski w nagłosie
-potrafi rzucać do celu
-potrafi nazwać miejsce w którym rosną warzywa
-dorysowuje brakujące części warzyw
-ilustruje opowiadanie nauczyciela sylwetami
-posługuje się pojęciami określającymi położenie
-wypowiada się nt. warzyw i potraw z nich otrzymywanych
-precyzyjnie rysuje
-rozpoznaje i nazywa warzywa
-powtarza rytmicznie rymowankę
-wykonuje prace przestrzenne z ziemniaka
-interesuje się książkami , atlasami o tematyce przyrodniczej
-zna zabawę „Chodzi lisek…
-słucha zdań czytanych przez nauczyciela i dobiera odpowiednie ilustracje
-przestrzega zasad higieny rąk
-zna znak graficzny litery M, m drukowany i pisany
-pisze literę m ,M po śladzie i bez wzoru
-dokonuje analizy i syntezy słuchowo- wzrokowej wyrazów
-pisze nowo poznaną literę po śladzie i samodzielnie
-dobiera obrazki w sposób właściwy
-układa z materiału przyrodniczego wzór litery M, m
-dzieli słowa na głoski
-wypowiada się nt. życia niektórych zwierząt leśnych
-wypowiada się nt. treści pełnymi logicznymi zdaniami
-zna zwyczaje wiewiórki
-samodzielnie wykonuje pracę wg instrukcji
-kończy rozpoczętą pracę
-stosuje określenia położenia w przestrzeni
-jest bacznym obserwatorem
-określa położenie w przestrzeni
-przelicza w zakresie 6 i więcej
-kulturalnie odnosi się do innych
-potrafi pogodzić się z porażką
-przelicza w zakresie 6 i więcej
-zna i stosuje w działaniach znaki matematyczne +,= oraz cyfry1-3
-wykonuje zadania matematyczne
-słucha uważnie bajki
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia koordynacji oko-ręka
-samodzielnie czyta krótkie wyrazy i sylaby
-odtwarza krótkie struktury rytmiczne
-odgaduje zagadki dotyczące leśnych zwierząt
-udziela odpowiedzi na pytania
-kończy rozpoczęte zdanie
-potrafi ułożyć logiczne zdanie
-prawidłowo formułuje zdania i je zadaje
-mówi szeptem
-wie co to jest gawra
-buduje z różnego rodzaju klocków na określony temat
-wypowiada się nt. treści ilustracji
-rozpoznaje ptaki: jaskółka, gil, sójka, sikorka i wróbel
-zna znak graficzny litery T, t drukowany i pisany
-pisze literę t, T po śladzie i bez wzoru
-pisze litery „t”, „T” po śladzie i samodzielnie
-prawidłowo wypowiada zgłoski
-powtarza głosy ptaków
-odgaduje nazwę ptaka
-korzysta z barw jesiennych (pomarańczowy, czerwony..)
-potrafi opisać wygląd i zwyczaje niektórych ptaków
-wie które ptaki odlatują do ciepłych krajów
-w sposób prawidłowy reaguje na zmiany tempa
-rozpoznaje utwory muzyki poważnej