MARZEC 2025

Czego uczymy się w marcu?

Tydzień 1: Domowi ulubieńcy: kot i pies

Tydzień 2: Cztery żywioły

Tydzień 3: Gdzie jesteś wiosno?

Tydzień 4: Kolory wiosny

 

Umiejętności dziecka:

– poczyni próby wyrażania uczuć w sposób niewerbalny

– zapamięta i odtworzy sekwencje dźwiękowe

– wzbogaci swoją wiedzę na temat psów i kotów

– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych

– dokończy zdanie: Co by było, gdyby…

– weźmie udział we współzawodnictwie zespołowym

– bawi się zgodnie z innymi

– narysuje kota po śladzie bez odrywania ręki

– pozna reguły „Kociej zabawa w ciepło – zimno”

– odegra scenki na wylosowany temat

–  wykona masaż relaksacyjny piłeczką

– wymyśli imię dla kota i psa

– bawi się wg swoich zainteresowań

– rozpozna zapis graficzny swojego imienia

– rozwinie umiejętność orientacji w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciwko

– pozna piosenkę „Pieski małe dwa”

– wysłucha pierwszą głoskę w wyrazach

– odkoduje zakodowane informacje

-szanuje zabawki

– odegra rolę kota albo myszy

– przeliczy elementy zbioru w możliwie szerokim zakresie

– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych

– podejmie próby odróżniana prawdy od fikcji

– pokojowo rozwiązuje konflikty

– zastosuje akcent logiczny w mowie

– stworzy portret kota na kratkowanej planszy

– rozwinie umiejętność realizacji różnych tematów rytmicznych

– wejdzie w rolę smutnych i wesołych czworonogów

– dobierze Emotki adekwatnie do nastroju zwierząt przedstawionych na obrazkach

 

– policzy i wyskacze liczbę sylab w swoim imieniu

– utworzy skojarzenia do czterech żywiołów

– wysłucha opowiadania „Cztery żywioły”

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych,

– zagra na instrumentach „muzykę żywiołów”

– dobierze pary przedmiotów bez kontroli wzroku

– jest kreatywne podczas zabawy

– rozdmucha kleks z rozwodnionej farby

– weźmie udział w zabawie z chustą animacyjną

– poszuka dowodów na istnienie powietrza

– weźmie udział w zabawach badawczych

– dowie się dlaczego wiatr bywa pożyteczny i niebezpieczny

– dobierze wyrazy rozpoczynające się tą samą głoską

– bawi się wg swoich zainteresowań

– pozna zwierzęta żyjące pod ziemią

– pozna sposób konstruowania najprostszej wagi

– porówna ciężar przedmiotów

– podejmie próby pisania na piasku

– weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem indywidualnym

– zdobędzie wiedzę proekologiczną

– szanuje zabawki

– dowie się, w jaki sposób można oszczędzać wodę

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– wykona pracę „Ryby w morzu” metodą Edukacja Przez Ruch

– podejmie próby podawania miseczki z wodą tak, aby się nie rozlała

– weźmie udział w zabawach badawczych

– rozegra żywą grę planszową

– pokojowo rozwiązuje konflikty

– opowie historyjkę obrazkową

– pozna zabawy z kostką

– zagra na instrumentach perkusyjnych

– dopasuje wyrazy do ułożonych schematów klocków

– podejmie próby rysowania po śladzie

-szanuje zabawki

 

– powtórzy wyznaczony przez nauczyciela ruch

– precyzyjnie narysuje kroplę wody w powiększeniu

– wysłucha opowiadania „Zwiastuny wiosny” M. Jelonek

– pozna pojęcie „zwiastuny wiosny”

– wykona szereg ćwiczeń i zabaw ruchowych

– pozna wygląd i nazwy pierwszych wiosennych kwiatów

-jest kreatywne podczas zabawy

– wymyśli sposoby na obudzenie zaspanej wiosenki

– posłuży się ruchem, mimiką, gestem podczas zabawy pantomimicznej

– weźmie udział w wewnątrzgrupowej uroczystości Powitania Wiosny

– utrwali zabawę taneczną „Wspólna zabawa”

– wyróżni cechy charakterystyczne wiosny i zimy

– rozwiąże rebusy

– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– pozna tekst rymowanej powitanki

– wcieli się w rolę owada, kwiatka albo zwierzęcia

– uporządkuje elementy zbioru wg ilości wzrastającej i malejącej

– odtworzy usłyszane rytmy

– wymyśli historię opisującą zimowy sen misia

– podejmie aktywność w parze i większym zespole

– rozwinie słuch fonematyczny

-szanuje zabawki

– usprawni narządy mowy poprzez naśladowanie głosów przyrody

– zilustruje ruchem przysłowie „W marcu jak w garncu”

– weźmie udział w szeregu ćwiczeń i zabaw ruchowych,

– wykona ilustrację do wiersza „Zupa pogodowa” J. Herman

– pozna wygląd i symbole synoptyczne kalendarza pogody

– pozna pojęcie „odbicia lustrzanego”

– pokojowo rozwiązuje konflikty

– zapamięta kolejność czynności nauczyciela,

– odczyta sens znaków i symboli

– ułoży obrazki z patyczków

– pozna zabawę taneczną „Czardasz”

– rozwiąże zagadki o tematyce wiosennej

– odkoduje zakodowane informacje

 

-utrwali znajomość kolorów

– utrwali znajomość samogłosek i spółgłosek

– pozna formę teatralną – teatr rąk

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych

– rozpozna głos kolegów/koleżanek

– przedstawi w formie plastycznej pojęcia abstrakcyjne

– dopasuje podpisy do obrazków

– jest kreatywne podczas zabawy

– utrwali nazewnictwo kolorów podstawowych i pochodnych

– rozwinie umiejętność analizy i syntezy sylabowej wyrazów

– rozwijanie inwencję twórczą podczas tworzenia swobodnego tekstu

– pozna znaczenie niektórych porównań i powiedzeń powszechnie używanych

– weźmie udział w rozgrywce żywej gry planszowej

– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

 – podzieli wyraz na głoski

– pokoloruje jednym kolorem przedmioty, które do siebie pasują

– policzy znikające obiekty i ustali ile ich było

– pozna piosenkę „Wiosenny walczyk”

– dopasuje do podanego wyrazu inny wyraz wg kryterium koloru

– odwzoruje liczbę elementów zbioru

– odtworzy liczbę sylab w wyrazach

– zareaguje ruchem na sygnał słowny

– podejmie wysiłek intelektualny podczas zabawy w skojarzenia

– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych,

– wykona pracę plastyczną „Żółte forsycje”

– wysłucha odgłosy z otoczenia

– połączy obrazki z kredkami, które zostały użyte do jego wykonania

– ułoży kawałki papieru od najjaśniejszego do najciemniejszego

– zapamięta kolory przedmiotów

– narysuje o czym śni dziewczynka

– przedstawi graficznie pojęcia: nad, pod, na, w

– odegra rolę w zabawie inscenizacyjnej do piosenki „Wiosenny walczyk”

– ułoży rytmy z tworzywa przyrodniczego

– poda skojarzenia do słowa „wiosna”

– określi czas trwania dźwięków mowy

– szanuje zabawki

 

 

 

LUTY 2025

ZAMIERZENIA
NA MIEISĄC LUTY

– pozna narządy zmysłów,
– wytropi skarby ukryte w sali
-zaznajomi się z pojęciami „zmysły”, „narządy zmysłów”
– rozwinie twórczą ekspresję ruchową podczas zajęć prowadzonych metodą R. Labana
– rozwinie orientację na kartce papieru
– weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem indywidualnym
– zagra w kręgle
– współdziała w zabawie z innymi
– narysuje swoje emocje
– uchwyci podobieństwa i różnice w wyglądzie dwóch osób
– przeliczy elementy zbioru w możliwie szerokim zakresie
– spróbuje samodzielnie odpowiedzieć na pytania: Co to jest cisza? Co to jest hałas? Które dźwięki są przyjemne, a które nieprzyjemne? Czy można zobaczyć dźwięk?
– wykona nietypowy instrument z gitary i gumek recepturek
– rozwiąże zagadki rysunkowe
– podejmie próby łapania baniek mydlanych
– świadomie posłuży się głosem o różnym natężeniu
– spróbuje zachować absolutną ciszę w zabawie
– pozna zasady prawidłowego zachowania się w teatrze
– dowie się, że hałas szkodzi zdrowiu
– oceni, które zapachy są przyjemne, a które nieprzyjemne
– rozpozna produkty spożywcze bez kontroli wzroku
– stworzy „Pachnący obrazek”
– uświadomi sobie rolę zmysłów
– wykona polecenia ruchowe
– rozróżni i nazwie zapachy
– utrwali pląs ze śpiewem „Tańczymy labada”
– pozna wierszyk z masażykiem
– dopasuje dominujące narządy zmysłu do przedstawionych sytuacji
– rozwinie umiejętność „ważenia w dłoniach”
– stworzy dźwiękową historię do bajki „Kopciuszek”
– weźmie udział w zabawie sensorycznej z wykorzystaniem makaronu
– wykonuje pracę plastyczną, interpretuje swoją własną twórczość
– wykryje nonsensy w obrazach
– zna zasady podczas prowadzenia doświadczeń,
– aktywnie uczestniczy w zajęciu, podejmuje działania
– czerpie radość z doświadczenia i eksperymentowania
– wysłucha krótkiego wiersza, narysuje jego bohaterów
– potrafi wykonać maskę karnawałową
– zna tradycje Walentynkowe, oraz wie co to jest Walentynka
– potrafi rozpoznać swoje uczucia i dostrzega je u innych
– umie wyrazić swoje uczucia
– weźmie udział w zorganizowaniu kącika sklepowego
– odtworzy dźwięki zabawek
– pozna znaczenie słowa „supermarket”
– narysuje odpowiednią ilość wyrobów piekarniczych
– przyjmie na siebie przydzieloną rolę w zabawie tematycznej „Sklep”
-jest kreatywne podczas zabawy
– dobierze litery pasujące do głosek
– ułoży kod z warunkiem
– bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– zapamięta w kolejności nazwy kilku artykułów spożywczych
– rozwinie dyspozycje ułatwiające naukę czytania
– odróżni czytanie błędne od poprawnego
– zrealizuje różne tematy rytmiczne z wykorzystaniem papierowych kubeczków
– wymyśli trzy wyrazy zaczynające się tą samą głoską
– narysuje na kratkowanym papierze figurę
– weźmie udział w wyścigach rzędów
– wykona pracę „Kosz pełen zakupów” techniką łączoną,
– ułoży zdanie o wybranej zabawce
– przyjmie rolę sprzedawcy i rozłoży towar na półkach
– rozpozna przedmioty za pomocą dotyku
– narysuje to, co chciałoby kupić w określonym sklepie
– pozna monety i banknoty
– aktywnie wysłucha utworu muzyki klasycznej
– zastosuje technikę frotażu z wykorzystaniem monet
– ustali w zabawie, którego przedmiotu brakuje lub który zmienił swoje miejsce
– weźmie udział w tworzeniu wystawy dinozaurów i smoków
– wczuje się w sytuację osoby przechodzącej obok smoczej jamy
– rozwinie umiejętność ustawiania się w rzędzie i w szeregu
– pozna treść opowiadania „Smok Wstydzioch”
– pozna rymowankę o dinozaurach
– porówna liczebność zbiorów
– weźmie udział w wyścigach rzędów
– wytnie łapy dinozaura,
– zaznajomi się z teoriami dotyczącymi wyginięcia dinozaurów
– pobawi się w zabawę z chowaniem i odnajdywaniem figurki dinozaura
– powtórzy łamańce językowe
– przekształci sylwetę odrysowanej dłoni w smoczą łapę
– wykona doświadczenia związane z mierzeniem
– pozna układ taneczny do muzyki klasycznej
– rozwiąże quiz na temat dinozaurów
– wykona ulepiankę z plasteliny

 

STYCZEŃ 2025

Czego uczymy się w styczniu?

Tydzień 1: W karnawale czas na bale

Tydzień 2: Zima lubi dzieci
Tydzień 3: Moja babcia i mój dziadek
Tydzień 4: Dzieci lubią zimę

 

Umiejętności dziecka:

– przekaże niewerbalnie informację

– pozna znaczenie słowa „karnawał”

– opowie historyjkę obrazkową

– weźmie udział w szeregu ćwiczeń z wykorzystaniem ławeczki gimnastycznej

– weźmie udział w zabawach sensorycznych z użyciem balonów

– uwzględni w rysunku różne natężenia kolorów

-jest kreatywne podczas zabawy

– przeniesie maskotki za pomocą stóp

– rozpozna kształty liter wchodzących w skład własnego imienia

– ułoży zagadki o tematyce zimowo – karnawałowej

– wykona maskę karnawałową

– zaprezentuje swoje umiejętności na forum grupy

– przygotuje przebrania karnawałowe dla zabawek przedszkolnych

– bawi się wg swoich zainteresowań

– dorysuje bałwankowi odpowiednią liczbę guzików

– ułoży zdanie na temat bałwanka

– nauczy się rozróżniać koło od kuli

– zagra na instrumentach perkusyjnych do piosenki „Zima”

– rozwinie umiejętność łączenia sylab w wyrazy

– narysuje bałwanka na tacy z solą

– odnajdzie cyfry ukryte na obrazku

-szanuje zabawki

– użyje zróżnicowanej intonacji głosu

– wczuje się w charakter odtwarzanych postaci

– wykona pracę plastyczną „Klaun” metodą Edukacji przez Ruch

– zapamięta odgłosy dobiegające z otoczenia,

– wysłucha różnice w brzmieniu wyrazów

– podejmie próby tworzenia swobodnego tekstu na temat „Dom, w którym śmieszy”

– weźmie udział w zabawach z użyciem wstążek

– samodzielnie rozwiązuje wszelkie powstałe konflikty

– weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem z użyciem hula – hop

– odkoduje zakodowane na planszy informacje

– wymyśli strój karnawałowy dla figur geometrycznych

– weźmie udział w zabawach rytmicznych z wykorzystaniem kubeczków

– zaprezentuje się na forum grupy podczas etiudy teatralnej z chustą

– szanuje zabawki

– wykona ćwiczenie muzyczno – ruchowe „Siała baba mak”

– policzy ilość usłyszanych dźwięków

– wysłucha opowiadania M. Jelonek „Najwspanialsi dziadkowie na świecie”

– opowie o swoich dziadkach

– wykona szereg ćwiczeń z użyciem ławeczki gimnastycznej

– narysuje kwiatek dla babci z „leniwych ósemek”

– jest kreatywne podczas zabawy

– dokona syntezy słuchowej wyrazów

– podejmie próby opowiadania o Czerwonym Kapturku z punktu widzenia Babci

– pozna wiersz do nauki „Moja babcia i mój dziadek” D. Kossakowskiej

– stworzy dowolną kompozycję z guzików i patyczków

– wysłucha jaką głoskę słychać najczęściej w tekście czytanym przez nauczyciela

– narysuje babeczki dla babci i dziadka

– nawiązuje pozytywne relacje w grupie

– wyrazi uczucie radości w formie ruchowej

– utrwali pojęcia: para, prawy – lewy

– policzy elementy zbioru w możliwie szerokim zakresie

– utrwali znajomość tradycyjnych pląsów ze śpiewem

– dobierze właściwy podpis do obrazka

– pozna kilka zabaw z dzieciństwa swoich dziadków

– szanuje zabawki

– weźmie udział w zabawie tematycznej „Przyjęcie dla babci i dziadka”

– ustali brzmienie wyrazu pozbawionego pierwszej głoski

– weźmie udział w zabawach równoważnych z użyciem ławeczki

– wykona lurkę dla babci i dziadka

– wytropi błąd zawarty w kodzie

– pobawi się w przekazywanie wyimaginowanych przedmiotów

– bawi się zgodnie z innymi

– posegreguje zdjęcia wg przyjętego kryterium

– narysuje portret babci/dziadka

– rozwinie umiejętność czytania prostych wyrazów

– rozwinie umiejętność doliczania i odliczania elementów zbioru

– zagra na nietypowych instrumentach,

– narysuje odręcznie linie proste łączące kropki

– zabierze głos w rozmowie na temat funkcjonowania osób starszych

– szanuje zabawki

– wymyśli „zimowe” imię

– utrwali nazwy dni tygodnia

– pozna wiersz „Bałwan” J. Herman

– rozwinie umiejętność współpracy w parze podczas zajęć ruchowych

– wcieli się w rolę śnieżynki

– narysuje obrazek wg instrukcji nauczyciela

– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– rozwinie umiejętność analizy i syntezy sylabowej wyrazów

– ułoży dalszy ciąg opowiadania rozpoczętego przez nauczyciela

– pozna malowanie technikę 5 palców

– rozwinie umiejętność rzutów do celu

– użyje klamerek do działań matematycznych

– zaprojektuje sweter na zimowe chłody

– uściśli swoją wiedzę na temat Afryki i Antarktydy

– współdziała w zabawie z innymi

– weźmie udział w ćwiczeniach oddechowych z użyciem waty i słomki

 

– zatańczy dowolnie przy muzyce

– podejmie próby dodawania i odejmowania w możliwie szerokim zakresie

– zagra na instrumencie podczas udźwiękowienia wiersza „Zima”

– zauważy związek pomiędzy brzmieniem wyrazu i jego graficznym schematem

– narysuje bałwanki na podkładzie z soli

– wykryje błędy w słowach

– szanuje zabawki

– przedstawi za pomocą rysunków rozwiązania zagadek

– wykona szereg ćwiczeń ruchowych w parze

– stworzy pracę plastyczną „Białe na białym” techniką kolażu

– zagra w żywą grę planszową „Bałwan”

– rozwinie umiejętność zadawania pytań

– zauważy podobieństwa i różnice w literowych wzorach rękawiczek

– wykona polecenia ruchowe

– rozwinie umiejętność kreślenia linii ciągłych na ograniczonej powierzchni

– weźmie udział w matematycznym wyścigu

– rozwinie umiejętność gry na instrumentach

– przekształci półkole, falę i pętlę w coś innego

– szanuje zabawi

 

LISTOPAD 2024

Czego uczymy się w listopadzie w grupie sześciolatków

Umiejętności dzieci:

  • WSZYSCY MAJĄ DOMY ( 04-08.11.2024 r.)

– porówna ilość okien w domach, posłuży się pojęciami: najmniej – najwięcej

– wzbogaci wiedzę n/t domów ludzi i zwierząt

– weźmie udział w wycieczce po osiedlu i oglądaniu budynków

– wyrazi swoje zdanie n/t tego, czy lepiej mieszkać na wsi, czy w mieście

– wyznaczy trasę wg podanego kodu z warunkiem

– utrwali umiejętność podziału wyrazu na sylaby, liczenia sylab

– nawiązuje pozytywne relacje w grupie

– ułoży dom z figur geometrycznych

– utrwali znajomość swojego adresu domowego

– opowie o swoim domu i swoim pokoju

– pokoloruje obrazek zgodnie z opisem

– pokona krzesełkowy tor przeszkód

– podejmie próby formułowania pytań

– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

-dowie się w jakich domach mieszkają ludzie w różnych częściach świata

– wcieli się w rolę rysownika i architekta

– pozna znak równości, większości, mniejszości

– rozwinie pamięć wzrokową, słuchową podczas rymowanek połączonych z ruchem,

– obejrzy najdziwniejsze domy świata

– wyszuka wyrazy zaczynające się określoną głoską w nagłosie i wygłosie

– szanuje zabawki

– bawi się zgodnie z innymi

– zbuduje domek z 10 klocków

– skupi swoją uwagę na powtarzaniu ruchów „dyrygenta”

– dokończy rysunek piernikowego domku

– jest sprawne ruchowo

– weźmie udział w wykonywaniu pracy zbiorowej „kamienice”

– wymyśli miejsce do spania dla bajkowych postaci

– podejmie próbę tworzenia swobodnego tekstu o domu, w którym śmieszy

– współdziała w zabawie z innymi

– podaje nazwy zdrowych produktów

– wypowiada się na temat opowiadania

– uzasadnia konieczność spożywania zdrowych produktów

– użyje pojęć: w, na, pod, przed, obok, między

– wysłucha dwóch utworów muzyki klasycznej

– weźmie udział w zabawach ruchowo – graficznych

– narysuje norkę myszek,

– dokona podsumowania dnia

– nawiązuje pozytywne relacje w grupie

  • LEŚNE ŚPIOCHY I NIE-ŚPIOCHY (11-15.11.2024 r.)

 

– rozpozna swoją wizytówkę,

– pozna mieszkańców lasu i ich domy

– wzbogaci swoją wiedzę przyrodniczą

– rozumie znaczenia Święta Niepodległości Polski

– odnosi się z szacunkiem do symboli narodowych

– wyobrazi sobie, że jest zwierzątkiem leśnym

– rozwinie umiejętność klasyfikowania zbioru

– dokończy wyrazy zaczynające się podaną sylabą

– narysuje las widziany oczyma krasnoludka

– bawi się zgodnie z innymi dziećmi

– wykona tyle kroków, ile wskaże kostka

– pozna/utrwali pląs „Stary niedźwiedź mocno śpi”

-chętnie uczestniczy w zabawie muzycznej

– połączy schemat wyrazu z odpowiednim obrazkiem

– rozwiąże zagadki słowne o zwierzętach

– wykona maskę niedźwiadka

– bawi się w sposób bezpieczny na placu zabaw

– zilustruje opowieść ruchową

– określi liczbę głosek w wyrazie i kolejność ich występowania

– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– przejdzie labirynt i znajdzie z niego wyjście

– wykona gimnastykę buzi i języka

– pozna znak dodawania

-utrwala cyfry 1-5

– „odczyta” partytury obrazkowe

-ma poczucie rytmu

-przestrzega zasad bezpieczeństwa

– dowie się czym się żywią zwierzęta leśne

– narysuje kreatywne bazgrołki

– pozna/utrwali tradycyjną zabawę ludową „Lisek”

-przestrzega zasad dobrej zabawy

– wysłucha wiersza „Jeż i zając”

– dowie się jak rozpoznawać ślady zwierząt

– rozwinie orientację w określaniu miejsca na kartce papieru

– pozna piosenkę „Zwierzęta leśne”

– słucha i reaguje na polecenia

-jest szybkie i zwinne

– wysłucha podobieństwa i różnice w brzmieniu głosek

– zagra w „Zwierzątkowe memo ruchowe”

– dowie się w jaki sposób zające zdobywają zimą pożywienie

– rozwija spostrzegawczość słuchową

-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

  • ODKRYWAMY KOSMOS (18-22.11.2024 r.)

 

– dowie się na podstawie przeprowadzonego doświadczenia, czy gwiazdy świecą cały czas

– pozna zabawę „Kometa”

– wzbogaci swoją wiedzę n/t planet

– zaznajomi się z wyglądem litery „K, k”

– weźmie udział w zabawach równoważnych z wykorzystaniem ławeczki gimnastycznej

-lubi spacery na świeżym powietrzu

– utrwali obraz graficzny swojego imienia

– utrwali pojęcia: dalej – bliżej, daleko – blisko

– przestrzega zasad  dobrej zabawy

-używa zwrotów grzecznościowych

– dowie się jak działa silnik odrzutowy

-sprawnie wykonuje ćwiczenia ruchowe

– zilustruje ruchem opowieść nauczyciela „Spotkanie z kosmitami”

– wykona z papieru postać astronauty

– pokona w chodzie i biegu niskie przeszkody

– ułoży gwiazdozbiory

– rozwinie umiejętność syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów

– rozwinie swoją wyobraźnię w zabawie „ Co by było, gdyby…”

– bawi się zgodnie z innymi

– stworzy „pociąg przyjaźni”

– wytnie gwiazdki do wykorzystania w kolejnych zabawach

– prawidłowo wykonuje ćwiczenia ruchowe

– samodzielnie wykonuje doświadczenia i eksperymenty

– rozwija myślenie przyczynowo- skutkowe

– odnajdzie szczegóły różniące dwa obrazki

– utrwali znajomość kilku liter

– szanuje zabawki

– nawiązuje pozytywne relacje w grupie

– weźmie udział w zabawach z chustą animacyjną

– połączy statki kosmiczne z ich cieniami

– rozwinie umiejętność współdziałania ze współćwiczącym podczas ćwiczeń w parach

– precyzyjnie wykonuje ćwiczenia

– rozróżnia zachowania pozytywne i negatywne

– potrafi współdziałać w parze

– czerpie radość z uczestnictwa w zabawie

– zna formy grzecznościowe

– rozwinie płynność ruchów podczas kreślenia wzorów litero podobnych

– przestrzega zasad dobrej zabawy

– znajdzie właściwą drogę w labiryncie i ją narysuje

– podejmie próby definiowania przedmiotów

– wysłucha wiersza „Liściaste ufoludki” oraz „Kosmiczna podróż”

– sprawnie wykonuje ćwiczenia ruchowe

– ułoży rytmy dzień – noc

– weźmie udział w szeregu zabaw rytmicznych ze wstążkami

– narysuje pod dyktando ufoludka

– weźmie udział w zgaduj – zgaduli n/t kosmosu

– spróbuje rozpoznać głosy kolegów i koleżanek

– bawi się zgodnie z innymi

 

  • ZABAWA W TEATR ( 25-29.11.2024 r.)

 

– pomoże nauczycielowi w zorganizowaniu kącika teatralnego

– spróbuje rozpoznać nastrój kolegi

– wczuje się w charakter odtwarzanej postaci

– wymyśli rzeczowniki do podanych przymiotników

– prawidłowo wykonuje ćwiczenia ruchowe

– ułoży schemat swojego imienia z podziałem na samogłoski mi spółgłoski

– współdziała w zabawie z innymi

– zapamięta szczegóły dotyczące wyglądu kolegi/koleżanki

– zaznajomi się z podstawowymi rodzajami lalek: pacynka, kukiełka, marionetka

– wykona kukiełkę z drewnianej łyżki

– pobawi się w teatr z wykorzystaniem własnoręcznie wykonanej kukiełki

– zaznajomi się z obrazem graficznym litery „L,l”

-dowie się w jaki sposób zrobić maskę z papierowej torby

-odegra scenki z bajek

-rozwinie umiejętność posługiwania się różną intonacją głosu

– bawi się zgodnie z innymi

– weźmie udział w ćwiczeniach rozwijających sprawną artykulację i wyrazistą dykcję

– zada/rozwiąże zagadki ruchowe

– zaznajomi się z obrazem graficznym liczby 6

– pozna taniec ludowy „Klepany”

– przestrzega zasad

– weźmie udział w scenkach pantomimicznych, wprawkach dramowych

– utrwali wygląd swojego imienia

– zakoduje „Bajkę o złotej rybce”

-jest spostrzegawcze

-szanuje zabawki

– utrwali znajomość popularnych wątków baśniowych

– odegra scenki z rekwizytem

– weźmie udział w szeregu zabaw z użyciem skakanki

– rozwinie umiejętność łączenia słowa i rytmu

– rozwinie spostrzegawczość słuchową podczas rozpoznawania dźwięków

– odkryje przyjemność działania w grupie podczas zabawy w teatr

– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

-porówna swój nastrój do symbolu pogody

– pobawi się w wykupywanie fantów

-weźmie udział w wyścigu matematycznym

– podejmie próby ilustrowania muzyki za pomocą figur geometrycznych

– pobawi się w teatr cieni,

– utrwali swoją wiedzę n/t teatru

– opowie o sobie na forum grupy

-współdziała w zabawie z innymi

 

PAŹDZIERNIK 2024

ZAMIERZENIA

NA MIEISĄC PAŹDZIERNIK

 

 

– pozna wierszyk z masażykiem

– wytropi w sali dary Jesieni

– usprawni liczenie do 6

– pozna wygląd litery „O, o”

– pozna technikę plastyczną wydrapywanki

– rozwinie umiejętność określania kierunków: prawy – lewy

– zapamięta i odwzoruje kolejność obrazków

– zastosuje przymiotniki w zabawie słownej

– szanuje zabawki

– sprząta zabawki po skończonej zabawie

– weźmie udział w zabawie w „Sklep”

– posegreguje owoce na rodzime i egzotyczne

– narysuje mieszkańców Krainy Jarzynowo

– pozna obraz graficzny cyfry 1

– pozna zasady korzystania z muzogramu

– pozna pląs „Stary Abraham”

– obrysuje na kartce przedmioty wybrane z sali

– ulepi z plasteliny owoce i warzywa

– współdziała w zabawie z innymi

– odkoduje zakodowane informacje

– rozwinie słownik czynny o różne kategorie przedmiotów

– wykona szereg ćwiczeń z chustą animacyjną

– jest aktywne w czasie ćwiczeń

– pozna technikę stemplowania za pomocą warzyw

– ułoży zdania do obrazków

– rozwinie szybką reakcję na sygnał słowny

– pozna/utrwali zasady zabaw w „Ciepło – zimno”

– bawi się, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– rozpozna imiona wymawiane sylabami

– rozwiąże zagadki na temat warzyw i owoców

– wykona szereg ćwiczeń z chustą animacyjną

– pozna piosenkę „Rzepka”

– rozwinie refleks podczas nazywania oświetlonych latarką przedmiotów

 -wykona gimnastykę buzi i języka

– weźmie udział w zabawie plastycznej i postać lwa zamieni w lwa „owocowego”

-nawiązuje pozytywne relacje w grupie

– wspólnie z innymi dziećmi obejrzy albumy przyrodnicze

– pozna nazwy ptaków odlatujących i przylatujących na zimę,

– pozna utwór „Bajka o dębie”

– zaznajomi się z wyglądem litery „A, a”

-jest sprawne ruchowo

– pozna piosenkę „Jesienny ogród”

– wykona rysunek do piosenki „Jesienny ogród”

– wzbogaci wiedzę przyrodniczą podczas analizy historyjki „Od żołędzia do dębu”

– szanuje zabawki

– bawi się zgodnie z innymi

– utrwali znajomość litery „o” i „a”

– pozna zasady zabawy w „Kolory”

– odnajdzie kasztany ukryte w sali

– wykona jesienne drzewko z papieru

– uzyska barwy jesienne na skutek mieszania farb

-celnie rzuca

– ułoży z jesiennych darów pierwszą literę swojego imienia

– spróbuje rozpoznać głosy kolegów/koleżanek

– stworzy ilustrację dźwiękową do opowiadania „Jesienna wycieczka”

– nawiązuje pozytywne relacje w grupie- pozna sposób wykonania korali z jarzębiny

– wyklei kuleczkami z bibuły kiść jarzębiny

– zaznajomi się z obrazem graficznym cyfry 2

– pozna pojęcie „para”

– weźmie udział w zabawie inscenizacyjnej do piosenki „Rzepka”

– ułoży mandalę z kamyków, liści, szyszek

– rozwinie umiejętność szybkiego reagowania na sygnał słowny

– ulepi wałeczki z plasteliny i zrobi z nich dowolną kompozycję

– zauważy różnice w wyglądzie kolegów/koleżanek

– zakoduje informacje

– przećwiczy zapinanie kurtki i zaciąganie suwaka

– wykona szereg ćwiczeń z chustą animacyjną

-jest sprawne ruchowo

– pozna technikę kalkografii

– nazwie części garderoby

– weźmie udział w zabawach sensorycznych z wykorzystaniem grochu i fasoli

– unika hałasu podczas wspólnych zabaw

– wysłucha pierwszą głoskę w swoim imieniu

– przeliczy zapasy wiewiórki i je posegreguje

– odnajdzie w sali przedmioty wydające dźwięki

– wykona nietypowy instrument – jesienną grzechotkę

– weźmie udział w instrumentacji do wybranej piosenki

– rozegra jesienną grę – ścigankę

– zilustruje ruchem wiersz „Leszczyna”

– sprząta zabawki po skończonej zabawie

-współdziała w zabawie z innymi

-wykorzystanie kostki matematycznej do zabawy

– rozwinie umiejętność wypowiadania się na zadany temat

– weźmie udział w wycieczce na skrzyżowanie

– przestrzega zasad bezpieczeństwa

– pozna zasady obowiązujące pieszych

– stworzy mapę otoczenia przedszkola

– podzieli wyrazy na sylaby

– narysuje ulubiony pojazd

– rozwinie koordynację wzrokowo – ruchową podczas podawania w kręgu przedmiotów o różnych rozmiarach

– bawi się zgodnie z innymi

-odtworzy głosem dźwięki pojazdów

-weźmie udział w scence teatralnej „Na skrzyżowaniu”

-pozna wiersz „Jula i zasady”

– zaznajomi się z wyglądem litery „M,m”

– stworzy kompozycję z wyciętych kwadratów

– bawi się w sposób bezpieczny na placu zabaw

– weźmie udział w spotkaniu z policjantem

– zauważy zmiany w układzie pojazdów

– nawiązuje pozytywne relacje w grupie

– zauważy na obrazkach właściwe i niewłaściwe zachowania związane z bezpieczeństwem

– utrwali znajomość adresu domowego

– zaznajomi się z obrazem graficznym liczby 3

– zareaguje na sygnał nauczyciela pobudzeniem lub zahamowaniem ruchu

– utrwali znajomość obrazu graficznego swojego imienia

– rozwinie umiejętność chwytania i ukrywania w dłoni drobnych przedmiotów

– utrwali znajomość pojazdów lądowych, wodnych, powietrznych

– współdziała w zabawie z innymi

– uświadomi sobie konieczność przestrzegania zasad bezpieczeństwa

– pozna numery alarmowe,

– wykona szereg ćwiczeń z nietypowym przyborem – butelką plastikową

– jest sprawne ruchowo

– stworzy pojazd przestrzenny z pudełka,

– dowie się, w jaki sposób wezwać karetkę pogotowia,

– podejmie próby odręcznego rysowania figur geometrycznych

– usprawni narządy mowy poprzez naśladowanie odgłosów pojazdów uprzywilejowanych

– szanuje zabawki

– bawi się zgodnie z innymi

– rozpozna własne imię

– rozwinie umiejętność omijania przeszkód

– pozna kilka znaków drogowych

– weźmie udział w żywej grze planszowej

– pozna piosenkę „Jedzie pociąg”

– odwzoruje kształt narysowany przez nauczyciela w powietrzu

– utrwali zasady gry w kręgle

– nawiązuje pozytywne relacje w grupie

– rozwinie umiejętność czytania globalnego

– wzbogaci słownictwo o nazwy urządzeń technicznych

– pozna wiersz „O tacie i jego warsztacie”

– zaznajomi się z wyglądem litery „T, t”

– wykona szereg ćwiczeń z nietypowym przyborem – plastikową butelką

-jest sprawne ruchowo

– weźmie udział w spotkaniu z konserwatorem

– rozwinie inwencję twórczą podczas wymyślania słów podlegających określonym kategoriom

– współdziała w zabawie z innymi

– wzbogaci wiedzę n/t wynalazków

– rozwinie precyzję ruchów dłoni podczas rysowania kół,

– pozna technikę opowiadania „Fabuła z kubka”

– zaprojektuje samodzielnie puzzle

– narysuje wzory latarką na suficie

– zbuduje wieżę z kubeczków jednorazowych,

– zastosuje czasowniki w zabawie słownej

– ugniecie kule z plasteliny obiema rękami jednocześnie

– nawiązuje pozytywne relacje w grupie

– podzieli wyrazy na sylaby,

– ułoży obrazek z patyczków

– zaznajomi się z obrazem graficznym liczby 4

– rozwinie umiejętność kodowania i dekodowania dźwięków

– utrwali znajomość figur geometrycznych

– wykona wspólnie z całą grupą przestrzennego robota

– bawi się w sposób bezpieczny na placu zabaw

– pogrupuje przedmioty których nazwy zaczynają się tą samą głoską

– weźmie udział w wyścigach rzędów

– pokoloruje robota wg kodu

– sprząta zabawki po skończonej zabawie

– bawi się zgodnie z innymi

– utworzy konstrukcję z wykałaczek i grochu/soczewicy

– opowie historyjkę obrazkową

– jest sprawne ruchowo

– wykona pracę plastyczną techniką kolażu

– wymyśli nowe zastosowania przedmiotów

– odtworzy dźwięki wydawane przez sprzęty domowe

-wykona „kreatywne maziaje”

– wzbogaci swój słownik czynny o nazwy urządzeń

– oceni prawdziwość podanych informacji

– wytropi urządzenia techniczne w sali

– wskaże obiekty, które pasują lub nie pasują do danej kolekcji

– pozna technikę gry na talerzu uderzanym pałeczką

– rozwiąże zagadki n/t urządzeń technicznych

– podejmie próby tworzenia dialogów podczas „rozmowy telefonicznej”

– nawiązuje pozytywne relacje w grupie

 

– utrwali pląs „Mało nas”

– pozna wierszyk z masażykiem „Szara jesień”

– opowie o swoim hobby

– zaznajomi się z wyglądem litery „I, i”

– wykona szereg ćwiczeń z woreczkiem

-jest sprawne ruchowo

– rozpozna melodie znanych piosenek

– powtórzy sekwencje ruchowe

– uzupełni sudoku cyfrowe

-współdziała w zabawie z innymi

-poczyni próby wyjaśnienia znaczenia popularnych przysłów

– połączy liniami takie same sylaby

– pozna wiersz „Jesienna szaruga”

– pozna technikę plastyczną „mokre w mokrym”

– rozwinie umiejętność rzucania kółkiem ringo do celu

– ułoży przedmioty wzdłuż osi symetrii

– utrwali poznane wiersze i piosenki

– nawiązuje pozytywne relacje w grupie

– powtórzy za nauczycielem różne dźwięki

– zatańczy z pudełkiem na głowie

– weźmie udział w zabawach sensorycznych z wykorzystaniem ryżu, kamyków, klamerek

– zaznajomi się z obrazem graficznym liczby 5

 – pozna piosenkę „Deszczowy dzień”

– zagra w „Kółko i krzyżyk”

– wytnie ażurową serwetkę

 

 

– wykona szereg ćwiczeń z woreczkiem

-jest sprawne ruchowo

– pozna technikę plastyczną kropkowania

– weźmie udział w zabawie rysunkowej w parach

– rozwinie umiejętność syntezy sylabowej wyrazów

– zakoduje trójkąty wpisane w koła

 

 

 

 

 

 

 

 

WRZESIEŃ 2024

Czego uczymy się we wrześniu w grupie sześciolatków

Umiejętności dzieci:

  • „WITAJ PRZEDSZKOLE” (02-06.09.2024)

– utrwali imiona kolegów i koleżanek

-podejmie próby nazywania emocji

-opowie, jak spędziło wakacje

-wypowie się zdaniami

– utrwali zabawę „Jedzie pociąg z daleka”

– przeprawi się przez tor przeszkód

-weźmie udział w zabawach z chustą animacyjną

-ułoży sudoku

-posłucha uważnie utworu

-zorganizuje sobie zabawę

-współdziała w zabawie

-spróbuje rozpoznawać głos kolegów i koleżanek

-pozna preferencje członków swojej grupy

-zaznaczy ilość sylab w wyrazach

-wspólnie wykonuje pracę plastyczną

-dba o porządek w miejscu pracy

-utrwali obraz graficzny swojego imienia

-policzy zabawki w sali

-utrwali zabawy ruchowe ze śpiewem z lat ubiegłych

– pozna piosenkę „Starszakiem być”

-rozwinie umiejętność poruszania się w przestrzeni – w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu

– przekroczy wyznaczoną trasę slalomem

-utrwali znajomość kolorów

-podejmie próby czytania globalnego (nazwy zabawek)

-reaguje na zmianę polecania nauczyciela

-wypowiada się pełnym zdaniem

-sprząta po skończonej zabawie  

-samodzielnie wytnie „emotki”

-utrwali tekst i melodię piosenki „Starszakiem być”

-pozna/utrwali czynność temperowania kredek

-wykaże pomysłowość podczas tworzenie obrazków z kół

-pamięta o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na palcu przedszkolnym

-pozna zasady gry w kręgle

-utrwali znajomość liczb w zakresie 1 – 10

– zagra w orkiestrze dziecięcej

-wspólnie z całą grupą ustali kodeks przedszkolaka

-przestrzega zasad ustalonego kodeksu

-podzieli swoje imię na sylaby

-pozna obowiązki dyżurnego

-odwzoruje elementy zbioru

-przelicza liczebnikami głównymi

-słucha poleceń nauczyciela

-koloruje odpowiednią ilość okienek  

  • „RAZEM JEST WESELEJ” (09-13.09.2024)

 

-pozna zamiłowania i upodobania swoich kolegów, odkryje swoje mocne strony

-spróbuje na drodze pokojowe rozwiązać samodzielnie każdy konflikt

-rozwinie umiejętność opowiadania

-mówi wierszyk „Przedszkole” z pokazywaniem

-jest sprawne ruchowo

-narysuje swój portret

-narysuje trójkąty poprzez łączenie kropek

-przestrzega zasad i reguł podczas grania z kolegą

-odkłada zabawki na miejsce

-weźmie udział w dyskusji n/t przyjaźni

– będzie współtworzyć „Drzewko przyjaźni”

– zakoduje ilość sylab w wyrazach

– wykryje nonsensy na obrazkach

– pozna pląs „Dwóm tańczyć się zachciało”

– weźmie udział w zabawie integracyjnej z elementami pantomimy

-jest sprawne ruchowo

-dokona analizy i syntezy sylabowej określonych wyrazów

-ma poczucie rytmu

– celnie rzuca

-bawi się zgodnie z innymi

– weźmie udział w tworzeniu rzeźby grupowej

– dobierze rymy do podanego słowa

– ćwiczy ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej

– układa historyjki obrazkowe

– stworzy rysunek kredą na płytach chodnika

– pozna piosenkę „Panie Janie”

– stworzy wieżę z kubeczków

– narysuje przyjaznego stworka

-słucha uważnie utworów literatury dziecięcej

-bawi się zgodnie z innymi

-rozwinie umiejętność dzielenia wyrazów na sylaby i scalania sylab w jeden wyraz

-weźmie udział w scenkach dramowych

-odkoduje zaszyfrowaną instrukcję

-jest sprawne ruchowo

-zaprojektuje i wykona karty do gry w Memory

-podejmie próby definiowania przedmiotów

-wysłucha i nazwie pierwszą głoskę w podanych wyrazach

-współdziała kolegami w zabawie

-sprząta zabawki po skończonej zabawie

-wymyśli rymowankę na własny temat

-twórczo przekształci rysunek chmurki

-policzy wyrazy w zdaniach

-odtworzy, uzupełni, będzie kontynuować rytmy

-weźmie udział w ćwiczeniach i zagadkach słuchowych

-pobawi się w kalambury

-pozna pląs „Mało nas” i „Miała baba koguta”

-narysuje figury na podłożu w kropki

– bawi się zgodnie z innymi

-szanuje zabawki

 

  • „NASZE EMOCJE I UCZUCIA” (16-20.09.2024)

-określi swój nastrój

-weźmie udział w scence pantomimicznej

-pozna zabawę ze śpiewem „Muzykanci konszabelanci”

-weźmie udział w szeregu ćwiczeń ruchowych z szarfą

-jest sprawne ruchowo

-zauważa zmiany w otoczeniu

-celnie rzuca

-tworzy łańcuch wyrazów

-stworzy grupowy obrazek wspólnie z innymi dziećmi

-wysłucha i nazwie pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie

-bawi się zgodnie z innymi

-szanuje zabawki

-określi własny nastrój

-napisze własne imię

-weźmie udział w tworzeniu gry planszowej

-utrwali znajomość bajki o Czerwonym Kapturku

-narysuje zawartość koszyczka Czerwonego Kapturka

-weźmie udział w tworzeniu mapy pojęciowej „Las”

-narysuje szlaki literopodobne

-zakoduje przebieg bajki

– nawiązuje pozytywne relacje w grupie

-wykona ćwiczenia w parach

-narysuje stracha na wróble

-policzy „na oko” elementy zbioru, porówna liczebność elementów zbioru

-aktywnie wysłucha muzyki klasycznej

-bawi się w sposób bezpieczny na placu zabaw

-wysłucha opowiadania z cyklu „Ach, te emocje!”

-pozna zasady kodowania z warunkiem

-dokończy rozpoczęte zdanie

– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

-pozna pląs Ojciec Wirgiliusz

– aktywnie ćwiczy

– słucha i reaguje na polecenia nauczyciela

-wykona szereg ćwiczeń z szarfą

-pozna/utrwali technikę wydzierania

-podejmie próby dokańczania zdań

-rozpozna, nazwie, zobrazuje emocje

– współdziała w zabawie z innymi

– wytnie figury geometryczne do zajęcia głównego

– rozwinie umiejętność rozpoznawania emocji

– wykazuje się wiedzą na temat swojego przedszkola i rówieśników

– nawiązuje współpracę z rówieśnikami

– ułoży wzór z figur geometrycznych

– stworzy improwizacje ruchowe z chustką

– ustali kolejność zdarzeń w historyjce obrazkowej

– bawi się zgodnie z innymi

– unika hałasu podczas wspólnych zabaw

 

  • „W SADZIE I W OGRODZIE” (23-27.09.2024)

– przeniesie bibułkowe owoce na wskazane miejsce za pomocą słomki

– weźmie udział w wycieczce do sklepu owocowo – warzywnego

– dowie się co to awers i rewers

– zastosuje w rysunku różne wielkości przedmiotów: mały – średni – duży

– wymieni owoce i warzywa, które lubi najbardziej

– zapamięta układ elementów zbioru i wskaże zmiany w tym układzie

– nawiązuje pozytywne relacje w grupie

– pozna wierszyk z masażykiem

– wytropi w sali dary Jesieni

– usprawni liczenie do 6

– pozna wygląd litery „O, o”

– pozna technikę plastyczną wydrapywanki

– rozwinie umiejętność określania kierunków: prawy – lewy

– zapamięta i odwzoruje kolejność obrazków

– zastosuje przymiotniki w zabawie słownej

– szanuje zabawki

– sprząta zabawki po skończonej zabawie

– weźmie udział w zabawie w „Sklep”

– posegreguje owoce na rodzime i egzotyczne

– narysuje mieszkańców Krainy Jarzynowo

– pozna obraz graficzny cyfry 1

– pozna zasady korzystania z muzogramu

– pozna pląs „Stary Abraham”

– obrysuje na kartce przedmioty wybrane z sali

– ulepi z plasteliny owoce i warzywa

– współdziała w zabawie z innymi

– odkoduje zakodowane informacje

– rozwinie słownik czynny o różne kategorie przedmiotów

– wykona szereg ćwiczeń z chustą animacyjną

-jest aktywne w czasie ćwiczeń

– pozna technikę stemplowania za pomocą warzyw

– ułoży zdania do obrazków

– rozwinie szybką reakcję na sygnał słowny

– pozna/utrwali zasady zabaw w „Ciepło – zimno”

– bawi się, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

– rozpozna imiona wymawiane sylabami

– rozwiąże zagadki na temat warzyw i owoców

– rozwija koordynację ruchową

– rozładowuje napięcie emocjonalne

– ćwiczy umiejętność opanowania lęku i emocji

-nawiązuje pozytywne relacje w grupie