MARZEC 2025
Czego uczymy się w marcu?
Tydzień 1: Domowi ulubieńcy: kot i pies
Tydzień 2: Cztery żywioły
Tydzień 3: Gdzie jesteś wiosno?
Tydzień 4: Kolory wiosny
Umiejętności dziecka:
– poczyni próby wyrażania uczuć w sposób niewerbalny
– zapamięta i odtworzy sekwencje dźwiękowe
– wzbogaci swoją wiedzę na temat psów i kotów
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– dokończy zdanie: Co by było, gdyby…
– weźmie udział we współzawodnictwie zespołowym
– bawi się zgodnie z innymi
– narysuje kota po śladzie bez odrywania ręki
– pozna reguły „Kociej zabawa w ciepło – zimno”
– odegra scenki na wylosowany temat
– wykona masaż relaksacyjny piłeczką
– wymyśli imię dla kota i psa
– bawi się wg swoich zainteresowań
– rozpozna zapis graficzny swojego imienia
– rozwinie umiejętność orientacji w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciwko
– pozna piosenkę „Pieski małe dwa”
– wysłucha pierwszą głoskę w wyrazach
– odkoduje zakodowane informacje
-szanuje zabawki
– odegra rolę kota albo myszy
– przeliczy elementy zbioru w możliwie szerokim zakresie
– weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych
– podejmie próby odróżniana prawdy od fikcji
– pokojowo rozwiązuje konflikty
– zastosuje akcent logiczny w mowie
– stworzy portret kota na kratkowanej planszy
– rozwinie umiejętność realizacji różnych tematów rytmicznych
– wejdzie w rolę smutnych i wesołych czworonogów
– dobierze Emotki adekwatnie do nastroju zwierząt przedstawionych na obrazkach
– policzy i wyskacze liczbę sylab w swoim imieniu
– utworzy skojarzenia do czterech żywiołów
– wysłucha opowiadania „Cztery żywioły”
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych,
– zagra na instrumentach „muzykę żywiołów”
– dobierze pary przedmiotów bez kontroli wzroku
– jest kreatywne podczas zabawy
– rozdmucha kleks z rozwodnionej farby
– weźmie udział w zabawie z chustą animacyjną
– poszuka dowodów na istnienie powietrza
– weźmie udział w zabawach badawczych
– dowie się dlaczego wiatr bywa pożyteczny i niebezpieczny
– dobierze wyrazy rozpoczynające się tą samą głoską
– bawi się wg swoich zainteresowań
– pozna zwierzęta żyjące pod ziemią
– pozna sposób konstruowania najprostszej wagi
– porówna ciężar przedmiotów
– podejmie próby pisania na piasku
– weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem indywidualnym
– zdobędzie wiedzę proekologiczną
– szanuje zabawki
– dowie się, w jaki sposób można oszczędzać wodę
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– wykona pracę „Ryby w morzu” metodą Edukacja Przez Ruch
– podejmie próby podawania miseczki z wodą tak, aby się nie rozlała
– weźmie udział w zabawach badawczych
– rozegra żywą grę planszową
– pokojowo rozwiązuje konflikty
– opowie historyjkę obrazkową
– pozna zabawy z kostką
– zagra na instrumentach perkusyjnych
– dopasuje wyrazy do ułożonych schematów klocków
– podejmie próby rysowania po śladzie
-szanuje zabawki
– powtórzy wyznaczony przez nauczyciela ruch
– precyzyjnie narysuje kroplę wody w powiększeniu
– wysłucha opowiadania „Zwiastuny wiosny” M. Jelonek
– pozna pojęcie „zwiastuny wiosny”
– wykona szereg ćwiczeń i zabaw ruchowych
– pozna wygląd i nazwy pierwszych wiosennych kwiatów
-jest kreatywne podczas zabawy
– wymyśli sposoby na obudzenie zaspanej wiosenki
– posłuży się ruchem, mimiką, gestem podczas zabawy pantomimicznej
– weźmie udział w wewnątrzgrupowej uroczystości Powitania Wiosny
– utrwali zabawę taneczną „Wspólna zabawa”
– wyróżni cechy charakterystyczne wiosny i zimy
– rozwiąże rebusy
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– pozna tekst rymowanej powitanki
– wcieli się w rolę owada, kwiatka albo zwierzęcia
– uporządkuje elementy zbioru wg ilości wzrastającej i malejącej
– odtworzy usłyszane rytmy
– wymyśli historię opisującą zimowy sen misia
– podejmie aktywność w parze i większym zespole
– rozwinie słuch fonematyczny
-szanuje zabawki
– usprawni narządy mowy poprzez naśladowanie głosów przyrody
– zilustruje ruchem przysłowie „W marcu jak w garncu”
– weźmie udział w szeregu ćwiczeń i zabaw ruchowych,
– wykona ilustrację do wiersza „Zupa pogodowa” J. Herman
– pozna wygląd i symbole synoptyczne kalendarza pogody
– pozna pojęcie „odbicia lustrzanego”
– pokojowo rozwiązuje konflikty
– zapamięta kolejność czynności nauczyciela,
– odczyta sens znaków i symboli
– ułoży obrazki z patyczków
– pozna zabawę taneczną „Czardasz”
– rozwiąże zagadki o tematyce wiosennej
– odkoduje zakodowane informacje
-utrwali znajomość kolorów
– utrwali znajomość samogłosek i spółgłosek
– pozna formę teatralną – teatr rąk
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych
– rozpozna głos kolegów/koleżanek
– przedstawi w formie plastycznej pojęcia abstrakcyjne
– dopasuje podpisy do obrazków
– jest kreatywne podczas zabawy
– utrwali nazewnictwo kolorów podstawowych i pochodnych
– rozwinie umiejętność analizy i syntezy sylabowej wyrazów
– rozwijanie inwencję twórczą podczas tworzenia swobodnego tekstu
– pozna znaczenie niektórych porównań i powiedzeń powszechnie używanych
– weźmie udział w rozgrywce żywej gry planszowej
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– podzieli wyraz na głoski
– pokoloruje jednym kolorem przedmioty, które do siebie pasują
– policzy znikające obiekty i ustali ile ich było
– pozna piosenkę „Wiosenny walczyk”
– dopasuje do podanego wyrazu inny wyraz wg kryterium koloru
– odwzoruje liczbę elementów zbioru
– odtworzy liczbę sylab w wyrazach
– zareaguje ruchem na sygnał słowny
– podejmie wysiłek intelektualny podczas zabawy w skojarzenia
– weźmie udział w szeregu zabaw i ćwiczeń ruchowych,
– wykona pracę plastyczną „Żółte forsycje”
– wysłucha odgłosy z otoczenia
– połączy obrazki z kredkami, które zostały użyte do jego wykonania
– ułoży kawałki papieru od najjaśniejszego do najciemniejszego
– zapamięta kolory przedmiotów
– narysuje o czym śni dziewczynka
– przedstawi graficznie pojęcia: nad, pod, na, w
– odegra rolę w zabawie inscenizacyjnej do piosenki „Wiosenny walczyk”
– ułoży rytmy z tworzywa przyrodniczego
– poda skojarzenia do słowa „wiosna”
– określi czas trwania dźwięków mowy
– szanuje zabawki
LUTY 2025
ZAMIERZENIA
NA MIEISĄC LUTY
– pozna narządy zmysłów,
– wytropi skarby ukryte w sali
-zaznajomi się z pojęciami „zmysły”, „narządy zmysłów”
– rozwinie twórczą ekspresję ruchową podczas zajęć prowadzonych metodą R. Labana
– rozwinie orientację na kartce papieru
– weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem indywidualnym
– zagra w kręgle
– współdziała w zabawie z innymi
– narysuje swoje emocje
– uchwyci podobieństwa i różnice w wyglądzie dwóch osób
– przeliczy elementy zbioru w możliwie szerokim zakresie
– spróbuje samodzielnie odpowiedzieć na pytania: Co to jest cisza? Co to jest hałas? Które dźwięki są przyjemne, a które nieprzyjemne? Czy można zobaczyć dźwięk?
– wykona nietypowy instrument z gitary i gumek recepturek
– rozwiąże zagadki rysunkowe
– podejmie próby łapania baniek mydlanych
– świadomie posłuży się głosem o różnym natężeniu
– spróbuje zachować absolutną ciszę w zabawie
– pozna zasady prawidłowego zachowania się w teatrze
– dowie się, że hałas szkodzi zdrowiu
– oceni, które zapachy są przyjemne, a które nieprzyjemne
– rozpozna produkty spożywcze bez kontroli wzroku
– stworzy „Pachnący obrazek”
– uświadomi sobie rolę zmysłów
– wykona polecenia ruchowe
– rozróżni i nazwie zapachy
– utrwali pląs ze śpiewem „Tańczymy labada”
– pozna wierszyk z masażykiem
– dopasuje dominujące narządy zmysłu do przedstawionych sytuacji
– rozwinie umiejętność „ważenia w dłoniach”
– stworzy dźwiękową historię do bajki „Kopciuszek”
– weźmie udział w zabawie sensorycznej z wykorzystaniem makaronu
– wykonuje pracę plastyczną, interpretuje swoją własną twórczość
– wykryje nonsensy w obrazach
– zna zasady podczas prowadzenia doświadczeń,
– aktywnie uczestniczy w zajęciu, podejmuje działania
– czerpie radość z doświadczenia i eksperymentowania
– wysłucha krótkiego wiersza, narysuje jego bohaterów
– potrafi wykonać maskę karnawałową
– zna tradycje Walentynkowe, oraz wie co to jest Walentynka
– potrafi rozpoznać swoje uczucia i dostrzega je u innych
– umie wyrazić swoje uczucia
– weźmie udział w zorganizowaniu kącika sklepowego
– odtworzy dźwięki zabawek
– pozna znaczenie słowa „supermarket”
– narysuje odpowiednią ilość wyrobów piekarniczych
– przyjmie na siebie przydzieloną rolę w zabawie tematycznej „Sklep”
-jest kreatywne podczas zabawy
– dobierze litery pasujące do głosek
– ułoży kod z warunkiem
– bawi sie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– zapamięta w kolejności nazwy kilku artykułów spożywczych
– rozwinie dyspozycje ułatwiające naukę czytania
– odróżni czytanie błędne od poprawnego
– zrealizuje różne tematy rytmiczne z wykorzystaniem papierowych kubeczków
– wymyśli trzy wyrazy zaczynające się tą samą głoską
– narysuje na kratkowanym papierze figurę
– weźmie udział w wyścigach rzędów
– wykona pracę „Kosz pełen zakupów” techniką łączoną,
– ułoży zdanie o wybranej zabawce
– przyjmie rolę sprzedawcy i rozłoży towar na półkach
– rozpozna przedmioty za pomocą dotyku
– narysuje to, co chciałoby kupić w określonym sklepie
– pozna monety i banknoty
– aktywnie wysłucha utworu muzyki klasycznej
– zastosuje technikę frotażu z wykorzystaniem monet
– ustali w zabawie, którego przedmiotu brakuje lub który zmienił swoje miejsce
– weźmie udział w tworzeniu wystawy dinozaurów i smoków
– wczuje się w sytuację osoby przechodzącej obok smoczej jamy
– rozwinie umiejętność ustawiania się w rzędzie i w szeregu
– pozna treść opowiadania „Smok Wstydzioch”
– pozna rymowankę o dinozaurach
– porówna liczebność zbiorów
– weźmie udział w wyścigach rzędów
– wytnie łapy dinozaura,
– zaznajomi się z teoriami dotyczącymi wyginięcia dinozaurów
– pobawi się w zabawę z chowaniem i odnajdywaniem figurki dinozaura
– powtórzy łamańce językowe
– przekształci sylwetę odrysowanej dłoni w smoczą łapę
– wykona doświadczenia związane z mierzeniem
– pozna układ taneczny do muzyki klasycznej
– rozwiąże quiz na temat dinozaurów
– wykona ulepiankę z plasteliny
STYCZEŃ 2025
Czego uczymy się w styczniu?
Tydzień 1: W karnawale czas na bale
Tydzień 2: Zima lubi dzieci
Tydzień 3: Moja babcia i mój dziadek
Tydzień 4: Dzieci lubią zimę
Umiejętności dziecka:
– przekaże niewerbalnie informację
– pozna znaczenie słowa „karnawał”
– opowie historyjkę obrazkową
– weźmie udział w szeregu ćwiczeń z wykorzystaniem ławeczki gimnastycznej
– weźmie udział w zabawach sensorycznych z użyciem balonów
– uwzględni w rysunku różne natężenia kolorów
-jest kreatywne podczas zabawy
– przeniesie maskotki za pomocą stóp
– rozpozna kształty liter wchodzących w skład własnego imienia
– ułoży zagadki o tematyce zimowo – karnawałowej
– wykona maskę karnawałową
– zaprezentuje swoje umiejętności na forum grupy
– przygotuje przebrania karnawałowe dla zabawek przedszkolnych
– bawi się wg swoich zainteresowań
– dorysuje bałwankowi odpowiednią liczbę guzików
– ułoży zdanie na temat bałwanka
– nauczy się rozróżniać koło od kuli
– zagra na instrumentach perkusyjnych do piosenki „Zima”
– rozwinie umiejętność łączenia sylab w wyrazy
– narysuje bałwanka na tacy z solą
– odnajdzie cyfry ukryte na obrazku
-szanuje zabawki
– użyje zróżnicowanej intonacji głosu
– wczuje się w charakter odtwarzanych postaci
– wykona pracę plastyczną „Klaun” metodą Edukacji przez Ruch
– zapamięta odgłosy dobiegające z otoczenia,
– wysłucha różnice w brzmieniu wyrazów
– podejmie próby tworzenia swobodnego tekstu na temat „Dom, w którym śmieszy”
– weźmie udział w zabawach z użyciem wstążek
– samodzielnie rozwiązuje wszelkie powstałe konflikty
– weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem z użyciem hula – hop
– odkoduje zakodowane na planszy informacje
– wymyśli strój karnawałowy dla figur geometrycznych
– weźmie udział w zabawach rytmicznych z wykorzystaniem kubeczków
– zaprezentuje się na forum grupy podczas etiudy teatralnej z chustą
– szanuje zabawki
– wykona ćwiczenie muzyczno – ruchowe „Siała baba mak”
– policzy ilość usłyszanych dźwięków
– wysłucha opowiadania M. Jelonek „Najwspanialsi dziadkowie na świecie”
– opowie o swoich dziadkach
– wykona szereg ćwiczeń z użyciem ławeczki gimnastycznej
– narysuje kwiatek dla babci z „leniwych ósemek”
– jest kreatywne podczas zabawy
– dokona syntezy słuchowej wyrazów
– podejmie próby opowiadania o Czerwonym Kapturku z punktu widzenia Babci
– pozna wiersz do nauki „Moja babcia i mój dziadek” D. Kossakowskiej
– stworzy dowolną kompozycję z guzików i patyczków
– wysłucha jaką głoskę słychać najczęściej w tekście czytanym przez nauczyciela
– narysuje babeczki dla babci i dziadka
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– wyrazi uczucie radości w formie ruchowej
– utrwali pojęcia: para, prawy – lewy
– policzy elementy zbioru w możliwie szerokim zakresie
– utrwali znajomość tradycyjnych pląsów ze śpiewem
– dobierze właściwy podpis do obrazka
– pozna kilka zabaw z dzieciństwa swoich dziadków
– szanuje zabawki
– weźmie udział w zabawie tematycznej „Przyjęcie dla babci i dziadka”
– ustali brzmienie wyrazu pozbawionego pierwszej głoski
– weźmie udział w zabawach równoważnych z użyciem ławeczki
– wykona lurkę dla babci i dziadka
– wytropi błąd zawarty w kodzie
– pobawi się w przekazywanie wyimaginowanych przedmiotów
– bawi się zgodnie z innymi
– posegreguje zdjęcia wg przyjętego kryterium
– narysuje portret babci/dziadka
– rozwinie umiejętność czytania prostych wyrazów
– rozwinie umiejętność doliczania i odliczania elementów zbioru
– zagra na nietypowych instrumentach,
– narysuje odręcznie linie proste łączące kropki
– zabierze głos w rozmowie na temat funkcjonowania osób starszych
– szanuje zabawki
– wymyśli „zimowe” imię
– utrwali nazwy dni tygodnia
– pozna wiersz „Bałwan” J. Herman
– rozwinie umiejętność współpracy w parze podczas zajęć ruchowych
– wcieli się w rolę śnieżynki
– narysuje obrazek wg instrukcji nauczyciela
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– rozwinie umiejętność analizy i syntezy sylabowej wyrazów
– ułoży dalszy ciąg opowiadania rozpoczętego przez nauczyciela
– pozna malowanie technikę 5 palców
– rozwinie umiejętność rzutów do celu
– użyje klamerek do działań matematycznych
– zaprojektuje sweter na zimowe chłody
– uściśli swoją wiedzę na temat Afryki i Antarktydy
– współdziała w zabawie z innymi
– weźmie udział w ćwiczeniach oddechowych z użyciem waty i słomki
– zatańczy dowolnie przy muzyce
– podejmie próby dodawania i odejmowania w możliwie szerokim zakresie
– zagra na instrumencie podczas udźwiękowienia wiersza „Zima”
– zauważy związek pomiędzy brzmieniem wyrazu i jego graficznym schematem
– narysuje bałwanki na podkładzie z soli
– wykryje błędy w słowach
– szanuje zabawki
– przedstawi za pomocą rysunków rozwiązania zagadek
– wykona szereg ćwiczeń ruchowych w parze
– stworzy pracę plastyczną „Białe na białym” techniką kolażu
– zagra w żywą grę planszową „Bałwan”
– rozwinie umiejętność zadawania pytań
– zauważy podobieństwa i różnice w literowych wzorach rękawiczek
– wykona polecenia ruchowe
– rozwinie umiejętność kreślenia linii ciągłych na ograniczonej powierzchni
– weźmie udział w matematycznym wyścigu
– rozwinie umiejętność gry na instrumentach
– przekształci półkole, falę i pętlę w coś innego
– szanuje zabawi
LISTOPAD 2024
Czego uczymy się w listopadzie w grupie sześciolatków
Umiejętności dzieci:
- WSZYSCY MAJĄ DOMY ( 04-08.11.2024 r.)
– porówna ilość okien w domach, posłuży się pojęciami: najmniej – najwięcej
– wzbogaci wiedzę n/t domów ludzi i zwierząt
– weźmie udział w wycieczce po osiedlu i oglądaniu budynków
– wyrazi swoje zdanie n/t tego, czy lepiej mieszkać na wsi, czy w mieście
– wyznaczy trasę wg podanego kodu z warunkiem
– utrwali umiejętność podziału wyrazu na sylaby, liczenia sylab
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– ułoży dom z figur geometrycznych
– utrwali znajomość swojego adresu domowego
– opowie o swoim domu i swoim pokoju
– pokoloruje obrazek zgodnie z opisem
– pokona krzesełkowy tor przeszkód
– podejmie próby formułowania pytań
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-dowie się w jakich domach mieszkają ludzie w różnych częściach świata
– wcieli się w rolę rysownika i architekta
– pozna znak równości, większości, mniejszości
– rozwinie pamięć wzrokową, słuchową podczas rymowanek połączonych z ruchem,
– obejrzy najdziwniejsze domy świata
– wyszuka wyrazy zaczynające się określoną głoską w nagłosie i wygłosie
– szanuje zabawki
– bawi się zgodnie z innymi
– zbuduje domek z 10 klocków
– skupi swoją uwagę na powtarzaniu ruchów „dyrygenta”
– dokończy rysunek piernikowego domku
– jest sprawne ruchowo
– weźmie udział w wykonywaniu pracy zbiorowej „kamienice”
– wymyśli miejsce do spania dla bajkowych postaci
– podejmie próbę tworzenia swobodnego tekstu o domu, w którym śmieszy
– współdziała w zabawie z innymi
– podaje nazwy zdrowych produktów
– wypowiada się na temat opowiadania
– uzasadnia konieczność spożywania zdrowych produktów
– użyje pojęć: w, na, pod, przed, obok, między
– wysłucha dwóch utworów muzyki klasycznej
– weźmie udział w zabawach ruchowo – graficznych
– narysuje norkę myszek,
– dokona podsumowania dnia
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
- LEŚNE ŚPIOCHY I NIE-ŚPIOCHY (11-15.11.2024 r.)
– rozpozna swoją wizytówkę,
– pozna mieszkańców lasu i ich domy
– wzbogaci swoją wiedzę przyrodniczą
– rozumie znaczenia Święta Niepodległości Polski
– odnosi się z szacunkiem do symboli narodowych
– wyobrazi sobie, że jest zwierzątkiem leśnym
– rozwinie umiejętność klasyfikowania zbioru
– dokończy wyrazy zaczynające się podaną sylabą
– narysuje las widziany oczyma krasnoludka
– bawi się zgodnie z innymi dziećmi
– wykona tyle kroków, ile wskaże kostka
– pozna/utrwali pląs „Stary niedźwiedź mocno śpi”
-chętnie uczestniczy w zabawie muzycznej
– połączy schemat wyrazu z odpowiednim obrazkiem
– rozwiąże zagadki słowne o zwierzętach
– wykona maskę niedźwiadka
– bawi się w sposób bezpieczny na placu zabaw
– zilustruje opowieść ruchową
– określi liczbę głosek w wyrazie i kolejność ich występowania
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– przejdzie labirynt i znajdzie z niego wyjście
– wykona gimnastykę buzi i języka
– pozna znak dodawania
-utrwala cyfry 1-5
– „odczyta” partytury obrazkowe
-ma poczucie rytmu
-przestrzega zasad bezpieczeństwa
– dowie się czym się żywią zwierzęta leśne
– narysuje kreatywne bazgrołki
– pozna/utrwali tradycyjną zabawę ludową „Lisek”
-przestrzega zasad dobrej zabawy
– wysłucha wiersza „Jeż i zając”
– dowie się jak rozpoznawać ślady zwierząt
– rozwinie orientację w określaniu miejsca na kartce papieru
– pozna piosenkę „Zwierzęta leśne”
– słucha i reaguje na polecenia
-jest szybkie i zwinne
– wysłucha podobieństwa i różnice w brzmieniu głosek
– zagra w „Zwierzątkowe memo ruchowe”
– dowie się w jaki sposób zające zdobywają zimą pożywienie
– rozwija spostrzegawczość słuchową
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
- ODKRYWAMY KOSMOS (18-22.11.2024 r.)
– dowie się na podstawie przeprowadzonego doświadczenia, czy gwiazdy świecą cały czas
– pozna zabawę „Kometa”
– wzbogaci swoją wiedzę n/t planet
– zaznajomi się z wyglądem litery „K, k”
– weźmie udział w zabawach równoważnych z wykorzystaniem ławeczki gimnastycznej
-lubi spacery na świeżym powietrzu
– utrwali obraz graficzny swojego imienia
– utrwali pojęcia: dalej – bliżej, daleko – blisko
– przestrzega zasad dobrej zabawy
-używa zwrotów grzecznościowych
– dowie się jak działa silnik odrzutowy
-sprawnie wykonuje ćwiczenia ruchowe
– zilustruje ruchem opowieść nauczyciela „Spotkanie z kosmitami”
– wykona z papieru postać astronauty
– pokona w chodzie i biegu niskie przeszkody
– ułoży gwiazdozbiory
– rozwinie umiejętność syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
– rozwinie swoją wyobraźnię w zabawie „ Co by było, gdyby…”
– bawi się zgodnie z innymi
– stworzy „pociąg przyjaźni”
– wytnie gwiazdki do wykorzystania w kolejnych zabawach
– prawidłowo wykonuje ćwiczenia ruchowe
– samodzielnie wykonuje doświadczenia i eksperymenty
– rozwija myślenie przyczynowo- skutkowe
– odnajdzie szczegóły różniące dwa obrazki
– utrwali znajomość kilku liter
– szanuje zabawki
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– weźmie udział w zabawach z chustą animacyjną
– połączy statki kosmiczne z ich cieniami
– rozwinie umiejętność współdziałania ze współćwiczącym podczas ćwiczeń w parach
– precyzyjnie wykonuje ćwiczenia
– rozróżnia zachowania pozytywne i negatywne
– potrafi współdziałać w parze
– czerpie radość z uczestnictwa w zabawie
– zna formy grzecznościowe
– rozwinie płynność ruchów podczas kreślenia wzorów litero podobnych
– przestrzega zasad dobrej zabawy
– znajdzie właściwą drogę w labiryncie i ją narysuje
– podejmie próby definiowania przedmiotów
– wysłucha wiersza „Liściaste ufoludki” oraz „Kosmiczna podróż”
– sprawnie wykonuje ćwiczenia ruchowe
– ułoży rytmy dzień – noc
– weźmie udział w szeregu zabaw rytmicznych ze wstążkami
– narysuje pod dyktando ufoludka
– weźmie udział w zgaduj – zgaduli n/t kosmosu
– spróbuje rozpoznać głosy kolegów i koleżanek
– bawi się zgodnie z innymi
- ZABAWA W TEATR ( 25-29.11.2024 r.)
– pomoże nauczycielowi w zorganizowaniu kącika teatralnego
– spróbuje rozpoznać nastrój kolegi
– wczuje się w charakter odtwarzanej postaci
– wymyśli rzeczowniki do podanych przymiotników
– prawidłowo wykonuje ćwiczenia ruchowe
– ułoży schemat swojego imienia z podziałem na samogłoski mi spółgłoski
– współdziała w zabawie z innymi
– zapamięta szczegóły dotyczące wyglądu kolegi/koleżanki
– zaznajomi się z podstawowymi rodzajami lalek: pacynka, kukiełka, marionetka
– wykona kukiełkę z drewnianej łyżki
– pobawi się w teatr z wykorzystaniem własnoręcznie wykonanej kukiełki
– zaznajomi się z obrazem graficznym litery „L,l”
-dowie się w jaki sposób zrobić maskę z papierowej torby
-odegra scenki z bajek
-rozwinie umiejętność posługiwania się różną intonacją głosu
– bawi się zgodnie z innymi
– weźmie udział w ćwiczeniach rozwijających sprawną artykulację i wyrazistą dykcję
– zada/rozwiąże zagadki ruchowe
– zaznajomi się z obrazem graficznym liczby 6
– pozna taniec ludowy „Klepany”
– przestrzega zasad
– weźmie udział w scenkach pantomimicznych, wprawkach dramowych
– utrwali wygląd swojego imienia
– zakoduje „Bajkę o złotej rybce”
-jest spostrzegawcze
-szanuje zabawki
– utrwali znajomość popularnych wątków baśniowych
– odegra scenki z rekwizytem
– weźmie udział w szeregu zabaw z użyciem skakanki
– rozwinie umiejętność łączenia słowa i rytmu
– rozwinie spostrzegawczość słuchową podczas rozpoznawania dźwięków
– odkryje przyjemność działania w grupie podczas zabawy w teatr
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-porówna swój nastrój do symbolu pogody
– pobawi się w wykupywanie fantów
-weźmie udział w wyścigu matematycznym
– podejmie próby ilustrowania muzyki za pomocą figur geometrycznych
– pobawi się w teatr cieni,
– utrwali swoją wiedzę n/t teatru
– opowie o sobie na forum grupy
-współdziała w zabawie z innymi
PAŹDZIERNIK 2024
ZAMIERZENIA
NA MIEISĄC PAŹDZIERNIK
– pozna wierszyk z masażykiem
– wytropi w sali dary Jesieni
– usprawni liczenie do 6
– pozna wygląd litery „O, o”
– pozna technikę plastyczną wydrapywanki
– rozwinie umiejętność określania kierunków: prawy – lewy
– zapamięta i odwzoruje kolejność obrazków
– zastosuje przymiotniki w zabawie słownej
– szanuje zabawki
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– weźmie udział w zabawie w „Sklep”
– posegreguje owoce na rodzime i egzotyczne
– narysuje mieszkańców Krainy Jarzynowo
– pozna obraz graficzny cyfry 1
– pozna zasady korzystania z muzogramu
– pozna pląs „Stary Abraham”
– obrysuje na kartce przedmioty wybrane z sali
– ulepi z plasteliny owoce i warzywa
– współdziała w zabawie z innymi
– odkoduje zakodowane informacje
– rozwinie słownik czynny o różne kategorie przedmiotów
– wykona szereg ćwiczeń z chustą animacyjną
– jest aktywne w czasie ćwiczeń
– pozna technikę stemplowania za pomocą warzyw
– ułoży zdania do obrazków
– rozwinie szybką reakcję na sygnał słowny
– pozna/utrwali zasady zabaw w „Ciepło – zimno”
– bawi się, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– rozpozna imiona wymawiane sylabami
– rozwiąże zagadki na temat warzyw i owoców
– wykona szereg ćwiczeń z chustą animacyjną
– pozna piosenkę „Rzepka”
– rozwinie refleks podczas nazywania oświetlonych latarką przedmiotów
-wykona gimnastykę buzi i języka
– weźmie udział w zabawie plastycznej i postać lwa zamieni w lwa „owocowego”
-nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– wspólnie z innymi dziećmi obejrzy albumy przyrodnicze
– pozna nazwy ptaków odlatujących i przylatujących na zimę,
– pozna utwór „Bajka o dębie”
– zaznajomi się z wyglądem litery „A, a”
-jest sprawne ruchowo
– pozna piosenkę „Jesienny ogród”
– wykona rysunek do piosenki „Jesienny ogród”
– wzbogaci wiedzę przyrodniczą podczas analizy historyjki „Od żołędzia do dębu”
– szanuje zabawki
– bawi się zgodnie z innymi
– utrwali znajomość litery „o” i „a”
– pozna zasady zabawy w „Kolory”
– odnajdzie kasztany ukryte w sali
– wykona jesienne drzewko z papieru
– uzyska barwy jesienne na skutek mieszania farb
-celnie rzuca
– ułoży z jesiennych darów pierwszą literę swojego imienia
– spróbuje rozpoznać głosy kolegów/koleżanek
– stworzy ilustrację dźwiękową do opowiadania „Jesienna wycieczka”
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie- pozna sposób wykonania korali z jarzębiny
– wyklei kuleczkami z bibuły kiść jarzębiny
– zaznajomi się z obrazem graficznym cyfry 2
– pozna pojęcie „para”
– weźmie udział w zabawie inscenizacyjnej do piosenki „Rzepka”
– ułoży mandalę z kamyków, liści, szyszek
– rozwinie umiejętność szybkiego reagowania na sygnał słowny
– ulepi wałeczki z plasteliny i zrobi z nich dowolną kompozycję
– zauważy różnice w wyglądzie kolegów/koleżanek
– zakoduje informacje
– przećwiczy zapinanie kurtki i zaciąganie suwaka
– wykona szereg ćwiczeń z chustą animacyjną
-jest sprawne ruchowo
– pozna technikę kalkografii
– nazwie części garderoby
– weźmie udział w zabawach sensorycznych z wykorzystaniem grochu i fasoli
– unika hałasu podczas wspólnych zabaw
– wysłucha pierwszą głoskę w swoim imieniu
– przeliczy zapasy wiewiórki i je posegreguje
– odnajdzie w sali przedmioty wydające dźwięki
– wykona nietypowy instrument – jesienną grzechotkę
– weźmie udział w instrumentacji do wybranej piosenki
– rozegra jesienną grę – ścigankę
– zilustruje ruchem wiersz „Leszczyna”
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
-współdziała w zabawie z innymi
-wykorzystanie kostki matematycznej do zabawy
– rozwinie umiejętność wypowiadania się na zadany temat
– weźmie udział w wycieczce na skrzyżowanie
– przestrzega zasad bezpieczeństwa
– pozna zasady obowiązujące pieszych
– stworzy mapę otoczenia przedszkola
– podzieli wyrazy na sylaby
– narysuje ulubiony pojazd
– rozwinie koordynację wzrokowo – ruchową podczas podawania w kręgu przedmiotów o różnych rozmiarach
– bawi się zgodnie z innymi
-odtworzy głosem dźwięki pojazdów
-weźmie udział w scence teatralnej „Na skrzyżowaniu”
-pozna wiersz „Jula i zasady”
– zaznajomi się z wyglądem litery „M,m”
– stworzy kompozycję z wyciętych kwadratów
– bawi się w sposób bezpieczny na placu zabaw
– weźmie udział w spotkaniu z policjantem
– zauważy zmiany w układzie pojazdów
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– zauważy na obrazkach właściwe i niewłaściwe zachowania związane z bezpieczeństwem
– utrwali znajomość adresu domowego
– zaznajomi się z obrazem graficznym liczby 3
– zareaguje na sygnał nauczyciela pobudzeniem lub zahamowaniem ruchu
– utrwali znajomość obrazu graficznego swojego imienia
– rozwinie umiejętność chwytania i ukrywania w dłoni drobnych przedmiotów
– utrwali znajomość pojazdów lądowych, wodnych, powietrznych
– współdziała w zabawie z innymi
– uświadomi sobie konieczność przestrzegania zasad bezpieczeństwa
– pozna numery alarmowe,
– wykona szereg ćwiczeń z nietypowym przyborem – butelką plastikową
– jest sprawne ruchowo
– stworzy pojazd przestrzenny z pudełka,
– dowie się, w jaki sposób wezwać karetkę pogotowia,
– podejmie próby odręcznego rysowania figur geometrycznych
– usprawni narządy mowy poprzez naśladowanie odgłosów pojazdów uprzywilejowanych
– szanuje zabawki
– bawi się zgodnie z innymi
– rozpozna własne imię
– rozwinie umiejętność omijania przeszkód
– pozna kilka znaków drogowych
– weźmie udział w żywej grze planszowej
– pozna piosenkę „Jedzie pociąg”
– odwzoruje kształt narysowany przez nauczyciela w powietrzu
– utrwali zasady gry w kręgle
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– rozwinie umiejętność czytania globalnego
– wzbogaci słownictwo o nazwy urządzeń technicznych
– pozna wiersz „O tacie i jego warsztacie”
– zaznajomi się z wyglądem litery „T, t”
– wykona szereg ćwiczeń z nietypowym przyborem – plastikową butelką
-jest sprawne ruchowo
– weźmie udział w spotkaniu z konserwatorem
– rozwinie inwencję twórczą podczas wymyślania słów podlegających określonym kategoriom
– współdziała w zabawie z innymi
– wzbogaci wiedzę n/t wynalazków
– rozwinie precyzję ruchów dłoni podczas rysowania kół,
– pozna technikę opowiadania „Fabuła z kubka”
– zaprojektuje samodzielnie puzzle
– narysuje wzory latarką na suficie
– zbuduje wieżę z kubeczków jednorazowych,
– zastosuje czasowniki w zabawie słownej
– ugniecie kule z plasteliny obiema rękami jednocześnie
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– podzieli wyrazy na sylaby,
– ułoży obrazek z patyczków
– zaznajomi się z obrazem graficznym liczby 4
– rozwinie umiejętność kodowania i dekodowania dźwięków
– utrwali znajomość figur geometrycznych
– wykona wspólnie z całą grupą przestrzennego robota
– bawi się w sposób bezpieczny na placu zabaw
– pogrupuje przedmioty których nazwy zaczynają się tą samą głoską
– weźmie udział w wyścigach rzędów
– pokoloruje robota wg kodu
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– bawi się zgodnie z innymi
– utworzy konstrukcję z wykałaczek i grochu/soczewicy
– opowie historyjkę obrazkową
– jest sprawne ruchowo
– wykona pracę plastyczną techniką kolażu
– wymyśli nowe zastosowania przedmiotów
– odtworzy dźwięki wydawane przez sprzęty domowe
-wykona „kreatywne maziaje”
– wzbogaci swój słownik czynny o nazwy urządzeń
– oceni prawdziwość podanych informacji
– wytropi urządzenia techniczne w sali
– wskaże obiekty, które pasują lub nie pasują do danej kolekcji
– pozna technikę gry na talerzu uderzanym pałeczką
– rozwiąże zagadki n/t urządzeń technicznych
– podejmie próby tworzenia dialogów podczas „rozmowy telefonicznej”
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– utrwali pląs „Mało nas”
– pozna wierszyk z masażykiem „Szara jesień”
– opowie o swoim hobby
– zaznajomi się z wyglądem litery „I, i”
– wykona szereg ćwiczeń z woreczkiem
-jest sprawne ruchowo
– rozpozna melodie znanych piosenek
– powtórzy sekwencje ruchowe
– uzupełni sudoku cyfrowe
-współdziała w zabawie z innymi
-poczyni próby wyjaśnienia znaczenia popularnych przysłów
– połączy liniami takie same sylaby
– pozna wiersz „Jesienna szaruga”
– pozna technikę plastyczną „mokre w mokrym”
– rozwinie umiejętność rzucania kółkiem ringo do celu
– ułoży przedmioty wzdłuż osi symetrii
– utrwali poznane wiersze i piosenki
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– powtórzy za nauczycielem różne dźwięki
– zatańczy z pudełkiem na głowie
– weźmie udział w zabawach sensorycznych z wykorzystaniem ryżu, kamyków, klamerek
– zaznajomi się z obrazem graficznym liczby 5
– pozna piosenkę „Deszczowy dzień”
– zagra w „Kółko i krzyżyk”
– wytnie ażurową serwetkę
– wykona szereg ćwiczeń z woreczkiem
-jest sprawne ruchowo
– pozna technikę plastyczną kropkowania
– weźmie udział w zabawie rysunkowej w parach
– rozwinie umiejętność syntezy sylabowej wyrazów
– zakoduje trójkąty wpisane w koła
WRZESIEŃ 2024
Czego uczymy się we wrześniu w grupie sześciolatków
Umiejętności dzieci:
- „WITAJ PRZEDSZKOLE” (02-06.09.2024)
– utrwali imiona kolegów i koleżanek
-podejmie próby nazywania emocji
-opowie, jak spędziło wakacje
-wypowie się zdaniami
– utrwali zabawę „Jedzie pociąg z daleka”
– przeprawi się przez tor przeszkód
-weźmie udział w zabawach z chustą animacyjną
-ułoży sudoku
-posłucha uważnie utworu
-zorganizuje sobie zabawę
-współdziała w zabawie
-spróbuje rozpoznawać głos kolegów i koleżanek
-pozna preferencje członków swojej grupy
-zaznaczy ilość sylab w wyrazach
-wspólnie wykonuje pracę plastyczną
-dba o porządek w miejscu pracy
-utrwali obraz graficzny swojego imienia
-policzy zabawki w sali
-utrwali zabawy ruchowe ze śpiewem z lat ubiegłych
– pozna piosenkę „Starszakiem być”
-rozwinie umiejętność poruszania się w przestrzeni – w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu
– przekroczy wyznaczoną trasę slalomem
-utrwali znajomość kolorów
-podejmie próby czytania globalnego (nazwy zabawek)
-reaguje na zmianę polecania nauczyciela
-wypowiada się pełnym zdaniem
-sprząta po skończonej zabawie
-samodzielnie wytnie „emotki”
-utrwali tekst i melodię piosenki „Starszakiem być”
-pozna/utrwali czynność temperowania kredek
-wykaże pomysłowość podczas tworzenie obrazków z kół
-pamięta o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na palcu przedszkolnym
-pozna zasady gry w kręgle
-utrwali znajomość liczb w zakresie 1 – 10
– zagra w orkiestrze dziecięcej
-wspólnie z całą grupą ustali kodeks przedszkolaka
-przestrzega zasad ustalonego kodeksu
-podzieli swoje imię na sylaby
-pozna obowiązki dyżurnego
-odwzoruje elementy zbioru
-przelicza liczebnikami głównymi
-słucha poleceń nauczyciela
-koloruje odpowiednią ilość okienek
- „RAZEM JEST WESELEJ” (09-13.09.2024)
-pozna zamiłowania i upodobania swoich kolegów, odkryje swoje mocne strony
-spróbuje na drodze pokojowe rozwiązać samodzielnie każdy konflikt
-rozwinie umiejętność opowiadania
-mówi wierszyk „Przedszkole” z pokazywaniem
-jest sprawne ruchowo
-narysuje swój portret
-narysuje trójkąty poprzez łączenie kropek
-przestrzega zasad i reguł podczas grania z kolegą
-odkłada zabawki na miejsce
-weźmie udział w dyskusji n/t przyjaźni
– będzie współtworzyć „Drzewko przyjaźni”
– zakoduje ilość sylab w wyrazach
– wykryje nonsensy na obrazkach
– pozna pląs „Dwóm tańczyć się zachciało”
– weźmie udział w zabawie integracyjnej z elementami pantomimy
-jest sprawne ruchowo
-dokona analizy i syntezy sylabowej określonych wyrazów
-ma poczucie rytmu
– celnie rzuca
-bawi się zgodnie z innymi
– weźmie udział w tworzeniu rzeźby grupowej
– dobierze rymy do podanego słowa
– ćwiczy ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej
– układa historyjki obrazkowe
– stworzy rysunek kredą na płytach chodnika
– pozna piosenkę „Panie Janie”
– stworzy wieżę z kubeczków
– narysuje przyjaznego stworka
-słucha uważnie utworów literatury dziecięcej
-bawi się zgodnie z innymi
-rozwinie umiejętność dzielenia wyrazów na sylaby i scalania sylab w jeden wyraz
-weźmie udział w scenkach dramowych
-odkoduje zaszyfrowaną instrukcję
-jest sprawne ruchowo
-zaprojektuje i wykona karty do gry w Memory
-podejmie próby definiowania przedmiotów
-wysłucha i nazwie pierwszą głoskę w podanych wyrazach
-współdziała kolegami w zabawie
-sprząta zabawki po skończonej zabawie
-wymyśli rymowankę na własny temat
-twórczo przekształci rysunek chmurki
-policzy wyrazy w zdaniach
-odtworzy, uzupełni, będzie kontynuować rytmy
-weźmie udział w ćwiczeniach i zagadkach słuchowych
-pobawi się w kalambury
-pozna pląs „Mało nas” i „Miała baba koguta”
-narysuje figury na podłożu w kropki
– bawi się zgodnie z innymi
-szanuje zabawki
- „NASZE EMOCJE I UCZUCIA” (16-20.09.2024)
-określi swój nastrój
-weźmie udział w scence pantomimicznej
-pozna zabawę ze śpiewem „Muzykanci konszabelanci”
-weźmie udział w szeregu ćwiczeń ruchowych z szarfą
-jest sprawne ruchowo
-zauważa zmiany w otoczeniu
-celnie rzuca
-tworzy łańcuch wyrazów
-stworzy grupowy obrazek wspólnie z innymi dziećmi
-wysłucha i nazwie pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie
-bawi się zgodnie z innymi
-szanuje zabawki
-określi własny nastrój
-napisze własne imię
-weźmie udział w tworzeniu gry planszowej
-utrwali znajomość bajki o Czerwonym Kapturku
-narysuje zawartość koszyczka Czerwonego Kapturka
-weźmie udział w tworzeniu mapy pojęciowej „Las”
-narysuje szlaki literopodobne
-zakoduje przebieg bajki
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
-wykona ćwiczenia w parach
-narysuje stracha na wróble
-policzy „na oko” elementy zbioru, porówna liczebność elementów zbioru
-aktywnie wysłucha muzyki klasycznej
-bawi się w sposób bezpieczny na placu zabaw
-wysłucha opowiadania z cyklu „Ach, te emocje!”
-pozna zasady kodowania z warunkiem
-dokończy rozpoczęte zdanie
– bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-pozna pląs Ojciec Wirgiliusz
– aktywnie ćwiczy
– słucha i reaguje na polecenia nauczyciela
-wykona szereg ćwiczeń z szarfą
-pozna/utrwali technikę wydzierania
-podejmie próby dokańczania zdań
-rozpozna, nazwie, zobrazuje emocje
– współdziała w zabawie z innymi
– wytnie figury geometryczne do zajęcia głównego
– rozwinie umiejętność rozpoznawania emocji
– wykazuje się wiedzą na temat swojego przedszkola i rówieśników
– nawiązuje współpracę z rówieśnikami
– ułoży wzór z figur geometrycznych
– stworzy improwizacje ruchowe z chustką
– ustali kolejność zdarzeń w historyjce obrazkowej
– bawi się zgodnie z innymi
– unika hałasu podczas wspólnych zabaw
- „W SADZIE I W OGRODZIE” (23-27.09.2024)
– przeniesie bibułkowe owoce na wskazane miejsce za pomocą słomki
– weźmie udział w wycieczce do sklepu owocowo – warzywnego
– dowie się co to awers i rewers
– zastosuje w rysunku różne wielkości przedmiotów: mały – średni – duży
– wymieni owoce i warzywa, które lubi najbardziej
– zapamięta układ elementów zbioru i wskaże zmiany w tym układzie
– nawiązuje pozytywne relacje w grupie
– pozna wierszyk z masażykiem
– wytropi w sali dary Jesieni
– usprawni liczenie do 6
– pozna wygląd litery „O, o”
– pozna technikę plastyczną wydrapywanki
– rozwinie umiejętność określania kierunków: prawy – lewy
– zapamięta i odwzoruje kolejność obrazków
– zastosuje przymiotniki w zabawie słownej
– szanuje zabawki
– sprząta zabawki po skończonej zabawie
– weźmie udział w zabawie w „Sklep”
– posegreguje owoce na rodzime i egzotyczne
– narysuje mieszkańców Krainy Jarzynowo
– pozna obraz graficzny cyfry 1
– pozna zasady korzystania z muzogramu
– pozna pląs „Stary Abraham”
– obrysuje na kartce przedmioty wybrane z sali
– ulepi z plasteliny owoce i warzywa
– współdziała w zabawie z innymi
– odkoduje zakodowane informacje
– rozwinie słownik czynny o różne kategorie przedmiotów
– wykona szereg ćwiczeń z chustą animacyjną
-jest aktywne w czasie ćwiczeń
– pozna technikę stemplowania za pomocą warzyw
– ułoży zdania do obrazków
– rozwinie szybką reakcję na sygnał słowny
– pozna/utrwali zasady zabaw w „Ciepło – zimno”
– bawi się, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
– rozpozna imiona wymawiane sylabami
– rozwiąże zagadki na temat warzyw i owoców
– rozwija koordynację ruchową
– rozładowuje napięcie emocjonalne
– ćwiczy umiejętność opanowania lęku i emocji
-nawiązuje pozytywne relacje w grupie